FR-US-futurologija-Organizacije/savezi-Sveučilište-Društvo fr-l'express 24.10.02. fukuyama: zapravo nije kraj povijesti nego čovjeka! FRANCUSKAL'EXPRESS24.X.2002.Ne zahvaćati u ljudsku narav"Provokator. To je glavna značajka tog
sramežljivog čovjeka s uljudnim osmijehom, profesora političke ekonomije na uglednom sveučilištu Johna Hopkinsa koji ima takav moralni autoritet da ga u zemlji Georgea W. Busha više smatraju zvijezdom nego filozofom. No Francis Fukuyama je ipak filozof. Ponikao iz Hegelova i Kojeveova učenja, njegova je osobitost što je preuzeo europsku kritičku misao, primijenio je na američko društvo, da bi je zatim u drukčijem obliku 'ponovno prodao' Europi. Njegovo prvo iskustvo u tom smislu pokrenulo je polemiku međunarodnih razmjera. Bilo je to 1989. kada je u časopisu 'National Interest' objavio napis od tridesetak stranica pod nazivom 'Kraj povijesti'. Postavka nije bila toliko besmislena kako se tada činilo: povijest ima smisao, a njezin je cilj širenje liberalne demokracije u svijetu, budući da rušenje komunizma znači presudnu etapu u razvoju ljudske slobode i pretvara demokraciju u obrazac kojemu nema premca.Fukuyama se ponavlja i još jednom dramatizira: nakon kraja povijesti, kraj čovjeka ('Kraj čovjeka. Posljedice biotehnološke
FRANCUSKA
L'EXPRESS
24.X.2002.
Ne zahvaćati u ljudsku narav
"Provokator. To je glavna značajka tog sramežljivog čovjeka s
uljudnim osmijehom, profesora političke ekonomije na uglednom
sveučilištu Johna Hopkinsa koji ima takav moralni autoritet da ga u
zemlji Georgea W. Busha više smatraju zvijezdom nego filozofom. No
Francis Fukuyama je ipak filozof. Ponikao iz Hegelova i Kojeveova
učenja, njegova je osobitost što je preuzeo europsku kritičku
misao, primijenio je na američko društvo, da bi je zatim u drukčijem
obliku 'ponovno prodao' Europi. Njegovo prvo iskustvo u tom smislu
pokrenulo je polemiku međunarodnih razmjera. Bilo je to 1989. kada
je u časopisu 'National Interest' objavio napis od tridesetak
stranica pod nazivom 'Kraj povijesti'. Postavka nije bila toliko
besmislena kako se tada činilo: povijest ima smisao, a njezin je
cilj širenje liberalne demokracije u svijetu, budući da rušenje
komunizma znači presudnu etapu u razvoju ljudske slobode i pretvara
demokraciju u obrazac kojemu nema premca.
Fukuyama se ponavlja i još jednom dramatizira: nakon kraja
povijesti, kraj čovjeka ('Kraj čovjeka. Posljedice biotehnološke
revolucije', Okrugli stol). Opet se susrećemo s mišlju da ćemo
nepovratno prijeći u svijet u kojemu će se pravila igre poremetiti,
gdje više neće vrijediti ništa što je vrijedilo prije. No ovaj put
se za Fukuyaminu dijagnozu ne može reći da je fantastična. Izvrstan
popularizator znanstvene misli, jasno i točno zacrtava putove
budućnosti. Po njegovu mišljenju, ulog razvitka biotehnologija je
na filozofskoj razini: znanost, koja uspijeva tamo gdje
gospodarstvo i politika nisu mogli, kratkoročno će dovesti do
radikalne promjene onoga što čovjeka danas čini čovjekom. Kako
pratiti tu promjenu? U tomu je sav problem. Jer, premda Fukuyama
točno opisuje prilike, filozofske opcije koje predlaže, zbunjuju.
Ponajprije u znanstvenom smislu. Dakle, Fukuyama najavljuje
čovjekov kraj. Iza učinka poluge skriva se stvarnost: čovjek,
kakvog poznajemo danas, nestat će kroz dva naraštaja nastavi li se u
istom ritmu proces kojega smo svjedoci. Na njegovo će mjesto doći
novi čovjek, za kojeg kaže da će biti 'sretniji', pametniji,
zdraviji i dulje mlad (u SAD-u je očekivana životna dob za muškarce
s 48 porasla na 74 godine, a za žene sa 46 na 79 godina, u razdoblju od
1900. do 2000.)... Fukuyama tvrdi da će te promjene dovesti u
pitanje pojmove poput jednakosti i moralne odluke, promijenit će
naše opažanje i shvaćanje ljudske osobnosti i identiteta,
poremetit će društvenu hijerarhiju i ugroziti samu narav svjetske
politike. Nema potrebe, kaže, mahati strašnim baukom genetskih
preinaka koje mijenjaju čovjeka i prije njegova rođenja: budućnost
se već šepuri pred našim očima, budući da je znanost kadra (pa bilo
to zahvaljujući samo neurofarmakologiji) mijenjati ljudsko
ponašanje. U svakom smislu, eto nas na pragu novog doba, 'doba nakon
čovječanstva'. (...)
Prikazujući se kao neokonzervativac (treba zabraniti kloniranje,
utvrditi potrebne granice, regulirati po svaku cijenu), Fukuyama
polaže temelje vrlo osobite ultraliberalne filozofije koja počiva
na zamisli da će priroda reagirati ne uspiju li se utvrditi te
granice.
Budućnost je jako prijeporna i napose jako strašna. Treba li zaista
pustiti ljudsku narav da radi kako zna? Je li mudrost prirodna? Nije
li ona zapravo samo kulturni napor kako bismo umaknuli naravi koja
nas gura u zabavu i potrošnju? Fukuyamin poticajni esej otvara
raspru. Povrh toga, otkriva duboki nesklad između Amerike i Europe:
dok SAD nadahnjuje povijesni optimizam (sutra je uvijek bolje od
danas), Europa je puno više ukorijenjena u sumnji (povijest u sebi
svakako nosi obećanje, ali i veliku prijetnju koja se već sručila i
svakog se časa može vratiti) i u umijeću življenja (kako
inscenirati tradicije i prilagoditi ih budućim naraštajima?)."