POLITIKA PLAĆA,SMANJENJE ZAPOSLENIH U MORH-U I NOVI ZAKONI ZA STAND POLITIKA PLAĆA,SMANJENJE ZAPOSLENIH U MORH-U I NOVI ZAKONI ZA STAND BY Odlučna politika plaća i ograničenje rashoda za plaće, smanjenje broja zaposlenih u MORH-u
ukupno u idućoj godini za 12.000, nastavak privatizacije i donošenje odluke o strateškom partneru za Inu do kraja ožujka, privatizacija Hrvatske poštanske banke u fazama, donošenje niza zakona, među kojima i novog zakona o radu čiji bi prijedlog trebao biti poznat početkom iduće godine, neke su od obveza koje je hrvatska Vlada zacrtala u dokumentu vezanom uz novi stan by aranžman s MMF-om. Vlada je, naime, na današnjoj sjednici usvojila Nacrt memoranduma o ekonomskoj i financijskoj politici, čiji je sadržaj usuglašen s misijom MMF-a. Sabor bi o tom dokumentu trebao raspravljati idući tjedan, na izvanrednoj sjednici. Konačnu odluku hoće li se ići na novi aranžman Vlada bi trebala donijeti početkom iduće godine, a Odbor direktora MMF-a o njemu će odlučivati 3. veljače. Novi bi stand by vrijedio 14 mjeseci, odnosno do ožujka 2004. Njime bi Hrvatskoj na raspolaganje bilo stavljeno 140 milijuna dolara, ali Vlada u pismu namjere, koje uz Memorandum, šalje čelnicima MMF-a ističe da ne namjerava povlačiti ta sredstva. Ekonomska politika sadržana u Memorandumu ekonomska je politika
POLITIKA PLAĆA,SMANJENJE ZAPOSLENIH U MORH-U I NOVI ZAKONI ZA STAND
BY
Odlučna politika plaća i ograničenje rashoda za plaće, smanjenje
broja zaposlenih u MORH-u ukupno u idućoj godini za 12.000,
nastavak privatizacije i donošenje odluke o strateškom partneru za
Inu do kraja ožujka, privatizacija Hrvatske poštanske banke u
fazama, donošenje niza zakona, među
kojima i novog zakona o radu čiji bi prijedlog trebao biti poznat
početkom iduće godine, neke su od obveza koje je hrvatska Vlada
zacrtala u dokumentu vezanom uz novi stan by aranžman s MMF-om.
Vlada je, naime, na današnjoj sjednici usvojila Nacrt memoranduma o
ekonomskoj i financijskoj politici, čiji je sadržaj usuglašen s
misijom MMF-a. Sabor bi o tom dokumentu trebao raspravljati idući
tjedan, na izvanrednoj sjednici. Konačnu odluku hoće li se ići na
novi aranžman Vlada bi trebala donijeti početkom iduće godine, a
Odbor direktora MMF-a o njemu će odlučivati 3. veljače.
Novi bi stand by vrijedio 14 mjeseci, odnosno do ožujka 2004. Njime
bi Hrvatskoj na raspolaganje bilo stavljeno 140 milijuna dolara,
ali Vlada u pismu namjere, koje uz Memorandum, šalje čelnicima MMF-
a ističe da ne namjerava povlačiti ta sredstva.
Ekonomska politika sadržana u Memorandumu ekonomska je politika
Vlade, opetovao je danas ministar financija Mato Crkvenac.
U samom dokumentu kao svoj cilj Vlada navodi težnju daljnjem
ubrzanju gospodarskog rasta, te očekivanje da BDP u 2003. poraste
za 4,2 posto.
Cilj je programa, kako se ističe, daljnje smanjenje fiskalnog
deficita i udjela državnih rashoda u BDP-u, te stabilizacija udjela
javnog duga u BDP-u nakon njegova višegodišnjeg rasta.
U sladu s nedavno usvojenim državnim proračunom za iduću godinu i 53
najveće lokalne jedinice deficit proračuna opće države sa 6,2 posto
u ovoj godini smanjit će se u idućoj godini na 5 posto BDP-a. Taj je
deficit dovoljan da se udjel duga u BDP-u stabilizira na
procjenjenoj razini od 57,5 posto BDP-a na kraju ove godine.
Vezano za fiskalnu politiku, u Nacrtu memoranduma obrazlažu se
izmjene poreznih zakona koji će stupiti na snagu 1. siječnja 2003.,
te poručuje da Vlada ne namjerava uvesti nikakve druge promjene u
porezni sustav i sustav doprinosa. Vlada, poručuje se, "neće
smanjiti 22-postotnu stopu PDV-a niti dopustiti širenje primjene
nulte stope ili izuzeća od plaćanja PDV-a".
Kao ključ uspjeha fiskalnog programa ističe se odlučna politika
plaća i smanjenje broja zaposlenih kojim se jamči poštivanje
proračunom predviđene mase plaća.
