SI-HR-YU-KOMENTARI-Politika slo 5.XII.-delo-razgraničenja SLOVENIJADELO5. XII. 2002.Lakše s Beogradom nego s Ljubljanom?"Idiličan prizor jugoslavenskog, hrvatskog i slovenskog ministra vanjskih poslova dok u društvu koordinatora
stabilizacijskog sporazuma za jugoistočnu Europu Erharda Buseka razgledavaju izvor Save Dolinke, jamačno simbolično predstavlja nove odnose poslije prijelomne 2000. godine, kad je u Hrvatskoj poražen HDZ i kad je u Beogradu potkopan režim Slobodana Miloševića. Ministri vanjskih poslova nekadašnjih jugoslavenskih republika opušteno ćaskaju i u slikovitim krajolicima raspravljaju o projektima kao što je režim plovidbe na Savi. To bi bila tema koja bi u drukčijim okolnostima bila 'obrađena' pod pokroviteljstvom ministara za promet ili okoliš, no krvavo nasljeđe iz devedesetih godina zahtijeva da se s njom uhvati u koštac na najvišoj razini kako bi ti projekti za budućnost mogli simbolizirati prekid s mračnom prošlošću.Kod sporazuma o Savi i susretu ministara zanimljivije je što - sudeći po izjavama za javnost - nisu ni spomenute one vode koje opterećuju odnose između Zagreba i Ljubljane i Zagreba i Beograda. Slovensko-hrvatske razmirice o razgraničenju na moru poslije
SLOVENIJA
DELO
5. XII. 2002.
Lakše s Beogradom nego s Ljubljanom?
"Idiličan prizor jugoslavenskog, hrvatskog i slovenskog ministra
vanjskih poslova dok u društvu koordinatora stabilizacijskog
sporazuma za jugoistočnu Europu Erharda Buseka razgledavaju izvor
Save Dolinke, jamačno simbolično predstavlja nove odnose poslije
prijelomne 2000. godine, kad je u Hrvatskoj poražen HDZ i kad je u
Beogradu potkopan režim Slobodana Miloševića. Ministri vanjskih
poslova nekadašnjih jugoslavenskih republika opušteno ćaskaju i u
slikovitim krajolicima raspravljaju o projektima kao što je režim
plovidbe na Savi. To bi bila tema koja bi u drukčijim okolnostima
bila 'obrađena' pod pokroviteljstvom ministara za promet ili
okoliš, no krvavo nasljeđe iz devedesetih godina zahtijeva da se s
njom uhvati u koštac na najvišoj razini kako bi ti projekti za
budućnost mogli simbolizirati prekid s mračnom prošlošću.
Kod sporazuma o Savi i susretu ministara zanimljivije je što -
sudeći po izjavama za javnost - nisu ni spomenute one vode koje
opterećuju odnose između Zagreba i Ljubljane i Zagreba i Beograda.
Slovensko-hrvatske razmirice o razgraničenju na moru poslije
rujanskog je ribolovnog sporazuma Janeza Drnovšeka i Ivice Račana
zabilježio status quo, a vruća je tema bilo hrvatsko razgraničenje
s Crnom, Gorom na Prevlaci i Boki Kotorskoj. Za deset bi dana sa
strategijskog poluotoka na krajnjem hrvatskom jugu poslije deset
godina trebali otići zadnji pripadnici UN-a, stoga Hrvatska i SRJ
moraju sklopiti sporazum o privremenom režimu. Njime bi uredili
zajedničko korištenje prvoga bazena zaljeva Boke Kotorske kao i
razvojačenje Prevlake. Po optimističnim planovima, iz vojnog
područja preobrazit će se u turistički raj.
Prema zadnjim diplomatskim obavijestima iz Beograda i Zagreba,
pregovori su u konačnoj fazi pa stoga po svoj prilici nema razloga
za pesimizam. Sadržaj privremenog režima, koji nipošto neće
prejudicirati razgraničenje, diplomati brižljivo kriju od
javnosti tako da do sada ni hrvatski ni jugoslavenski tisak nisu
uopće objavili ni jednu pojedinost. Režim u Boki Kotorskoj i
razgraničenje mjerodavnosti državnih organa u zaljevu, zacijelo će
dugo vrijediti, jer se u diplomatskoj povijesti - tako je kod
razgraničenja sa Slovenijom upozoravao hrvatski međunarodni
stručnjak Vladimir Ibler - pokazalo da su privremeni sporazumi
obično dugotrajni i da su vrijedili čak dulje od onih proglašenih
konačnima. Stoga su stručnjaci odbijali ponude iz Slovenije za
privremeno razgraničenje po crti razvikanog sporazuma između
Račana i Drnovšeka ili po diobi policijskog nadzora na dan
osamostaljenja. Slovensku stranu uopće ne bi mogli uvjeriti da
odstupi od privremenoga režima...
Zato će hrvatsko-crnogorsko razgraničenje u Boki Kotorskoj biti
osobito zanimljivo iz slovenske perspektive. Kao u Piranskom
zaljevu, hrvatsko je ishodište razgraničenja bilo po crti po
sredini koja je po razmišljanju Zagreba neprijeporna po konvenciji
o pomorskom pravu. Crnogorski stručnjaci - primjerice Nebojša
Vučinić s pravnog fakulteta u Podgorici - odgovarali su da je
njihova temeljna točka u skladu sa zaključcima povjerenstva
Roberta Badintera, zadržati mjerodavnosti u zaljevu koje su imali u
SFRJ. To je razmišljanje po istoj logici koje je u pregovorima sa
Zagrebom argumentirala slovenska diplomacija. Ako Hrvatska
pristane na zahtjev Podgorice i odrekne se nadzora do crte po
sredini u prvom bazenu u zaljevu Boke Kotorske, nastao bi presedan
koji bi mogao biti poticaj za razmišljanje o slovensko-hrvatskom
razgraničenju (mjerodavnosti) u pograničnom pojasu na moru. Osim
toga bi opovrgnuo teze nekadašnjeg glavnog hrvatskog pregovarača
Hrvoja Kačića da zbog crnogorske agresije 1991. godine Hrvatska
nikada neće biti spremna popustiti u pregovorima s južnom
susjedom.
Zbog velike pozornosti međunarodne zajednice i očekivanja da
Hrvatska uredi prijepore i odnose s Beogradom, ne treba očekivati
scenarij kakav je nastao poslije sporazuma Račana i Drnovšeka.
Argument protiv razmišljanja da se Zagreb lakše sporazumijeva s
Beogradom nego s Ljubljanom, činjenica je da oni sa Zapada koji
razmišljaju o dugoročnoj stabilnosti jugoistoka Europe, pritišću i
SRJ i Hrvatsku da urede odnose. Pred javnošću u kojoj još nisu
zacijelile sve ratne rane, pritiskom iz inozemstva može se lakše
opravdati neka nemila odluka.
Slovensko-hrvatski prijepori u takvom su kontekstu rubni, stoga
političari, diplomati i stručnjaci imaju ponešto 'više
stvaralački' postupak. Unatoč tomu bi rješenje Prevlake i
razgraničenje u Boki Kotorskoj mogli biti poticaj Ljubljani i
Zagrebu za uklanjanje teritorijalnih sporova. Osobito stoga što je
među razlozima tvrdog hrvatskog stajališta bilo i mišljenje da bi
razgraničenje sa Slovenijom moglo biti negativan presedan za
uređenje granice s nekadašnjim neprijateljima na jugu", piše Peter
Žerjavič.