US-DE-GB-FR-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije dnevni pregled br.198 17. listopada 2002. GLAS AMERIKE - VOA15. X. 2002.TisakUz ogromnu pozornost koju je privukla serija snajperskih
napada u kojima je do sada ubijeno devet, a ranjene dvije osobe, u američkoj je javnosti veliku pažnju privukao i tragični događaj na drugoj strani svijeta ? eksplozija na Baliju, u kojoj je poginulo gotovo 200 ljudi. Najnovijim terorističkim napadima posvećeni su danas i uvodnici vodećih američkih listova.New York Times ocjenjuje da je masakr na Baliju užasavajući podsjetnik na činjenicu da islamski ekstremisti ? čije su mete napada Amerika i Zapad ? možda jesu u bijegu, ali nisu poraženi. Administracija predsjednika Busha mora poduzeti nove korake kako bi stala na put oživljavanju međunarodne terorističke opasnosti ? smatra uvodničar vodećeg njujorškog lista.Među mjere koje treba poduzeti New York Times je uvrstio jačanje suradnje sa stranim vladama, te njihovim redarstvenim i vojnim snagama. Borba protiv tajnih i vrlo pokretljivih terorističkih skupina potpuno je drukčija od operacija kakve protiv Iraka priprema predsjednik Bush ? napominje list, podsjećajući na predsjednikovu izjavu da se ta dva rata mogu voditi istodobno.
GLAS AMERIKE - VOA
15. X. 2002.
Tisak
Uz ogromnu pozornost koju je privukla serija snajperskih napada u
kojima je do sada ubijeno devet, a ranjene dvije osobe, u američkoj
je javnosti veliku pažnju privukao i tragični događaj na drugoj
strani svijeta ? eksplozija na Baliju, u kojoj je poginulo gotovo
200 ljudi. Najnovijim terorističkim napadima posvećeni su danas i
uvodnici vodećih američkih listova.
New York Times ocjenjuje da je masakr na Baliju užasavajući
podsjetnik na činjenicu da islamski ekstremisti ? čije su mete
napada Amerika i Zapad ? možda jesu u bijegu, ali nisu poraženi.
Administracija predsjednika Busha mora poduzeti nove korake kako
bi stala na put oživljavanju međunarodne terorističke opasnosti ?
smatra uvodničar vodećeg njujorškog lista.
Među mjere koje treba poduzeti New York Times je uvrstio jačanje
suradnje sa stranim vladama, te njihovim redarstvenim i vojnim
snagama. Borba protiv tajnih i vrlo pokretljivih terorističkih
skupina potpuno je drukčija od operacija kakve protiv Iraka
priprema predsjednik Bush ? napominje list, podsjećajući na
predsjednikovu izjavu da se ta dva rata mogu voditi istodobno.
Za razliku od rata protiv neke države, borba protiv terorizma
podrazumijeva i borbu za pridobivanje naklonosti muslimana. Taj će
posao vjerojatno biti otežan ukoliko bude pokrenut rat protiv Iraka
? smatra uvodničar New York Timesa. U svakom slučaju, rat protiv
terorizma nalaže Washingtonu izgradnju i predvodjenje široke
koalicije koja će se dugi niz godina boriti ? diplomatskim i vojnim
sredstvima ? protiv terorista, zaključuje list.
Washington Post u današnjem uvodniku upozorava da je tragedija na
Baliju još jednom potvrdila da se indonežanska vlada nedovoljno
agresivno bori protiv ekstremističkih organizacija. Predsjednica
Megawati Sukarnoputri odbija se razračunati s islamskim
ekstremistima okupljenima u organizaciji Jemaah Islamiyah, koja je
povezana s al-Qaidom. Indonežanska predsjednica čak odbija uhititi
čelnika te organizacije ? naglašava washingtonski list.
Uvodničar Posta, međutim, upozorava i na druge zemlje koje bi se
mogle sučeliti s problemima u borbi protiv terorizma. Sjedinjene su
države sada sučeljene s promjenama na političkoj sceni u Pakistanu,
te bi se moglo dogoditi da vlast dijele general Musharaf i
islamisti. Takva bi koalicija ? smatra Washington Post ? samo
umanjila izglede na uspjeh u borbi protiv terorizma.
Ističući u naslovu da je masakr turista na indonežanskom otoku
Baliju ?Drugi 11.rujna?, uvodničar Christian Science Monitora
navodi da će mnoge zemlje ? po uzoru na Sjedinjene Države - morati
poduzeti puno oštrije mjere iskorjenjivanja terorističkih ćelija.
