US-BA-YU-HR-vlade-Vlada-Ratovi-Organizacije/savezi RFE 25. XI. razgovor s Anthony Lakeom o američkoj politici prema bosni RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE25. XI. 2002.Savjetnik za nacionalnu sigurnost američkog predsjednika Billa Clintona
Anthony Lake: Bosna je dugo bila jedna od prvih riječi koju bi predsjednik Clinton ujutro izustio. Razgovarao Vlado Azinović.Savjetnik bivšeg američkog predsjednika za nacionalnu sigurnost i profesor na sveučilištu Georgetownu u Washingtonu Anthony Lake u ekskluzivnom interviewu za naš radio govori o američkoj politici prema BiH-a u razdoblju od 1992. do 1995. godine.Anthony Lake je rođen u New Yorku 1939. godine. Diplomirao je na Harvardu, doktorirao na Princetonu. U diplomatsku službu ušao je 1962. i ubrzo postao pomoćnik američkog veleposlanika u Vijetnamu, a nešto kasnije i asistent državnog tajnika Henrya Kissingera. Tu dužnost demonstrativno napušta 1970. godine zbog odluke administracije predsjednika Nixona da rat iz Vijetnama proširi i na Kambodžu. Vraća se u State Department gdje 1977. godine u administraciji predsjednika Jimmya Cartera preuzima Odjel za političko planiranje. Kada je 1981. godine vlast u Bijeloj kući preuzela republikanska administracija predsjednika Ronalda Reagana Lake se povukao iz službe i posvetio akademskoj karijeri. Predavao je na koledžima Amherst i Mount Holyoke, napisao i objavio
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
25. XI. 2002.
Savjetnik za nacionalnu sigurnost američkog predsjednika Billa
Clintona Anthony Lake: Bosna je dugo bila jedna od prvih riječi koju
bi predsjednik Clinton ujutro izustio. Razgovarao Vlado Azinović.
Savjetnik bivšeg američkog predsjednika za nacionalnu sigurnost i
profesor na sveučilištu Georgetownu u Washingtonu Anthony Lake u
ekskluzivnom interviewu za naš radio govori o američkoj politici
prema BiH-a u razdoblju od 1992. do 1995. godine.
Anthony Lake je rođen u New Yorku 1939. godine. Diplomirao je na
Harvardu, doktorirao na Princetonu. U diplomatsku službu ušao je
1962. i ubrzo postao pomoćnik američkog veleposlanika u Vijetnamu,
a nešto kasnije i asistent državnog tajnika Henrya Kissingera. Tu
dužnost demonstrativno napušta 1970. godine zbog odluke
administracije predsjednika Nixona da rat iz Vijetnama proširi i na
Kambodžu. Vraća se u State Department gdje 1977. godine u
administraciji predsjednika Jimmya Cartera preuzima Odjel za
političko planiranje. Kada je 1981. godine vlast u Bijeloj kući
preuzela republikanska administracija predsjednika Ronalda
Reagana Lake se povukao iz službe i posvetio akademskoj karijeri.
Predavao je na koledžima Amherst i Mount Holyoke, napisao i objavio
više studija o američkoj vanjskoj politici i bio među osnivačima
utjecajnog magazina Foreign Policy.
Prije nego što je 1993. postao savjetnik za nacionalnu sigurnost
američkog predsjednika Billa Clintona Anthony Lake je tijekom
1991. i 1992. bio glavni vanjskopolitički strateg Clintonove
predsjedničke kampanje. Tadašnji predsjednik i Clintonov
protukandidat George H. W. Bush upravo je uspješno okončao
Zaljevski rat i trijumfalno objavio početak novog svjetskog
poretka. Clintonova ekipa se u kampanji fokusirala na unutarnja
pitanja, prije svega na potrebu oživljavanja američkog
gospodarstva i na otvaranje novih radnih mjesta. Točnije na
najslabije rezultate proistekle iz Bushovog mandata.
