ZAGREB, 17. listopada (Hina) - Knjiga Vlatka Perkovića "Kako zaštititi literaturu od kazališta", s podnaslovom - Splitsko glumište i u njemu gostujuće predstave hrvatskih i inozemnih kazališnih trupa od 1998. do kraja 2001.,
predstavljena je na večerašnjoj tribini "Hrvatskoga slova" u Zagrebu.
ZAGREB, 17. listopada (Hina) - Knjiga Vlatka Perkovića "Kako
zaštititi literaturu od kazališta", s podnaslovom - Splitsko
glumište i u njemu gostujuće predstave hrvatskih i inozemnih
kazališnih trupa od 1998. do kraja 2001., predstavljena je na
večerašnjoj tribini "Hrvatskoga slova" u Zagrebu. #L#
U njoj su uglavnom članci koje je autor pisao u tjedniku "Hrvatsko
slovo" od jeseni 1998. pa do kraja prosinca prošle godine o
događanjima u splitskome glumišnom prostoru.
Člana Uredništva "Hrvatskoga slova" Igor Mrduljaš ocijenio je kako
je Perkovićeva knjiga "pokušaj obnove zdrave pameti u kazalištu i
izvan njega". Također, dodao je, ona je i "obrana dostojanstva
dramske literature te štivo koje podsjeća da je teatarska
komunikacija ona koja se događa na relaciji autor-kazalište-
glumci-publika".
Na pitanje od koga to treba zaštiti literaturu u kazalištu, autor
odgovora kako se to najprije odnosi na kazališnu etiku koja uzdiže
redatelja, a poništava autora književnoga teksta.
Tako se, smatra Perković, kazališna publika često dezinformira o
sadržaju djela. Dodao je kako to ne znači da kazalište treba biti
statičan muzej, već suprotno tomu, dinamično kazalište u kojemu
"uprizorenje književnoga djela zapravo vapi za kreativnim
pristupom kazalištaraca koji u djelu uvijek otkrivaju nove
vrijednosne slojeve".
Jer, rekao je Perković, kazališna etika koja uzdiže redatelja iznad
autora potpuno obezvrjeđuje neke kazališne predstave.
Igor Mrduljaš ocijenio je pak da su redatelj danas popuni gospodari
glumišta, a glumci su marionete.
Zamjenik glavnoga urednika "Hrvatskoga slova" Ivan Jindra drži da
je moderno doba donijelo pritisak na kazalište u smislu da ono
uvijek mora donositi "nešto novo".
Vlatko Perković smatra da je takvu poimanju kazališta "išla na
ruku" i kazališna kritika 80-ih godina koja je podupirala izmjene
autorskih tekstova. Kao primjer takve kritike naveo je tekst
pokojnoga Petra Brečića koji je, kako je podsjetio, jednom napisao
da je predstava koju je gledao "autentičnija od samoga djela".
Vlatko Perković doktor je znanosti u području književnosti i
kazališta a do 1997. tijekom tri desetljeća bio je redatelj Drame
Hrvatskoga narodnog kazališta (HNK) u Splitu. Osim brojnih napisa u
dnevnome tisku i periodici, autor je više knjiga, drama i romana.
(Hina) ip sp