ZAGREB, 13. prosinca (Hina) - Hrvatske autoceste (HAC) potpisale su danas ugovore o dvama zajmovima, jednom s Europskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) te drugom s Europskom investicijskom bankom (EIB), u ukupnom iznosu od 96,5
milijuna eura koji će se koristiti za saniranje ukupno 201 kilometra postojećih autocesta na hrvatskom dijelu X. europskog koridora.
ZAGREB, 13. prosinca (Hina) - Hrvatske autoceste (HAC) potpisale su
danas ugovore o dvama zajmovima, jednom s Europskom bankom za
obnovu i razvoj (EBRD) te drugom s Europskom investicijskom bankom
(EIB), u ukupnom iznosu od 96,5 milijuna eura koji će se koristiti
za saniranje ukupno 201 kilometra postojećih autocesta na
hrvatskom dijelu X. europskog koridora. #L#
Zajam od 46,5 milijuna eura s EBRD-om ugovoren je na rok od 15 godina
s korištenjem kroz tri godine i 12 godina rokom otplate u 24 jednaka
obroka, promjenljivu kamatu temeljenu na EURIBOR-u. Zajam s EIB-om
od 50 milijuna eura na isti je rok, ali s 4,5 godina mogućnosti
povlačenja i 10,5 godina rokom otplate kroz 21 jednaki obrok te uz
istu kamatnu stopu. Za oba zajma dano je državno jamstvo.
Kako je danas rečeno, njima će se financirati zamjena kolovoza na
trima dionicama od Ivanić Grada do Brodskog Stupnika, te dionica
Ivanja Reka-Ivanić Grada, dionica Zaprešić Zabok, dionica
Jankomir-Ivanja Reka i most "Sava" kod Ivanje Reke. Radovi bi
trebali početi u travnju 2003, a završiti u listopadu 2004.
Predsjednik uprave HAC-a Stanko Kovač kazao je da će se obnoviti 201
kilometar ili 60 posto od ukupno 350 kilometara autocesta kojima
HAC upravlja. Ranije je politika održavanja autocesta bila
pogrešna, jer se u to nije dovoljno ulagalo, rekao je, ustvrdivši da
je izgradnja 400 novih kilometara autocesta označila novu politiku
države u cestogradnji. Potpisivanje ovih ugovora označava početak
novog pristupa države politici održavanja cesta, smatra Kovač.
Potpredsjednik EIB-a Ewald Nowotny pojasnio je da je primarni cilj
te banke financiranje infrastrukturnih projekata, posebice
vezanih uz transeuropske prometne mreže čiji je važan dio X.
koridor. Podsjetio je da je ovo šesti zajam EIB-a javnom sektoru u
Hrvatskoj i da su ove godine već potpisali zajam za autocestu
Rijeka-Zagreb i Hrvatsku kontrolu zračnog prometa.
Direktor Prometnog sektora EBRD-a Riccardo Puliti drži projekt
sanacije cesta važnim za Hrvatsku, ali i regiju, jer će se njime
modernizirati dio X. koridora, što će donijeti gospodarski
procvat, smanjiti troškove prijevoza i putovanja, ali i održavanja
cesta. Podsjetio je da je EBRD u Hrvatskoj dosad potpisao 52
projekta ukupno vrijedna milijardu eura, od kojih su tri u
cestovnom sektoru.
Ministar financija Mato Crkvenac ustvrdio je da te dvije banke u
okviru svojih politika i interesa pružaju podršku razvojnim
projektima u Hrvatskoj koji su od iznimne važnosti za
infrastrukturu. Smatra da je sadašnja ekonomska politika omogućila
izvođenje velikih projekata, poput autoceste Zagreb-Split, a
makroekonomska politika dovela Hrvatsku u zonu gdje se može
očekivati stabilan gospodarski rast.
Ministar javnih radova, obnove i graditeljstva Radimir Čačić kazao
je da imaju naznaka da bi u slijedećem investicijskom krugu za
autoceste, Hrvatska mogla dobiti kredite s rokom otplate do čak 25
godina i pod povoljnijim uvjetima nego dosad. Podsjetio je da su
samo prije tri godine kamate kredita za autoceste, koji se još
uvijek otplaćuju, iznosile 15 posto godišnje, uz rok vraćanja od
pet do sedam godina, dok je sada kamata 3,43 posto po EURIBOR-u.
(Hina) nz db