U vanjsku se politiku nije diralo jer se činilo da je Bush na tom
planu nedodirljiv i da se u tom području ne može pridobiti naklonost
birača. Ipak odnos Bushove administracije prema raspadu bivše
Jugoslavije i osobito prema ratu u Bosni i Hercegovini otvorili su i
takvu mogućnost.
- Vaš bliski suradnik u Vijeću za nacionalnu sigurnost, profesor
Ivo Daalder opisao vas je jednom kao tvrdokornog liberala
zaokupljenog ljudskim pravima i demokracijom, odnosno brigom da
njihova zaštita bude jasno artikulirana u američkoj vanjskoj
politici, ako je to nužno, i kroz prijetnju ili praktičnu uporabu
sile. Ako je ovaj opis temeljnih načela do kojih držite točan,
pretpostavljam da vam je rat u Bosni i Hercegovini 1992. godine
predstavljao jak izazov.
= Prema mom mišljenju, ja ne bih rekao da su u slučaju Bosne u
tolikoj mjeri bili u pitanju samo načela koja ste spomenuli, koliko
strahote koje su se tamo događale i koje su postale tako očite
zahvaljujući televizijskim i novinskim izvješćima. Te su strahote
tijekom 1992. postajale sve nepodnošljivije. Istodobno je rasla
naša zabrinutost zbog geostrateških implikacija što ih je bosanski
rat mogao imati po taj dio Europe. Zato se političko vodstvo
Clintonove predizborne kampanje zalagalo za aktivniji američki
angažman u Bosni. U tim se zahtjevima posebno isticao, tada
senator, Al Gore. No svima nam se činilo da se stanje u BiH ne može
popraviti bez odlučnijeg američkog udjela. Mislim da je pošteno
reći da je naša zabrinutost imala dva glavna povoda koji su kasnije
postali i naši glavni politički pokretači. Jedan je proizišao iz
spoznaje o realnoj ugroženosti naših interesa, a drugi iz užasne
tragedije koja se događala u Bosni.
- Često se tvrdi da se, zahvaljujući vašem nagovoru, Bill Clinton
tijekom predizborne kampanje zalagao za aktivniju američku ulogu u
Bosni. Način na koji je administracija predsjednika Busha
tretirala probleme proistekle iz raspada bivše Jugoslavije, i
posebice rat u Bosni, otvarali su, čini se, dosta prostora za
agresivniji predizborni nastup. Što ste savjetovali tada još
predsjedničkom kandidatu Billu Clintonu?
= Moji su savjeti, naravno, bili unutar zadanog konteksta cijele
predsjedničke kampanje i reflektirali su također opredijeljenost
Demokratske stranke prema tom problemu. Rat u BiH jeste postao
jedno od ključnih političkih pitanja u predizbornim sučeljavanjima
predsjedničkih kandidata, ali vas uvjeravam da nismo imali namjeru
na njemu skupljati političke bodove. Clintonovi istupi tijekom
kampanje odražavali su našu iskrenu zabrinutost. Vjerovali smo da
su američki prijatelji i saveznici u Europi svojim odnosom prema
Bosni zapali u neodrživo stanje. Za nas je bosanski rat bio puno
više od humanitarne krize, kako su ga Europljani često prikazivali.
Bili smo uvjereni da je stanje na terenu tražilo agresivniju
američku politiku.
- Predsjednik Clinton je tijekom kampanje također obećao kako će se
njegova administracija, poput snopa laserskih zraka fokusirati na
rješavanje problema američke ekonomije i kako će to biti njegova
glavna preokupacija. U takvoj postavci prioriteta, bavljenje ratom
u Bosni bilo je prepušteno vama i timu vaših suradnika. Što je od
predizbornih obećanja o angažmanu u BiH uopće bilo moguće ispuniti
i gdje su bile najveće prepreke?
