FR-TR-birači-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi franc-le figaro od 2.11.02.turska i europska unija FRANCUSKALE FIGARO2.XI.2002.Turska je u Europi"Turske stranke, osim nacionalističke manjine, od 1963. s iznimnom upornošću traže
prijam u Europsku uniju; otada se europske vlade ne usuđuju odbiti Tursku, već otežu iz straha da ne uvrijede domaću javnost. No jesu li se u Europi ikad zapitali što taj prijam znači? On će, čuju se prigovori, promijeniti narav Europe? Ali, kakva je ta narav?Prigovori protiv Turske, bez obzira koja ih europska zemlja i kako iznosi, posvuda su i uvijek spoj nedorečenosti i odobravanja. Protivnici ističu da je Turska presiromašna i da bi nas njezin ulazak jako skupo stajao; plaše se da će Turci, naturalizirani Europljani, preplaviti naše tržište rada. Ta Turska neće biti dovoljno demokratska, neće dovoljno poštovati ljudska i prava manjina, napose Kurda. Ističe se da ćemo se s Turskom u Europi naći u susjedstvu s nestabilnim državama kao što su Sirija, Iran i Irak. Napokon, razlog koji se najčešće prešućuje, Turci su muslimani, a Europa nije muslimanska.No što je ona zapravo? Poželjan ili ne, ulazak Turske potiče nas da
FRANCUSKA
LE FIGARO
2.XI.2002.
Turska je u Europi
"Turske stranke, osim nacionalističke manjine, od 1963. s iznimnom
upornošću traže prijam u Europsku uniju; otada se europske vlade ne
usuđuju odbiti Tursku, već otežu iz straha da ne uvrijede domaću
javnost. No jesu li se u Europi ikad zapitali što taj prijam znači?
On će, čuju se prigovori, promijeniti narav Europe? Ali, kakva je ta
narav?
Prigovori protiv Turske, bez obzira koja ih europska zemlja i kako
iznosi, posvuda su i uvijek spoj nedorečenosti i odobravanja.
Protivnici ističu da je Turska presiromašna i da bi nas njezin
ulazak jako skupo stajao; plaše se da će Turci, naturalizirani
Europljani, preplaviti naše tržište rada. Ta Turska neće biti
dovoljno demokratska, neće dovoljno poštovati ljudska i prava
manjina, napose Kurda. Ističe se da ćemo se s Turskom u Europi naći u
susjedstvu s nestabilnim državama kao što su Sirija, Iran i Irak.
Napokon, razlog koji se najčešće prešućuje, Turci su muslimani, a
Europa nije muslimanska.
No što je ona zapravo? Poželjan ili ne, ulazak Turske potiče nas da
se zapitamo o smislu Europe i o samoj Turskoj.
Je li Europa zemljopisni pojam? Ako jest, gdje su njezine granice?
Ukrajina je zemljopisno u Europi, ali nije kandidat za Europsku
uniju i ne bismo je ni htjeli. Možemo li poreći da su Bosanci
Europljani? Ipak, muslimani su. Može li im se zabraniti ulazak u
Europu? Ako da, u ime kakve diskriminacije? Ako su Bosanci
Europljani, premda su muslimani, onda su to i Albanci. No većina
Albanaca su muslimani i njihova je povijest, kao i povijest
Kosovara i Bosanaca, tijesno vezana uz tursku povijest. Otkrivamo
da zemljopisno mjerilo ne može izdržati temeljitije istraživanje.
Vjesko je mjerilo još nesigurnije, jer dovodi do prividnog
razlikovanja između dobrih muslimana koji su zemljopisno u Europi i
onih drugih u Aziji; no isti se islam, svjetovni islam, živi u
Turskoj, u Bosni i u Albaniji. Ako kao mjerilo odredimo kršćanstvo,
onda smo u vrlo nezgodnom položaju naspram Bosanaca. Uostalom, što
reći milijunima muslimana čija dva do tri naraštaja žive u Europi,
koji su već njezini građani, kao i onima koji se i danas tu
doseljavaju? Njihovo mjesto u tobože kršćanskoj Europi postaje
tako neodrživo. (...)
Ostaje treće opravdanje koje nije ni teritorijalno ni kulturno:
takozvani utilitaristički razlog. Turci se žele priključiti Europi
samo da bi iz nje izvukli korist. Jesmo li pak mi zainteresirani da
primimo Turke?
Dakako, Europa će Turcima pomoći svojim subvencijama, a još više
time što europska integracija potiče rast; u siromašnim zemljama -
Grčkoj, Portugalu, Irskoj - koje su ušle u Europu u doba kada nisu
bile puno bogatije ni više demokratske od Turske, demokracija je
ojačala i nastalo je blagostanje zbog ugovorne obveze o prikladnom
obnašanju javnih dužnosti. Zato je teško tražiti od Turaka da budu
bogati i demokrati prije nego postanu Europljani, jer brže će se
obogatiti i demokratizirati kada uđu u Europu, što je prije njih
uspjelo Grcima i Portugalcima.
Ako je potreban još jedan dokaz turske privrženosti Zapadu,
podsjetimo se da su se Turci, nakon Drugog svjetskog rata, borili
protiv naših zajedničkih neprijatelja: Sovjeta, islamskog
nasilja, Iraka i afganistanskih talibana. Trebamo li reći Turcima
da ih prihvaćamo kao plaćenike, da su nam kao takvi korisni, ali da
im ne možemo dati više od toga? Europljani će biti odgovorni ako oni
u Turskoj koji su u manjini, ali su bučni i guraju zemlju u naručje
političkog islamizma i velikoturskih snova, postanu većina; tako
će islamizam doista doći pred naša vrata.
Vratimo se utilitarističkom razmišljanju: ne trebaju li
Europljanima Turci barem koliko i Turcima Europljani? Turci bi bili
korisni u zaštiti našeg istočnog krila; pomogli bi jačanju
gospodarskog utjecaja Europske unije naspram SAD-a i, u
budućnosti, naspram Kine i Indije. Napokon, turska radna snaga bit
će nužna kada naša demografija u zastoju otkrije, kao što je već
otkrila u Njemačkoj, nedostatak radne snage. Tko bi bio bolji od
Turaka?
Tako, umjesto da se pitamo je li Turska u Europi, što je uzaludno
pitanje bez odgovora, zapitajmo se što je Europa. Ako nije samo
zemljopisna, kršćanska i utilitaristička, preostaje joj da bude
univerzalistička. Europa će imati budućnost i granice samo
polazeći od osobitih vrijednosti koje bi mogla utjeloviti, napose u
odnošajima s muslimanskim svijetom; te vrijednosti mogu biti samo
liberalna demokracija, poštovanje ljudskih prava, moralna
diplomacija, suradnja sa siromašnim zemljama, vrednovanje
kulturne raznolikosti, poštovanje vjerske različitosti. Ako je to
poruka Europe za budućnost, Turska će joj se moći priključiti čim
prihvati ta mjerila. Kada Turska uđe u Europu, potonja će biti i
kršćanska i muslimanska i zato privlačan obrazac za neeuropske
muslimanske zemlje. To je veliki plan za Europu koja će na Balkanu i
u Anatoliji poticati prosvijećeni islamizam; nestat će prijetnja
zelenog islamističkog okruženja Zapada; Europa više neće biti
zaštitna rešetka za islamiste, već uzor za muslimane. Ta Europa
nipošto neće sudjelovati u 'civilizacijskom sukobu', već će biti
primjer skladnog zajedničkog života uljudba, kako je to postigla u
najboljim trenutcima Otomanskog Carstva", piše Guy Sorman,
esejist.