DE-E-EU-PROŠIRENJE-Organizacije/savezi-Politika-Makrogospodarstvo nj 16. XII. SZ: siromaštvo novih članica eu-a NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG16. XII. 2002.Siromaštvo krije u sebi i šanse"Gledano iz perspektive statistike stvar je
sasvim jasna: u prvoj će fazi proširenje na istok osiromašiti Europsku uniju. Računamo li po stanovniku, deset novopridošlica privređuje točno 40 posto BDP-a Europske unije. Navedena razlika obilježava stav širokih slojeva stanovništva u Saveznoj Republici Njemačkoj. Vrlo je raširena predrasuda da će proširenje biti skupo za Zapad.Ekonomisti pobijaju takve ocjene, smatrajući da će usprkos transferima na Istok proširenje predstavljati dobit čak i na ekonomskom planu. Dosadašnji EU-klub može u sljedećim godinama očekivati pojačani gospodarski rast od 0,2 do jedan posto - što u usporedbi s porastom njemačkog BDP-a daleko ispod granice od jedan posto predstavlja poprilično značajan efekt. Friedrich Heinemann iz Centra za europska gospodarska istraživanja smatra čak siromaštvo novopridošlica šansom. Proces nadoknađivanja razlike može osokoliti nacionalne privrede i na Zapadu i na Istoku: 'Velike razlike u prihodima zapravo su indikator pozitivnog učinka proširenja'.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
16. XII. 2002.
Siromaštvo krije u sebi i šanse
"Gledano iz perspektive statistike stvar je sasvim jasna: u prvoj
će fazi proširenje na istok osiromašiti Europsku uniju. Računamo li
po stanovniku, deset novopridošlica privređuje točno 40 posto BDP-
a Europske unije. Navedena razlika obilježava stav širokih slojeva
stanovništva u Saveznoj Republici Njemačkoj. Vrlo je raširena
predrasuda da će proširenje biti skupo za Zapad.
Ekonomisti pobijaju takve ocjene, smatrajući da će usprkos
transferima na Istok proširenje predstavljati dobit čak i na
ekonomskom planu. Dosadašnji EU-klub može u sljedećim godinama
očekivati pojačani gospodarski rast od 0,2 do jedan posto - što u
usporedbi s porastom njemačkog BDP-a daleko ispod granice od jedan
posto predstavlja poprilično značajan efekt. Friedrich Heinemann
iz Centra za europska gospodarska istraživanja smatra čak
siromaštvo novopridošlica šansom. Proces nadoknađivanja razlike
može osokoliti nacionalne privrede i na Zapadu i na Istoku: 'Velike
razlike u prihodima zapravo su indikator pozitivnog učinka
proširenja'.
U godini pristupa, 2004., zajedničko europsko tržište povećat će se
preko noći za 70 milijuna potrošača čiji će ukupan broj otada
iznositi 450 milijuna. Doduše, u Pragu i Poznanu već odavno možete
kupovati njemačke automobile i sredstva za pranje ali provedba 80
tisuća stranica bruxelleskih propisa dodatno će ubrzati
gospodarsku integraciju. Zapadne tvrtke moći će lakše ulagati i
braniti se pred sudovima EU od nepravednih prepreka. Povjerenik pak
Europske unije za tržišno natjecanje Mario Monti nadzirat će
osiguravaju li vlade u Varšavi i Vilniusu povlašteni položaj
domaćoj industriji.
Očito je tko će na Zapadu najviše profitirati od srastanja nove
Europske unije: riječ je o pograničnim državama Njemačkoj i
Austriji, koje su se istodobno sedmogodišnjim prijelaznim rokom
zaštitile od priliva istočnoeuropske radne snage. Istraživači
očekuju da će se kasnije godišnje u Njemačku slijevati najmanje 200
tisuća novih građana EU ali navedena će tendencija bilježiti pad.
Ti će ljudi konkurirati u prvom redu nisko kvalificiranim radnicima
koji već sada imaju status problematičnih slučajeva na njemačkom
tržištu rada. Ta okolnost izlaže socijalnu državu dvostrukom
reformskom pritisku. Morat će se još snažnije angažirati na
poticanju nezaposlenih da potraže zaposlenje. Osim toga, visoka
socijalna izdvajanja u Njemačkoj mogla bi privući doseljenike.
Dugoročno gledano, migracija nudi velike šanse. Mlado stanovništvo
istočne Europe moglo bi rasteretiti njemačke mirovinske fondove i
smanjiti manjak radne snage, od kojeg istraživači strahuju u
sljedećem desetljeću.
Naravno, doseljavanje i ekonomska dobit u procesu nadoknade
razlike između Istoka i Zapada ovisit će u velikoj mjeri o razvoju
događaja u deset novih članica EU. U tom se pogledu javljaju
različiti signali. S jedne strane već svaki treći Slovenac surfa po
Internetu, što je veći udio nego u Njemačkoj. S druge pak strane
mnoge zemlje-kandidati nakon naglog gospodarskog rasta 90-ih
godina bilježe stagnaciju. Zabrinutost izaziva situacija u
Poljskoj, u kojoj je stopa nezaposlenosti u međuvremenu dosegnula
gotovo 20 posto. OECD je u jednoj studiji kod njemačkih susjeda
dijagnosticirao politiku štetnu za gospodarski rast: visoke poreze
i nedostatne poticaje za zapošljavanje uslijed ranog umirovljenja,
pri čemu valja napomenuti da takve mirovine daleko nadmašuju
prosjek u EU (u usporedbi s plaćom zaposlenih).
Greške u gospodarskoj politici mogle bi na Istoku zakočiti proces
nadoknade zaostatka koji će ionako vjerojatno biti dugotrajan.
Irskoj, uzornom primjeru učinka koji izaziva pristup EU, trebalo je
više od 20 godina da uhvati korak s europskim prosjekom. Što
siromašnije i snažnije poljoprivredno orijentirane
novopridošlice, to će više rasti cijena, koju će za to morati
plaćati uplatitelji netto-iznosa u blagajnu EU. Financijski paket
za prve tri godine ostaje još relativno skroman. Usprkos
tvrdoglavim zahtjevima Poljske, zemlje-kandidati dobit će u
razdoblju do 2006. samo 40,8 milijardi eura a istodobno će u
blagajnu EU morati uplatiti 16 milijardi eura. Time će se na Istok
godišnje slijevati netto-iznos koji odgovara maksimalno tri posto
njemačkog državnog proračuna", upozorava na kraju priloga
Alexander Hagelueken.