= Nema sumnje da nam je od prvog trenutka kada smo kročili u Bijelu
kuću bilo jasno da je rješenje bosanskog rata najteži i možda
najvažniji problem koji stoji pred administracijom. Bosna je
postala glavna preokupacija američke vanjske politike i njezina
najveća frustracija. Mislim da sam se već tijekom prvog ili drugog
vikenda u Bijeloj kući zatvorio u svoj ured kako mi nitko ne bi
smetao i tražio da mi se donesu sve studije što ih je o Bosni
napravila prijašnja administracija. Vjerovao sam da je vrlo važno
upoznati se s činjenicama i procjenama što su bile pripremljene
ranije. Skoro tri dana proveo sam čitajući opsežnu dokumentaciju i
tražeći nešto što su naši prethodnici možda previdjeli, nešto što
bi moglo osigurati brz i jednostavan svršetak rata. Ništa nisam
našao. Uslijedila je potom serija sastanaka najviših dužnosnika
administracije tijekom kojih smo preispitivali dotadašnju
politiku prema Bosni i pokušavali odrediti moguće opcije za
formuliranje nove politike - aktivnije i odlučnije. Sastanci su
uvijek bili dugi i frustrirajući, ali mi se činilo da je bilo nužno
od samoga početka shvatiti i razmotriti što više teškoća. Svi smo se
složili da u toj etapi rata, dakle početkom 1993. godine, ne možemo
poslati naše kopnene snage u Bosnu. Nije bilo nikakvog političkog
utemeljenja za drukčiju odluku. Čak ni najveći 'bosanski
jastrebovi' u Kongresu nisu tada bili za slanje američke vojske u
BiH. Ipak nam se činilo da je za postizanje ograničenog cilja moguće
iskoristiti naše zračne snage. Vjerovali smo da uporabu te sile ne
treba ograničiti samo na rješavanje akutnih kriza u Bosni, najčešće
na zaštitu civila, nego je staviti u funkciju naših diplomatskih
napora. Tako smo u proljeće 1993. formulirali politiku koja je, u
temelju, predviđala ukidanje embarga na uvoz oružja za BiH i
pokretanje zračnih udara koji bi trebali zaštiti civilno
stanovništvo na područjima pod kontrolom bosanskohercegovačke
vlade dok njezina vojska ne dobije oružje i dok ne bude sposobna
njime se braniti. Ta politika lift and strike bila je u skladu s
predsjednikovim predizbornim proklamacijama o Bosni i njom smo
pokušali ukloniti glavni problem naše bosanske politike - pitanje
embarga. Bilo nam je jasno, i predsjednik je posebice na tome
inzistirao, da uvođenje zabrane na izvoz oružja za BiH nije
popravilo stanje, nego da ga je zapravo učinilo gorim jer je
uskratilo Bosancima mogućnost da se sami brane. No da smo odlučili
samo podići embargo Srbima bi se dao više nego dobar povod za nove
napade. Zato smo htjeli istodobno ukinuti zabranu na isporuke
oružja i uporabiti zračnu silu za odvraćanje mogućih srpskih
napada, sve dok vlada u Sarajevu ne ojača vlastite snage i uspostavi
vojnu ravnotežu. Pokušali smo pridobiti europske saveznike za ovu
ideju, ali nismo uspjeli. Nisu htjeli ni čuti za takvu mogućnost.
Nema sumnje da su neki od mojih američkih kolega često spremni
opisati odnos Europljana prema Bosni kao nerazumno slab. Mislim da
to baš nije pošteno. UNPROFOR je na terenu ipak spašavao živote, a u
njegovom su sastavu bili naši saveznici. Razumljivo je da su
europske vlade zabrinuto gledale na mogućnost jednostrane američke
akcije u Bosni koja bi mogla dovesti u opasnost živote njihovih
vojnika. Zbog toga su Europljani tražili da Sjedinjene Države i
same pošalju postrojbe u Bosnu. Znali su, naravno, da mi na to
nećemo pristati i da o tome nema rasprave. Ipak morali smo uvažiti
stajalište Europljana. Da je naša vojska bila raspoređena u nekoj
zemlji i da su naši saveznici tražili poduzimanje akcija kojima bi
se ugrozila sigurnost američkih postrojbi, naš bi Kongres
eksplodirao od bijesa. Dakle ne možemo reći da je europski odnos bio
potpuno iracionalan, iako je njime blokirana politika kojom smo
željeli pomaknuti stvari naprijed. U tom trenutku nije bilo načina
da nagovorimo europske vlade da podrže lift and strike. U kolovozu
1993. odletio sam tajno u Europu i nakon serije iscrpljujućih
razgovora uspio uvjeriti partnere da bi veća upotreba zračne sile
mogla popraviti izglede za obranu zaštićenih područja i odvratiti
srpske napade, prije svega na civile u Sarajevu. Iako nismo uspjeli
Europljanima prodati cijeli paket lift and strikea, početkom 1994.