Indonezija je ? podsjeća list ? do sada bila vrlo popustljiva prema
radikalima koji su povezani s terorističkim grupama. Ako želi
spriječiti slične terorističke napade, vlada u Džakarti mora
uspostaviti drugačiju ravnotežu između demokracije, radikalnog
islamizma i uloge vojske ? zaključuje uvodničar bostonskog lista.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
16. X. 2002.
Tisak
Izvješća o žrtvama bombaškoga napadaja na Baliju, ponajviše
poginulim i nestalim Britancima, i danas pune stranice londonskih
dnevnika.
Svi listovi prenose Blairove riječi pred zastupnicima da je rat
protiv terorizma podjednako važan kao i Drugi svjetski rat i da se
mora i može voditi na dvije bojišnice - protiv Al-Kaide i protiv
Iraka.
Iako najnovije istraživanje javnog mnijenja, koje je naručio The
Guardian, pokazuje da je, poslije napada na Baliju, potpora
Britanaca ratu protiv Iraka skočila je sa 32 na 42 posto, taj list u
uvodniku ocjenjuje da je potrebno žurno preispitivanje strategije
u ratu protiv terorizma.
Vrijeme je da priznamo, piše Guardian, da je od babaroge iz Bagdada
daleko važniji islamski ekstremizam i da je arapsko-izraelski
sukob glavni izvor napetosti između muslimanskoga i zapadnog
svijeta.
Vrijeme je da se suzbije ratoborni američki nacionalizam, koji
udaljava Europu i ostale saveznike od Sjedinjenih Država i da
prestane cinična manipulacija UN-a.
Vrijeme je da se makar djelić golemoga američkog vojnog proračuna
uporabi za gospodarski i politički oporavak osiromašenoga
islamskog svijeta i da pokažemo istinsko poštovanje prema
kulturama i tradicijama različitim od naših.
Umjesto što naričemo nad posljedicama, treba da se uhvatimo u
koštac s uzrocima terorizma. Ili da prekrižimo ruke i čekamo let
sljedeća diskoteka u zrak, zaključuje Guardian.
The Times ocjenjuje da bi bilo pogubno i dalje potpaljivati fitilj
islamskog ekstremizma nekakvim preventivnim napadajem na Irak.
Bomba na Baliju je, piše list, simptom protuzapadnih osjećaja, koje
nije probudio Osama bin Laden, nego američka i britanska reakcija
na njega, reakcija koja se sada nerazumno širi i na Sadama Huseina.
Da nije bilo 11. rujna, Amerika ne bi prijetila Iraku ratom, niti bi
Blair glumio njegova promotora.
Dopustili smo Bin Ladenu da diktira igru i potisne u drugi plan mir,
siromaštvo, trgovinu, ekologiju.
Možda je objava rata protiv terorizma u Bin Ladenovo ime bila
opravdana, pa i moralno, ali je sigurno bila glupa.
Neograničena hegemonija jedne sile posljedično rađa takve
gluposti, piše list.
Financial Times bilježi da, dok se Washington trudi pridobiti
potporu Francuske, Rusije i Kine za vojnu akciju protiv Iraka,
nekoliko malih članica Vijeća sigurnosti polako, ali sigurno
izbijaju u prvi plan.
Iako rotirajuće članice Vijeća nemaju pravo veta, njihova snaga
leži u broju.
Konzultacije o nacrtu američke rezolucije pokazale su, piše list,
da Pariz i Moskva možda ne će morati pribjeći vetu, jer Washington
još nije prikupio potrebnih devet glasova "za" rezoluciju.
Prijetnji vojnim napadom na Irak, navodno, se protive Irska,
Kamerun, Sirija i Mauricijus.
Ostale nestalne članice našle su se u neugodnom položaju, da
možebitnom potporom američkom nacrtu, djeluju kao američki pijuni,
čitamo u listu.
Hrvatska vlada žali zbog britanske suspenzije postupka
ratifikacije Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju
Hrvatsko ministarstvo vanjskih poslova sinoć je izrazilo žaljenje
zbog odluke britanske vlade da suspendira postupak ratifikacije
Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, koja je donesena zbog
odbijanja izručenja generala Bobetka Hagu. Komentirajući odluku
britanske vlade predsjednik Stipe Mesić je zaključio kako se
Hrvatska nalazi na prekretnici, te da bi ova odluka mogla biti znak
i drugim europskim zemljama da učine isto.
Iako još nema konkretnog zaokreta u dosadašnjoj vladinoj politici u
nekim se vladinim krugovima shvaća ozbiljnost situacije. I dok
predsjednik Stipe Mesić već alarmira javnost, na stranačkoj sceni
ne shvaćaju ozbiljnost situacije, pa se stranački čelnici i dalje
prepucavaju oko toga treba li ili ne u budućnosti ipak mijenjati
Ustavni zakon o suradnji s haškim sudom, zdušno zalažu da vlada
nastavi pravni spor s Haagom, te u javnim izjavama umanjuju
opasnost od sankcija, posebno zanemarujući onaj dio koji se tiče
procesa približavanja Europskoj uniji. Gotovo svi stranački
čelnici, posebno oni s desnice, i dalje i u svojim najnovijim
izjavama tvrde da sankcija neće biti, iako je i sam premijer Ivica
Račan izjavio da su tihe sankcije već počele, iako ova britanska
mjera rječito govori da Europska unija zaustavlja proces
približavanja Hrvatske, što je vid opasnih dugoročnih sankcija
protiv Hrvatske, javlja Maroje Mihovilović.
