CH-US-IQ-KOMENTARI-Politika-Ratovi šv 16.XI.-nzz-odgovor na rezoluciju ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG16. XI. 2002.Je li Sadam rekao 'da'?"Onomu tko čita tekst pisma koje je irački ministar vanjskih poslova dostavio UN-ovom glavnom
tajniku Kofiju Annanu, upada u oči da se nigdje izričito ne prihvaća UN-ova rezolucija 1441. Samo se na jednom mjestu kaže da će se njome baviti unatoč njezinu 'lošem sadržaju' ('We will deal with Resolution 1441'). Obećano je daljnje pismo u kojem treba navesti koje mjere i postupci u toj rezoluciji proturječe međunarodnom pravu. Sve bi to mogli biti retorički ukrasi, potrebni moćnicima toga dijela svijeta. Jer inače se u pismu kaže da će prihvatiti inspektore kako bi mogli obaviti svoje zadaće i uvjeriti se da Irak od 1998. nije proizveo oružje za masovno uništenje. A suprotno bi tek trebalo dokazati.Tu je i crux multilateralnog puta kojim je krenuo predsjednik Bush. S američke se strane do sada nije čulo kako protumačiti to čudnovato iračko stajalište. Washington objavljuje da će Sadama ocjenjivati po njegovim djelima, njegovoj spremnosti za suradnju. Ipak će brzo a i samo vojno djelovati. Time će se, da to kažemo športskim jezikom, i dalje samo gubiti vrijeme. Jer zapravo bi UN-ova
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
16. XI. 2002.
Je li Sadam rekao 'da'?
"Onomu tko čita tekst pisma koje je irački ministar vanjskih
poslova dostavio UN-ovom glavnom tajniku Kofiju Annanu, upada u oči
da se nigdje izričito ne prihvaća UN-ova rezolucija 1441. Samo se na
jednom mjestu kaže da će se njome baviti unatoč njezinu 'lošem
sadržaju' ('We will deal with Resolution 1441'). Obećano je daljnje
pismo u kojem treba navesti koje mjere i postupci u toj rezoluciji
proturječe međunarodnom pravu. Sve bi to mogli biti retorički
ukrasi, potrebni moćnicima toga dijela svijeta. Jer inače se u
pismu kaže da će prihvatiti inspektore kako bi mogli obaviti svoje
zadaće i uvjeriti se da Irak od 1998. nije proizveo oružje za
masovno uništenje. A suprotno bi tek trebalo dokazati.
Tu je i crux multilateralnog puta kojim je krenuo predsjednik Bush.
S američke se strane do sada nije čulo kako protumačiti to čudnovato
iračko stajalište. Washington objavljuje da će Sadama ocjenjivati
po njegovim djelima, njegovoj spremnosti za suradnju. Ipak će brzo
a i samo vojno djelovati. Time će se, da to kažemo športskim
jezikom, i dalje samo gubiti vrijeme. Jer zapravo bi UN-ova
rezolucija morala obvezivati. Irak bi je morao prihvatiti bez ako o
ali.
No iz dugog se iskustva zna da odluke UN-ovog Vijeća sigurnosti ne
treba bezuvjetno prihvatiti kao nominalnu vrijednost i da uvijek
podliježu samovoljnim tumačenjima. Stoga Sadam i dalje provjerava
čvrstoću veze pet sila veta u Vijeću sigurnosti a za to ima i
razloga. Neke od njih čine sve da mu probude nade i zaključe da su
sada s rezolucijom Amerikance stavili pod nadzor. Treba također
pretpostaviti da Sadam još nije uvjeren u američku odlučnost
ratovanja s ciljem promjene režima u Iraku. Niti vojne pripreme
nisu toliko uznapredovale da bi ga zastrašile, niti ga osobito
straši američko psihološko ratovanje.
Sama činjenica da Bushova administracija veću težinu pridaje
psihološkim aspektima razilaženja nego hardwareu, ojačava Sadama u
shvaćanju da je oružani pohod još jako daleko. U rezoluciji
sadržani rokovi za pojedine korake u režimu inspekcije govore mu da
je moguće da se rat odgodi iza proljeća iduće godine i da zatim u
jesen 2003. političke pripreme za američke predsjedničke izbore
zamrse sliku. A i sumnju da Bush upravo zbog toga želi održavati na
životu napetosti s Irakom i odgoditi obračun, ne treba posve
odbaciti. Predsjednik i njegova administracija nedavno su pokazali
da vrlo dobro razumiju 'umrežavanje' unutarnjopolitičkih i
vanjskopolitičkih problema.
Oznaka je kakvoće američke vanjske politike da u međuvremenu brižno
kalibrira ratne primjene sile. Pohod u Afganistanu bio je u tom
pogledu uspjeh, a ministar obrane Rumsfeld, koji stalno ukazuje na
povećanje američke udarne snage u odnosu na 1990., pretpostavlja da
protiv Sadama Huseina može voditi kontrolirani i diferencirani
eskalacijski rat: najprije psihološko zbunjivanje s ciljem da se
irački režim sruši vojnom prijetnjom i operacijama tajne službe,
zatim ciljane i sve jače zračne operacije povezane s akcijama
sabotaže posebnih jedinica u zemlji i zatim, samo u nuždi, i veće i
eskalirajuće akcije klasičnih kopnenih postrojba.
Ne može se posve isključiti da bi takva ili slična političko-vojna
strategija na nižem stupnju akcije i s razmjerno malim sredstvima,
mogla uspjeti i da se veliki rat može spriječiti. Irak nije
Vijetnam, a Rumsfeld nije Mc Namara. No Irak nije ni Afganistan ili
Kosovo. Preostaje vidjeti hoće li Bush stazom multilateralne
vrline uistinu stići do cilja ili će zemlja na dvije rijeke opet
pokopati nadu u oslobođenje od jarma brkatog idola 'arapske ceste'.
Od neuspjeha američke strategije nitko osim njega ne bi imao
koristi - najmanje UN", zaključuje novinar lista H. K.