FR-GB-TR-fabijevci-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi franc-liberation od 10.12.02. macshane o demokratizaciji turske FRANCUSKALIBERATION10.XII.2002.Ususret turskom demokratskom obrascu"Godina 1492. bila je istodobno najbolja i
najgora godina za Europu. Kristofor Kolumbo ukrcao se za Ameriku kako bi povezao dva komada kopna s obje strane Atlantika. Amerike su još uvijek uglavnom europski proizvod. A napose Sjedinjene Države koje su u dva navrata u zadnjem stoljeću pritekle u pomoć Starom Kontinentu, a početkom 1990-ih bile su pozvane da uspostave red na Balkanu, nakon neuspjeha europskih pokušaja.No 1492. doziva u pamet i najtužnije europske trenutke: te su godine, po odluci španjolske kraljevske kuće, židovi i muslimani protjerani iz europske zajednice. Pobjeda tog vjerskog fundamentalizma bila je ipak kratka vijeka. Dvadesetak godina kasnije Martin Luther vješa svoje teze na vratima katedrale: u Europi je to označilo početak vjerskih ratova koji će trajati više od stoljeća.Židovi i muslimani koji su bili protjerani u ime katoličke premoći, imali su više sreće nego što su mislili. Svijet u koji su došli dosegnuo je vrlo visok stupanj uljudbe. U muslimanskom svijetu
FRANCUSKA
LIBERATION
10.XII.2002.
Ususret turskom demokratskom obrascu
"Godina 1492. bila je istodobno najbolja i najgora godina za
Europu. Kristofor Kolumbo ukrcao se za Ameriku kako bi povezao dva
komada kopna s obje strane Atlantika. Amerike su još uvijek
uglavnom europski proizvod. A napose Sjedinjene Države koje su u
dva navrata u zadnjem stoljeću pritekle u pomoć Starom Kontinentu,
a početkom 1990-ih bile su pozvane da uspostave red na Balkanu,
nakon neuspjeha europskih pokušaja.
No 1492. doziva u pamet i najtužnije europske trenutke: te su
godine, po odluci španjolske kraljevske kuće, židovi i muslimani
protjerani iz europske zajednice. Pobjeda tog vjerskog
fundamentalizma bila je ipak kratka vijeka. Dvadesetak godina
kasnije Martin Luther vješa svoje teze na vratima katedrale: u
Europi je to označilo početak vjerskih ratova koji će trajati više
od stoljeća.
Židovi i muslimani koji su bili protjerani u ime katoličke premoći,
imali su više sreće nego što su mislili. Svijet u koji su došli
dosegnuo je vrlo visok stupanj uljudbe. U muslimanskom svijetu
srednjeg vijeka umjetnost, grčka filozofija, matematika i medicina
nadmašili su sve što se u Europi moglo znati u naprednom razdoblju
predrenesanse ili nešto prije stoljeća braće Lumieres. Velike
židovske zajednice u Sarajevu i u Solunu živjele su u neusporedivo
većoj sigurnosti pod muslimanskom, nego pod kršćanskom vlašću.
Danas Europa ima prigodu da ispravi prošle pogrješke čineći odlučan
korak u pravcu priznanja velikog muslimanskog nasljeđa. Prvi bi
potez bio osokoliti Tursku u njezinoj težnji da bude član Europske
unije.
Kršćanska je demokracija jedno od velikih europskih izuma XX.
stoljeća. Reakcionarne vjerske stranke koje su htjele nadzirati
konzervativnu misao u kontinentalnoj Europi do 1939., zamijenile
su kršćanskodemokratske stranke koje su, u raznim oblicima,
pridonijele pomirbi vjere i svjetovne demokratske politike u
poslijeratnoj Europi. Kakav bi to samo bio napredak da Turska
dobije potporu u stvaranju potpuno operativne muslimanske
demokracije! Taj bi sustav bio kadar da ispuni zahtjeve vjerskog
identiteta, uklapajući se u prilike svjetovnog demokratskog
prava.
Neki žele postaviti prečku previsoko, tražeći od Turske da od danas
do sutra prihvati primjenu europskog obrasca. Premda se u EU-u
uvijek smatralo da zemlje članice 'na svoj način' trebaju nadići
svoje posebno povijesno nasljeđe. Šezdesetih godina, Francuska i
Njemačka nisu se slagale oko rata u Alžiru, ali ih to nije omelo da
surađuju u stvaranju Europe. Irskoj se dopustilo da ne potpiše
ugovor iz Maastrichta kako bi zadržala svoje ustavne odredbe o
pobačaju.