godine odlučnijim smo mjerama prisilili Srbe da povuku teško oružje
iz okolice Sarajeva, a nešto kasnije i oko Goražda. Dijelom i kao
posljedica toga, tijekom većeg dijela te godine civilna su
stradanja u Bosni ipak bila značajno manja.
- Čini se da Europljani nisu bili jedina prepreka aktivnijoj
američkoj politici u Bosni. Zbog svoje proturatne prošlosti u
vrijeme Vijetnama, predsjednik Clinton nije bio pretjerano omiljen
u vojnim krugovima. Pentagon i Združeni stožer (Joint Chiefs of
Staff) na čelu s generalom Colinom Powellom, nisu bili oduševljeni
planom administracije da im se namijeni aktivnija ulogu u Bosni.
= To je točno primijećeno, ali otpor ovih krugova nije bio samo
karakterističan za Bosnu i, u krajnjem slučaju, nije nešto što bi
vojsci trebalo zamjeriti. Riječ je gotovo o tradiciji. Čak i u ranoj
etapi američke intervencije u Vijetnamu vojska je pružala vrlo
žilav otpor nastojanjima političara da ju se dublje uvuče u sukob. U
našoj je povijesti mnogo primjera da su civili-amateri naređivali
vojsci da čini čuda u čiju izvodivost vojni zapovjednici nisu
vjerovali. Ova se tenzija provlači kroz veći dio naše povijesti i
treba se uzeti u obzir u formuliranju svake vanjskopolitičke odluke
koja pretpostavlja barem nagovještaj prijetnje silom. Bosna u tom
kontekstu nije mogla biti izuzetak.
- Američki saveznici u islamskom svijetu tražili su znatniji
angažman Washingtona u bosanskoj krizi. Da li je, i u kojoj mjeri,
taj pritisak odigrao ulogu u formuliranju politike Clintonove
administracije prema BiH?
= To je bio važan dio ukupne kalkulacije o Bosni, ali ne bih rekao da
je bio i presudan. Ne vjerujem da bismo u BiH ikada poduzeli nešto
protivno našim vlastitim interesima, a s isključivim ciljem da time
udovoljimo željama naših prijatelja u muslimanskom svijetu. U toj
su kalkulaciji mnogo važniji bili naši strateški interesi u regiji,
budućnost NATO-a i spoznaja o stravičnim razmjerima ljudske patnje
koja je morala biti zaustavljena. To su bili osnovni pokretači naše
bosanske politike. Kada je riječ o ukupnom američkom odnosu prema
Bosni, mislim da je on u neku ruku bio proturječan. Raspoloženje
intelektualne elite bilo je izrazito prointervencionističko. S
druge stane, masa običnog svijeta očekivala je od administracije da
poduzme nešto da se stradanja zaustave, ali nije bila sklona u tom
procesu vidjeti i američke žrtve. Taj dualizam se neminovno odrazio
i na političke odluke koje smo donosili u vezi s Bosnom i nametao je
realna ograničenja u tom procesu.
- Spomenuli ste duge sastanke Vijeća za nacionalnu sigurnost o
Bosni. Neki od sudionika kasnije su pričali da su ti skupovi
podsjećali na skupne psihoterapije kojima se liječila frustracija
zbog ograničenih opcija što ih je u tom trenutku Amerika imala u
Bosni. Jeste li i vi te sastanke tako vidjeli?
= Pa, nisu baš bili skupna terapija. No točno je da se na tim
sastancima razgovaralo o mogućim terapijama za Balkan.
