ZAGREB/WASHINGTON, 24. listopada (Hina) - Zakoni koji daju prednost uporabi dizel motora pred benzinskim zapravo potenciraju globalno zagrijavanje, pokazuje najnovije istraživanje.
ZAGREB/WASHINGTON, 24. listopada (Hina) - Zakoni koji daju
prednost uporabi dizel motora pred benzinskim zapravo potenciraju
globalno zagrijavanje, pokazuje najnovije istraživanje. #L#
Iako dizel motori ispuštaju manje ugljičnog dioksida od benzinaca i
ostvaruju 25 do 30 posto bolju kilometražu, oni po kilometru mogu
ispuštati 25 do 400 puta više čađe i sličnih organske tvari.
Globalno zagrijavanje uzrokovano čađom nadmašuje efekte hlađenja
uzrokovane smanjenjem emisije ugljičnog dioksida tijekom nekoliko
posljednjih desetljeća, kazao je Mark Z. Jacobson, profesor na
sveučilištu Stanford.
U studiji objavljenoj u stručnom časopisu "Journal of Geophysical
Research-Atmospheres", Jacobson opisuje kompjutorske simulacije
koje su pokazale da je kontrola čađe nastale izgaranjem fosilnih
goriva najefikasnija metoda usporavanja globalnog zagrijavanja, s
obzirom na brzinu i snagu njezina utjecaja na klimu.
Problem motora za dizel i benzinsko gorivo bitan je, tvrdi
Jackobson, zato što je jedna od najvažnijih europskih strategija
ispunjavanja protokola iz Kyota baš poticanje uporaba dizel
motora, odnosno odobravanje poreznih olakšica na kupnju takvih
automobila.
Porezni zakoni u svim zemljama Europske unije, osim Velike
Britanije, trenutačno favoriziraju dizel i time nehotice promiču
globalno zagrijavanje. Uz to, neke zemlje, uključujući Švedsku,
Finsku, Norvešku i Nizozemsku, također naplaćuju porez na gorivo
ovisno o postotku ugljika. Ti porezi također favoriziraju dizel jer
on ima manji postotak ugljika po kilometru od benzina. Međutim,
mala količina čađe nastale izgaranjem dizela mogu zagrijati
atmosferu više od 100 godina duže nego dodatni ugljični dioksid
nastao izgaranjem benzina.
Kontrola emisije čađe neće sama po sebi eliminirati dugoročno
globalno zagrijavanje, priznaje Jacobson, jer bi to zahtijevalo i
smanjenje emisije ugljičnog dioksida i drugih stakleničkih
plinova. Preostale strategije za smanjenje razine čađe u atmosferi
mogle bi uključivati i postepeni prestanak izgaranja ugljena i
poboljšanje sakupljanja čestica iz avionskog goriva i od izgaranja
ugljena.
Ta bi redukcija dodatno smanjila broj umrlih zbog posljedica
zagađenja zraka, koji po procjenama Svjetske zdravstvene
organizacije iznosi 2,7 milijuna.
(Hina) jšk dgk