Dakako, Turska mora doći u Kopenhagen s obećanjem da će odustati od
prigovora na europske obrambene snage i da će poduprijeti sporazume
o ciparskom pitanju kako ih je utvrdio glavni tajnik UN-a Kofi
Annan. Zauzvrat, Europa treba jasno reći Turskoj da su joj vrata
Unije širom otvorena. Proces koji vodi do učlanjenja u Europsku
uniju - bilo da je riječ o punopravnim članovima ili o onima koji u
predvorju čekaju na pregovore - tjera europsku zajednicu da stalno
preispituje i usavršava počela demokracije. Proći je još dosta
godina dok Turska ne uđe u Europsku uniju, ali Europa ne bi trebala
pokazati ni najmanju dvojbu u svezi s činjenicom da je turska
islamska demokracija dobrodošla.
To je dobro razumio general De Gaulle koji je tražio Europu od
Atlantika do Urala i predviđao Turskoj europsku budućnost. Ankara -
da ne govorimo o svjetioniku europske uljudbe Konstantinopolu
(danas Carigrad) - je upravo zapadno od Urala, pa je žalosno što
moramo primijetiti da je jedan od De Gaulleovih nasljednika nedavno
zatražio da Europa bude isključivo kršćanski klub.
Europa mora samu sebe prihvatiti kao nasljednicu svih abrahamskih
vjera: kršćanske, židovske i muslimanske. U Europi ima petnaest
milijuna muslimana koji će tu i ostati - kao i druge narodnosne i
vjerske zajednice koje ju čine. EU nikad neće moći doći u napast da
uspostavi jednovjerski entitet. Europski ustav mora zajamčiti
slobodu ispovijedanja (svih) vjera i ne smije dopustiti političku
nadmoć nijedne.
Islamska će demokracija u Turskoj osigurati Europi prijelaz na
istok, prema muslimanskom svijetu. To će joj omogućiti da se bavi
problemom islamofobije koja potkrjepljuje politiku nove krajnje
desnice koja se protivi svemu što dolazi izvana. Tomu se, kao
preteča, posvetio Nijemac Gerhard Schroeder, prilagodivši
njemačke zakone o državljanstvu stvarnosti nove, otvorene i
gostoljubive Europe.
To bi isto tako trebalo potaknuti glavne države u Uniji da petnaest
milijuna europskih muslimana bolje uključe u zajednicu. Velika
Britanija, napose Laburistička stranka, pokazala je primjer dajući
mjesto velikom broju muslimanskih savjetnika, gradonačelnika i
zastupnika u parlamentu. Foreign Office je na putu da imenuje prvog
veleposlanika iz britanske muslimanske zajednice. Predsjednik
Chirac je imenovao muslimanku u svoju vladu.
Ali ima jedan problem. Proces stvaranja islamske demokracije znači
da i dalje prevladavaju demokratske vrijednosti - daleko ispred
vrijednosti koje obično određuju vjeru. U Engleskoj, muslimani
koji simpatiziraju laburističku stranku poduprli su napore Tonyja
Blaira na stvaranju međunarodne koalicije radi uhidbe Miloševića
koji je optužen za pokolj muslimana. No puno su tvrdoglaviji kada je
riječ o napadaju UN-a na Sadama Huseina, premda je ovaj pobio i
zlostavljao više muslimana nego bilo koji vođa u suvremenoj
povijesti.
Da bi islamska demokracija dobro djelovala, mora prihvatiti zadaće
koje su vlastite demokratskom režimu - koliko god isticala svoje
pravo da se poštivaju njezina vjerska uvjerenja.
To je za suvremenu Europu povijesna zadaća i izazov. Prigoda da se
iskupi za svoju politiku progona - da ne spominjemo užasne zločine -
muslimana i židova, kao i za naklonost ratovima između kršćana,
gradeći Europu čije će vrijednosti omogućiti vjeri i demokraciji da
zajedno rastu. Dobar početak u tom pravcu bilo bi prihvaćanje
europskih težnja Turske", piše Denis MacShane, britanski ministar
za europska pitanja i član Fabian Societyja.