FR-US-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Obrana franc-liberation od 2.12.02. bruckner o europi i americi FRANCUSKALIBERATION2.XII.2002.Europa, najveća neprijateljica Europe"Već pola stoljeća Europu muči osjećaj krivnje.
Razmišljajući o svojim prošlim zločinima, imperijalizmu, fašizmu, staljinizmu, u svojoj dugoj povijesti vidi tek niz krvoprolića i pustošenja koji su doveli do dvaju svjetskih ratova. Prosječni Europljanin, muškarac ili žena, biće je iznimne osjećajnosti, uvijek spremno da se sažali nad nesrećama u svijetu i da preuzme odgovornost za njih. Dokaz tomu je što je većina naših sugrađana, još 11.IX. navečer, unatoč simpatijama prema žrtvama, rekla da su Amerikanci to zaslužili. Budimo sigurni: isto bi razmišljanje prevladalo da su teroristi uništili Eiffelov toranj ili crkvu Notre Dame. Ako nas napadaju, znači da smo krivi. Spontano dajemo za pravo našim neprijateljima u sudu koji donosimo o samima sebi.Europa je zacijelo rađala čudovišta; ujedno je porodila teorije koje nam omogućuju da shvatimo i da uništimo čudovišta. Njezina je osebujnost paradoks doveden do krajnosti: feudalni je arbitar stvorio demokraciju, ugnjetavanje Crkve istraživački duh, prekomorska osvajanja protukolonijalizam, a revolucionarne
FRANCUSKA
LIBERATION
2.XII.2002.
Europa, najveća neprijateljica Europe
"Već pola stoljeća Europu muči osjećaj krivnje. Razmišljajući o
svojim prošlim zločinima, imperijalizmu, fašizmu, staljinizmu, u
svojoj dugoj povijesti vidi tek niz krvoprolića i pustošenja koji
su doveli do dvaju svjetskih ratova. Prosječni Europljanin,
muškarac ili žena, biće je iznimne osjećajnosti, uvijek spremno da
se sažali nad nesrećama u svijetu i da preuzme odgovornost za njih.
Dokaz tomu je što je većina naših sugrađana, još 11.IX. navečer,
unatoč simpatijama prema žrtvama, rekla da su Amerikanci to
zaslužili. Budimo sigurni: isto bi razmišljanje prevladalo da su
teroristi uništili Eiffelov toranj ili crkvu Notre Dame. Ako nas
napadaju, znači da smo krivi. Spontano dajemo za pravo našim
neprijateljima u sudu koji donosimo o samima sebi.
Europa je zacijelo rađala čudovišta; ujedno je porodila teorije
koje nam omogućuju da shvatimo i da uništimo čudovišta. Njezina je
osebujnost paradoks doveden do krajnosti: feudalni je arbitar
stvorio demokraciju, ugnjetavanje Crkve istraživački duh,
prekomorska osvajanja protukolonijalizam, a revolucionarne
ideologije pokrete protiv totalitarizma. Sličan tamničaru koji vas
baci u tamnicu i gurne vam u ruku ključ od samice, Europa je svijetu
ujedno dala despotizam i slobodu. Kolonijalnu je pustolovinu
uništila temeljna opreka: podložiti kontinente zakonima metropole
koja im je utuvila u glavu i nacionalnu zamisao i pravo naroda na
samoodređenje. Genocid nipošto nije zapadni proizvod, već je Zapad
omogućio da se konceptualiziraju neke strahote kao što su zločini
protiv čovječnosti i nakon 1945. se odrekao vlastitog barbarstva
kako bi toj riječi dao točno određeni smisao. Europa se oblikuje
unutar sumnje koja ju niječe i stalno se gleda tvrdokornim okom koje
optužuje. Poput Starog Svijeta, nijedan narod danas, nijedna vlast
ne može umaći obvezi da razmišlja protiv same sebe. (...)
Kršćanstvo, islam: dvije imperijalističke religije koje su
uvjerene da posjeduju istinu i spremne da spašavaju ljude protiv
njihove volje, mačem i lomačom. No prva, satrvena
četverostoljetnim prebivanjem u oporbi u Europi, morala je
popustiti i prihvatiti načelo svjetovnosti, koje je uostalom
zapisano u Evanđelju. Svečana isprika Ivana Pavla II. židovskoj
zajednici, domorodcima u Latinskoj Americi i odricanje od prisilne
evangelizacije, obilježili su završetak tog procesa bez presedana.
Takvo preispitivanje još predstoji islamu koji je siguran da je
zadnja objavljena vjera, dakle, jedina prava. Onog dana kada
njegovi najviši predstavnici zatraže oprost za zločine koji su u
ime Kurana počinjeni nad nevjernicima (budisti, hindusi, itd.),
poganima i ženama, bit će to napredak za čitavo čovječanstvo i
omogućit će da se ukloni nepovjerenje mnogih naroda prema tom
monoteizmu žrtvovanja. U Francuskoj, zemlji s antiklerikalnom
tradicijom, krišćanstvo se može nekažnjeno ismijavati i gaziti,
ali ne i druge vjere, jer bi mogli biti optuženi za rasizam. Kao da
je jedini dopušteni rasizam protukršćanski rasizam. (...)
