IT-SI-integracije, promet-Promet-Politika it - 12. XII. il piccolo - koridor 5 ITALIJAIL PICCOLO12. XII. 2002.Koridor 5, Italija kasni u utrci prema istoku"Isključeni iz nove Europe. Do sada nakupljena kašnjenja u ostvarenju
multimodalne osi Lyon-Torino-Venezia (Trans european network-Ten) i potom na njezinom produženju prema Trstu-Ljubljani-Budimpešti-Kijevu (koridor 5) stavljaju sjever zemlje, posebice sjeveroistok i pokrajinu Friuli Venezia Giulia, izvan igre velikih prometa iz, i poglavito prema, osam zemalja koje će u svibnju postati punopravne članice Europske Unije. Dok će sjeverno od Alpa os Stuttgart-Muenchen-Beč-Budimpešta biti operativna već 2006., s Francuskom koja već ostvaruje pravac velike brzine Lyon-Strasbourgh (dok pravac Lyon-Torino prijavljuje velika kašnjenja), činjenično konkretizirajući zaobilaženje Padske nizine u razvoju europskog pravca Zapad-Istok. To su bojazni koje je izrazio tršćanski zastupnik Riccardo Illy pri ispitivanju ministra vanjskih poslova Franca Frattiniija. A jučer je Farnesina odgovorila tijekom 'question time-a' u parlamentu. Ispred vlade je podtajnik za vanjske poslove Mario Baccini prikazao stajalište Italije na razini zajednice glede ostvarenja koridora 5 i koridora
ITALIJA
IL PICCOLO
12. XII. 2002.
Koridor 5, Italija kasni u utrci prema istoku
"Isključeni iz nove Europe. Do sada nakupljena kašnjenja u
ostvarenju multimodalne osi Lyon-Torino-Venezia (Trans european
network-Ten) i potom na njezinom produženju prema Trstu-Ljubljani-
Budimpešti-Kijevu (koridor 5) stavljaju sjever zemlje, posebice
sjeveroistok i pokrajinu Friuli Venezia Giulia, izvan igre velikih
prometa iz, i poglavito prema, osam zemalja koje će u svibnju
postati punopravne članice Europske Unije. Dok će sjeverno od Alpa
os Stuttgart-Muenchen-Beč-Budimpešta biti operativna već 2006., s
Francuskom koja već ostvaruje pravac velike brzine Lyon-
Strasbourgh (dok pravac Lyon-Torino prijavljuje velika
kašnjenja), činjenično konkretizirajući zaobilaženje Padske
nizine u razvoju europskog pravca Zapad-Istok. To su bojazni koje
je izrazio tršćanski zastupnik Riccardo Illy pri ispitivanju
ministra vanjskih poslova Franca Frattiniija. A jučer je Farnesina
odgovorila tijekom 'question time-a' u parlamentu. Ispred vlade je
podtajnik za vanjske poslove Mario Baccini prikazao stajalište
Italije na razini zajednice glede ostvarenja koridora 5 i koridora
8 (Bari-Drač-Sofija-Varna). On je potvrdio angažman na 'potpori
uključivanja u zaključke europskog vijeća u Kopenhagenu (koje će se
održati danas i sutra) spominjanja nužnosti održavanja postojeće
sheme koridora Ten, braneći koridor 5 i 8'. Baccini je potom najavio
vršenja politike pritiska spram drugih zemalja uključenih u trasu
koridora 5 'kako bi prvenstvo u svojim nacionalnim planovima dale
razvoju tih projekata' vezanih uz tu infrastrukturnu os.
Na financijskoj razini, kazao je podtajnik, Italija će djelovati s
Europskom bankom za ulaganja i Europskom bankom za obnovu i razvoj
ako bi se dobili krediti potrebni za ostvarenje poslova. 'Službeno
priznanje (koje nije uopće sigurno) od strane EU prioritetnog
karaktera koridora 5', objasnio je Baccini, 'olakšat će priljev
europskih financiranja nepovratnih fondova'. Ne zaboravljajući
uključivanje 'privatnog sektora formulom 'project financinga'.'
Drugi će pritisci biti provedeni u okviru Pakta stabilnosti,
Srednjeeuropske i Jadransko-jonske inicijative.
No Illy nije zadovoljan. (...) Lyon-Torino praktički stoji, 'Na
prijelazu Brennero svakog dana ima 100 slobodnih pruga na
talijanskoj strani', objašnjava Illy, 'koje se zaustavljaju na
uskom grlu Innsbrucka, gdje će učetverostručenje željezničke
linije biti spremno tek 2007.. Isto je na Pontebbi; ovdje slobodnih
pruga ima 150 u Italiji, koje su međutim guše u dvostrukom lijevku
Villacha, bilo prema Beču, bilo prema Salzburgu. Za Illyija u
Italiji ne postoji potrebna senzibilnost spram problema i to unatoč
snažnih apela u korist koridora 5 od strane predsjednika
Assindustrie Antonija D'Amata i državnog čelnika Carla Azeglia
Ciampija. Istočno od Trsta stanje postaje mutnije no ikada.
'Slovenija', precizira bivši gradonačelnik glavnog mjesta Julije
je dala prednost vezi Maribor-Graz spram veze Maribor-Budimpešta,
dok je Mađarska prethodno dala prednost smjeru Budimpešta-
ukrajinska granica prije no trasi koja od mađarske granice ide
prema slovenskoj granici'.
Do 2010. razmjena između istočne Europe i Italije će se
udvostručiti, ali paradoksalno, glavni prometni protok riskira u
pravcu zapad-istok krenuti sjeverno od Alpi, uz jednu već tešku
penalizaciju i talijanskog lučkog sustava s pristaništima u Trstu,
ali i Genove ako će se neće pokrenuti transpadanijski pravac, a koji
riskiraju teške udarce u pogledu prometa robe. 'Španjolska
realizira pravac Barcelona-Lyon', zaključuje Illy, 'do tamo će joj
biti dovoljan pravac Lyon-Strasbourgh i onda na istok preko
Stuttgarta i Beča'. Izvući iz toga žalosne zaključke je i previše
lako", piše Mauro Manzin.