FR-HR-BA-integracije-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi franc-le monde od 7.12.02. o stanju na balkanu FRANCUSKALE MONDE7.XII.2002.Balkan: i dalje zvoniti na uzbunu"Kratak susret ili trajan brak, pitali smo se u svezi s
međunarodnim upletanjem na Kosovu i na Balkanu. Premda razvod još nije na dnevnom redu, idila (koja, istina, nikada nije bila romantična) je izvrgnuta pogibli.Nada koju su prije dvije godine potaknuli, u Hrvatskoj, izbor Stipe Mesića za predsjednika, pad Miloševićeva režima u Srbiji, izborna pobjeda pacifista iz LDK-a na Kosovu i socijaldemokrata u Bosni i Hercegovini, nestala je. Gotovo svi izbori koji su se od rujna održali u zemljama bivše Jugoslavije, nosili su na sebi pečat razočaranja: rekordno velik neodaziv, povratak na vlast ili uspon nacionalističkih stranaka.Bez obzira na prilike u pojedinoj zemlji i satisfecit službenih izjava, danas na tom području prevladava razočaranje. Kako u svezi s građanskim društvima, tako i s međunarodnom zajednicom.Puk koji preživljava između zadnjih ostataka komunističkog doba i obećanja privatnog sektora od kojih ne vidi ništa konkretno, gubi nadu: stopa nezaposlenosti je gotovo 50 posto na Kosovu, 40 posto u
FRANCUSKA
LE MONDE
7.XII.2002.
Balkan: i dalje zvoniti na uzbunu
"Kratak susret ili trajan brak, pitali smo se u svezi s međunarodnim
upletanjem na Kosovu i na Balkanu. Premda razvod još nije na dnevnom
redu, idila (koja, istina, nikada nije bila romantična) je
izvrgnuta pogibli.
Nada koju su prije dvije godine potaknuli, u Hrvatskoj, izbor Stipe
Mesića za predsjednika, pad Miloševićeva režima u Srbiji, izborna
pobjeda pacifista iz LDK-a na Kosovu i socijaldemokrata u Bosni i
Hercegovini, nestala je. Gotovo svi izbori koji su se od rujna
održali u zemljama bivše Jugoslavije, nosili su na sebi pečat
razočaranja: rekordno velik neodaziv, povratak na vlast ili uspon
nacionalističkih stranaka.
Bez obzira na prilike u pojedinoj zemlji i satisfecit službenih
izjava, danas na tom području prevladava razočaranje. Kako u svezi
s građanskim društvima, tako i s međunarodnom zajednicom.
Puk koji preživljava između zadnjih ostataka komunističkog doba i
obećanja privatnog sektora od kojih ne vidi ništa konkretno, gubi
nadu: stopa nezaposlenosti je gotovo 50 posto na Kosovu, 40 posto u
Bosni i Hercegovini, 30 posto u Srbiji i Makedoniji (ne računajući
radnike koji nisu otpušteni iz poduzeća, ali nemaju posla i čekaju
plaću!).
Tamošnji su političari izgubili ugled: optužuje ih se za korupciju,
nejedinstvo... i za slabost stvarne vlasti.
Međunarodni predstavnici često se izvrgavaju ruglu zbog svoje
taštine, proračunate pomoći i nerazumijevanja svakodnevnih briga
puka. Poboljšanje (koje je, međutim, bilo stvarno) iz godina
obnove, nije dovoljno, jer kod mnogih rane iz prošlosti još nisu
zacijelile, a izgledi za budućnost nisu sjajni. Rat je najviše
pogodio mladež i prognanike koji, klonuvši duhom, bojkotiraju
izbore.
Od takva odustajanja najveću korist izvlače nacionalističke
stranke, na veliku štetu zapadnih vlada.
Iznimka Crne Gore, gdje se masovno potvrdio izbor proeuropske
koalicije Mila Đukanovića, nije obradovala naše diplomate: srdi ih
njezina sklonost neovisnosti, a upletenost u krijumčarenje
automobilima i cigaretama krnji njezin ugled.
