US-E-nato-Obrana-Diplomacija-Terorizam-Ratovi IHT 23. XI. zašto proširenje? SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE23. XI. 2002.NATO je prošlost, EU budućnost"NATO postoji kako bi rješavao sigurnosne probleme. Europska Unija
nagrađuje zemlje koje same rješavaju vlastite probleme. To je jedan od razloga zbog kojeg je članstvo u jednoj organizaciji odvojeno od članstva u drugoj. Uzmimo na primjer Balkan. NATO je zaustavio rat u Bosni i započeo drugi rat na Kosovu kako bi okončao etničko čišćenje koje su nad kosovskim Albancima vršili Srbi. NATO tamo još uvijek ima svoje vojnike u sklopu mirotvorne misije. Rješavanje problema na Balkanu povjereno je inozemnim organizacijama: Ujedinjenim narodima, Organizaciji za europsku sigurnost i suradnju, Vijeću Europe, Europskoj banci za rekonstrukciju i razvoj, EU-u i nevladinim organizacijama. Balkanske države žele se pridružiti EU-u. Neriješena situacija albanskih manjina u regiji velika je politička prepreka koja stoji na putu njihovim željama. I u Makedoniji i Crnoj Gori ima mnogo albanskog stanovništva, a budućnost većinskog albanskog stanovništva na Kosovu i dalje je neriješena. Nitko u EU-u neće se
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
23. XI. 2002.
NATO je prošlost, EU budućnost
"NATO postoji kako bi rješavao sigurnosne probleme. Europska Unija
nagrađuje zemlje koje same rješavaju vlastite probleme. To je jedan
od razloga zbog kojeg je članstvo u jednoj organizaciji odvojeno od
članstva u drugoj.
Uzmimo na primjer Balkan. NATO je zaustavio rat u Bosni i započeo
drugi rat na Kosovu kako bi okončao etničko čišćenje koje su nad
kosovskim Albancima vršili Srbi. NATO tamo još uvijek ima svoje
vojnike u sklopu mirotvorne misije. Rješavanje problema na Balkanu
povjereno je inozemnim organizacijama: Ujedinjenim narodima,
Organizaciji za europsku sigurnost i suradnju, Vijeću Europe,
Europskoj banci za rekonstrukciju i razvoj, EU-u i nevladinim
organizacijama.
Balkanske države žele se pridružiti EU-u. Neriješena situacija
albanskih manjina u regiji velika je politička prepreka koja stoji
na putu njihovim željama. I u Makedoniji i Crnoj Gori ima mnogo
albanskog stanovništva, a budućnost većinskog albanskog
stanovništva na Kosovu i dalje je neriješena. Nitko u EU-u neće se
složiti da Srbija, Albanija ili njihovi susjedi budu primljeni u
zajednicu dok se za ovaj problem ne nađe trajno rješenje.
'Velika Albanija' koncept je koji se nikada ne spominje u
pristojnim političkim krugovima, bilo u ovoj regiji ili izvan nje,
iako on postoji već neko vrijeme. Duh te ideje ponekad se može
zamijetiti, u patnjama kosovskih Srba, na primjer.
Europa želi mirnu koegzistenciju etničkih skupina unutar
postojećih granica na Balkanu. Ovo je ključni uvjet za ulaganja s
ciljem ublažavanja nezaposlenosti i siromaštva. Cilj je ostvariti
razinu etničke tolerancije i suradnje koja bi otvorila vrata
eventualnoj integraciji svih tih država u Europsku Uniju. Ovakvo
mirenje mora se prvo ostvariti između kosovskih Albanaca i Srba. To
za njih ne može učiniti nitko drugi.
Europska Unija ustraje kako mora postojati politička volja kod
Kosovara i drugih Albanaca da riješe svoje probleme u pogledu
krijumčarenja i raširenog kriminala. Međunarodna zajednica
odredila je mjerila za napredak. Status quo je neprihvatljiv. Prije
početka pregovora o novom odnošaju s Europom mora doći do etničkog
mirenja. Nakon toga, bila bi otvorena vrata bogatom proračunu za
pomoć u razvoju i moderniziranju gospodarskih i političkih
struktura.
Uloga privatnih organizacija je važna. Sredinom studenog,
švicarska vlada je prihvatila financirati trećinu u nizu
konferencija s temom Albanije i njene budućnosti, koju pokreće
privatna američka inicijativa koja već desetljećima bilježi uspjeh
u promicanju etničkih pregovora i prilagodbe, Projekt za etničke
odnošaje iz Princetona (potpisnik ovih redaka član je
savjetodavnog vijeća te organizacije).
Ta je organizacija u Lucernu uspjela otpočeti prve pregovore između
srbijanskih i dužnosnika kosovskih Albanaca: između kosovskog
premijera, Bajrama Rexepija, predsjednika kosovske skupštine,
Nexhata Dacija, srbijanskog ministra unutrašnjih poslova, Dušana
Mihajlovića, i zamjenika srbijanskog premijera zaduženog za
koordinaciju Kosova, Nebojše Čovića.
U razgovore su bili uključeni i albanski premijer, Fatos Nano, i
dužnosnici iz Makedonije i Crne Gore, kao i predstavnici
međunarodnih organizacija koje iz praktičnih razloga upravljaju
Kosovom i uključeni su u promicanje rješenja u Makedoniji i
drugdje.
Ovoga tjedna u Pragu, NATO je odlučio primiti sedam bivših zemalja
potpisnica Varšavskog sporazuma, što jamči sigurnost državama u
kojima je dominantno nacionalno sjećanje ono na nesigurnost i njene
užasne posljedice. Za ovo bi, međutim, cijenu mogle platiti
postojeće članice saveza. Širenje NATO-a do granica s Rusijom,
uključivanje tri države koje su prije tek nešto više od deset godina
bile sastavni dio Sovjetskog Saveza, stvara mogućnost za buduće
sukobe između NATO-a i Rusije.
Bugarska, Rumunjska, Slovenija, Slovačka i tri baltičke države
NATO-u ne donose gotovo ništa osim svojih briga i svoje dobre volje.
NATO bi htio da te države popune praznine u NATO-ovom vojnom
programu, ali ovo nitko ne shvaća previše ozbiljno jer se NATO ne
sprema ratovati ni sa kim. Sjedinjene Države sada samostalno vode
ratove. NATO je trenutno organizacija iz koje se mogu angažirati
jedinice za određene zadatke - vojna policija za Kosovo, jedinice
za kemijski rat za Zaljev i tako dalje. U buduće, Washington bi htio
da NATO oprema i financira vrstu inozemne legije u službi
Pentagona, navodno kako bi zemlje koje bi imale svoje vojnike u
takvoj legiji postale 'relevantne', kao što to Washington voli
danas kazati.
NATO je jednodimenzionalna organizacija. Nudi solidarnost i
obećava vojnu sigurnost. Mandat EU-a je politička transformacija
europskog društva. Ako u ovome uspije, osigurat će korjenitu
mutaciju u europskoj političkoj civilizaciji. NATO predstavlja
veliki uspjeh Zapada u hladnoratovskoj Europi. No NATO je bivši
uspjeh. EU je budućnost, a njegovi uspjesi tek trebaju biti
ostvareni", piše William Pfaff.