(BBC)
NJEMAČKA
JUNGE FREIHEIT
br. 41/02.
Determinirani kaos
"'Danas rat ne vode vojnici nego mediji'. Ta se tvrdnja nalazi u
knjizi koja uskoro izlazi u hrvatskom glavnom gradu Zagrebu. Autor
je - od sadašnje kriptokomunističke vlasti prisilno umirovljen -
admiral Davor Domazet Lošo koji je tijekom Domovinskog rata
devedesetih godina bio šef vojne obavještajne službe.
Pod naslovom 'Hrvatska i veliko ratište - međunarodne igre na
području bivše Jugoslavije' Domazet rođen 1948. u Sinju u
Dalmaciji, zastupa neke nekonvencionalne teze. Da se današnje
ratovanje događa u obliku 'informacijskog rata', u kojemu nastaje
'virtualna' stvarnost - ne onakva kakva jest, nego kakvoj se teži u
skladu s nacionalnim interesima glavnih aktera.
Suvremeni rat odnosno 'ne-rat' razvijen je tijekom osamdesetih
godina i to u obliku 'upravljanja krizom'. Njegov cilj je bilo
očuvanje mira. No ako se pita kako se čuva mir, odgovor tada glasi:
vojnom silom.
To ipak znači da istinski mir uopće ne postoji - jer to osiguravanje
mira nije drugo doli 'derivat rata': 'determinirani kaos'. Radi se
o tomu da se zavlada najvažnijim geostrategijskim poveznicama. To
se ne postiže klasičnim ratom nego proizvodnjom tog
'determiniranog kaosa'. 'Vanjski suigrači' odlučuju o dopuštenim
količinama nasilja. Lokalne snage sudjeluju u primjeni sile. 'U
takvoj političkoj igri', piše admiral, 'moraju svi biti krivi', jer
to najbolje odgovara inozemnim 'misliocima'. I pozitivnim snagama
(koje se bore protiv agresora) treba naknadno podvaliti ratne
zločine.
Domazet optužuje visoke časnike 'međunarodne zajednice' da su
svjesno izazvali sukob između Hrvata i muslimana i pomagali Srbima.
Da se sve to na jugoistoku događalo s nakanom slabljenja prostora.
Stoga je 'determinirani kaos' trebalo održavati na stanovitoj
razini. Gospodarsko slabljenje prostora trebalo je stranim snagama
omogućiti da jednoga dana sve jeftino otkupe: 'Nitko u takvom ratu
ne sudjeluje zbog dobročinstva i zbog ljudskih prava, kako tvrde
mediji. Ne! Nego zbog boljeg položaja u borbi za vladanje svijetom.
'Što se tiče Hrvatske i Bosne, tamo su nasiljem upravljale strane
sile da bi na kraju izjavile: 'Moramo biti tu, jer ako odemo, izbit
će rat.'
Hrvatska i Bosna su 'laboratoriji' u kojima je iskušan
determinirani kaos. Sada se iskušava novi ratni model u 'crnoj
rupi' - a ona se proteže od Hrvatske preko Crnog mora, Kavkaza,
kaspijske regije i Kazahstana sve do Filipina. Tu će se, kaže
Domazet, u XXI. stoljeću odlučivati borba za vlast u svijetu - čitaj
naftu. A zatim će slijediti borba za pitku vodu, jer se tamo nalaze
dvije trećine svjetskih pričuva vode.
Na kraju bivši šef obrane odaje jednu tajnu. Hrvati su znali da
vojni ataše jedne NATO-ove države radi za Srbe. Opskrbljivali su ga
lažnim podatcima", piše Carl Gustaf Stroehm.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
16. X. 2002.
Kobni dogovor
"Hura, prijateljstvo još nije raskinuto. Tako bi glasila
optimistična vizura onoga što se upravo razvija u odnosima Gerharda
Schroedera i Jacquesa Chiraca. Njih dvojica sastaju se gotovo
svakog tjedna. I demonstrativno očituju ljubaznost jedan prema
drugom - bar pred uključenim kamerama. Prošla su vremena kada su dva
političara spekulirala da bi onaj drugi mogao pretrpjeti poraz na
nacionalnim izborima. Poraženi su njihovi tehnokratski izazivači.