Najozbiljnije rasprave vođene su o tome koliko daleko možemo ići u
korištenju sile i do koje mjere možemo činiti pritisak na
saveznike. To je normalan proces i mislim da američka, pa i svaka
druga vlada, upravo nakon takvih rasprava dolazi do najboljih
odluka. Najgore što vam se može desiti u tom procesu je da zapadnete
u 'skupno razmišljanje', odnosno da imate skupinu ljudi koji se u
svemu slažu. Naši su sastanci obično trajali jako dugo, ali je,
gotovo po pravilu, njihov ishod bio dobar. Zbilja sam ponosan na
ulogu tog tima u formuliranju naše bosanske politike, iako nisam
ponosan na brzinu kojom je taj proces okončan. Da smo u proljeće
1993. godine mogli doći do istih odluka do kojih smo došli u ljeto
1995. imao bih znatno više razloga za zadovoljstvo.
- Jedan od razloga zbog kojih to nije bilo moguće je američko-
europski spor oko modaliteta za zaustavljanje bosanskog rata. Taj
je problem narastao u jesen 1994. u vrijeme bihaćke krize.
Posljedice odluka koje je administracija predsjednika Clintona
tada usvojila bile su dalekosežne, ne samo po obranu Bihaća, nego i
po budućnost Bosne. Kako je došlo do toga?
= Do jeseni 1994. godine, dijelom i zbog toga što je bilo manje
sukoba i civilnih žrtava, nismo uspjeli uvjeriti Europljane da je
nužno promijeniti međunarodni pristup rješavanju problema u Bosni.
Međutim, bihaćka kriza je sve promijenila i to munjevito. Odlukama
koje ste spomenuli prethodilo je više događaja. Pokušat ću ih
spomenuti kronološkim redom. Većina u Kongresu željela je da
embargo na isporuke oružja u Bosnu bude ukinut. Bila je to želja i
većine nas u administraciji, uključujući predsjednika Clintona. No
jasno je da bi takva odluka mogla imati pogubne posljedice za naše
odnose sa saveznicima unutar NATO-a čiji su vojnici bili
raspoređeni u BiH u sastavu UNPROFOR. Zategnutosti u savezu oko
Bosne već su bile gore od onih što ih je 1956. godine izazvala kriza
u Sueskom kanalu. Da smo kojim slučajem uspjeli progurati
rezoluciju o ukidanju embarga u Vijeće sigurnosti, Francuska i
Velika Britanija bi sigurno na nju uložile veto, uvjerene kako će
doprema oružja u Bosnu izložiti njihove vojnike dodatnoj
pogibelji. Svjesni ovakvog odnosa, odlučili smo i dalje poštivati
embargo, ali ga više nismo željeli provoditi. U jesen 1994. povukli
smo sve naše brodove koji su sudjelovali u pomorskoj blokadi
jadranskih luka. Ne moram vam ni reći da je ta odluka užasno
uznemirila naše saveznike. Kada je negdje krajem studenog 1994.
vojska bosanskih Srba zaustavila i odbacila ofenzivu Armije BiH iz
zaštićenog područja oko Bihaća i praktično ušla u rubne dijelove
tog grada, NATO je zapao u duboku krizu. Svi naši napori i brojni
prijedlozi koje smo iznosili saveznicima, tražeći poduzimanje
odlučnijih mjera i uporabu sile za obranu Bihaća, bili su glatko
odbijeni i u Ujedinjenim narodima, ali i unutar NATO. Odobren je
jedino ograničen zračni udar na srpsku vojnu zračnu luku Udbina, u
Hrvatskoj, s kojega su uzlijetali zrakoplovi koji su napadali
Bihać. Nadao sam se da će udar na Udbinu biti djelotvoran i da će
poslužiti kao signal da daljnji napadi na Bihać neće biti
dopušteni. Kada sam se probudio sljedećeg dana shvatio sam da su
Ujedinjeni narodi odobrili da se napad izvede u trenutku kada na
udbinskom zračnoj luci ne bude srpskih zrakoplova, te da su bombe
proizvele samo nekoliko rupa na pisti. Ako je time odaslana ikakva
poruka, ona je samo svjedočila o našoj slabosti. No takav je ishod
jako usrećio europske saveznike. Ukratko - izbor s kojim smo se tada
sučelili bio je jednostavan: ili ćemo poduzeti jednostranu
američku akciju za spas Bihaća i time bukvalno razbiti NATO, ili
ćemo popustiti i povući se. Odredili smo se za ovu drugu opciju.