Prečesto zaboravljamo da današnja Europa nije rođena u početničkom
oduševljenju, već zbog umora od pokolja. Bila je potrebna sveopća
velika nesreća u XX. stoljeću da bi Stari Svijet postao krijepostan
i očitovao želju za mirom koja se danas poistovjećuje sa željom za
odmorom. Europska je demokracija jako šarolik prostor u kojemu je
lijepo živjeti, ostvariti se, ako je moguće i obogatiti se, u
blizini kulturnih remek-djela. No čim izbije neka kriza, Europa
uzmiče i prekriži ruke. Plašljivi orijaš koji bi mogao doživjeti
goleme razmjere, Europa je Poncije Pilat nacija. Međutim, želi li
opet biti 'sila', mora u svojih građana stvoriti duhovne uvjete
koji će učiniti nužnim uspostavu političkog entiteta i jake vojske.
To joj je slaba strana. To bi ponajprije zahtijevalo proračunske
odluke, dakle žrtvu. No Unija naspram svog američkog 'zaštitnika'
najviše pati od kompleksa dužnika i od kompleksa Petra Pana. Ona
znade da bi bez pomoći saveznika 1917., a napose 1944. jednostavno
bila zbrisana s karte. (...)
Ironija povijesti: Europa, utvrda socijalizma i marksizma, ima o
sebi tek trgovačku sliku. Njezin pravi duhovni otac je Adam Smith
koji je bio siguran da je materijalno obilje najbolji način da se
ukrote ljudske strasti i da se svijet uljudi. Naprotiv, Amerika,
domovina pravog kapitalizma, još uvijek je politička nacija kadra
da se izdigne iznad svojih osobnih interesa kako bi branila
vrijednosti koje ju čine, poglavito slobodu. U tom je smislu 11.IX.
možda bio strašna prigoda, jer nas tjera da shvatimo demokraciju
kao borbu, brigu za čitavo čovječanstvo. Podsjeća nas da je
povijest tragična, da ludilo, makar bilo privatizirano u
multinacionalnoj tvrtki za zločine, uspijeva na tlu pluralističnog
ideala i napreduje zajedno s njim, s istim sofisticiranim
tehnološkim mogućnostima. (...)
SAD je u prošlosti skupo platio svoj kult mesijanske nacije i svoje
čvrsto uvjerenje da je sve što je dobro za Oncla Sama dobro i za
planet. Gnusan način na koji se danas pokušava izdignuti iznad
zajedničkih zakona neobično podsjeća na marksističke režime koji
su nekad odbacivali građansku jednakost u ime više proleterske
istine. Bushova uprava želi 'svoj' rat u Iraku, kao dijete svoju
igračku, a čini se da precjenjuje odlučnost svojih sugrađana i
zaboravlja pouke iz Vijetnama: liberalni narod usmjeren k izobilju
i razvoju pojedinca ne može dugo biti kolektivni vojnik a da se ne
zaniječe. U takvom pothvatu uvijek postoji pogibelj da se prihvati
razmišljanje neprijatelja kako bi ga se lakše uništilo i da se učini
lomljivom prekrasna konstitucijska građevina koju su podignuli oci
utemeljitelji. Uvođenje novog makartizma koji izaziva svrbež u
nekih pristaša konzervativne desnice bilo bi najveća pobjeda Bin
Ladena nad Lincolnovom domovinom.
Protivno mišljenju neoimperijalističkog lobija koji na silu želi
'demokratizirati' Bliski istok, Amerika ne može biti carstvo: ona
je hipermoćna, ali nije svemoćna i 'gospodarenje' planetom
preteško je breme za njezina pleća. Vojska čija je službena
doktrina 'zero mort', vojska je koja nije spremna za dugotrajne
vojne ekspedicije koje nužno stoje ljudskih života. Odluke Bijele
kuće, ponašanje prema saveznicima kao prema neposlušnoj djeci koju
se tjera u kut, ništa neće promijeniti. Uz pogibelj da još jednom
pretrpi poraz, SAD kraj sebe mora imati snažnu Europu koja će ga
moći poduprijeti u nevolji, ali ga i osuditi i odlučno upozoriti na
simetrične kušnje uzmaka ili prevlasti. (...)
Naša je zadaća pomiriti Ameriku sa svijetom, a Europu s poviješću.
Ili ćemo opet moći djelovati kao uljudba i steći samopouzdanje, ili
će nas pokoriti uz vlastiti pristanak. Tada će naš zajednički dom
biti tek raskošno mjesto za odmor, uvijek spremno da se odrekne
slobode za malo više mira i udobnosti", piše Pascal Bruckner, pisac
i esejist.