KP-IQ-PK-US-NAORUŽANJE-Obrana-Vojna industrija-Diplomacija nj 19. X. FR: valja strahovati NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU19. X. 2002.Na pomolu je treća liga atomskih sila"Na potezu od Sjeverne Koreje preko Irana do Iraka nazire se - ne,
ne osovina zla već neugodno svitanje novog doba. Naime, navedene su zemlje mogući ali ni u kom slučaju jedini aspiranti za treću ligu atomskog doba. Prva nuklearna liga utemeljena je prije pola stoljeća a obuhvaća pet tradicionalnih atomskih sila: SAD, Rusiju, Veliku Britaniju, Francusku i Kinu. Druga je liga obuhvatila u početku više kasnije manje tajne regionalne velesile u atomskom klubu: države poput Izraela, Indije i Pakistana. Otvoreno sjevernokorejsko vjerolomstvo i kršenje sporazuma o zabrani proliferacije atomskog oružja potpiruje zabrinutost da bi u 21. stoljeću atomsko oružje moglo postati dostupna roba široke potrošnje i za trećerazredne sile.Doduše, javnost ne raspolaže brojnim pouzdanim informacijama o aktualnim ambicijama i programima. Pjoengjang se još nije očitovao o tvrdnji Amerikanaca a nisu pokrenute ni nužne inspekcije u Iraku. Nije poznato da li se ikoja od država koje SAD često nazivaju negativcima približila atomskom pragu. No, potvrda pretpostavke
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
19. X. 2002.
Na pomolu je treća liga atomskih sila
"Na potezu od Sjeverne Koreje preko Irana do Iraka nazire se - ne, ne
osovina zla već neugodno svitanje novog doba. Naime, navedene su
zemlje mogući ali ni u kom slučaju jedini aspiranti za treću ligu
atomskog doba. Prva nuklearna liga utemeljena je prije pola
stoljeća a obuhvaća pet tradicionalnih atomskih sila: SAD, Rusiju,
Veliku Britaniju, Francusku i Kinu. Druga je liga obuhvatila u
početku više kasnije manje tajne regionalne velesile u atomskom
klubu: države poput Izraela, Indije i Pakistana. Otvoreno
sjevernokorejsko vjerolomstvo i kršenje sporazuma o zabrani
proliferacije atomskog oružja potpiruje zabrinutost da bi u 21.
stoljeću atomsko oružje moglo postati dostupna roba široke
potrošnje i za trećerazredne sile.
Doduše, javnost ne raspolaže brojnim pouzdanim informacijama o
aktualnim ambicijama i programima. Pjoengjang se još nije očitovao
o tvrdnji Amerikanaca a nisu pokrenute ni nužne inspekcije u Iraku.
Nije poznato da li se ikoja od država koje SAD često nazivaju
negativcima približila atomskom pragu. No, potvrda pretpostavke
Washingtona da su Pakistan i Sjeverna Koreja zamijenili raketnu
tehnologiju za nuklearni know-how predstavljala bi prekoračivanje
opasne granice: okolnost da je atomsko oružje odnosno njegove
komponente roba koju je moguće kupiti na međunarodnom tržištu
naoružanja predstavljala bi istočni grijeh proliferacije.
Ako je sklopljena kakva pogodba, međunarodna zajednica mora
najoštrije reagirati. Doduše, u tom bi slučaju inteligentan
politički pritisak trebao biti usmjeren ne samo na Pjoengjang već i
na Islamabad. Neodgovorna pomoć izvana još je uvijek najveća
opasnost jer omogućuje režimima zemalja čija je privreda
bankrotirala a tehnologija je ograničena - poput onog u Pjoengjangu
- da jednog dana uistinu steknu status atomskih sila.
Ako su Sjedinjene Države u slučaju Sjeverne Koreje uočile da
maksimalna oštrina ne podrazumijeva i sva raspoloživa sredstva, to
je dobar znak. Sjedinjenim Državama pripada zasluga za pravodobno
uočavanje i dosljednu problematizaciju rizika koje sa sobom donosi
proliferacija oružja za masovno uništenje i nakon završetka
hladnog rata. No, aktualni američki kabinet nije se baš toliko
iskazao u potrazi za mogućim rješenjima tih problema.
Možda je točna pretpostavka da će se tradicionalna politika
međunarodne zabrane i sporazumima zajamčenog neraspačavanja
spomenutog oružja, koja se u prošlosti nedvojbeno mogla pohvaliti
uspjesima, sudariti u određenom trenutku s vlastitim
ograničenjima. U Sjevernoj Koreji upravo je pretrpjela težak
udarac. No, i američka doktrina preventivnog udara sve je drugo
samo ne patent koji valja slijediti. Štoviše, sada se pokazuje da je
i pogrešna i opasna budući da se oslanja na pogrešnu temeljnu
formulu: naime, zamisao da je režime koji se žele domoći oružja za
masovno uništenje moguće odvratiti od njihova nauma prijetnjom
oružanom silom doživjela je neuspjeh upravo na korejskom
poluotoku.
Vrijedi upravo suprotna teza. U svakom slučaju, planirana kaznena
akcija protiv Iraka nije zastrašila vodstvo u Pjoengjangu. Na
iznenađenje Bushovih ratnika Sjevernokorejanci nisu kajanjem
popratili priznanje da su razvili program za proizvodnju atomskog
oružja. Štoviše, utemeljena je pretpostavka da je rad u korejskim
bunkerima zapravo intenziviran otkada Washington otvoreno prijeti
neposlušnim vladama vojnim udarima i smjenom režima. Sljedeći
spekulativni slijed bio bi sasvim logičan: težnja nabavci oružja za
masovno uništenje mogla bi izazvati bijes supersile ali
posjedovanje spomenutog oružja osigurava imunitet na taj bijes.
Kada određena zemlja dođe u posjed atomskog oružja, preventivni
udari više ne dolaze u obzir. Valja strahovati da će primjer
Sjeverne Koreje slijediti i druge zemlje: službeno će se zaklinjati
da ne raspolažu atomskim oružjem i istodobno u tajnosti još
intenzivnije raditi na proizvodnji bombe koja će ih štititi",
zaključuje na kraju komentara Dietmar Ostermann.