ZAGREB, 12. studenoga (Hina) - O mjestu kinoteka u nacionalnoj kulturi pojedinih zemalja, zaštiti kinotečnog fonda te o tome može li se sve sačuvano i vidjeti raspravljaju danas u Hrvatskom novinarskom domu (HND) predstavnici kinoteka
nastalih raspadom bivše SFRJ na okruglom stolu "Što nakon Kinoteke bivše Jugoslavije?".
ZAGREB, 12. studenoga (Hina) - O mjestu kinoteka u nacionalnoj
kulturi pojedinih zemalja, zaštiti kinotečnog fonda te o tome može
li se sve sačuvano i vidjeti raspravljaju danas u Hrvatskom
novinarskom domu (HND) predstavnici kinoteka nastalih raspadom
bivše SFRJ na okruglom stolu "Što nakon Kinoteke bivše
Jugoslavije?".#L#
Sudionici su se složili da su najveće prepreke međukinotečnoj
suradnju veliki izdaci zbog postojeće carinske regulative.
Hrvoje Hribar iz Društva hrvatskih filmskih redatelja istaknuo je
kako vladama svih država treba predložiti da 'omekšaju' carinske
propise kako bi filmovi lakše cirkulirali. Jer, dodao je, filmovi
nisu komercijalna roba već kulturno dobro.
U tom smislu Ilindenka Petruševska iz makedonske Kinoteke
izdvojila je primjer "Tjedna bugarskog filma u Makedoniji" i
"Tjedna makedonskog filma u Bugarskoj", čiji su troškovi zbog
carinske regulative bili iznimno visoki, ali zbog političkih
interesa Vlada ih je pokrila.
Kako je naglasio moderator okruglog stola Tomislav Kurelec,
trebalo bi omogućiti da filmovi od posebnog značaja za neku zemlju,
a nalaze se u nekoj drugoj, mogu bez teškoća biti kopirani.
Skup je bio i prigoda da sudionici iznesu i probleme vlastitih
kinoteka.
Tako je Radoslav Zelenović iz Jugoslavenske kinoteke ustvrdio da su
fondovi te kinoteke sačuvani u nenormalnim uvjetima, a veliki broj
kutija s negativima je uništen prilikom jednog NATO-
bombardiranja.
Crnogorska Kinoteka, koja je osnovana 2000. godine,
zadovoljavajući je prostor konačno dobila prije nekoliko dana,
naglasio je Gojko Kastratović iz te Kinoteke.
Govoreći o hrvatskoj Kinoteci Mate Kukuljica ustvrdio je da naša
Kinoteka ni nakon 22 godine djelovanja nema vlastitu kinodvoranu.
Osim toga, upozorio je i na neriješen status vlasništva filmskog
gradiva, problem nedostatka klasičnih djela svjetskog filma,
nedovoljan broj djelatnika, ali i nezainteresiranost za izdavanje
filmske baštine na video-zapisu.
(Hina) kt ip