HR-FRANCUSKA-TURSKA-Politika U FRANCUSKOJ SE NE STIŠAVA RASPRAVA OKO PRIJEMA TURSKE U EU piše: Frano Cetinić PARIZ, 7. prosinca (Hina) - Mjesec dana nakon što je Valerie Giscard d'Estaing, predsjedavajući Europske konvencije, uzbudio
duhove na "Starom kontinentu" izjavom kako "Turska nije europska zemlja" i da bi njezin prijem označio "kraj Europe", u Francuskoj se ne stišava polemika oko tog pitanja.
piše: Frano Cetinić
PARIZ, 7. prosinca (Hina) - Mjesec dana nakon što je Valerie Giscard
d'Estaing, predsjedavajući Europske konvencije, uzbudio duhove na
"Starom kontinentu" izjavom kako "Turska nije europska zemlja" i da
bi njezin prijem označio "kraj Europe", u Francuskoj se ne stišava
polemika oko tog pitanja.#L#
Rasprava prošloga tjedna u Nacionalnoj skupštini, nakon izvještaja
što ga je zastupnicima podnio BGE, pokazala je kako je "tursko
pitanje", nakon javnosti - koja većinom od 59 posto odbacuje prijem
Turske - podijelio i samu političku klasu zemlje, podjela koja se ne
poklapa s tradicionalnom crtom razdvajanja na "ljevicu" i
"desnicu".
Samo nekoliko dana nakon izvanredne parlamentarne rasprave,
fenomen koji je sam po sebi rijedak, na tu temu oglasio se šef
diplomacije Dominique de Villepin, govorom u Marseilleu, u kojem je
naznačio obrise francuske vizije "velike Europe".
Petnaestorica plus 10 kandidata plus Rumunjska i Bugarska plus
Turska plus zemlje "sudionice Zagrebačkog summita" - Hrvatska,
Srbija/Crna Gora, Makedonija, Bosna i Hercegovina, Albanija - to je
"prvi krug", oko kojega se gradi drugi, "zemlje partnerstva" -
Rusija, Ukrajina i zemlje Sredozemlja, te naposljetku, treći krug
"pridružene zemlje" Afrike.
I ono što ne mogu posve iskreno reći odgovorni na različitim
razinama vlasti, kaže se na stranicama vodećih dnevnika, u čemu
prednjače Le Monde i Le Figaro, koji danima već posvećuju odnosima
Turska/EU i po nekoliko stranica.
Za prijem Turske izjasnili su se na stranicama ovih dnevnika, bivši
socijalistički premijer, trenutačno euro-zastupnik, Michel
Rocard, i to bez ikakvih rezervi, te visoki povjerenik EU za vanjsku
politiku i sigurnost Javier Solana.
"Turska ima svoje puno mjesto u Europi", kaže Solana, ali isto tako
postavlja i prešutnu ogradu jer, po njemu, "o samoj Turskoj ovisi
hoće li znati iskoristiti svoju šansu", tj. ispuniti
"kopenhagenske kriterije".
Protiv ulaska Turske - ili za njezin ulazak na "grčke kalende" -
među prvima se izjasnio bivši šef francuske diplomacije Hubert
Vedrine koji, razvijajući Giscardove ideje i argumente, drži da je
od vitalnog značenja da se razjasni što je "europski identitet", da
se vodi računa gdje su "europske granice".
Eurozastupnik Jean-Louis Bourlanges, jedan od najuglednijih
francuskih znalaca "europskog dosega", iznosi mišljenje da je
"tursko pitanje ključ ustavne debate", jer ono na dnevni red
postavlja određenje EU kao "posebnog zemljopisnog, povijesnog i
političkog entiteta".
On hvali hrabrost D'Estaingea da pokrene "tursko pitanje" u
raspravama Konvencije, ali sa žalošću ustvrđuje da je to možda samo
da bi se izbjegla ozbiljna rasprava o reformi euroinstitucija.
Potsjećajući na podatak da je na euro-summitu u Helsinkiju, u
prosincu 1999. kad je Turskoj "priznata europska vokacija", ta
sudbonosna odluka bila donijeta nakon svega tri minute rasprave i
da joj je posvećen bio jedan jedini redak u završnom priopćenju,
Bourlanges se pita može li buduća granica EU prolaziti posred
Kurdistana, što bi za posljedicu donijelo i to da imamo "Europske
Kurde" i "Azijske Kurde", kao što u Ionesca imamo "afričkog i
azijskog nosoroga".
Polemika ima i veseliju stranu, onu koju ozbiljniji povjesničari
nazivaju, "delirijem potrage za porijeklom".
Nakon što otpjevaju, kao obavezni sastav, novokomponiranu ariju
kako "Europa nije kršćanski klub", pristaše ulaska Turske u EU
posežu za "poganskom" Trojom, za Hektorom i Andromahom, Talesom, za
"pravovjernom" i koncilskom Nicejom ili Tarsom (rodnim gradom
Saula/sv. Pavla) i premošćujući tako čitava tisućljeća koja dijele
"mitsku" Troju i, kasnije, "egejsku civilizaciju" od dolaska
Turaka u Malu Aziju (dakle Aziju!) prenose, i ne hoteći, težište
rasprave s teze o europskom karakteru Turske, na tezu o "turskom
karakteru" Europe.
Brojni sudionici u ovoj raspravi ne žele se, dakle, zadovoljiti
ulogom primalje koja prisustvuje i pomaže pri rođenju, već žele
biti nekom novom vrstom babice, onom koja želi utjecati na spol
budućeg djeteta.
(Hina) fcet dh