BA-GB-haag-Glasila/mediji-Politika-Diplomacija bih-slobodna bosna-7.X. d. chandler: o protektoratu i haagu BIHSLOBODNA BOSNA7. XI. 2002.Protektorat u BiH: Kritika novog kolonijalizma Dr. David Chandler, profesor na uglednom londonskom
sveučilištu Brunel analitičar koji je posljednjih mjeseci oštro kritizirao politiku međunarodne zajednice u BiH, a posebice poteze svog zemljaka Paddyja Ashdowna, raščlanjuje pogrješke inozemne diplomacije u BiH.(...)"Mentalitet stranaca u BiH je jednostavno birokratski i oni misle da imaju sve odgovore i sva rješenja a onda ne mogu razumjeti zašto njihove provedbe ne uspijevaju. Isto tako ne vide da i oni imaju ulogu u neprestanom opetovanju jednih te istih problema. Oni vide Bosance i njihove političare kao jedini uzrok problema, a ne shvaćaju da je teško za političke stranke pregovarati ili preuzeti odgovornost, ili narodu igrati djelatnu ulogu u političkom procesu sve dok međunarodna zajednica upravlja državom. Oni su kao slijepci ? kritiziraju sve živo samo ne sebe. Na primjer, Paddy Ashdown je rekao neposredno poslije izbora da će nastaviti borbu protiv birokracije ali kada govori o birokraciji on, naravno, ne misli na međunarodne birokratske mreže, na birokrate oko sebe, na forume
BIH
SLOBODNA BOSNA
7. XI. 2002.
Protektorat u BiH: Kritika novog kolonijalizma
Dr. David Chandler, profesor na uglednom londonskom sveučilištu
Brunel analitičar koji je posljednjih mjeseci oštro kritizirao
politiku međunarodne zajednice u BiH, a posebice poteze svog
zemljaka Paddyja Ashdowna, raščlanjuje pogrješke inozemne
diplomacije u BiH.
(...)"Mentalitet stranaca u BiH je jednostavno birokratski i oni
misle da imaju sve odgovore i sva rješenja a onda ne mogu razumjeti
zašto njihove provedbe ne uspijevaju. Isto tako ne vide da i oni
imaju ulogu u neprestanom opetovanju jednih te istih problema. Oni
vide Bosance i njihove političare kao jedini uzrok problema, a ne
shvaćaju da je teško za političke stranke pregovarati ili preuzeti
odgovornost, ili narodu igrati djelatnu ulogu u političkom procesu
sve dok međunarodna zajednica upravlja državom. Oni su kao slijepci
? kritiziraju sve živo samo ne sebe. Na primjer, Paddy Ashdown je
rekao neposredno poslije izbora da će nastaviti borbu protiv
birokracije ali kada govori o birokraciji on, naravno, ne misli na
međunarodne birokratske mreže, na birokrate oko sebe, na forume
neodgovornih tzv. nevladinih organizacija i birokrate brojnih
međunarodnih udruga iz cijelog svijeta koji su se sručili u Bosnu.
- Mislite li vi onda da OHR i međunarodna zajednica uopće imaju
previše vlasti u Bosni i Hercegovini?
