US-E-centralizacija-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Trgovina-Organizacije/savezi-Ratovi IHT 10. XII. kakva bi mogla biti europa SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE10. XII. 2002.Definiranje Europe"Europa se napokon,
koliko god oprezno, čak i tjeskobno, približava ključnom pitanju - što namjerava postati. Vlade država članica ovoga se tjedna sastaju u Kopenhagenu, kako bi raspravile o širenju. Kada širenje bude realizirano, značit će kraj Europe kakva je sada. Dvadesetsedam zemalja nikako ne može funkcionirati kao što funkcionira sadašnji EU od 15 zemalja članica. Ni sadašnjih 15 članica ne funkcionira jednako elastično kao početnih šest zemalja s kojima je počela Europska Unija: tri velike zemlje (Federalna Njemačka, Francuska i Italija) plus tri male (zemlje Beneluksa), svih šest s jednakim pravima glasa. No Europljani su tek sada prisiljeni suočiti se s promjenama koje su pred Europom. U trenutku inspiracije, Valery Giscard d'Estainga, bivšeg francuskog predsjednika, europske su vlade imenovale prije nekoliko mjeseci na odgovoran položaj - nadgledanje sastavljanja europskog ustava, koji će biti dovršen do sredine 2003. godine. Ovaj zadatak nitko, do d'Estaingovog imenovanja, nije shvaćao ozbiljno.
ezi-Ratovi
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
10. XII. 2002.
Definiranje Europe
"Europa se napokon, koliko god oprezno, čak i tjeskobno, približava
ključnom pitanju - što namjerava postati. Vlade država članica
ovoga se tjedna sastaju u Kopenhagenu, kako bi raspravile o
širenju. Kada širenje bude realizirano, značit će kraj Europe kakva
je sada. Dvadesetsedam zemalja nikako ne može funkcionirati kao što
funkcionira sadašnji EU od 15 zemalja članica.
Ni sadašnjih 15 članica ne funkcionira jednako elastično kao
početnih šest zemalja s kojima je počela Europska Unija: tri velike
zemlje (Federalna Njemačka, Francuska i Italija) plus tri male
(zemlje Beneluksa), svih šest s jednakim pravima glasa.
No Europljani su tek sada prisiljeni suočiti se s promjenama koje su
pred Europom. U trenutku inspiracije, Valery Giscard d'Estainga,
bivšeg francuskog predsjednika, europske su vlade imenovale prije
nekoliko mjeseci na odgovoran položaj - nadgledanje sastavljanja
europskog ustava, koji će biti dovršen do sredine 2003. godine.
Ovaj zadatak nitko, do d'Estaingovog imenovanja, nije shvaćao
ozbiljno.
Giscard je odmah shvatio kako je dobio ovlasti da prekroji
'Europu'. Shvatio je da Europa prvo mora odlučiti što je, a tek tada
donositi odluke kako se organizirati i upravljati u budućnosti. Oba
pitanja godinama su postajala sve nejasnija, umjesto da se na njih
odgovori.
Prvo se tiče odluke u pogledu toga što je Europa. Postoje dvije
Europe. Obje svoje korijene imaju u Grčkoj klasičnog razdoblja i u
imperijalnom razdoblju Rima a preoblikovalo ih je kršćanstvo.
Zapadnu i Srednju Europu oblikovale su i renesansa,
prosvjetiteljstvo, revolucija i liberalizam.
Ovo ih je odvojilo od Istočne Europe, od nastanka političkog i
vjerskog jaza 1054., koji je odijelio rimokatoličku Europu od
bizantinskog, ili pravoslavnog kršćanstva. Veliki dio
pravoslavnih zemalja pao je pod kontrolu Turaka, muslimana.
Pravoslavna Europa postala je dio EU-a kada se pridružila Grčka, a
očekuje se da će se pridružiti i Bugarska, Rumunjska i druge zemlje.
No pitanje članstva Turske u Europskoj Uniji izuzetno je
kontroverzno.
Kada je Giscard ponovno otvorio to pitanje, radilo se o
proračunatoj provokaciji. Kazao je kako je Turskoj mjesto u velikoj
ali drugačijoj civilizaciji, ne u Europi. Kazao je kako bi, zbog
veličine Turske, njeno članstvo poremetilo ravnotežu u EU-u, i
ravnotežu institucija EU-a. (Broj stanovništva u Turskoj raste, a
trenutno iznosi 70 milijuna. Njemačka, sadašnja članica EU-a s
najviše stanovnika, ima 82 milijuna stanovnika, a natalitet u toj
državi pada.) Ako Turska bude primljena u EU, kazao je, tada i druge
neeuropske države, kao što su Libanon i Izrael, s pravom mogu
očekivati da će biti primljene. Rezultat bi bio 'kraj Europske
Unije'.
Drugi dužnosnici EU-a brzo su reagirali izrazivši neslaganje.
Turska je službeni kandidat za EU. Postoji mnogo dobrih razloga da
ju se primi. Međutim, konačna odluka činila se prikladno dalekom,
do Giscardove izjave. Sada se ovo pitanje više ne može
izbjegavati.
Drugo temeljno pitanje je hoće li Europa biti integrirana
federacija zemalja ili regija ili 'Europa država', uz obostrana
jamstva i neovisnu vanjsku i sigurnosnu politiku. Druge mogućnosti
su da ostane u biti gospodarski blok, kao što bi to htjela Velika
Britanija, ili da služi vrsti regionalne skupine unutar proširenog
NATO-a, kao što bi to htio SAD.
Giscard nameće odluku i u pogledu ovoga. Njegov ustavni 'kostur'
predlaže predsjednika kojega bi biralo vijeće (tijelo koje bi
donosilo odluke i predstavljalo članove vlade), a koji bi postao
europski geopolitički predstavnik u svijetu. Ovo implicira Europu
usko povezanih država.
Ovo je, pak, potaknulo Romana Prodija, predsjednika povjerenstva,
da iznese ustavne prijedloge za jačanje ovlasti povjerenstva.
Britanski ministar vanjskih poslova, Jack Straw, ponudio je
ustavni prijedlog koji odražava britansku koncepciju o labavo
povezanom EU-u.
Pitanje Turske od temeljne je važnosti jer u sebi ujedinjuje sva
pitanja koja se tiču jačanja ili produbljivanja Unije. Ako se
odgovori na ovo pitanje, implicitno se odgovara na sva ostala.
Giscard je u pravu: ako Turska bude primljena u EU, više neće biti
'snažne Europe'. Postojat će udruga država, od kojih sve neće biti
europske, uz blisku gospodarsku i društvenu suradnju, ograničenu
političku integraciju i zanemarivu kolektivnu težinu na
međunarodnoj sceni.
No možda Europljani danas od EU-a niti ne žele više. Uvijek će biti
mnogo onih koji su predani onome što bi se moglo nazvati 'malom
Europom', koji se boje velike Europe. Mana ovog modela jest ta da je
mala Europa ujedno i ovisna Europa, a njena je budućnost
ograničena.
S druge strane uvijek su bili oni koji su se zalagali za ambicioznu
Europu, koji su htjeli potvrditi europski utjecaj u međunarodnoj
politici.
Ova pitanja neće biti riješena u Kopenhagenu, no zbog Giscarda ne
može ih se ignorirati", piše William Pfaff.