FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IHT 20. XI. ZA SIGURNOST U EUROAZIJI ANGAŽIRATI OESS

US-sigurnost-Obrana-Diplomacija-Terorizam-Ratovi IHT 20. XI. Za sigurnost u Euroaziji angažirati OESS SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE20. XI. 2002.Za sigurnost u Euroaziji angažirati OESS"Dok slušate neke komentatore, lako je zaključiti da će širenje NATO-a, o kojem će ovoga tjedna biti odlučeno na praškom summitu, te nedavno stvoreno Vijeće NATO-a i Rusije, stvoriti potpuno novu vrstu sigurnosne organizacije 'od Vancouvera do Vladivostoka', koja uključuje SAD i većinu Europe i Euroazije. Čini se da su zaboravili da takva organizacija već postoji. Organizaciju za europsku sigurnost i suradnju, OESS, američki i europski mediji rijetko spominju a američka javnost za nju gotovo da i ne zna. Pa ipak, za razliku od NATO-a, OESS ima jedinstvene sposobnosti kada je posrijedi sprječavanje sukoba i rješavanje situacija nakon sukoba. U posljednjih deset godina, OESS je pomogao okončati civilni rat u Tadžikistanu, spriječio je sukob u Makedoniji, Moldaviji i Gruziji i odigrao je glavnu ulogu u izgradnji civilnog društva u Bosni i na Kosovu nakon rata. OESS, koji je osnovan 1975. Helsinškom završnom izjavom, posebno je prikladan za provedbu mnogih američkih ciljeva. To je jedina
SJEDINJENE DRŽAVE THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE 20. XI. 2002. Za sigurnost u Euroaziji angažirati OESS "Dok slušate neke komentatore, lako je zaključiti da će širenje NATO-a, o kojem će ovoga tjedna biti odlučeno na praškom summitu, te nedavno stvoreno Vijeće NATO-a i Rusije, stvoriti potpuno novu vrstu sigurnosne organizacije 'od Vancouvera do Vladivostoka', koja uključuje SAD i većinu Europe i Euroazije. Čini se da su zaboravili da takva organizacija već postoji. Organizaciju za europsku sigurnost i suradnju, OESS, američki i europski mediji rijetko spominju a američka javnost za nju gotovo da i ne zna. Pa ipak, za razliku od NATO-a, OESS ima jedinstvene sposobnosti kada je posrijedi sprječavanje sukoba i rješavanje situacija nakon sukoba. U posljednjih deset godina, OESS je pomogao okončati civilni rat u Tadžikistanu, spriječio je sukob u Makedoniji, Moldaviji i Gruziji i odigrao je glavnu ulogu u izgradnji civilnog društva u Bosni i na Kosovu nakon rata. OESS, koji je osnovan 1975. Helsinškom završnom izjavom, posebno je prikladan za provedbu mnogih američkih ciljeva. To je jedina europska sigurnosna organizacija koja uključuje Sjedinjene Države, Kanadu i Rusku Federaciju, kao punopravne članice. Ima opsežni pristup sigurnosti s naglaskom na ljudska prava i gospodarski razvoj kao i vojno-sigurnosna pitanja. Odlikuje ga brzina a mnogo je manje skup od sličnih međunarodnih organizacija. Njegova jedinstvena prednost jest učinkovita operativnost. Uz 4.000 ljudi koji sudjeluju u misijama u 19 zemalja, OESS je operacijski učinkovitiji od iti jedne druge međunarodne organizacije u Europi. Kako je zabrinutost zbog sukoba na Balkanu ustupila mjesto prevenciji sukoba na Kavkazu, u istočnoj Europi i srednjoj Aziji, pažnja OESS-a premještala se istočnije. Uz međunarodnu usredotočenost na Afganistan i stacioniranje američkih i koalicijskih snaga u Uzbekistanu, Kirgistanu i Tadžikistanu - koje su sve članice OESS-a - stabilnost u Srednjoj Aziji vjerojatno će postati važnija i za Sjedinjene Države i njene partnere iz OESS-a. U desetljeću koje je pred nama, kombinacija organiziranog zločina, vjerskog ekstremizma, gospodarskog kolapsa i terorizma stvorit će potrebu za većom ulogom OESS-a u ovoj regiji. Ne čini se da postoji neka druga organizacija koja bi bila dorasla ovoj ulozi. Kojim god putem NATO krenuo nakon širenja i stvaranja Vijeća NATO-a i Rusije, nije sposoban za onu vrstu prevencije sukoba ili izgradnju mira nakon sukoba kao što je to OESS činio u Makedoniji, Gruziji, Moldaviji i Tadžikistanu. Što sa Vijećem Europe? Niti jedna država Srednje Azije nije članica. Europska Unija mogla bi odigrati veću ulogu među državama koje nisu članice NATO-a i unutar Vijeća Europe. No EU vjerojatno nije sposoban preuzeti takvu ulogu bez sudjelovanja Sjedinjenih Država i Rusije, a da se Kanada, Švicarska i Norveška, ti važni neeuropski igrači, ni ne spominju. OESS se, međutim, dokazao učinkovitim u sprječavanju sukoba i rješavanju situacija nakon sukoba u misijama u zemljama zahvaćenima sukobom. OESS svoje međunarodno osoblje šalje u dugoročne misije, pa tako mogu shvatiti dinamiku i izgraditi odnose s lokalnim dužnosnicima. Posebice nakon napada provedenih 11. rujna, OESS bi trebao biti instrument u multilateralnim naporima sprječavanja terorizma promičući civilno društvo. To je naročito potrebno provesti u nestabilnim bivšim sovjetskim republikama u Srednjoj Aziji, na granici s Afganistanom. Da bismo se suočili s neposrednim prijetnjama kao što su terorizam i islamski ekstremizam, moramo obratiti više pažnje dugoročnim vrijednostima - demokraciji, načelu vladavine zakona, razvoju tržišnih demokracija, modernizaciji i obrazovanju. OESS, kojeg bi trebalo regrutirati za rješavanje tih problema, posebice u Srednjoj Aziji, nije dovoljno iskorišten a političari su ga gurnuli na marginu. Vrijeme je da Sjedinjene Države i njegovi saveznici ovo izmijene", piše Robert Barry, umirovljeni veleposlanik SAD-a, i čelnik misije OESS-a u Bosni i Hercegovini od 1998. do 2001.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