= Da, svakako. Mislim da OHR ima previše vlasti i čak da je ta vlast
apsolutna, jer kako drukčije tumačiti riječi Visokog predstavnika
da će on sam postaviti granice vlastitog autoriteta! Rješenje i
alternative za današnje probleme u BiH nisu moguće dok god postoji
užasna neravnoteža u podjeli vlasti i nedostatak odgovornosti
međunarodnih upravitelja. Uzmimo listopadske izbore kao primjer za
to što želim reći. Tako mali postotak glasača koji su izašli na
izbore i pobjeda nacionalnih stranaka su vratili BiH nazad u
zapadne medije koji posljednjih dana pokušavaju odgonetnuti što
znači pobjeda nacionalista. Čudno je, pri tom, da je Paddy Ashdown
osoba koja odlučuje što rezultati izbora suštinski znače. U bilo
kojoj drugoj zemlji, izabrani predsjednik i vođe ostalih
političkih stranaka bi iznijeli svoje mišljenje i raščlambe
međunarodnoj javnosti. Međutim, u BiH izgleda kako su izbori
potpuno nebitni jer Paddy Ashdown, osoba koju nitko nije birao na
demokratski način nego je nametnut kao guverner, dakle takva osoba
odlučuje o značenju izbora. I naravno da će njegova raščlamba
izbora reći i poručiti onim koji su ga postavili na tu dužnost kako
je rezultat izbora ustvari znak potpore građana njemu. On
objašnjava međunarodnoj javnosti da se narod svojim glasovima
očitovao i da želi još više reformi, još više njegove (Ashdownove)
politike i da ti glasovi ustvari nisu potpora za nacionalne stranke
uopće nego su potpora Visokom predstavniku!? Kao, građani nisu bili
zadovoljni brzinom kojom su reforme provodile prethodne vlasti, pa
su glasovali za brzinu kakvu je ponudio Ashdown!? Primijetio sam da
je u svom prvom govoru nakon izbora rekao da njegovi prioriteti
ostaju isti: pravda, poslovi kroz reformu i slično. Znači, iako smo
imali izbore u Bosni i, barem formalno, narodu je data mogućnost da
se očituje, u stvarnosti njihovi glasovi su ugušeni jer sve ostaje
isto jer isti ljudi ostaju na onoj ?pravoj? vlasti. Čudno mi je to da
dužnosnik koji nije biran, niti je bio na izborima, dakle Ashdown
raščlanjuje rezultate i značenje izbora.
- Pa što je onda uloga parlamenata i vlada u BiH? Jesu li oni samo
marionete kojima upravlja međunarodna zajednica?
= Da! Žalosno je da vi Bosanci imate parlament čija je pravila
napisala međunarodna zajednica čak i prije njegova osnivanja.
Smiješno je da i poslije svih diskusija i debata ako vlada donese
novi zakon, visoki predstavnik taj zakon može izbrisati i narediti
povratak starog. Međunarodna zajednica je neodogovorna u ovom
slučaju. Oni naprave sve zakone, izmisle neke stranke,
manipuliraju političkim procesom a onda nisu odgovorni za
posljedice. Onda se optužuju Bosanci i njihovi zastupnici za
probleme za koje su i stranci itekako odgovorni. Za mene je to jedan
od najgorih aspekata u ovoj verziji tradicionalnog kolonijalizma.
Upravljač kolonije, kao recimo Paddy Ashdown, u stara vremena barem
bi bio odgovoran za posljedice svojih odluka ? ali u ovom modernom
tipu kolonije kakvog imamo u BiH postoji i izabrana vlada i
upravljač kolonije ? što omogućava međunarodnoj zajednici da radi
što hoće.
(...)
Trenutno demokracija vrlo slabo stoji u Bosni. Ona je protektorat
pod rukom jednoga čovjeka. Jedini ljudi koji imaju rješenje za
problem demokracije, kao i jedini ljudi koji imaju pravo tražiti ta
rješenja su Bosanci i nitko drugi. Sve dok OHR i međunarodna
zajednica misle da oni znaju bolje od Bosanaca, problemi će ostati
neriješeni. Ja ne kažem da će demokracija riješiti sve probleme,
ali barem će omogućiti stvarnu egzistenciju političkih institucija
na lokalnoj, entitetskoj i državnoj razini. Političko rješenje u
Bosni je trenutno umjetno.
- Sjedinjene Države i Europa, dvije političke sile s različitim
pogledima na demokraciju, do neke su mjere preuzele poslijeratni
razvitak Bosne u svoje ruke. Međutim, SAD se sve više povlači da bi
omogućio predaju protektorata Europskoj uniji. Je li umiješanost
starih i novo-demokratskih zemalja također doprinijela konfuziji
koja vlada u Bosni i Hercegovini?
= Pa moglo bi se reći da je tako samim tim što su po samom završetku
rata SAD i Europska unija imale različito mišljenje koji
demokratski put Bosna treba izabrati. Ali ja bih rekao da se problem
nalazi u tome što se o ovim stvarima odlučuje ?izvana?.
- To valjda znači da bi svaka zemlja, uključujući i BiH, trebala
odlučiti o svom modelu demokracije a ne biti na neki način
prisiljena prihvatiti američki ili europski model?
= Naravno. Model demokracije mora biti zasnovan na željama
stanovnika koji se nalaze u toj zemlji i u tom stanju. Ali SAD i
Europska unija su radile zajedno s vrlo malo nesloge. Ipak,
politički model koji su oni nametnuli Bosni ne bi bio prihvaćen ni u
jednoj od ?zapadnih? zemalja. Pokušaj da se nadziru mediji, smjene
političara i ministara nisu demokratski modeli.