Chirac i Schroeder, političari sličnog tipa koji se oslanjaju na
instinkt, ostali su na vlasti. U ime daljnjeg razvoja Europe
osuđeni su na prijateljstvo. Bar na ono koje ih veže u sferi
profesije.
Sljedećih mjeseci valja donijeti odluke o brojim važnim pitanjima
te Njemačka i Francuska ne mogu ustrajati u uzajamnim sukobima.
Novi sustav vladavine za EU, budućnost eura, proširenje za deset
država - beskonačno natezanje dva teškaša upropastilo bi puno toga.
Proširenje odlično oslikava tu tezu. Taj projekt, koji ujedinjuje
ogorčene ratne protivnike, uistinu je povijesni. Što ga koči?
Upravo poljoprivredna politika, najzaostalija stvar koju Europska
unija može ponuditi. Kancelar drži da bi seljaci u istočnoj Europi
trebali dobiti izravne subvencije samo ako Zapad uspije uštedjeti
potreban novac. No, Chirac kao bivši ministar poljoprivrede
ustraje na svakom euru koji dobivaju njegovi seljaci. Njihov dvoboj
ostavlja bizaran dojam. Čovjek bi pomislio da deset novih članica
ne pristupa visoko industrijaliziranom gospodarskom prostoru već
poljoprivrednoj komori.
Schroeder koji katkad znade i neugodno zagalamiti u smjeru
Bruxellesa, ima pravo u aktualnom pitanju. Europska zajednica
trebala bi preispitati svoje prioritete. Europa će se razviti u
zonu dinamičnog rasta tek kada se više novca bude slijevalo u
obrazovanje i istraživanje. Milijarde eura pomoći poljoprivrednoj
branši, koja danas osigurava tek vrlo oskudnu manjinu radnih mjesta
na potezu od Malmoea do Malage, koban su signal. Jedan od njegovih
adresata su i nove članice. Pristup može podariti njihovim
građanima dotada neslućeno blagostanje - ali samo ako se usredotoče
na natjecanje na zajedničkom tržištu umjesto što očekuju
subvencije za grane privrede koje bilježe pad.
Svaki milimetar koji Chiraca približi reformi poljoprivrede
označava napredak za Europu. Njemački pak kancelar mora voditi
računa o suptilnoj razlici između utemeljenog stava i njegova
prihvaćanja. Njemačka se osjetno izolirala svojim ustrajanjem na
redukcijama u EU. Treba od Francuske izmamiti ustupke - odluka o
proširenju trebala bi biti donesena u prosincu ove godine - za točno
osam tjedana - u Kopenhagenu. Taj rokovnik vrijedi i za njemačku
vladu. Istočna Europa, koja bi ionako trebala dobiti tek dio
uobičajenih subvencija za poljoprivredu, već sumnja u njemačku
spremnost na proširenje.
Kancelar očigledno pokušava pridobiti svog novopečenog pariškog
prijatelja izjavama štetnim za euro. Takav nastup nema nikakve veze
s mudrom pregovaračkom taktikom. Na pomolu je entente terrible,
dogovor na teret treće strane. Popraćen žustrim Chiracovim
kimanjem, Schroeder objavljuje da namjerava 'fleksibilno'
tumačiti pakt za stabilnost eura. Ostale članice euro-zone
strahuju da će stvari krenuti po zlu: francusko-njemački dvojac ne
želi više štedjeti, ugrožava stabilnost mlade valute. Za francuske
se želje znalo. Pristupi li i Njemačka prekršiteljima, kao što
sugeriraju sporazumi o vladajućoj koaliciji u Berlinu, euru
prijeti propast. Povjerenstvo bi uskoro moglo uputiti službenu
opomenu dvjema državama zbog njihove proračunske politike. Kada je
o tom pitanju riječ, njemačko-francusko prijateljstvo iznimno nije
poželjno. Poželjan je pokajnički raspoložen kancelar koji će se
suprotstaviti tvrdoglavom Chiracu. (...)", zaključuje na kraju
komentara Alexander Hagelueken.
DIE TAGESZEITUNG
16. X. 2002.
Šikljajući izvor
"Naftovod Georgea W. Busha je siguran. Predsjednik OPEC-a Rilwanu
Lukman zajamčio je da SAD i ostatak zapadnoga svijeta neće ostati na
suhom u slučaju rata protiv Sadama Huseina. Zemlje koje proizvode
naftu spremne su povećati kvote iskorištavanja ako se povećaju
potrebe na svjetskom tržištu. Još za susreta u japanskoj Osaki
vladari najvećih naftnih pričuva na svijetu obznanili su da će se
širenje kapaciteta dogoditi samo 'u normalnim okolnostima'. Sve je
dakle stvar definicije.