Bila je to najgora odluka vezana za Bosnu koju je donijela
administracija predsjednika Clintona.
- Tu ste odluku donijeli na temelju preporuke koju su vam zajednički
dostavili Pentagon i Združeni stožer. Njome je administracija
zapravo odustala ne samo od obrane Bihaća, nego i od daljnjeg
inzistiranja na tome da budući mirovni sporazum za BiH mora
poništiti sve rezultate etničkog čišćenja. Dokument koji je
pripremljen u Pentagonu naime završava ocjenom kako 'ništa u Bosni
nije toliko vrijedno kao što je to opstanak NATO-a'.
= Gledano unatrag, imam pomiješana osjećanja o tom trenutku. Točno
je da smo tada usvojili zajednički prijedlog ministarstava obrane i
vanjskih poslova kojim je sugerirano da se buduća politika
Sjedinjenih Država prema Bosni ograniči na izoliranje sukoba.
Ukratko, naši napori nisu više trebali biti usmjereni na
zaustavljanje bosanskog rata, nego na sprečavanje mogućnosti da se
on proširi na druga područja na Balkanu. Svjestan dalekosežnih
posljedica što bi ih u toj etapi rata mogla izazvati jednostrana
američka vojna akcija u Bosni, uvažio sam prijedlog i preporučio ga
predsjedniku. On ga je prihvatio i to je postala naša službena
pozicija prema Bosni. Mislio sam tada, kao i danas, da je to bila
užasna odluka. No kada bih se nekim slučajem sada mogao vratiti u to
vrijeme, pretpostavljam da bih opet dao istu preporuku. Stanje
unutar NATO-a bilo je toliko loše da bi bilo kakva drukčija odluka
zbilja dovela do njegovog potpunog raspada. Nijedna američka
administracija jednostavno ne smije dopustiti takav ishod. Naš
uzmak nakon Bihaća nije trajao predugo. Nakon otprilike dva mjeseca
potpune pasivnosti, počeli smo postupno pripremati završnu
strategiju za okončanje bosanskog rata.
- Koji su bili glavni elementi te strategije i što je sve bilo nužno
poduzeti da bi se ona ostvarila?
= Mislim da se cijeli proces odvijao u više etapa. U zimi 1994. i
početkom 1995. Madeleine Albright i ja smo zaključili da je
nastavak ranije opisane američke politike prema Bosni neodrživ.
Vjerovali smo da je za formuliranje aktivnijeg i djelotvornijeg
angažmana nužno riješiti problem UNPROFOR-a. Svaki agresivniji
pristup, gotovo po automatizmu, dovodio je u opasnost vojnike UN-a
i izlagao ih vrlo realnom riziku da postanu taoci. Zadatak je bio
tim teži što je, unatoč brojnim kritikama, UNPROFOR u BiH ipak imao
važnu humanitarnu misiju. No njegova je nazočnost otežavala
provedbu svih nužnih mjera, uključujući i upotrabu sile, koje bi
mogle otvoriti put uspješnoj diplomatskoj inicijativi za okončanje
rata. Počeli smo raditi na novom pristupu koji je uključio i
mogućnost potpunog kolapsa UNPROFOR misije. Madeleine Albright i
ja smo u tome bili potpuno suglasni. Ukratko plan je predviđao
kombinaciju diplomacije i sile kako bi se sve strane u Bosni navele
da prihvate mirovni sporazum u čijoj je osnovi bio prijedlog
Kontaktne skupine. Realizacija tog plana postala je moguća
zahvaljujući spletu okolnosti koje su nastale tijekom 1995.
godine. Nešto ranije pomogli smo uspostavu Federacije BiH i
okončanje bošnjačko-hrvatskog sukoba. To je sa strateškog aspekta
bilo vrlo važno jer je postavilo temelje za uspostavu vojne
ravnoteže bez koje je, inače, nemoguće postići diplomatsko
rješenje nekog sukoba. Pad Srebrenice u ljeto 1995. potpuno je
preokrenuo odnos europske javnosti i političara prema ratu u Bosni.
