NEW DELHI, 11. studenoga (Hina) - Republika Indija, u kojoj će od utorka u državnom posjetu boraviti hrvatski predsjednik Stjepan Mesić, zemlja je fascinantne pettisućljetne civilizacije i znatnog gospodarskog rasta, no istodobno
prava demografska bomba, ugrožena siromaštvom i korupcijom, krvavim vjerskim i etničkim sukobima i neriješenim pitanjima sa susjednima zemljama, poglavito s drugom nuklearnom silom u regiji, muslimanskim Pakistanom.
NEW DELHI, 11. studenoga (Hina) - Republika Indija, u kojoj će od
utorka u državnom posjetu boraviti hrvatski predsjednik Stjepan
Mesić, zemlja je fascinantne pettisućljetne civilizacije i znatnog
gospodarskog rasta, no istodobno prava demografska bomba, ugrožena
siromaštvom i korupcijom, krvavim vjerskim i etničkim sukobima i
neriješenim pitanjima sa susjednima zemljama, poglavito s drugom
nuklearnom silom u regiji, muslimanskim Pakistanom. #L#
Nazivana najvećim draguljom u kruni britanskog carstva, Indija je
svoju neovisnost stekla 15. kolovoza 1947., pod vodstvom
neponovljive snage Mahatme Gandhija, velikog zagovornika
nenasilnog otpora. No brojni štrajkovi glađu Mahatme (na indijskom
?velike duše?) nisu uspjeli zaustaviti vjerska krvoprolića i
dovesti do toliko željenog jedinstva zemlje koja se konačno
podijelila na sekularnu Indiju i manji, muslimanski Pakistan.
Nakon 40 godina eksperimentiranja sa socijalizmom, Indija je
1991., prisiljena najvećom krizom od stjecanja neovisnosti, kao
tada peta najzaduženija zemlja u svijetu, zakoračila u proces
revolucionarnih promjena. Odrekla se dotadašnje državne kontrole
nad industrijom, devalvirala nacionalnu valutu ? rupiju,
liberalizirala visokozaštićenu trgovinu i zatražila zajmove
Svjetske Banke i Međunarodnog monetarnog fonda.
Danas je Indija opterećena vanjskim dugom od 99,6 milijardi USD.
Njezin BDP iznosi 480 USD per capita (za 2002.), no u razdoblju
2001/2002. imala je rast od 5,4 posto, zahvaljujući ponajviše rastu
od 7,8 posto u sektoru financija i osiguranja. Prema predviđanjima
MMF-a, ove i iduće godine rast BDP-a trebao bi se kretati po stopi od
5 posto.
Gospodarski rast u svim sektorima rezultat je liberalizacije a
oporavak zemlje, prema ekonomistima, treba se temeljiti na izvozu,
no valja nastaviti reforme u poljoprivredi te jačati privatne i
javne investicije u infrastrukturu i financijski sektor te tržište
kapitala.
Jednako su važne strukturalne reforme i reforme socijalne
sigurnosti jer riječ je o zemlji čijih 35 posto od milijardu i 45
milijuna stanovnika živi ispod životnog minimuma.
Na unutarnjem planu problemi su i česte krize vlade proteklih
godina, a rak rana je korupcija. Bivši premijer Narasima Rao
proglasen je 2000. krivim za primanje mita i prvi je minister osuđen
za korupciju.
Od 1999. na vlasti je koalicija NDA (Nacionalni demokratski savez)
sastavljen od 24 stranaka pod vodstvom indijske narodne stranke
(Bharatiya Janata Party ? BJP) koju vodi sadašnji premijer A.B
Vajpayee.
Međuvjerski sukobi muslimanskog i hinduskog stanovništva vodili su
do masovnog krvoprolića. Neki analitičari ocjenjuju da je indijski
znanstvenik APJ Abdul Kalam, musliman, stručnjak za indijski
raketni program, koji je u srpnju, odlukom zastupnika nacionalnog
te državnih parlamenata, izabran na ceremonijalnu dužnost
indijskog predsjednika, ustupak hinduističke vlade kako bi smirila
napetosti u zemlji izazvane krvavim sukobima muslimana i hindusa u
državi Gudžarat u ožujku 2002.
U odnosima sa susjedima Indija ima još uvijek neriješen dio granice
s Bangladešom, državom nastalom nakon trećeg rata s Pakistanom i
problem oko granice sa susjednom Kinom. No, najljući joj je
protivnik Pakistan - s kojim dijeli dio (kolonijalne) prošlosti,
činjenicu da obje posjeduju nuklearno oružje, te granicu u
pokrajini Kašmir koje trećina pripada Pakistanu a dvije Indiji. New
Delhi optužuje pakistanske vlasti da podupiru militantne islamiste
u njihovim terorističkim akcijama s ciljem stvaranja muslimanskog
neovisnog Kašmira.
Upravo zbog Kašmira dvije su zemlje dvaput ratovale te posljednjih
godina snažno zveckale nuklearnim oružjem, izvodeći ukupno 11
nuklearnih pokusa. Obje su zemlje zbog toga zaradile gospodarske
sankcije, koje su im ukinute tek nakon prošlogodišnjih rujanskih
napada na SAD kada su ušle u blok antiterorističke koalicije.
Indija je svojom demografskom i nuklearnom težinom 90-tih snažno
pozivala na reformu u sustavu stalnih članica Vijeća sigurnosti,
želeći tamo mjesto za sebe. U tome joj je potporu pružio i glavni
tajnik UN-a, koji je tvrdio da bi Indija kao stalna članica Vijeća
predstavljala zemlje u razvoju.
Indija, koja je nuklearnu bombu prvi puta isprobala ranih 70-tih
odbijala je potpisati Sporazum o neširenju nuklearnog oružja
tvrdeći da je takav ugovor diskriminatorski jer učvršćuje monopol
pet nuklearnih sila (SAD, Rusija, Kina, Francuska, Velika
Britanija). Zauzvrat, pozivala je na potpuno uništenje cjelokupnog
svjetskog nukelarnog oružja, što su nuklearne sile i prihvatile te
potpisale, ali bez jasno utvrđenih rokova.
(Hina) rt dh