AT-IQ-US-S-KOMENTARI-Politika-Ratovi au 27.XI.-pr-rat ili mir u iraku AUSTRIJADIE PRESSE27. XI. 2002.Rat ili mir u Iraku?"Bilo bi pogrješno vjerovati da je uključivanjem UN-ovoga Vijeća sigurnosti i odašiljanjem međunarodnih
inspektora ratna opasnost u Iraku minula. Američka administracija je što više, dalje odlučna ukloniti režim Sadama Huseina i u tu svrhu, ako je potrebno, primijeniti nasilna sredstva. Djelatnost inspektora s tim je u vezi samo utoliko relevantna, što bi mogla pružiti izgovor za vojni napad. Ako je predsjednik Bush krenuo zaobilaznicom preko Ujedinjenih naroda, to se dogodilo na temelju pritiska umjerenih članova njegove ekipe poput ministra vanjskih poslova Colina Powella kao i važnih osoba izvana, ponajprije britanskog predsjednika vlade Tonyja Blaira. Bio je to mudar potez, jer kompromisna rezolucija prihvaćena u Vijeću sigurnosti čak i vojnom udaru daje stanovitu legitimaciju bez nove UN-ove odluke a time znatno olakšava i položaj saveznika spremnih surađivati kao i prijateljskim arapskim vladama.S današnjeg stajališta postoje samo dva scenarija koja bi mogla spriječiti prijeteći rat. Prvi bi bilo svrgavanje Sadama Huseina
AUSTRIJA
DIE PRESSE
27. XI. 2002.
Rat ili mir u Iraku?
"Bilo bi pogrješno vjerovati da je uključivanjem UN-ovoga Vijeća
sigurnosti i odašiljanjem međunarodnih inspektora ratna opasnost u
Iraku minula. Američka administracija je što više, dalje odlučna
ukloniti režim Sadama Huseina i u tu svrhu, ako je potrebno,
primijeniti nasilna sredstva. Djelatnost inspektora s tim je u vezi
samo utoliko relevantna, što bi mogla pružiti izgovor za vojni
napad. Ako je predsjednik Bush krenuo zaobilaznicom preko
Ujedinjenih naroda, to se dogodilo na temelju pritiska umjerenih
članova njegove ekipe poput ministra vanjskih poslova Colina
Powella kao i važnih osoba izvana, ponajprije britanskog
predsjednika vlade Tonyja Blaira. Bio je to mudar potez, jer
kompromisna rezolucija prihvaćena u Vijeću sigurnosti čak i vojnom
udaru daje stanovitu legitimaciju bez nove UN-ove odluke a time
znatno olakšava i položaj saveznika spremnih surađivati kao i
prijateljskim arapskim vladama.
S današnjeg stajališta postoje samo dva scenarija koja bi mogla
spriječiti prijeteći rat. Prvi bi bilo svrgavanje Sadama Huseina
izazvano jakim međunarodnim pritiskom, pri čemu bi kao akteri došli
u obzir samo visoki časnici iz diktatorova kruga. Takvom se
razvitku mnogi nadaju, jer bi to SAD-u prištedjelo skup rat a UN-u
kao i arapskim državama sagledivo protuslovlje s Washingtonom. No
ipak treba dvojiti da je skori puč u Bagdadu vjerojatan. Druga
mogućnost bio bi porast proturatnog raspoloženja u samom SAD-u.
Ponajprije bi pozitivan tijek inspekcija i kooperativno Sadamovo
ponašanje kao i izostanak daljnjih terorističkih činova na
američke ciljeve mogli dovesti do toga da u javnosti nestane
prihvaćanje vojnog udara, a to bi i predsjednik Bush morao
poštovati. Inače treba računati da svaku opstrukciju rada
inspektora, napade na savezničke zrakoplove u zaštićenim zonama
ili dvojbe u istinit sadržaj iračkog izvješća o oružju za masovno
uništenje koje treba biti predočeno 8. prosinca, Washington može
iskoristiti kao razlog za planirani napad.
Nitko u Europi ni u arapskom svijetu ne bi žalio zbog dokončanja
zločinačkog režima Sadama Huseina. Amerikancima je stoga teško
razumljivo što su umjesto priznanja i potpore pobrali kritike. Tomu
se može suprotstaviti što se u Europi daleko veća vrijednost
pridaje pridržavanju međunarodnih norma pa i prema tako zvanim
huljskim državama. Nadalje, nema ni najmanjeg dokaza za izravno
Sadamovo sudjelovanje u terorističkim atentatima 11. rujna a
Europljani se od iračkog režima ne osjećaju jače ugroženima nego
proteklih godina. Naprotiv, boje se da bi vojni udar bez izričitog
pristanka Vijeća sigurnosti povećao opasnost od terorističkih
akcija protiv zapadnoga svijeta i doveo do ozbiljne
destabilizacije u nekim arapskim zemljama. Za jastrebove u
američkoj administraciji u prvom planu postoji želja za daljnjom
pobjedom nad vidljivim neprijateljem. Nakon što su proteklih
tjedana morali popustiti po pitanju Ujedinjenih naroda, drugi krug
bi mogao biti njihov", drži Albert Rohan, bivši glavni tajnik
ministarstva vanjskih poslova.