Prisega na vjernost iz Dohe svakako je nafta na Bushov mlin. Izgledi
da za razliku od izraelsko-arapskoga rata 1973. možebitni oružani
pohod na Irak ne bi imao za posljedicu svjetsku naftnu krizu, melem
je na dušu njegovih nadasve skeptičnih zemljaka koje treba okupiti
iza ratne bojišnice. I funta kojom se može lihvariti u potrazi za
saveznicima.
Pri tomu se preporuča oprez. Jer OPEC je zbirka od deset država od
Venezuele do Libije, od Nigerije do Irana. Imaju različite
interese, ne spaja ih ništa više od najmanjeg zajedničkog nazivnika
- što je moguće stabilnija, viša cijena nafte. S druge strane tog
zadanog cilja svaka od njih rado sama kuha svoju juhicu.
Koliko vrijedi obećanje OPEC-ovog šefa, moglo bi se dakle saznati
tek u ozbiljnom slučaju. Ako zapadni savez pokuša svrgnuti režim
OPEC-ovog člana Iraka - tek će se tada vidjeti šiklja li iz Bushova
naftovoda", zaključuje Sven Astheimer.
DPA *
16. X. 2002.
Francusko NE još je uvijek ukliješteno između rata i mira u Iraku
"Jean-David Levitte čovjek je nježne građe. Pored svog snažnog
američkog kolege djeluje gotovo krhko. Pritom valja napomenuti da
francuski veleposlanik pri UN trenutno igra istaknutu ulogu na
svjetskoj političkoj pozornici. Kad god mu Amerikanci ili Britanci
pristupe s prijedlozima za formuliranje vremenskog rasporeda rata
protiv Iraka, Levitt po uputi iz Pariza uljudno izražava svoje
'žaljenje'.
Zahvaljujući tom diplomatskom odbijanju malenog Francuza
simbolično tapšu po ramenima u hodnicima glavnog stožera UN. I
Nijemci se pridružuju toj gesti. Većina od ukupno 191 članice UN
signalizira da želi da moguće naoružanje Iraka bude stavljeno pod
kontrolu ali i da istodobno odbija prenagljeni rat čiji bi cilj bilo
svrgavanje Sadama Huseina.
No, većina članica UN ne može djelotvorno zastupati takvo
stajalište. Naime, zahvaljujući odnosu snaga u 57 godina staroj
svjetskoj organizaciji, manje od tri posto njezinih članica
odlučuje o ratu i miru. Maleni krug moćnih nazivaju u žargonu UN
'The Big Five' - Velikom Petorkom. Samo te države - pet stalnih
članica Vijeća sigurnosti UN - raspolažu pravom na veto: riječ je o
SAD, Rusiji, Velikoj Britaniji, Francuskoj i Kini. 'Kada Velika
Petorka postigne dogovor, ostali mogu čitati novine', glasi
uvriježena uzrečica.
Najmanje devet od ukupno 15 članica Vijeća sigurnosti UN mora
odobriti rezoluciju o primjeni oružane sile a ne smije je odbiti
nijedna zemlja iz sastava Velike Petorke. Pritom valja napomenuti
da je do završetka hladnog rata suglasnost pet stalnih članica VS UN
bila iznimno rijetka pojava. No, u studnenom 1990. g. svijet se
promijenio nakon pada Berlinskog zida a Vijeće sigurnosti UN
signaliziralo je - uz uzdržani glas Kine i nebitno protivljenje
tadašnjih privremenih članica Kube i Jemena - zeleno svjetlo za
'operaciju Pustinjska oluja' čiji je cilj trebalo biti odbijanje
iračke agresije na Kuvajt.
U aktualnoj su situaciji uz Francuze i Rusi i Kinezi naznačili da
žele pričekati razvoj kontrole oružja u Iraku. No, nakon što je
američki Kongres dodijelio predsjedniku Georgeu W. Bushu ovlasti
za napad - bez obzira na stav UN - negativni glasovi Moskve i Pekinga
nešto su se utišali.
Rusi i Kinezi 'ušančit će se iza Francuza', tvrde u upućenim
krugovima UN. Već prije nekoliko tjedana Pariz je predložio da
nastup prema Iraku slijedi dvije faze: prva bi trebala obuhvatiti
novu rezoluciju koja će obvezati Bagdad da bezuvjetno odobri
kontrolu naoružanja; o napadu na Irak trebalo bi se pak odlučivati
tek kada inspektori UN naiđu na stvarni otpor.
Iza kulisa u tijeku je partija pokera. 'Treba razmotriti interese
kako biste razabrali na koju se točku nadovezuju uvjeravanja
Amerikanca', izjavljuje jedan zapadni diplomat. Na interese Kineza
nehotice već tjednima upućuju reklamni plakati na autobusnim
postajama oko glavnog stožera UN-a. Naime, na tim plakatima Tajvan
moli 'zeleno svjetlo' za 'ubrzani prijem u Ujedinjene narode'. U
Pekingu znaju da SAD kao sila s pravom veta mogu pomoći pri
osujećivanju tog nauma. Washington bi mogao prekinuti i izvoz
oružja u Tajvan kada bi to htio. Osim toga, SAD su izuzetno važno
tržište za kineske proizvode.
