ZAGREB/GAINESVILLE, 12. prosinca (Hina) - Stručnjaci za prostorno planiranje moraju zadržati sigurna područja nedirnute prirode unutar gradskih sredina kako bi djeci u gradovima omogućili učenje i stjecanje vještina, a poslije i bolje
snalaženje u prostoru, pišu američki znanstvenici u časopisu "Environment and Behavior".
ZAGREB/GAINESVILLE, 12. prosinca (Hina) - Stručnjaci za prostorno
planiranje moraju zadržati sigurna područja nedirnute prirode
unutar gradskih sredina kako bi djeci u gradovima omogućili učenje
i stjecanje vještina, a poslije i bolje snalaženje u prostoru, pišu
američki znanstvenici u časopisu "Environment and Behavior". #L#
"Dodir s prirodom, kao jedinstvenim okolišem u kojemu se uči, vrlo
je važan za djecu. Priroda je zamršena i dinamična, puna
informacija pa predstavlja izazove čak i za odrasle", misli Myron
Floyd, asistent na katedri za rekreaciju, parkove i turizam
Sveučilišta Florida.
Šume, neobrađena polja i druge vrste prirodnoga okoliša, za djecu u
urbanim naseljima jednako su važni za učenje kao i nogometna
igrališta ili drugi tradicionalni tereni za rekreaciju. Djeca koja
odrastaju u prirodnom okolišu više cijene prirodu i više su
zainteresirana za istraživanje prirode kad odrastu.
Myron Floyd sa Sveučilišta Florida te asistent Robert Bixler i
profesor Bill Hammitt sa Sveučilišta South Carolina izvijestili su
o dva istraživanja o utjecaju okoliša u djetinjstvu provedena na
uzorku od ukupno 2000 djece u pubertetu.
Znanstvenici su djecu u dobi od 12 do 17 godina iz Sjeverne
Karoline, Južne Karoline i Teksasa, podijelili u tri skupine ovisno
o okolišu u kojemu su se djeca igrala do 4. godine.
Prema jednoj od metoda korištenih u istraživanju, djeci je pokazano
deset fotografija krajolika (od uređenog parka sa šetalištem i
klupicom do divlje, blatne staze u gustome raslinju), a ona su
odgovarala na pitanje gdje bi se željela nastaniti.
Djeca koja su se u djetinjstvu puno igrala u prirodi pokazala su
više sklonosti prema slikama i aktivnostima povezanim s
rekreacijom u prirodi, seoskim naseljima i obrazovanju u prirodi.
Osim toga, ta su se djeca manje bojala nepoznatog divljeg terena i
pokazivala su veći interes za zanimanja povezana s boravkom u
prirodi, poput čuvara parkova.
Rezultati istraživanja dokazuju da boravak u prirodi tijekom
djetinjstva podiže svijest i zanimanje za prirodu u kasnijoj dobi,
smatra Myron Floyd. Rezultati istraživanja nisu bitni samo za
odgajatelje, nego i za osobe koje donose političke odluke, jer su
napori za očuvanje okoliša često ovisni o potpori mnogih ljudi koji
žive u gradskim sredinama.
Rezultati nekih drugih istraživanja pokazuju da boravak u
netaknutoj prirodi pogoduje razvoju kognitivnih vještina i boljem
snalaženju u prostoru. Zato bi stručnjaci za planiranje gradskih
sredina, osim izgradnje košarkaških igrališta, jednaku pažnju
morali posvetiti i stvaranju prirodnoga okoliša.
(Hina) rug dgk