FR-US-IQ-agresija-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Terorizam franc-le nouvel observateur od 24.10.02. franc.protimba am.napadaju na irak FRANCUSKALE NOUVEL OBSERVATEUR24.X.2002.Francuska u središtu arapskog svijeta"Objava
pozitivnog glasovanja Iraca za proširenje Europe zagrijala se srce deset istočnih zemalja koje su se oslobodile prije trinaest godina, nakon pada Berlinskog zida. No vijest od petka da je 'Bush uzmaknuo pred Chiracom' u UN-ovu Vijeću sigurnosti gotovo je isto tako utješna za Francusku i za pedesetak zemalja francuskog govornog područja. Uz to umiruje kada je riječ o budućnosti upravljanja poslovima u svijetu koji je podložan pax americani. No trebamo znati u čemu su zapravo ustupci na koje su pristale Sjedinjene Države.Spočetka je George W. Bush tražio da američki predsjednik, ne uspije li misija koja je povjerena UN-ovim inspektorima na temelju prve rezolucije Vijeća sigurnosti, ima pravo da djeluje po svome nahođenju. Dok su Francuska, Rusija, Kina i članovi Vijeća sigurnosti koji nisu stalni, mislili da je za bilo kakvo vojno upletanje potrebna druga odluka UN-a. Svađali su se oko postupka, kada je francuski veleposlanik u UN-u predložio da se 'pojača' (na američki način) prva rezolucija koja nalaže inspekcije,
FRANCUSKA
LE NOUVEL OBSERVATEUR
24.X.2002.
Francuska u središtu arapskog svijeta
"Objava pozitivnog glasovanja Iraca za proširenje Europe zagrijala
se srce deset istočnih zemalja koje su se oslobodile prije trinaest
godina, nakon pada Berlinskog zida. No vijest od petka da je 'Bush
uzmaknuo pred Chiracom' u UN-ovu Vijeću sigurnosti gotovo je isto
tako utješna za Francusku i za pedesetak zemalja francuskog
govornog područja. Uz to umiruje kada je riječ o budućnosti
upravljanja poslovima u svijetu koji je podložan pax americani. No
trebamo znati u čemu su zapravo ustupci na koje su pristale
Sjedinjene Države.
Spočetka je George W. Bush tražio da američki predsjednik, ne
uspije li misija koja je povjerena UN-ovim inspektorima na temelju
prve rezolucije Vijeća sigurnosti, ima pravo da djeluje po svome
nahođenju. Dok su Francuska, Rusija, Kina i članovi Vijeća
sigurnosti koji nisu stalni, mislili da je za bilo kakvo vojno
upletanje potrebna druga odluka UN-a. Svađali su se oko postupka,
kada je francuski veleposlanik u UN-u predložio da se 'pojača' (na
američki način) prva rezolucija koja nalaže inspekcije,
zadržavajući obvezu da se za primjenu sile zatraži druga odluka
Vijeća sigurnosti. Tada su Amerikanci, koji nisu imali previše
povjerenja u odlučnost Hansa Blixa, švedskog šefa izaslanstva
inspektora, smislili drugu doskočicu. Zatražili su da se u prvu
rezoluciju uvrsti napomena da će neuspjeh misije inspektora povući
za sobom odgovor 'svim sredstvima, pa i primjenom sile'. Tako je
Bush odustao od svađe oko druge rezolucije.
To je zacijelo dobra nagodba. No ona ipak znači isto što i osigurati
neizravni oblik zakonitosti američkom predsjedniku ako se ovaj
odluči za rat bez nove rezolucije UN-a: tada bi se mogao pozvati na
točno određenu mogućnost o kojoj govori Vijeće sigurnosti. Prema
mišljenju Jima Hoaglanda ('Washington Post'), nagodbu su ipak
omogućile neke francuske službene izjave. Francuzi, koji se nisu
zavaravali kada je riječ o mogućnostima inspekcije koje će Sadam
Husein pružiti Hansu Blixu, pitanje je kako i kada - a ne hoće li se -
izvesti vojna operacija za uklanjanje Sadama Huseina.
Prošlog smo se tjedna na ovim stranicama pitali neće li, nakon
atentata na Baliju, svijetli trenutci potaknuti Georgea Busha da
smanji svoju opsjednutost Irakom kako bi bolje mobilizirao svijet
protiv terorizma. Naime, osim možda Colina Powella i velikog
prijatelja Tonyja Blaira, okružje američkog predsjednika misli da
ne treba praviti razliku između rata protiv Bagdada i rata protiv
terorizma. U takvim okolnostima, razloge pažnje kojom George Bush
obasipa Francusku i, svakako, članove Vijeća sigurnosti, treba
tražiti drugdje. Naime, čini se da je u novom pristupu Georgea Busha
iračkom problemu presudila obveza da mora povesti računa o
sjevernokorejskom nepoštovanju ugovora o neširenju nuklearnog
oružja. Za sanitarni kordon oko Sjeverne Koreje, Georgeu Bushu
treba Vijeće sigurnosti, napose njegovi stalni članovi, Rusi i
Kinezi. Zato je George Bush odlučio da će biti obziran prema
Vijeću.
Zato bismo mogli doći u napast da umanjimo francuski uspjeh,
misleći da je američko stajalište u potpunosti uvjetovano golemim
problemom Sjeverne Koreje. To bi bilo neopravdano, koliko i
pobjednička pjesma francuske diplomacije. Jer, Francuska je znala
točno utvrditi teškoće, komplekse i blokade kako bi ih pretvorila u
oporbeni pokret naspram iračke politike George W. Busha. A arapski
saveznici SAD-a nisu mogli propustiti priliku da se oslobode svoje
ovisnosti o Washingtonu i pristali su uz francusko stajalište. To
više što je Quai d'Orsay primijenio postupke koje je rabio Hubert
Vedrine, postupak 'kritičkog bratimljenja', tijesnih veza jučer s
Madeleine Albright, a danas s Colinom Powellom: nikada ne izazivati
otvorenu krizu s SAD-om. (...)"