'I Moskva zna računati', kaže jedan istočnoeuropski diplomat pri
UN-u, skrećući pozornost na više od osam milijardi dolara, koliko
iračka državna poduzeća duguju Rusiji. Za Ruse je po njegovim
riječima još važnije što i nakon svrgavanja Sadama Huseina posao s
opremanjem iračke naftne industrije 'neće biti prepušten samo
Teksašanima'. O takvim se temama iza kulisa 'priča daleko više nego
o eventualnim civilnim žrtvama rata protiv Iraka', napominje on.
Ni Francuzi nisu potpuno lišeni vlastitih interesa. Središnja
banka u Parizu upravlja financijskom konstrukcijom koja prati
program UN-ovih sankcija pod nazivom 'Nafta za hranu'. Po tom
programu Irak može ubirati svoje prihode od izvoza nafte, vrijedne
milijarde dolara, samo preko UN-a i to za uvoz dopuštenih dobara.
Pri isplati svake prateće bankovne pristojbe u Parizu zazvoni
blagajna. Osim toga, poput ruskih i kineskih i francuske tvrtke
profitiraju od činjenice da je Bagdad sklon dodjeljivati ugovore o
isporuci onim državama za koje ne sumnja da su u Vijeću sigurnosti
UN-a bez daljnjeg odobrile vojnu invaziju", napominje na kraju
priloga Thomas Burmeister.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
16. X. 2002.
Verheugen vjeruje u političku gestu Praga
"U razgovoru za list povjerenik EU Guenter Verheugen objašnjava
zašto vjeruje u mogućnost dobrog rješenja problema u odnosima Beča
i Praga - i zašto se sam ne želi eksponirati u tom pitanju.
- Povjerenstvo EU objavit će uskoro svoju studiju o Benešovim
dekretima. Kakvi su rezultati?
= Gledano iz čisto pravne perspektive, ne postoji prepreka pristupu
Češke Republike Europskoj uniji. Proteklih šest mjeseci
Povjerenstvo je uistinu pomno ispitalo spomenuti dokument. Možemo
odgovoriti i na pitanja na koja u drugim studijama nisu ponuđeni
odgovori. Primjerice, koliko je presuda o krivnji in absentia
doneseno na temelju kaznenih zakona iz 1945. g. te mogu li one još
biti izvršene. Možemo odgovoriti i na pitanje je li zaista točno da
u Češkoj Republici zločini protiv čovječnosti nisu kažnjivi. To je
čisto faktički prikaz koji bi zajedno s netom predstavljenom
pravnom ocjenom mogao dokončati raspravu prihvatljivo za sve
strane.
- Biste li na temelju tih zaključaka poduprli prijedlog o
odgovarajućoj političkoj gesti Praga?
= Jedno je pitanje što znam, osjećam i smatram ispravnim te što
činim u okviru tihe diplomacije. Drugo je pitanje što izjavljujem u
funkciji dužnosnika koji u procesu proširenja igra najvidljiviju
ulogu. Kada bih se javno obratio Češkoj Republici i postavio
određeni zahtjev, Prag bi to smjesta protumačio kao dodatan
politički uvjet za pristup EU i kao diskriminaciju. Nisam ovlašten
postavljati zahtjeve koji nadilaze okvir jasno definiranih uvjeta
za pristup EU. Znam za nekoliko inicijativa čiji pokretači predlažu
da problemi iz prošlosti budu uklonjeni odgovarajućom političkom
gestom. Vrlo sam sklon takvim potezima.
- Imate li dojam da na češkoj strani postoji manevarski prostor za
takvu gestu?
= Da, držim da postoji.
- Dakle, Vaša se tiha diplomacija nastavlja.
= Naravno.
- Jesu li u planu tajni sastanci?
= Češki ministar vanjskih poslova dobio je u međuvremenu broj mog
privatnog mobitela. Ja imam broj njegovog privatnog mobitela. Imam
brojeve čitavog niza mobitela češkog premijera. Dakle, možemo u
svakom trenutku stupiti u kontakt - gdjegod se nalazili - i tom se
mogućnošću koristimo.
- Vidite li slične teškoće i u slučaju Temelina?
= Temelin je tema o kojoj se iz naše perspektive gledano nema više
što reći.
- Predizborna kampanja u Austriji pokazuje da proširenje više i
nije tema koja izaziva strah kao što je ranije bio slučaj.
