SI-Slovenija-izbori-Politika Slovenija u ogledalu političkog marketinga Piše dopisnik Hine iz Ljubljane Luka FjamengoLJUBLJANA, 18. listopada (Hina) - Kada je prije petnaestak godina konkurent optužio današnjega slovenskog
predsjednika Milana Kučana da se previše bavi "političkim marketingom" umjesto da u Beogradu pruža otpor Slobodanu Miloševiću, imalo je to prizvuk prokletstva.
Piše dopisnik Hine iz Ljubljane Luka Fjamengo
LJUBLJANA, 18. listopada (Hina) - Kada je prije petnaestak godina
konkurent optužio današnjega slovenskog predsjednika Milana
Kučana da se previše bavi "političkim marketingom" umjesto da u
Beogradu pruža otpor Slobodanu Miloševiću, imalo je to prizvuk
prokletstva.#L#
Stanje se danas stubokom izmijenilo. Podcjenjivanje modernih
političkih trendova poslalo je autora te izjave, Franca Popita -
Jokla, u prijevremenu političku mirovinu, a Milana Kučana izbacilo
u orbitu koja ovih dana doživljava najvišu točku, završetak drugog
uspješnog petogodišnjeg mandata države koja je na pragu Europske
unije i NATO-a.
Jaki elementi političkog marketinga o kojima Kučan i Popit nisu
mogli niti sanjati prožima danas kampanju svih devet kandidata za
novog predsjednika Slovenije, a za "brandmark" svakoga od njih
brine desetak promocijskih agencija i istraživačkih timova, bez
obzira je li riječ o favoritu Janezu Drnovšeku, njegovoj
najozbiljnijoj konkurentici Barbari Brezigar ili "lijevom
nacionalistu" Zmagi Jelinčiču.
Marketinški stručnjaci traže najpovoljnije boje za odijela i
kostime svojih klijenata i kreiranje političkih slogana, ali još
više na traženje formule "prosječnog birača".
Što od budućeg predsjednika traži slovensko biračko tijelo?
Prema istraživanju rađenom metodom Adaptive Conjoint Analysis, od
kandidata birači traže da se tijekom kampanje ponašaju po načelu
"optimalnog oportuniteta", tj. o važnim pitanjima moraju davati
odgovore koji se najviše slažu s mišljenjem prosječnog građanina.
Pozitivnom liku kandidata najviše pridonosi stajalište o
socijalnim pitanjima jer ono sa 23 posto utječe na izbor. Biračima
je najsimpatičnija jaka državna socijalna politika, pa tako nitko
ne bi podržao npr. kandidata koji bi izjavio da svatko treba brinuti
za svoje zaposlenje, mirovinu i zdravstveno osiguranje.
Iznenađujuće, na drugom je mjestu odnos prema Katoličkoj crkvi koji
na odluku utječe s 22 posto, a izrazitija je "lijeva paradigma"
odnosno glasači koji naglašavaju odvojenost Crkve od države i
nemiješanje svećenstva u politiku.
Na trećem je mjestu odnos prema tzv. "direktorskim plaćama",
odnosno menadžerskim ugovorima, također s jakim socijalnim
osjećajem za "uravnilovku". Stajalište o plaćama "onih gore" na
odluku birača o političaru utječe s 20 posto, znatno više od odnosa
prema prošlosti.
Tako zahtjev da se provede tzv. "lustracija", odnosno iz javnog
života povuku "komunistički" kadrovi može biti vrlo opasan za onoga
koji bi ga izrekao. Najoportunije stajalište o tome političara koji
nastupa u javnosti mora biti: "Ako su se dokazali kao stručnjaci,
onda trebaju ostati".
Uspješan kandidat mora govoriti o budućnosti, a ne o prošlosti, a na
izborima ljudi glasuju za ličnosti, a ne za stranke, rekao je na
predavanju u Ljubljani jedan od najuspješnijih političko-
marketinških stručnjaka današnjice, Francuz Jacques Seguela.
Seguela je, odmah nakon što se sadašnji premijer Janez Drnovšek
odlučio kandidirati na predsjedničkim izborima, ponudio svoje
savjetničke usluge, a glavni slogan njegove kampanje bit će
"Odgovori za budućnost". Glavni slogan kampanje Drnovšekovih
liberalnih demokrata (LDS) na zadnjim parlamentarnim izborima bio
je "Slovenija ide dalje", čime se pomalo "imitirao" sličan slogan
nogometne reprezentacije.
Seguela priznaje da Drnovšek ima u sadašnjem trenutku i neke
nedostatke prema glavnim suparnicima u predsjedničkoj utrci, u
prvom redu prema nekadašnjoj državnoj tužiteljici Barbari
Brezigar.
"Janez je dugo na sceni, a ljudi više od kontinuiteta vole promjene.
No, to će sam riješiti, nije čovjek koji se previše pouzda u
savjete", kaže slavni predsjednik i kreativni direktor agencije
Havas Euro RSCG koja ima mrežu svojih ureda u 75 zemalja svijeta,
marketinški stručnjak koji je dobio 15 od 17 izbornih kampanja u
kojima se angažirao, a vodio je i izborne poslove za Francoisa
Mitteranda, Franza Vranitzkog, Alexandera Kwasniewskoga...
(Hina) fl sl