I čelnik Misije MMF-a Hans Flickenschild jučer je pred novinarima
upravo pitanje plaća označio jednim od najtežih dijelova. Masa
plaća u idućoj godini u proračunu bi porasla samo za jedan posto.
Vlada je, naime, odlučila zadržati istu osnovicu za plaće kao u ovoj
godini (4.232,43 kune), ne mijenjati koeficijente izuzev za plaće
učitelja i profesora u osnovnim i srednjim školama. Zaposlenicima
središnje države osigurat će se pak regres za godišnji odmor, dok
isplate božićnice i dara za djecu nisu predviđene, odnosno bit će
isplaćene samo ako dovoljno prostora za njihovu isplatu bude
kreirano putem smanjenja neto zaposlenosti, stoji u Nacrtu.
Ističe se također da su osigurana sredstva za povećanje broja
zaposlenih u sudstvu, obrazovanju, Ministarstvu financija, ali i
da se očekuje da će znatno smanjenje neto zaposlenosti biti
postignuto provedbom reforme u sektoru obrane. "Počevši s
otpuštanjem oko pet tisuća zaposlenih u Sektoru obrane u prvom
tromjesečju 2003. Vlada namjerava smanjiti broj zaposlenih u MORH-
u za oko 12 tisuća u 2003.", navodi se u dokumentu.
U skladu pak sa snažnim opredjeljenjem za razvoj kapitalni se
rashodi, pogotovo za autoceste, nastavljaju povećavati i svoj će
udjel u BDP-u povećati na 6,8 posto. U idućoj godini ti bi kapitalni
rashodi trebali iznositi gotovo 12,8 milijardi kuna, što je 9,4
posto više nego u ovoj godini.
Vlada također ističe kako se njen plan financiranja proračuna u
idućoj godini manje oslanja na prihode od privatizacije, a više na
zaduživanje u zemlji. Zaduživanje pak u inozemstvu trebalo bi biti
upola manje nego ove godine, a u Nacrtu se najavljuje da će se osim
isplate druge tranše SAL zajma (100 milijuna dolara), izdati
euroobveznice od 500 milijuna eura u prvom tromjesečju iduće
godine, a sredinom godine ići će se i sa obveznicama na japanskom
tržištu.
Za stabiliziranje razine duga, Misija MMF-a je kao važnu činjenicu
isticala i potrebu ne povećavanja državnih jamstava, čije će udio
na kraju ove godine porasti na 14,7 posto BDP-a. I u Nacrtu
memoranduma se tako poručuje da će se nova jamstva izdavati samo u
iznosu u kojem budu podmirena ili isteknu postojeća jamstva.
Kao strukturne reforme navedene su reforma fiskalnog sektora,
financijskog sektora, reforma javnih poduzeća i privatizacija, te
reforma tržišta proizvodnje i rada.
Tako se najavljuje donošenje novog zakona o proračunu, ističe da
država ne namjerava osnivati nikakve nove fondove ili agencije.
U Nacrtu memoranduma Vlada ističe i odlučnost prodati gotovo sva
javna poduzeća i zadržati manjinski udjel samo u nekima. Do kraja
iduće godine HFP bi, kako se očekuje, trebao za polovicu smanjiti
svoj portfelj u kojem je trenutno oko 1.100 poduzeća.
Izvan tog portfelja, Vlada nastavlja provoditi restrukturiranje i
privatizaciju većine velikih državnih poduzeća. Tako se naglašava
da neće biti dodatnog produženja roka za obvezujuće ponude u
privatizaciji Ine (sredina siječnja), te najavljuje da bi odluka o
tim ponudama bila donijeta do konca ožujka.
Vlada ističe da bi u 2003. HEP bi trebao dovršiti podjelu u zasebna
poduzeća, privatizacija elektrana moguća je 2004. a distribucijska
infrastruktura, tako i JANAF neće biti privatizirani.
Vezano za Croatia osiguranje, Vlada navodi da planira 30 posto
društva prodati na Zagrebačkoj burzi, a u drugom će tromjesečju
zaposlenicima HT-a biti prodano 7 posto dionica.
Vezano za Hrvatsku poštansku banku, koja je preuzela Croatia banku,
Vlada ističe da ne vjeruje da bi trebala posjedovati poslovnu
banku, te da je stoga odlučila privatizirati HPB u fazama -iduće
godine prodajom 25 posto udjela IFC-u, a u 2004. prodajom barem još
26 posto udjela strateškom partneru.
Vlada najavljuje i nove zakone o trgovačkim društvima, o tržišnom
natjecanju i o radu, a za posljednja dva očekuje suglasnost Sabora
do kraja veljače.
Posebno mjesto pritom zauzima novi zakon o radu koji je, uz nekoliko
već navedenih točaka, kao npr. donošenje proračuna i poreznih
mjera, dostavljanje ponuda za Inu i sl., jedna od prethodnih mjera
stand by-a. Naime, šest takvih zadaća Vlada treba ispuniti i prije
nego što Odbor direktora MMF-a odobri sam stand by aranžman.