= I ja već dulje vrijeme imam taj dojam. Gledano iz moje
perspektive, u Austriji je raspoloženje vezano za proširenje EU
osjetno bolje nego prije godinu dana. Austrija nije zemlja koja bi
svojim stavom bitno povećavala broj sjedina na mojoj glavi.
- Pritom valja napomenuti da su Austrijanci oduvijek bili skeptični
prema proširenju EU.
= Nije Austrija bila skeptična već jedna austrijska stranka.
Austrija ne zaslužuje da bude poistovjećena s tom strankom.
- Šest mjeseci prije pristupa bit će objavljeno posljednje izvješće
o napredovanju zemalja-kandidata. Što će se dogoditi ako koja od
zemalja ne ispuni svoje obveze?
= U tom bih slučaju prognozirao da će ta zemlja imati problema. U toj
fazi ratifikacija još neće biti dovršena. Iz toga će se razviti
pritisak.
- Dakle, ratifikacija u članicama EU posljednja je batina u procesu
proširenja EU?
= Batinu nije moguće tako izravno upotrebljavati. Imamo samo jedan
jedini ugovor. Drugim riječima, u takvom bi slučaju članice EU ali i
druge zemlje-kandidati podvrgnule zemlju koja nije ispunila svoje
obveze snažnom pritisku. Naime, u tom bi slučaju pojavio rizik da
čitavi ugovor ne bude ratificiran. Zato sam 99,9 posto siguran da će
do pristupa uistinu biti učinjeno sve što može biti učinjeno.
- Kakvo je raspoloženje u članicama EU?
= To je još uvijek teško procijeniti. Zašli smo duboko u proces
proširenja ali nema razloga za slavlje. Još nismo postigli
kompromis unutar EU o financijskom paketu a još se uvijek nije baš
previše toga pomaklo s mjesta. U Nizozemskoj se vodi jako
kontroverzna rasprava. Ne smijemo podcijeniti moguće probleme i
rizike koji još mogu uskrsnuti u procesima odlučivanja na
nacionalnoj razini. Kao i u svim drugim velikim europskim
projektima, i u projektu proširenja suočavamo se s jako selektivnom
percepcijom. Veliki projekt poput proširenja često privuče
pozornost tek kada se već nađe u fazi ratifikacije.
- Što će se dogoditi ako neki parlament ne ratificira sporazum o
proširenju EU?
= U tom će slučaju cijeli projekt doživjeti privremeni neuspjeh.
No, ne očekujem da će se tako nešto dogoditi. Vjerujem u pobjedu
razuma. Nakon što smo napredovali do sadašnje točke, tko još može
preuzeti odgovornost na svoja leđa za upropaštavanje cijelog
projekta?
FRANCUSKA
LE FIGARO
16.X.2002.
Alexandre Del Valle: 'Imamo posla s trećim velikim
totalitarizmom'
Joseph Mace-Scaron razgovarao je geopolitologom Alexandreom Del
Valleom koji je nedavno objavio knjigu 'Islamistički totalitarizam
juriša na demokracije': " - U zadnjoj knjizi 'Islamistički
totalitarizam' odbacujete razmjerni optimizam nekih islamologa.
Potvrđuje li atentat na Baliju vašu postavku?
= Taj atentat treba promatrati u kontekstu ubojstva američkog
državljanina u Kuvajtu - oduševljeno je mnoštvo dočekalo ubojice
kao junake - kao i atentata na francuski tanker Limburg u vodama
Jemena, ne zaboravljajući atentate koji se, na sreću, svakog tjedna
sprječavaju na Zapadu (Italija, Belgija, Sjedinjene Države...). To
potvrđuje središnju tezu moje knjige da smo sučeljeni s trećim
velikim totalitarizmom i s važnim i trajnim pokretom u svijetu koji
planet želi podložiti islamizmu, pošto uspostavi rat između
uljudba i vjera. Zbog toga su glasovite spavajuće mreže Al Qaide
operativne mreže u uzlaznoj fazi novačenja spremne da udare svakog
časa i posvuda, a u zadnje ih vrijeme iz sna bude mogući izgledi za
rat protiv Iraka. Poruka je dvojaka: neislamističke režime treba
destabilizirati, a 'judeokršćanski' Zapadnjaci moraju znati da su
u pogibli gdje god bili.
- Jedna se misao provlači kroz vašu zadnju knjigu, a to je pitanje je
li još uvijek dopušteno kritizirati islam...
= U Francuskoj je danas gotovo nemoguće kritizirati islam i
pokazati razlike između te vjere i sustava zapadnih vrijednosti. I
samo isticanje bitnih razlika između dviju uljudba u najboljem se
slučaju promatra kao znak nesnošljivosti, a u najgorem, kao kazneno
djelo rasizma, kao pojačana islamofobija.
