FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ZNANSTVENI SKUP O FRANJEVAČKOM SAMOSTANU U MAKARSKOJ

MAKARSKA, 19. listopada (Hina/Ika) - "Prošlost i djelovanje" naziv je dvodnevnog znanstvenog skupa koji je se održao u petak i subotu u povodu središnje proslave 500. obljetnice franjevačkog samostana u Makarskoj, izvijestila je danas Ika.
MAKARSKA, 19. listopada (Hina/Ika) - "Prošlost i djelovanje" naziv je dvodnevnog znanstvenog skupa koji je se održao u petak i subotu u povodu središnje proslave 500. obljetnice franjevačkog samostana u Makarskoj, izvijestila je danas Ika.#L# Skup je održan u staroj franjevačkoj crkvi u Makarskoj, a obrađivao je teme o povijesti, arhitekturi, umjetnosti, školstvu i duhovnosti makarskog samostana, te o kulturno-izdavačkoj djelatnosti makarskih franjevaca. U predavanjima je istaknuto kako su Turci dozvolili gradnju samostana iz dva razloga: dolaskom franjevaca u pusti se grad vraća i kršćansko stanovništvo; te zbog toga što je samostan bio i jedino konačište za putnike. Makarski je samostan imao pastoralnu brigu za četiri velike župe: Primorje, zabiokovski Gornji i Donji Vrhdol, Cetinu Donju i Cetinu Gornju. Govoreći o franjevačkom samostanu iz vremena vladavine Mletaka predavači su istaknuli ulogu franjevaca u Morejskom ratu 1684- 1699, osobito njihov udio u bitkama kod Zadvarja i Sinja, o čemu svjedoče brojna priznanja mletačkih vlasti, na čemu se zasnivala i buduća naklonost vlasti prema samostanu. Analizirajući prilike u makarskom samostanu za vrijeme austro- ugarske uprave u svojim su izlaganjima predavači naglasili austro- ugarske uprave na području Provincije Presvetog Otkupitelja. Franjevački samostan u Makarskoj imao je trostruku ulogu: vjersku, odgojno-obrazovnu i nacionalnu. Govoreći o makarskom samostanu u doba NDH i komunističke Jugoslavije, predavači su istaknuli kako je franjevački samostan, makar s teškoćama, prebrodio najteže ratno razdoblje. U poslijeratnom razdoblju, za vrijeme Jugoslavije, samostanu se, kao i Katoličkoj crkvi općenito, restriktivnim gospodarskim mjerama poput oduzimanja imanja i nacionalizacije dijela samostanske zgrade, pokušalo utrnuti djelatnost, rečeno je. Predavači su u svojim izlaganjima naglasili kako je Franjevački samostan u Makarskoj već od svog utemeljenja bio obrazovno-odgojna oaza u kojoj su mladi franjevački kandidati stjecali potrebno intelektualna znanja i upoznavali se sa životom u redovničkoj zajednici. Zaštitni znak samostana bio je studij teologije koji je utemeljen 3. lipnja 1735. godine. Počeci izdavačkoga djelovanja samostana poklapaju se s prvim desetljećima Gutenbergova izuma u tiskarstvu, međutim, tek po završetku Prvoga svjetskoga rata izdavačka se djelatnost osnažila, rečeno je na skupu. Godine 1922. u Makarskoj je pokrenut stručni časopis "Nova revija" kao zajednički časopis šest franjevačkih provincija s područja ondašnje Jugoslavije. Izlazio je 20 godina. Uz to je na Franjevačkoj bogosloviji 1937. pokrenut i teološki niz "Bogoslovna biblioteka" u kome je objavljen 21 naslov. Nakon Drugoga svjetskoga rata neko je vrijeme vladalo zatišje, da bi 1960. bio pokrenut prvi katolički časopis pod nazivom "Služba Božja" koja izlazi i danas, rečeno je. (Hina) pp ln

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