- Velika Britanija i SAD često koriste BiH kao primjer uspjeha
proaktivnog modela u vanjskim poslovima. Kosovo, Afganistan, a evo
i Irak, također su zemlje u kojima su ove dvije države imale
proaktivno držanje. Je li svijetu zaista potreban ovakav model
međunarodne politike?
= Pa skeptičan sam što se tiče te novopečene samoproglašene
?proaktivne? međunarodne politike. Naročito me brine Bushova ideja
o preventivnim intervencijama čak i prije no što konflikt počne.
Ali najviše me brine ovaj novi fenomen ?koalicije voljnih? koji je
prouzročila baš ta proaktivna politika. To jeste, brine me da neke
države mogu reći kako imaju dužnost intervenirati u nekim
okolnostima čak i ako nemaju većinsku potporu međunarodne
zajednice. Taj pogled na svijet je prijeporan i nesložan. Sustav
skupne sugurnosti na kojem su utemeljeni Ujedinjeni narodi bolja je
opcija u ovom slučaju.
- Vidite li neku konzistentnost, kontinuitet u britanskoj politici
prema BiH u posljednjih dvanaest godina?
= Bosna predstavlja žestoku lekciju koju je Britanija naučila
tijekom rata i sada je provodi u svojoj vanjskoj politici. Otkako je
Tony Blair postao naš premijer, naši vanjskopolitički odnosi su
dobili više moralističku i etičku boju.
- Ipak, ako pogledate neka druga imena na političkoj pozornici
prije Tonyja Blaira, kao što su John Major, lord Karrington, David
Owen, Malcom Riffkind, general Michael Rose ? njihov stav je bio
malo drukčiji.
= Da, naravno. Ako tako gledate stvari, onda je primjetan veliki
zaokret u politici prema Bosni. Današnja politika je više bila
spremna prihvatiti učešće u rješavanju problema u BiH u odnosu na
raniju koja se više bavila humanitarnim pitanjima, dakle
posljedicama. Ali to se da primijetiti i u ostalim zemljama Zapada ?
ne samo u Engleskoj. Mnogi europski političari su shvatili rat u
Bosni kao građanski rat i smatrali su da se zbog toga oni ne bi
trebali miješati. Ali sada je vanjska politika ovih zemalja potpuno
drukčija, što se tiče intervencija u konfliktima drugih zemalja.
Moglo bi se reći da je međunarodna zajednica ponešto i naučila na
pogrješkama ili pokusu u BiH. Naravno da su najveću cijenu tih
pokusa platili vaša zemlja i njezini građani.
- Kakav je stav Velike Britanije prema Haaškom tribunalu? Sjetite
se da je Engleska odbila objelodaniti dokumente koji su bili
potrebni za dizanje optužnice protiv Slobodana Miloševića?
= Tribunalova uloga je sve više politička. Isto tako može se reći da
za optužnicu protiv Slobodana Miloševića nisu bili potrebni
nikakvi novi dokumenti, oni su ih imali dovoljno ? njegovo
dovođenje na sud ukazuje na to da on jednostavno više nije bio
potreban zapadnim silama. SAD više ne vide nikakvu korist od
Tribunala. Njegova politička uloga u poslijeratnom bosanskom
društvu isto tako ukazuje kako je možda vrijeme da se ova
institucija zatvori.
- Znači, Vi vjerujete da Haag treba prestati s radom?
Mislim da bi ljudi u BiH i ostalim republikama bivše Jugoslavije
trebali odlučiti na koji način se trebaju riješiti pitanja ratnih
zločina. Rješenja mogu biti donesena na mnogo različitih načina ali
u Bosni ljudi trebaju gledati pravo u budućnost i riješiti se tog
balasta nesigurnosti u samoga sebe. Pitanje ratnih zločina je
previše korišteno politički i to je osnovni problem. Kada sudovi
postanu previše politički nastrojeni, oni donose više zla no dobra.
Neki ljudi kažu da red i zakon moraju biti uspostavljeni prije
demokracije. Ja se ne slažem. Mislim da postoje velike sličnosti
između zakona i demokracije. I ako stranci ne bi smjeli nametati
svoju verziju demokracije nekoj zemlji, isto to bi trebalo važiti i
za zakon.