FR-E-US-integracije-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Vlada franc-le monde od 6.12.02. vedrine o europskom identitetu FRANCUSKALE MONDE6.XII.2002.Utvrditi europski identitet"Je li Europa zemljopisna ili politička? Budući ustavni
ugovor, veliko proširenje koje je započelo, tursko pitanje, ali i pojam 'euroatlantizma' na Zapadu, natjerat će nas da rasvijetlimo pojam Europe. (...)O europskom identitetu dosad nismo morali odlučivati, jer je bio jasan. Bilo je dovoljno to što se u nizu europskih ugovora navodilo da su zajednice, a onda i EU, otvorene demokratskim zemljama u Europi. To je demokratsko načelo, načelo identiteta stalno jačalo zahvaljujući odlukama Suda pravde, mjerilima iz Kopenhagena, prihvaćanju povelje o temeljnim vrijednostima, i jačat će još više zahvaljujući ugovoru o ustavu.Drukčije je s granicama Europe i s granicama Unije. Danas se one gotovo podudaraju. Ali gdje? Problem nije nastao ni u prigodi Rimskog sporazuma, ni proširenja na devet, deset, dvanaest i petnaest zemalja. Zapadna, južna, skandinavska Europa i sada istočna, srednja i jugoistočna, balkanska Europa ipak je Europa. Naprotiv, prije nekoliko godina, Maroko je dobio uljudan, ali
FRANCUSKA
LE MONDE
6.XII.2002.
Utvrditi europski identitet
"Je li Europa zemljopisna ili politička? Budući ustavni ugovor,
veliko proširenje koje je započelo, tursko pitanje, ali i pojam
'euroatlantizma' na Zapadu, natjerat će nas da rasvijetlimo pojam
Europe. (...)
O europskom identitetu dosad nismo morali odlučivati, jer je bio
jasan. Bilo je dovoljno to što se u nizu europskih ugovora navodilo
da su zajednice, a onda i EU, otvorene demokratskim zemljama u
Europi. To je demokratsko načelo, načelo identiteta stalno jačalo
zahvaljujući odlukama Suda pravde, mjerilima iz Kopenhagena,
prihvaćanju povelje o temeljnim vrijednostima, i jačat će još više
zahvaljujući ugovoru o ustavu.
Drukčije je s granicama Europe i s granicama Unije. Danas se one
gotovo podudaraju. Ali gdje? Problem nije nastao ni u prigodi
Rimskog sporazuma, ni proširenja na devet, deset, dvanaest i
petnaest zemalja. Zapadna, južna, skandinavska Europa i sada
istočna, srednja i jugoistočna, balkanska Europa ipak je Europa.
Naprotiv, prije nekoliko godina, Maroko je dobio uljudan, ali
odlučan odgovor da se njegova kandidatura ne može prihvatiti iz
zemljopisnih razloga.
Pitanje se ponovno javlja u svezi s Turskom. Ovaj put se oko
europskog pitanja pokrenula prava i korisna raspra. (...)
Unija mora pronaći jasan, dakako politički, ali i teritorijalni
identitet. Europski predstavnici moraju, dakle, proučiti
mogućnost da partnerstvo, strateško, političko i gospodarsko
susjedstvo svečano ponude Rusiji, Ukrajini, Turskoj, svim zemljama
Maghreba, jednom, zašto ne, i Izraelu i Palestini. Osjećajući
europsku nelagodu u svezi s tim i žaleći zbog nejasnoće i
licemjerstva prema Turskoj, sam sam 2000., dok sam bio u vladi,
predložio da se takvo partnerstvo ponudi Turskoj. (...)
Pojašnjenje je nužno i na zapadu Europe. Vaclav Havel, i mnogi
drugi, misli da 'NATO pokriva uljudbu, poseban prostor koji se
naziva euroatlantski, euroamerički, ili jednostavno Zapad' i da je
NATO 'savez za obranu zapadnog shvaćanja ljudskih vrijednosti'. U
kandidatskim zemljama koje su nekad bile komunističke, već deset
godina se govori o 'euroatlantskim ustrojima', isto koliko i o
Europi. U istom duhu, Huntington govori o 'judeokršćanskoj
zapadnoj uljudbi' i o 'euro-američkom svijetu', ne ističući
Europu. Zanimljivo je, naprotiv, da drugi Amerikanci, republikanci
poput Roberta Kagana tvrde da više ne dijelimo iste vrijednosti,
jer smo mi Europljani izvan povijesti, budući da odbacujemo samu
zamisao vojne moći, dok su Amerikanci postali bismarckovci. Ta nam
se raspra može činiti teorijska. U stvari, činjenica da Europljani
ne znaju jesu li europski ogranak američko-zapadne cjeline, ili
posebna europska uljudba i kultura, koči afirmaciju snažne Europe
na području vanjske politike i obrane.
Možda je vrijeme da priznamo da su Europa i Amerika rođake, ali da
unutar tog golemog prostora vrijednosti Europljani imaju svoje
shvaćanje međuljudskih i socijalnih odnošaja i otvaranja prema
svijetu. Da priznamo također da bi se europska afirmacija savršeno
uklopila u naše prijateljstvo i savezništvo s SAD-om. No i da se
Europa mora ponašati kao samostalan i slobodan sudionik, kao
partner i saveznik SAD-a, a ne kao podcjelina. Uz uvjet da
Europljani to žele i da osiguraju sredstva za to.
Takva bi pojašnjenja učinila europski projekt razumljivijim i
uvjerljivijim i opet mu osigurala političku potporu i potpuno
razumijevanje javnosti koji mu sve više nedostaju. Europa će imati
to veći utjecaj na istoku, na jugu i posvuda u svijetu, bude li znala
tko je i u čije ime govori.
Ipak, ta nužna dotjerivanja neće biti dovoljna da proširenje na
dvadeset pet i na više članova ne izvrgne pogibli projekt snažne
Europe kojemu su skloni Francuzi. Što tada trebaju poduzeti oni
koji se neće pomiriti s Europom kao običnim paneruopskim prostorom
stabilnosti i napretka? Ponajprije trebaju nastojati da budući
prijedlog ustavnog ugovora koji priprema Konvent, a koji ustanove
proširene Europe treba učiniti djelotvornijim, zakonitijim i
jasnijim, uvjeri vlade i, još bolje, da ga mogu odobriti narodi.
Ujedno treba paziti da ustanove ne ometu nastavak većih ambicija.
Ponuditi toj jako proširenoj Europi čvrstu jezgru ili prethodnicu,
jako je izazovno, ali je osuđeno na propast. Bez velike krize,
nećemo znati ni na kakvim ih temeljima ustrojiti ni kako druge
potaknuti da ostanu u prethodnici ili u mekanoj kori.
Naprotiv, nužno je, i trebalo bi biti moguće, da svi naši partneri
prihvate neku vrstu promjenljive geometrije, da dodatno olakšaju
primjenu pojačane suradnje na raznim područjima kao što je obrana,
da u obratnom pravcu za najneuspješnije predvide utješne odredbe o
izuzeću, pa i izlasku.
Cilj je u EU-u institucionalizirati dinamičnu prilagodljivost koja
će najodlučnijima omogućiti da rade zajedno na raznim područjima po
vlastitom izboru, a da ne uvedu čvrstu hijerarhiju među državama
članicama", piše Hubert Vedrine, bivši ministar vanjskih poslova.