IT-TR-integracije, ratovi-Politika it - 19. XI. repubblica - eu, turska, širenje ITALIJALA REPUBBLICA19. XI. 2002.Ako Turska postane ratna granica"Ako bi Turska bila u Europskoj Uniji danas bi se pripremali za rat na našoj zajedničkoj
granici s Irakom. Razložiti to pitanje potrebno nam je kako bi ocijenili ulog u igri glede pristupa Ankare europskoj obitelji. Velika zemlja na dva kontinenta, koja na zemljopisnom atlasima velikim dijelom pripada Aziji, već odavno kuca na vrata Europe. Neuspješno. Od odgovora koji ćemo dati novoj Erdoganovoj Turskoj ovisit će mnogo više toga od budućeg izgleda naše krajnje istočne granice.S jednim 'da' ili jednim 'ne' Turcima ćemo dati hipoteku na geopolitičko-institucionalni ustroj EU-a slijedećih godina. Europeistička retorika do sada je izbjegavala suočiti se s pitanjem granica. Jer već njihovo utvrđivanje znači određivanje kraja pothvata započetog u Rimu 1957.. Znači dakle, izaći iz dvoznačnosti, možda nekada kreativne, ali danas jalove, kojom je taj europeizam stavljao tabu na temeljnu temu - što je cilj Europe -u intimnom uvjerenju da bi nas ona podijelila. No ako nije moguće postići dogovor među Europljanima glede zajedničke ideje Europe,
ITALIJA
LA REPUBBLICA
19. XI. 2002.
Ako Turska postane ratna granica
"Ako bi Turska bila u Europskoj Uniji danas bi se pripremali za rat
na našoj zajedničkoj granici s Irakom. Razložiti to pitanje
potrebno nam je kako bi ocijenili ulog u igri glede pristupa Ankare
europskoj obitelji. Velika zemlja na dva kontinenta, koja na
zemljopisnom atlasima velikim dijelom pripada Aziji, već odavno
kuca na vrata Europe. Neuspješno. Od odgovora koji ćemo dati novoj
Erdoganovoj Turskoj ovisit će mnogo više toga od budućeg izgleda
naše krajnje istočne granice.
S jednim 'da' ili jednim 'ne' Turcima ćemo dati hipoteku na
geopolitičko-institucionalni ustroj EU-a slijedećih godina.
Europeistička retorika do sada je izbjegavala suočiti se s pitanjem
granica. Jer već njihovo utvrđivanje znači određivanje kraja
pothvata započetog u Rimu 1957.. Znači dakle, izaći iz
dvoznačnosti, možda nekada kreativne, ali danas jalove, kojom je
taj europeizam stavljao tabu na temeljnu temu - što je cilj Europe -
u intimnom uvjerenju da bi nas ona podijelila. No ako nije moguće
postići dogovor među Europljanima glede zajedničke ideje Europe,
trebamo zaključiti da raspravljamo o jednom nemogućem nacrtu. Još
gore, o nepostojećem predmetu. (...)
Danas Europa nije samo povijesno-zemljopisni koncept. Ona je jedna
vrlo osobita politička i institucionalne organizacija. Toliko 'sui
generis' da ne može postati protagonist na međunarodnoj sceni. Za
Washington ona ni ne postoji. Posljednja verzija američke doktrine
nacionalne sigurnosti ne navodi Europsku Uniju. Svaka kriza ili
rat, od Balkana do srednjeg istoka, podsjeća nas na tu antipatičnu
stvarnost. No kako bi se diglo na rang geopolitičkog subjekta
potrebno je zacrtavati, zajedno, granice i političke institucije
naše zajedničke kuće.
Što se tiče granica, Europska Unija promijenit će oblik takozvanim
'širenjem' 2004.. Ne radi se samo o prostornom širenju, već
paradigmatskom skoku. Imat ćemo širu i heterogeniju zajednicu,
koja će obuhvaćati zemlje i narode koji nikada nisu živjeli pod
zajedničkim krovom. S nekim aspektima koji su za nas Talijane
prilično penalizirajući: primjerice trebamo pridružiti baltičke
zemlje i Cipar, ali ne i naše jadransko-balkanske susjede preko
puta, od Hrvatske do Srbije i Albanije.
Skok unaprijed prema istoku osvjetljava u drugačijem svijetlu
tursko pitanje. Do sada veći dio europskih čelnika, s Nijemcima na
čelu, odbio je razmatrati zahtjev Ankare za pridruživanjem.
Ustrajavajući, s dobrim argumentima, na ograničenjima turske
demokracije, posebice glede vrlo posebne uloge vojnika, represije
nad Kurdima, građanskih prava. Sam Erdogan obećava da će duboko
reformirati zemlju kako bi je prilagodio zajedničarskim
standardima, time potvrđujući da problemi postoje, i te kako. No
temeljni razlog, koji se ne izražava, jer je geopolitički
nekorektan, ostaje jedna drugi: mnogi Tursku ne žele u Europi jer je
to islamsko društvo. Odbacujemo vjerske države, ali nam uopće ne
smeta kršćanska Europa. Ili barem, isključivi izraz naše
civilizacije.(...)
Perspektiva širenja Europske Unije na Tursku i potvrđivanje
sporazuma o posebnim odnosima s Rusijom, osnaženim nakon 11. rujna,
više ne pripadaju svijetu utopije. Štoviše, sada zapriječiti put
Ankari, kada su na vlast demokratski došli predstavnici umjerenog i
prozapadnog islama, bilo bi samoubilački. To bi dalo novo oružje
Bin Ladenu i njegovim suradnicima. Posvetilo bi 'sukob
civilizacija'.
Važno je da dalje proširivanje europskog prostora ne priječi
perspektivu uzdizanja Europe na razinu geopolitičkog subjekta. Ako
će Europska Unija biti mnogo šira od klasičnog prostora europske
civilizacije, ako će se proširiti na zemljopisnu Aziju, bit će
potrebno osnažiti srce Europe. Ono kulturalno homogenije, gdje su
suglasja snažnija a interesi bliži. Tu je potreban politički i
institucionalni kvalitativni skok. Sa ciljem da se iz nje napravi
barem konfederacija u kojoj će odnosi između europske, nacionalne i
regionalne razine biti jasno određeni i demokratski ozakonjeni.
Jedna eurojezgra zacementirana oko 6 zemalja utemeljitelja uz
dvije ili tri druge koje bi htjele i mogle njoj se priključiti.
Jedna 'mala Europa' unutar 'velike Europe' u stvaranju. Kako bi se
izbjeglo da se ova ne rastopi u jednu 'Ne Europu', koja bi od Europe
imala samo ime.", piše Lucio Caracciolo.