IT-integracije, gospodarstvo-Politika it - 10.XII. la repubblica - italija, kriza, eu ITALIJALA REPUBBLICA10. XII. 2002.Italija na putu opadanja"Uzbuna je zazvonila s najvišeg brda. Dva puta za redom. 28. studenog predajući nagradu
Leonardo predsjednik republike je upozorio: 'U međunarodnoj konkurenciji Italija gubi tržišne kvote. Ne samo radi ulaska na svjetska tržišta novih velikih zemalja, već i unutar Europe. Sve to nas mora nagnati na razmišljanje'. (...)Svijest o padu je pretpostavka našeg novog uspona. Jedini još sebe smatramo dijelom Četvorice velikih Europe. Naravno, demografski i gospodarski smo blizu Francuske i Velike Britanije, a nismo ni predaleko od Njemačke koja se sada nosi sa šokom neočekivanog ponovnog ujedinjenja i s neizrečenom nostalgijom za Zidom. No naš je položaj istekao. Ne od danas, kako se voli zanositi naša ljevica u mržnji spram Berlusconija. Barem od početka devedesetih godina, od kraja prve republike i njenih geopolitičkih izvjesnosti, osim u slučaju slavne iznimke utrke prema euru između 1996. i 1998., više ne uspijevamo imati težinu u neslužbenoj upravi Europske Unije.Odbijeni od važnije Europe, tražili smo sreću drugdje. Dok su devedesetih godina tehničarske vlade ili one lijevog centra
ITALIJA
LA REPUBBLICA
10. XII. 2002.
Italija na putu opadanja
"Uzbuna je zazvonila s najvišeg brda. Dva puta za redom. 28.
studenog predajući nagradu Leonardo predsjednik republike je
upozorio: 'U međunarodnoj konkurenciji Italija gubi tržišne kvote.
Ne samo radi ulaska na svjetska tržišta novih velikih zemalja, već i
unutar Europe. Sve to nas mora nagnati na razmišljanje'. (...)
Svijest o padu je pretpostavka našeg novog uspona. Jedini još sebe
smatramo dijelom Četvorice velikih Europe. Naravno, demografski i
gospodarski smo blizu Francuske i Velike Britanije, a nismo ni
predaleko od Njemačke koja se sada nosi sa šokom neočekivanog
ponovnog ujedinjenja i s neizrečenom nostalgijom za Zidom. No naš
je položaj istekao. Ne od danas, kako se voli zanositi naša ljevica
u mržnji spram Berlusconija. Barem od početka devedesetih godina,
od kraja prve republike i njenih geopolitičkih izvjesnosti, osim u
slučaju slavne iznimke utrke prema euru između 1996. i 1998., više
ne uspijevamo imati težinu u neslužbenoj upravi Europske Unije.
Odbijeni od važnije Europe, tražili smo sreću drugdje. Dok su
devedesetih godina tehničarske vlade ili one lijevog centra
smjerale oponašati kasnomaastrichtske priredbe sinkroniziranog
plivanja, Berlusconi je izabrao plivanje slobodnim stilom.
Zaplivao je u plavim vodama Atlantika. Pariz i Berlin nas preziru?
London nas poziva kada mu to odgovara? Mi razgovaramo s pravim
Velikima. U Washingtonu, poglavito, a potom u Moskvi.
U svojoj osobnoj geopolitici tous azimuts, Berlusconi računa na
činjenicu da ostatak svijeta često vrijednima smatra aspekte
njegove biografije koja u Europi izaziva podozrivost. Uspješni
businessman, pragmatični optimist i 'gaffeur' sviđa se Bushu i
Putinu, Erdoganu i saudijskim prinčevima, barem onoliko koliko
smeta Chiracu i partnerima. No i diplomacija uz kućno ognjište,
toliko draga našem predsjedniku vlade ima svoja ograničenja. Ona
može okruniti uspjeh ceremonije u Pratici di Mare, što je bila
Berlusconijeva slutnja, koji je igrajući na integraciju Rusije u
zapad istovremeno poslužio, osim našima, i interesima Moskve i
Washingtona, ili naglasiti pouzdani proamerikanizam kojime se diči
ova vlada. No to nije dovoljno.
Kako bi se doista ponovno našlo u struji treba znati gdje želimo
pristati. Izvaneuropski aktivizam Berlusconija ima smisla samo ako
uspijemo da on bude od koristi Europi. Strateški interes Italije je
sudjelovati u stvaranju jezgre europskih sila i doprinijeti
upravljanju njome. U slijedećih 10-15 godina možemo proširiti
Europsku Uniju na ostatak kontinenta, na Tursku, možda i na Rusiju i
na neke zemlje južnog Sredozemlja. EU kojega gradimo, ili onaj koji
nam bježi iz ruku, nije Europa. Ako pod Europom mislimo doista
povezan prostor, ukorijenjen u jednoj civilizaciji i zajedničkoj
povijesti, a ne samo na deklaracijama europskih ustavnih načela u
odsustvu jednog europskog naroda, onda širenje moramo pratiti
oštrim skupljanjem: jednom Europom Konfederacijom unutar Europske
Unije. Italija može biti promicatelj, zajedno s Francuskom,
Njemačkom, Austrijom i Beneluxom jedne 'superiorem' konfederalne
države u kojoj su europske, nacionalne i regionalne nadležnosti
određene i ozakonjene. Jedne istinske zajedničke kuće, dovoljno
snažne da konačno izgradi geopolitički subjekt sposoban imati
utjecaja na globalnoj sali. Smještene u središtu šireg i labavog
paneuropskog supa, čiji bi bio magnet. I koja je u stanju
uspostaviti ravnopravni dijalog (ili skoro tako) s američkim
saveznikom. Inače će sam transatlantski pothvat biti izložen
riziku, povjeren susretljivosti američke supersile spram
pojedinačnih europskih partnera..", piše Lucio Caracciolo.