Srbija, zemlja njegova kolege Vojislava Koštunice, kandidata koji
ima najviše izgleda na predsjedničkim izborima koji će se održati u
prosincu (ako se opet ne ponište zbog neodaziva), također je
ozbiljno okljaštrena nedavnim otkrićem o krijumčarenju oružja
Iraku.
Utvara organiziranog kriminala lebdi nad čitavim područjem. Na to
je 25.XI. u Londonu podsjetio Javier Solana: dvjesto tisuća žena
uhvaćeno je u mrežu prostitucije, 70 posto europskog tržišta
heroina, preko Balkana svake godine prođe dvanaest tisuća tona
prokrijumčarenih cigareta...
Siromaštvo, 'siva' ekonomija i kriminal, velik utjecaj mafija,
nepovjerenje u političare, važnost ekstremizma i prikriveno
nasilje, sve su to značajke koje podsjećaju na dramu naših
predgrađa. To bi predgrađe Europe - koje nije na njezinu kraju, već
u središtu, između njezina zapada i njezina istoka - moglo
doživjeti sudbinu naših predgrađa: sotonizaciju (Balkan je
istoznačnica za barbare koji su osuđeni da se međusobno ubijaju i za
prijetnje), izolacija (rasporediti oružane snage kako bi se
spriječila provala nasilja) i paternalistička retorika (mahanje
obećanjem budućeg ulaska u Europsku Uniju), uz smanjivanje pomoći
(svršetak programa pomoći u obnovi).
Nemojmo činiti iste pogrješke. Napredno središte ne može se
odvojiti i trajno zaštititi od svog bijednog predgrađa pomoću
stereotipnih osuda. Utvrde neće odoljeti. Europski politički
dužnosnici moraju pronaći drugo rješenje za taj 'brak iz računa'
umjesto rastave od stola i postelje, i preuzeti svoje obveze. EU,
glavni financijaš obnove, pozvan je da bude politički zamjenik UN-a
u Bosni, pa i vojni zamjenik NATO-a u Makedoniji. Nakon Bosne i
Savez Srbije i Crne Gore, pošto donese ustav, treba dobiti mjesto u
Vijeću Europe. No Balkan je još daleko od EU-a.
U lipnju 2003., grčko predsjedateljstvo EU-a treba organizirati u
Zagrebu drugi susret na vrhu o razvitku regije. Velika je pogibelj
da taj skup zatvori zagradu koja se otvorila na prethodnom summitu
(studeni 2000.). Više je razloga tomu. Dok je vojno posredovanje na
Balkanu svojedobno izazivalo žive prepirke, obnova tog područja
nije u središtu javne raspre. Dakle, nema izbornog uloga za naše
političke zastupnike koji su izvukli pouku iz nepovoljnih
rezultata zadnjih izbora.
Povrh toga, proširenje Unije na deset novih članova moglo bi ne samo
zaokupiti umove i proračun, već i dodatno otežati očitovanje
zajedničke političke volje. No odlučnost koju danas pokazuju Paddy
Ashdown i Michael Steiner u Bosni i Hercegovini i na Kosovu imat će
ograničen učinak ne bude li u službi dosljedne i jasne politike za
obnovu stabilnih država na tom području.
Zato je nužno riješiti konstitucijsku zbrku do koje su doveli
Daytonski sporazumi, rezolucija 1244 i Savez Srbije i Crne Gore.
Može li EU pomoći u tomu? Da bi imala pozitivnu ulogu u budućim
pregovorima, njezini članovi moraju nadići vlastita diplomatska
suparništva i dogovoriti se kojim će pravcem krenuti: sudjelovanje
u vremenu, razvoj sufinanciranja s tamošnjim predstavnicima i
izvorima, podjela suvereniteta ili uvjetna neovisnost, potpora
regionalnoj suradnji, itd.
Proširenje na dvadeset petoricu, 'reforma' europskog projekta i
ratne prijetnje na Bliskom istoku ne smiju omesti napore EU-a u
pravcu balkanskih zemalja. Inače, mogao bi beskrajno dugo tegliti
breme siromašnog, nasilnog i nestabilnog predgrađa koje neće stati
dok na sebe ne upozori bogato i plašljivo središte", pišu Antoine
Garapon, Pierre Hassner i Joel Hubrecht.