BL-DE-FR-vojska-Terorizam-Obrana-Diplomacija-Vlada belgija-le soir od 17.12.02. o europskoj obrani BELGIJALE SOIR17.XII.2002.Zabranjene teme u raspri o europskoj obrani"Već nekoliko mjeseci predstavnici državnih parlamenata i
Europskog parlamenta u Konventu bave se budućnošću Europske unije, pod predsjedanjem Valeryja Giscarda d'Estainga. Među deseterim prihvaćenim temama je sigurnost i obrana Europske unije i njezinih petnaest članica, s radnom skupinom br. 7 'Obrana', koju predvodi Francuz Michel Barnier.Premda se nadamo da će se moći čuti neke odvažne zamisli, možemo se zapitati zašto u raspri ne sudjeluje njemački predstavnik, kao i zašto su toliko zastupljene takozvane nesvrstane države koje nisu baš sklone prevelikim uspjesima na području europske obrane. Dakle, zaključci bi se mogli temeljitije proučiti na međuvladinoj konferenciji 2004. koja će pripremiti novi ugovor o Uniji, premda je skupina organizirala saslušanja o političkim, vojnim i industrijskim aspektima obrambenog sektora kako bi mu pomogla da utvrdi svoje preporuke.Naprotiv, ništa ne jamči da će vlade, i dalje vrlo zabrinute za svoje kraljevske državne ovlasti, kasnije, preko Barnierove
BELGIJA
LE SOIR
17.XII.2002.
Zabranjene teme u raspri o europskoj obrani
"Već nekoliko mjeseci predstavnici državnih parlamenata i
Europskog parlamenta u Konventu bave se budućnošću Europske unije,
pod predsjedanjem Valeryja Giscarda d'Estainga. Među deseterim
prihvaćenim temama je sigurnost i obrana Europske unije i njezinih
petnaest članica, s radnom skupinom br. 7 'Obrana', koju predvodi
Francuz Michel Barnier.
Premda se nadamo da će se moći čuti neke odvažne zamisli, možemo se
zapitati zašto u raspri ne sudjeluje njemački predstavnik, kao i
zašto su toliko zastupljene takozvane nesvrstane države koje nisu
baš sklone prevelikim uspjesima na području europske obrane.
Dakle, zaključci bi se mogli temeljitije proučiti na međuvladinoj
konferenciji 2004. koja će pripremiti novi ugovor o Uniji, premda
je skupina organizirala saslušanja o političkim, vojnim i
industrijskim aspektima obrambenog sektora kako bi mu pomogla da
utvrdi svoje preporuke.
Naprotiv, ništa ne jamči da će vlade, i dalje vrlo zabrinute za
svoje kraljevske državne ovlasti, kasnije, preko Barnierove
skupine, prihvatiti možebitne pomake u svezi s produbljenjem
sigurnosnog i obrambenog aspekta u Uniji.
Već su oprezno iznesene neke zamisli, kao što je zamisao o osnutku
formalnog Vijeća europskih ministara obrane, vlastita strateška
doktrina, aktualizacija sigurnosnih/obrambenih zadaća Unije i
uvođenje konstruktivne suzdržanosti i pojačane suradnje na
području 'zajedničke' obrane. Drugim riječima, stvoriti uvjete za
svjesno razlikovanje država na temelju ambicija u svezi sa
sigurnošću i s obranom u Uniji. (...)
Nedostatak zajedničke solidarnosti među Europljanima - bez obzira
na članak 5 NATO-a i na članak Zapadnoeuropske unije (UEO) koja je
na putu da nestane, a koji još više obvezuje - postavlja danas pred
Europljane pitanje, čim Europa postaje politički sustav, pošto je
odredila svoju gospodarsku dimenziju.
Jedinstvena politička cjelina bez zajedničke sigurnosti i obrane
koja pravno obvezuje upitna je, jer je obilježena slabošću i
nejedinstvom: politička i gospodarska solidarnost ne može
preživjeti u nestabilnom svijetu bez sigurnosne solidarnosti.
(...)
Dakako, raspra se može činiti teorijska, budući da znademo da su
mjerila i vrijednosti Unije prvi uvjet za prijam. No EU, koji je za
druge postao veleposlanik humanističkih vrijednosti, nije htio
razmišljati o nezamislivom. Međutim, integracija novih država nije
jamstvo protiv izbijanja unutarnjih sukoba oko identiteta. Isto
tako, povijesne članice Unije nisu nužno 'cijepljene' protiv
možebitnih povreda demokratskog poretka, protiv stvaranja planova
nasilničkih režima o uklanjanju etničkih manjina.
Jako osjetljiva tema, pitanje usklađivanja vrijednosti na kojima
se temelji Unija i njihove unutarnje zaštite, bilo da je riječ o
agresiji izvana, kao što je masovni terorizam, ili o
destabilizaciji ponikloj na domaćem tlu, nije riješeno.
Te se dvije zapreke tumače važnošću NATO-a i važnošću državnog
identiteta i interesa. Još samo treba utvrditi hoće li se Konvent
odvažiti načeti te zabranjene teme i sučeliti se s etičkim
odlukama", pita se Andre Dumoulin, direktor istraživanja u
Kraljevskoj vojnoj školi.