Posebno priznanje za znatno agresivniji europski pristup
rješavanju bosanskog problema zaslužuje francuski predsjednik
Jacques Chirac koji je tada preuzeo dužnost. On se u srpnju 1995.
zalagao za nevjerojatno smjele akcije koje su francuski i naši
vojni stručnjaci na koncu morali odbaciti kao neizvedive (Chirac je
dva dana nakon pada Srebrenice pozvao telefonom Clintona i zatražio
da Francuzi i Amerikanci, kombinacijom zračnih udara i
helikopterskog desanta protjeraju srpsku vojsku iz tog grada,
op.a.). Treći razlog je bila sve raširenija spoznaja među našim
saveznicima da UNPROFOR ne može dočekati još jednu zimu u Bosni i da
će humanitarne dimenzije bosanske krize postati nepodnošljive.
Madeleine i ja smo za novi pristup Bosni prvo pridobili ostale
članove administracije. Nakon serije savjetovanja u kolovozu 1995.
godine predsjednik Clinton me poslao u Europu kako bih pokušao
nagovoriti saveznike da nas podrže i da se uključe u naše napore.
Otišao sam u Bonn, Pariz, Madrid, London i druge europske
prijestolnice. Misija nije bila tajna, ali sam stalno nastojao
izbjegavati novinare kako se ne bi stvorio dojam da vlade u tim
zemljama izlažemo dodatnom pritisku i kroz njihove vlastite medije
koji su inače bili skloni odlučnijem angažmanu u BiH. Za razliku od
nekih ranijih pokušaja kada smo nagovarali i gotovo molili
Europljane da nam se pridruže, ovaj put smo izabrali ultimativan
ton. Nakon što bih opširno izložio naše stajalište, vrlo sam jasno
upozorio domaćine da je predsjednik čvrsto odlučio da ćemo, s njima
ili bez njih, u Bosni ubuduće znatno više koristiti silu kako bismo
potpuno zaustavili rat. U suštini je to bila inicijativa vrlo
slična prijašnjim, ali smo je ovaj put predstavili i branili mnogo
odlučnije. Na moje iznenađenje, jedna po jedna europska vlada
podržala je naš novi pristup. Po povratku u Washington dogovorili
smo se s Richardom Holbrookeom da on preuzme konkretne pregovore sa
svim glavnim čimbenicima sukoba u Bosni. Njegov je napor, na kraju,
doveo do Daytonskog sporazuma.
- Sjećate li se koliko je sam predsjednik Clinton bio uključen u
rasprave o američkim opcijama u Bosni?
= Predsjednik Clinton je od samoga početka bio vrlo uključen.
Osobno je bio jako potresen onim što se zbivalo u Bosni i čvrsto je
vjerovao da je uvođenje embarga na uvoz oružja predstavljalo užasnu
stratešku i taktičku pogrešku. Svaki svoj radni dan počinjao je
sastajući se sa mnom. Prvi jutarnji briefing uvijek je bio o glavnim
vanjskopolitičkim problemima. Morate znati da predsjednik Clinton
nije baš uvijek najbolje volje ujutro. Imao sam tu sreću, ili
nesreću, da svakoga dana budem prvi kojega bi predsjednik sretao i
sjećam se da je, gotovo bez izuzetka, svako jutro počinjao istim
pitanjem: Što će mo raditi u vezi s Bosnom. Često sam nakon takvih
razgovora govorio prijateljima da se, hodajući po Bijeloj kući,
osjećam kao da mi je netko na čelo utisnuo veliko B. Bosna je dugo
bila jedna od prvih riječi koju bi predsjednik ujutro izustio.
- Možete li se prisjetiti okolnosti u kojima je Hrvatska 1994.
godine od vas zatražila instrukcije o tome kako da odgovori na
sarajevski zahtjev da se preko hrvatskog teritorija dopusti prolaz
pošiljkama iranskog oružja za Armiju Bosne i Hercegovine?
