FR-US-poljodjelstvo-Poljoprivreda-Trgovina-Diplomacija-Vlada franc-le monde od 29.11.02. poljodjelstvo eu i siromašnih zemalja FRANCUSKALE MONDE29.XI.2002.Poljodjelstvo: Europa guši siromašne zemlje"Kada su se ministri trgovine iz
čitavog svijeta sastali u Dohi, u Kataru, u studenom 2001., rekli smo da je to povijesna prigoda za poboljšanje gospodarskih izgleda puka u svijetu, prigoda koju ne smijemo propustiti.Posebno smo odgovorni za preko dvije milijarde ljudi koji, prema procjenama, žive u siromaštvu. Više od sto od sto četrdeset pet članova Svjetske trgovačke organizacije (WTO) jesu zemlje u razvoju, među kojima je trideset nerazvijenih. Njihov opstanak ovisi uglavnom o poljodjelstvu. Četrnaest od sedamnaest zemalja iz skupine Cairns za slobodnu trgovinu poljodjelskim proizvodima jesu zemlje u razvoju. Za te, kao i za druge zemlje u razvoju, reforma poljodjelske trgovine je glavni razvojni problem. Bili smo vrlo zadovoljni što smo mogli iskoristiti prigodu i započeti novi krug međunarodnih trgovačkih pregovora u Dohi.Kao i mnoge druge zemlje, Australija i skupina Cairns pažljivo su pratile raspre u Europi zadnjih mjeseci o zajedničkoj poljodjelskoj politici (ZPP), kao i pripremu za susret na vrhu
FRANCUSKA
LE MONDE
29.XI.2002.
Poljodjelstvo: Europa guši siromašne zemlje
"Kada su se ministri trgovine iz čitavog svijeta sastali u Dohi, u
Kataru, u studenom 2001., rekli smo da je to povijesna prigoda za
poboljšanje gospodarskih izgleda puka u svijetu, prigoda koju ne
smijemo propustiti.
Posebno smo odgovorni za preko dvije milijarde ljudi koji, prema
procjenama, žive u siromaštvu. Više od sto od sto četrdeset pet
članova Svjetske trgovačke organizacije (WTO) jesu zemlje u
razvoju, među kojima je trideset nerazvijenih. Njihov opstanak
ovisi uglavnom o poljodjelstvu. Četrnaest od sedamnaest zemalja iz
skupine Cairns za slobodnu trgovinu poljodjelskim proizvodima jesu
zemlje u razvoju. Za te, kao i za druge zemlje u razvoju, reforma
poljodjelske trgovine je glavni razvojni problem. Bili smo vrlo
zadovoljni što smo mogli iskoristiti prigodu i započeti novi krug
međunarodnih trgovačkih pregovora u Dohi.
Kao i mnoge druge zemlje, Australija i skupina Cairns pažljivo su
pratile raspre u Europi zadnjih mjeseci o zajedničkoj
poljodjelskoj politici (ZPP), kao i pripremu za susret na vrhu
Europske unije u Bruxellesu, 24. i 25.X.
Jako smo zabrinuti zbog činjenice da početkom XXI. stoljeća
razmjeri i narav europskih subvencija za poljodjelstvo smanjuju
izglede za uspjeh poljodjelaca izvan Europe. (...)
Kobne posljedice ZPP-a na prehrambenu sigurnost i na okoliš jesu
važan čimbenik u tim rasprama. Prevelika proizvodnja koju potiču
velike subvencije loše utječe na glavne ciljeve državnih politika.
Ta se tema stalno vraća. To je važno pitanje, ali se kobni učinci
ZPP-a na zemlje u razvoju ne shvaćaju dovoljno.
U mnogim zemljama u razvoju u poljodjelstvu radi više od polovice
zaposlenih i ono čini velik dio BDP-a. To je bitna razlika naspram
europskih zemalja, SAD-a i Japana, gdje je u poljodjelstvu
zaposleno manje od 5 posto puka.
Puk zemalja u razvoju u svakodnevici je jako pogođen velikim
subvencijama za ZPP. OECD misli da je pomoć koja se u 2001.
izdvajala za agrarne proizvođače u Europi dosegnula 104 milijarde
eura. Mogli bismo se zapitati zašto je ta pomoć problematična,
budući da se tiče zemalja članica EU-a koje ju i osiguravaju.
Problem je što su razmjeri i narav subvencija takvi da potiču
hiperprodukciju koja pak ruši cijene na svjetskom tržištu i dovodi
do osiromašenja nesubvencioniranih poljodjelaca u zemljama u
razvoju. (...)
Brža reforma ZPP-a omogućila bi rast poljodjelskog izvoza iz
zemalja u razvoju u zemlje EU-a. Premda još uvijek uvozi više
prehrambenih proizvoda iz zemalja u razvoju u Aziji, Latinskoj
Americi i Africi (41 milijarda eura u 2000.) nego SAD (30 milijarda
eura) i Japan (24 milijarde eura), taj uvoz čini tek 21 posto
ukupnog uvoza prehrambenih proizvoda EU-a, naspram gotovo 50 posto
prehrambenog uvoza SAD-a i Japana. Ustvari, EU troši za ZPP gotovo
koliko za uvoz prehrambenih proizvoda iz zemalja u razvoju.
