FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

OBJAVLJENA MONOGRAFIJA O KIPARU IVANU LOZICI, AUTORICE BOŽENE KLIČINOVIĆ

ZAGREB, 14. prosinca (Hina) - Nakon monografije o Franu Kršiniću, Božena Kličinović objavila je monografiju i o drugom istaknutom hrvatskom kiparu prve polovice prošloga stoljeća - o Ivanu Lozici, uoči 60. godišnjice njegove mučke smrti.
ZAGREB, 14. prosinca (Hina) - Nakon monografije o Franu Kršiniću, Božena Kličinović objavila je monografiju i o drugom istaknutom hrvatskom kiparu prve polovice prošloga stoljeća - o Ivanu Lozici, uoči 60. godišnjice njegove mučke smrti. #L# Ivan Lozica rođen je u Lumbardi na Korčuli 1910. Polazio je klesarsku školu u Korčuli, sa 16 godina dolazi u Zagreb i upisuje Akademiju likovnih umjetnosti (1926.-1933.). Nakon diplomiranja (profesori Robert Frangeš Mihanović, Ivan Meštrović i Frano Kršinić) boravi nepune dvije godine u Parizu, gdje proučava djela Rodina i Bourdellea. Godine 1938. postao je Kršinićev asistent. Zbog bolesti 1942. odlazi u Lumbardu, gdje su njega i još trojicu sumještana 27. ožujka 1943. strijeljali talijanski fašisti. "Fašistički oficir pucao je u Ivana iz pištolja i tako se u našem slučaju ponovila sudbina najvećeg španjolskog pjesnika Federica Garcie Lorce", zapisao je kiparov brat Lujo, koji godinama kao kipar živi i radi u San Marinu. Po ocjeni Božene Kličinović nema dvojbe da Ivan Lozica za hrvatsko kiparstvo "predstavlja pojam snažne stvaralačke individualnosti, da se u njegovu likovnu postupku, više nego u drugih kipara trećega i četvrtog desetljeća, prepoznaje usmjerenje razvoja hrvatske kiparske modernosti". Lozičin umjetnički opus dosad je ocjenjivan fragmentarno. Božena Kličinović u monografiji o Ivanu Lozici, koju je objavila Gliptoteka HAZU-a, izlaže cjelovito njegovo djelo, varolizira ga u odnosu na njegove prethodnike i suvremenike te određuje značenje njegova opusa za hrvatsko kiparstvo uopće. U monografiji autorica prati paralelno život i djelo umjetnika, koji čini sedamdesetak kiparskih djela u kamenu, mramoru, bronci, sadri, drvu i terakoti te dvadesetak crteža. Posljednji Lozičin rad skladno je modelirano "Raspelo" (1943.) za koje uz "Torzo", Božena Kličinović drži da "ima samostalnu vrijednost kao miljokaz i rješenje za nove kiparske vrijednosti". "Monografijom posvećenom djelu i tragičnoj sudbini izuzetne umjetničke pojave kipara Ivana Lozice ispunja se moralni dug naše kulturne sredine prema osobi i istaknutom opusu umjetnika koji je pripadao klasičnoj kreativno fazi snažnog likovnog izraza hrvatskoga kiparstva prve polovice 20. stoljeća", zapisao je u uvodnom slovu monografije akademik Andre Mohorovičić, koji će je promovirati 16. prosinca u Gliptoteki. Glavni tekst Božene Kličinović u monografiji Ivanu Lozici (96 str.) podijeljen je u pet cjelina: Život i djelo; Razdoblje 1926.-1935. - dolazak u Zagreb, studij na ALU, boravak u Parizu; Razdoblje 1935.- 1937. - povratak iz Pariza, odlazak u Split; Razdoblje 1937.-1940. - najplodnije razdoblje; te Razdoblje 1940.-1943. - posljednje godine umjetnikova rada i života. Uz reprodukcije skulptura i crteža, bibliografiju i popis izložaba u monografiju su iz bogate Lozičine korespondencije uvrštena zagrebačka pisma bratu Anti, kojega je od milja zvao Miko, te jedno pismo roditeljima u kojem žali što je limun pred kućom u Bufalu prozebao, ali misli da će ponovno baciti mladice ako mu deblo nije prozeblo. (Hina) mc jn

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