= Moram vam odmah reći da nama nije rečeno da se radi o isporukama
oružja iz Irana, nego iz islamskih zemalja. Zapravo, jedan od
važnih razloga zbog kojih smo željeli zaustaviti bosanski rat bila
je namjera da suzimo prostor za prodor i jačanje iranskog utjecaja u
tom dijelu Europe. Međutim u toj je etapi rata bilo važno omogućiti
bosanskoj strani da dobije oružje, odnosno ne preporučiti
Hrvatskoj vladi koja nam se obratila za savjet, da spriječi
isporuke tog oružja preko svog teritorija do Bosne. Opet smo bili u
teškoj dvojbi. Da smo kazali Hrvatima - OK, imate zeleno svijetlo da
propustite oružje - sudjelovali bismo u kršenju embarga
Ujedinjenih naroda na uvoz oružja u BiH. Nismo bili u poziciji da
izdamo takvu instrukciju. Da smo im kazali - blokirajte prolaz
oružja i ne dajte da ono prođe u Bosnu, dodatno bi se produžila
uspostava vojne ravnoteže na terenu, ugrozilo bi se hrvatsko-
bošnjačko savezništvo i opstanak Federacije BiH kojom se ta
ravnoteža pokušala uspostaviti i održati. Na kraju smo nekako
'izvrdali' i, gledano unatrag, nemam razloga žaliti što smo
preporučili našem veleposlaniku u Zagrebu da kaže predsjedniku
Tuđmanu kako u tom pitanju nije dobio nikakve instrukcije iz
Washingtona. Bilo kakva druga odluka u tom bi trenutku bila još
štetnija.
- Ta je odluka i po vas osobno bila štetna. Senat je 1997. godine
blokirao prijedlog predsjednika Clintona da budete imenovani za
novog direktora Središnje obavještajne agencije CIA-e. Tvrdilo se
da ste omogućili jačanje iranskog utjecaja u Bosni i šire u regiji.
= Ta je odluka bila štetna utoliko što je senatski Odbor za
obavještajna pitanja držao da smo ga o njoj trebali izvijestiti. To
je možda bio propust s naše strane, ali nismo nikada donijeli odluku
o tome da im uskratimo tu informaciju. No da smo i izvijestili
Kongres, Odbor za obavještajna pitanja ne bi bio prava adresa jer
nismo poduzeli nikakvu tajnu akciju koja bi tražila da se to tijelo
o njoj izvijesti. Nije se radilo o obavještajnoj aktivnosti.
Trebali smo izvijestiti Odbor za vanjsku politiku. Politička
dimenzija naše odluke da progledamo kroz prste isporukama oružja za
Bosnu bila je potpuno u skladu s tada prevladavajućim raspoloženjem
u Kongresu. Više je riječ o pitanju forme i našeg proceduralnog
propusta koji zadire u nadležnost Kongresa, nego o samoj suštini te
odluke i njezinim mogućim posljedicama.
- Možete li na kraju ocijeniti ukupnu politiku Clintonove
administracije prema Bosni? Da li biste i što danas učinili
drukčije?
= Mislim da bismo, manje ili više, donijeli iste odluke i učinili
iste stvari, ali vjerujem da bi cijeli taj proces počeo znatno
ranije i trajao bi puno kraće. Ipak nisam siguran da bi nešto od toga
bilo moguće bez promjena koje sam ranije opisao i koje su se
dogodile tijekom 1995. godine. Obično kada gledate unazad ne žalite
toliko zbog onoga što ste učinili, već zbog onoga što niste. Žao vam
je što niste bolje iskoristili sve mogućnosti koje su možda
postojale i nikada ne znate kojim bi se slijedom u tom slučaju
stvari dalje odvijale. Tako je to i s našom bosanskom politikom.
Nikada nećemo znati da li bi ishod bio povoljniji da smo poduzeli
nešto što nam se iz ove perspektive i s naknadnim znanjem možda čini
kao bolje rješenje.
(RFE)