ZAGREB, 13. prosinca (Hina) - Sporazum o podršci projektu integracije naftovoda Družba i Adria, koji će u ponedjeljak u Zagrebu biti potpisan između šest zemalja kroz koje prolazi taj naftovod - Rusije, Bjelorusije, Ukrajine,
Slovačke, Mađarske i Hrvatske, ima veliko gospodarsko značenje ne samo za Jadranski naftovod, Hrvatsku, već je i doprinos stabilnosti u srednjoj i istočnoj Europi, istaknuo je ministar gospodarstva Ljubo Jurčić na današnjoj konferenciji za novinare.
ZAGREB, 13. prosinca (Hina) - Sporazum o podršci projektu
integracije naftovoda Družba i Adria, koji će u ponedjeljak u
Zagrebu biti potpisan između šest zemalja kroz koje prolazi taj
naftovod - Rusije, Bjelorusije, Ukrajine, Slovačke, Mađarske i
Hrvatske, ima veliko gospodarsko značenje ne samo za Jadranski
naftovod, Hrvatsku, već je i doprinos stabilnosti u srednjoj i
istočnoj Europi, istaknuo je ministar gospodarstva Ljubo Jurčić na
današnjoj konferenciji za novinare.#L#
Ističući da Sporazum vrijedi 10 godina i da se automatski produžuje
na iduće desetljeće, Jurčić je i iznio i podatak da svaka od strana
potpisnica ima i mogućnost od njega odustati u roku od 12 mjeseci.
No, nastavio je hrvatski ministar, to je teoretska mogućnost, jer
iza sporazuma stoji ne samo politička odluka već i 5 godina
pregovaranja.
Oko projekta povezivanja naftovoda od Kvarnerskog zaljeva do
Rusije udružilo se i sporazum o tome 29. travnja u Moskvi potpisalo
nekoliko naftnih kompanija i hrvatska tvrtka Jadranski naftovod
(JANAF). Sporazumom o suradnji i zajedničkom poslovanju u
transportu ruske nafte na svjetska tržišta s prekrcajem u luci
Omišalj, stvoren je temelj za otvaranje novog transportnog pravca
za izvoz ruske nafte na svjetska tržišta, što je bio preduvjet za
potpisivanje međuvladinog Sporazuma o podršci projektu
integracije naftovoda Družba i Adria i zaključivanje pojedinačnih
ugovora između transportnih kompanija i isporučitelja nafte.
Usuglašena tarifa (pristojba) za korištenje naftovoda, kako su
novinari izvješteni, iznosi 0,64 dolara na stotinu kilometara, a
definirat će se i pristojba za pretovar.
Član Uprave za financije JANAF-a Ivan Lucić tako procjenjuje da će
prihodi tvrtke u prvoj fazi tako iznositi oko 30 milijuna dolara
godišnje.
Predsjednica Uprave JANAF-a Vesna Trnokop Tanta pojasnila da se
JANAF obvezuje u roku od godinu dana nakon potpisivanja sporazuma
završiti investiciju kojom bi se osiguralo povećanje kapaciteta na
10 milijuna tona godišnje.
Investicija je vrijedna 50 milijuna dolara, a uključuje ulaganja na
obostranoj prohodnosti dionice Sisak-Omišalj, u vrijednosti 20
milijuna dolara, proširenje rezervoarskih mogućnosti u Sisku,
poboljšanje pretovara u Omišlju te ukupno zaštitu okoliša.
Glavna luka za prekrcaj nafte tog naftnog europskog koridora bit će
Luka Omišalj na otoku Krku, koja se uz terminal nalazi u naftnom
sustavu JANAF-a, naftovoda ukupne dužine 610 kilomatara.
Provedbom projekta Družba Adria, koji bi s radom počeo 2004.
godine, u prvoj će se fazi promet lukom Omišalj povećati za 20
tankera godišnje čime će se ukupni promet popeti na 80 tankera
godišnje, što je zapravo dva tankera više mjesečno nego dosad. No, i
to povećanje još uvijek će biti manje nego do 1990. godine kada je
realiziran promet od 108 tankera godišnje, ističu u JANAF-u.
Projektirani godišnji kapacitet Jadranskog naftovoda je 34
milijuna tona, a realizacijom prve faze projekta Družba Adria
naftovodom će se transportirati 10 do 12 milijuna tona godišnje.
Ističući važnost zaštite okoliša, u JANAF-u ističu kako je ta
tvrtka u 23 godine rada u Tankerskoj luci primila više od 1.200
tankera, i to bez i jednog ekološkog incidenta.
Konačni je cilj, smatra ministar Jurčić, produžiti nafotovd do
Trsta, a na upit o CPOT programu odgovovara da se istodobno izrađuje
i studija isplativosti o tranzitu kaspijske nafte kroz sustav CPOT
(Constanza-Pančevo-Omišalj-Trst) koja bi trebala biti gotova u
prvom polugodištu iduće godine.
(Hina) db