Svjetska je banka utvrdila da poljodjelske subvencije koje nameću
bogate države dostižu oko milijardu dolara na dan, što više od šest
puta premašuje službeni ukupni iznos pomoći za razvoj siromašnim
državama. Ta politika, među ostalim, obuhvaća subvencije i
povećanje cijena koji utječu na zemlje u razvoju. Povrh toga,
australski su gospodarstvenici utvrdili da bi tek pedesetpostotno
smanjenje svih poljodjelskih subvencija donijelo zemljama u
razvoju gospodarsku i socijalnu dobit od 14 milijarda dolara na
godinu.
Važan čimbenik u reformi moralo bi stoga biti preusmjeravanje
politika i programa koji neće toliko loše djelovati na svjetska
tržišta. Prijedlog povjerenika Fischlera da se različite
subvencije proizvođačima zamijene jedinstvenom poljodjelskom
pomoći koja ne bi bila vezana uz proizvodnju, korak je u tom pravcu.
Isto vrijedi za njegov prijedlog da EU za programe razvoja sela
ponovno izdvoji dvadeset posto iz subvencija koje se izravno
isplaćuju poljodjelcima. Ti bi prijedlozi omogućili da se smanje
neki oblici trgovačke neravnoteže u sadašnjim uvjetima ZPP-a i da
se ubrza reforma koja je započela nakon reforma Mac Sharryja iz
1992.
Na nesreću, troškovi za ZPP će zbog svojih razmjera i dalje imati
teške vanjske posljedice. Nadamo se da će odluka sa susreta na vrhu
čelnika EU-a iz listopada da se utvrdi gornja granica za opću razinu
troškova za ZPP do 2013., biti polazište za stvarnu reformu
proračuna za ZPP. (...)
Što, dakle, predlažemo da Europa učini? Reforme koje nudi g.
Fischler odgovaraju reformama koje su prošle godine prihvaćene u
Dohi i ići će im u prilog. No Europa mora ići dalje i sučeliti se s
posljedicama svoje politike na svjetsko poljodjelstvo. Reforme
koje su prihvatili ministri moraju donijeti bitna poboljšanja što
se tiče pristupa tržištima, smanjenja svih oblika subvencija za
izvoz i njihova postupnog ukidanja te bitnog smanjenja domaće
potpore koja uzrokuje trgovački debalans. Čini nam se da te zamisli
još nemaju odjeka u razmišljanjima Europe o sigurnoj budućnosti
agrarnog sektora. (...)
Došlo je vrijeme da poslušamo glasove koji dolaze iz Europe, kao i
one, mnogobrojne, izvan Europe, napose u zemljama u razvoju. Oni
traže pravedniju međunarodnu trgovinu poljodjelskim proizvodima i
da se priznaju potrebe zemalja u razvoju. Moguće je istodobno
stvoriti unutarnje uvjete koji će povesti računa o socijalnim
probitcima i koji će preuzeti svoje međunarodne obveze.
Sama će Europa izvući korist iz reforme: dinamični učinak
konkurencije pomoći će uspješnim europskim poljodjelcima da
provedu nužna strukturna poboljšanja kako bi i u XXI. stoljeću bili
uspješni i konkurentni. Kao što je g. Fischler rekao nedavno u
Parizu, 'odlaganje promjena u agrarnoj politici moglo bi se
poljodjelcima obiti o glavu'. Uz poticanje poljodjelaca i davanje
slobode njihovu stvaralaštvu, temeljna reforma ZPP-a je jedina
sigurna budućnost europskog poljodjelstva.
Europski potrošači i porezni obveznici snose financijske troškove
te politike, a možda i neke neočekivane loše posljedice na kakvoću i
na cijenu svoje hrane. Procjenjuje se da godišnji proračun
prosječne europske obitelji za hranu ZPP puni sa šestotinjak eura,
ne računajući dodatni porezni pritisak.
Oči svijeta uprte su u Europsku uniju koja treba početi reforme.
Usrdno molimo države članice i Europsko povjerenstvo da budu što
ambiciozniji u dotjerivanju i u provedbi reforme ZPP-a na polovici
puta, obvezujući se da će puno važniji skup reforma nastaviti
2006., nakon završetka sadašnjeg proračunskog ciklusa. Za dobrobit
poljodjelaca u zemljama u razvoju, za dobrobit uspješnih
poljodjelaca u Europi, Australiji i drugdje i za dobrobit europskih
potrošača, nadamo se ishodu koji će ispuniti obećanje o bitnom
smanjenju poljodjelskih subvencija i zaštite poljodjelstva", piše
Mark Vaile, australski ministar trgovine i predsjedatelj skupine
Cairns za slobodnu trgovinu poljodjelskim proizvodima.