PARIZ, 11. prosinca (Hina/AFP) - Ravni ekran je preskup, digitalna kamera preobična, DVD player je već darovan prošle godine, a mobilni telefon je bolje kupiti sam, misle Europljani koji, za razliku od proteklih godina, ovog Božića
jednostavno ne znaju što bi poklonili, rezultat je istraživanja koje je provela tvrtka Deloitte et Touche.
PARIZ, 11. prosinca (Hina/AFP) - Ravni ekran je preskup, digitalna
kamera preobična, DVD player je već darovan prošle godine, a
mobilni telefon je bolje kupiti sam, misle Europljani koji, za
razliku od proteklih godina, ovog Božića jednostavno ne znaju što
bi poklonili, rezultat je istraživanja koje je provela tvrtka
Deloitte et Touche. #L#
Već pet godina multinacionalne kompanije istovremeno puštaju u
prodaju novitete visoke tehnologije kojom se može popuniti vreća
Djeda Mraza na čitavom kontinentu.
Prošle je godine hit u Europi bio DVD player, 1998. mobilni telefon,
a 2000. digitalna kamera.
No 2002. došlo je do "rupe u ponudi" zbog prejeftinih foto-aparata i
previsoke cijene televizora s ravnim ekranom i računala.
Uzrok su strahovi od krize i eura, koji se optužuje zbog
poskupljenja.
Tvrtka Deloitte et Touche od 1998. provodi istraživanje o ponašanju
potrošača povodom Božića, i to anketama na Internetu, gdje je više
ispitanika muškog roda, mlađih, ležernijih od prosjeka i dolaze
uglavnom iz urbanih sredina.
Od Europljana koji slave Božić 96 posto će pokloniti tradicionalne
darove poput CD-a, kazeta, DVD-a, knjiga, odjeće ili parfema,
pokazuje istraživanje koje je obuhvatilo 7600 ispitanika.
Strah pred budućnošću može utjecati na želju za kupovinom, no ne
posvuda. Svote koje će Europljani potrošiti na darove, jelo, za
izlaske (restorane, diskoteke) i za svečanu odjeću znatno se
razlikuju od jedne do druge zemlje, s time da je u prosjeku
zabilježen lagani pad u izdacima u odnosu na prethodne godine.
Najvelikodušniji su Irci i Britanci koji će na darove potrošiti
više od 550 eura, dok će Belgijanci i Nizozemci pokloniti darove u
iznosu između 300 i 350 eura. Francuzi, Nijemci i Španjolci će
prosječno potrošiti 450 do 500 eura.
Nizozemci, koji su najpesimističniji kad ih se pita o budućnosti,
odlučili su ove godine smanjiti svoje troškove za Božić, što su već
učinili i za blagdan Svetog Nikole, dok će iznosi za darove u
Španjolskoj, gdje vlada prava božićna euforija, porasti.
Što se tiče količine darova, Nizozemci ih u prosjeku kupuju
petnaestak, dok se u Francuskoj kupuje njih devet te sedam u
Belgiji.
Prema istaživanju, Nijemci, veliki kupci darova, potrošit će samo
nekoliko stotina eura za blagdanski stol, manje od 100 eura za
svečanu odjeću i samo 40 eura za izlaske tijekom blagdana.
Za razliku od njih, Irci i Španjolci, sigurno glavne slavljeničke
nacije, za dobar će obrok platiti više do 250 eura, gotovo isto
toliko za odjeću i za izlaske.
Konačno, izdaci za Božić kod Španjolaca će biti veći od 1000 eura,
za Irce više od 1400 eura, što predstavlja dvostruko više nego kod
Belgijanaca (600 eura), Nijemaca ili Nizozemaca (750 eura) te
Francuza (820 eura).
Prilično razumni kad su u pitanju izlasci i moda, za što će
potrošiti stotinjak eura, Francuzi će za blagdanski stol izdvojiti
168 eura. A što se tiče krize i straha od budućnosti, on nema veze s
ovogodišnjim Božićem: naime, Francuzi će ove godine potrošiti više
na darove (466 eura) nego prošle godine (357 eura).
No svi Europljani su ipak složni u jednom: zbog eura je došlo do
porasta cijena. U prosjeku su cijene porasle 18,5 posto, s time da
su najgore prošli Nizozemci (porast se procjenjuje na 23,5 posto),
a slijede Nijemci (porast cijena za 22 posto), Španjolci i Irci (21
posto).
Prema procjenama Francuza i Belgijanaca, cijene su porasle za
"samo" 11,8 posto i 10,5 posto.
Mnogi Europljani mogli bi biti razočarani pri otvaranju svojih
božićnih darova s obzirom na razliku između onoga o čemu sanjaju
(najčešće putovanje) i kravate koju većina namjerava darovati.
(Hina) dš bnš