- Kako tumačite to odbacivanje kritike?
= Postupnim skretanjem k etnizaciji islama. Muslimanska se vjera
postupno počela miješati s etničkom pripadnošću. Počeli su se
poistovjećivati etnički partikularizam, islamski zahtjevi i
izvaneruopski narodi. No takva povlastica - ili zapravo takva
stupica - nikada se nije postavljala manjinama poteklim iz
prijašnjih useljeničkih valova - mislim na Talijane, Španjolce i
Poljake koji su prihvatili Francusku. (...)
- Da biste odredili fenomen, govorite o 'zelenom totalitarizmu'.
Neki primjećuju da teroristička mreža bez države nije
totalitarizam...
= Ipak, slobodno možemo govoriti o totalitarizmu. Totalitarizam
je, prije nego se utjelovio u državi, bio način razmišljanja.
Vidjeli smo to s komunističkim totalitarizmom koji je, prije nego
se utjelovio u državi, prije nego se pomirio sa statonacionalnim
projektom, bio ideologija, tj. u smislu Hannah Arendt, logika jedne
zamisli. Zašto isto ne bi bilo s islamističkim totalitarizmom?
Muslimanski puk u Europi većinom je miroljubiv, ali 10 do 15 posto
fanatika prava su opstrukcijska manjina. Na nju se može osloniti
zeleni totalitarizam kako bi osigurao svoje širenje. Totalitarna
doktrina islamizma napreduje jer mi dopuštamo sljedebenicima
islamističkog totalitarizma, učiteljima i integrističkim imamima
u našim predgrađima, da se očituju. Muslimaske smo useljenike
gurnuli u naručje islamizmu. (...)"
LE MONDE
15.X.2002.
Nakon reforma - razočaranje
"(...) Treći put u manje od deset godina (Meksiko 1994., Brazil
1999., Argentina i Brazil danas), Latinska je Amerika sučeljena s
velikom krizom. Taj kontinent, koji je od sredine 1980-ih bio
laboratorij liberalizacijskih politika koje su zagovarale
međunarodne financijske ustanove i koji se jedno vrijeme isticao
kao primjer, pa i izvozio svoje 'šok-terapije' u istočnu Europu
koja se nakon pada Berlinskog zida oslobodila komunizma, danas je,
više nego bilo koji drugi, osjetljiv na promjene konjunkture i
priljeva međunarodnog kapitala.
'Nakon gotovo dvadeset godina protržišnih reforma koje su
omogućile uspješnu borbu s hiperinflacijom i priljev stranog
kapitala, ovo je područje u položaju koji zabrinjava, kao što je
zabrinjavao i početkom 1980-ih', kaže ekonomist Yilmaz Akyuz,
direktor odjela za globalizaciju i za razvojne strategije u
Konferenciji UN-a za trgovinu i razvitak (CNUCED). 'Naglo
usporavanje rasta i recesija kroz koje prolaze mnoge zemlje, mogu
izazvati novu krizu duga, a za razvoj će još jedno desetljeće možda
biti izgubljeno'. Georges Couffignal, profesor na visokoj školi za
Latinsku Ameriku u Parizu, koji je manji pesimist, ističe da zemlje
na tom području imaju velike mogućnosti za oporavak, priznajući
ipak da 'reforme nisu ispunile obećanja'. (...)
'Okretanje kontinenta sporazumu iz Washingtona temeljilo se na
pokretačkoj zamisli da će se samo liberalizacijom osloboditi okova
duga i pronaći pouzdane izvore financiranja', podsjeća Carlos
Quenan, predavač na sveučilištu Sorbonne-Nouvelle. Sadašnje
velike teškoće s kojima se susreću Argentina i Brazil, dvije
najveće zemlje na tom području, pokazuju ograničenost te
strategije ako se, za razliku od Azije, ne oslanja na domaća
ulaganja i na veću štednju. (...)
Premda se izvoz kretao u 'azijskom' ritmu, uvoz je često rastao
brže, stvarajući gotovo stalni manjak. Dakako, ta se slika mora
dotjerati vodeći računa o finijim razlikama. Razlike između
Meksika i malih zemalja srednje Amerike koje je ščepalo
sjevernoameričko tržište i gdje su se razvile montažne industrije
te andskih zemalja u čijoj razmjeni više od osamdeset posto ide na
sirovine, ne daju se uspoređivati.
No općenito, zaključuje Yilmaz Akyuz, želeći rastumačiti te
opetovane krize, 'Latinska Amerika je išla prebrzo i predaleko je
otišla na putu financijske i trgovačke liberalizacije. Čitavi
sektori njezina proizvodnog sustava - najbolji je primjer
Argentina - žrtve su naglog otvaranja'. Zato ne iznenađuje što
većina Latinoamerikanaca kritički gleda na reforme s kojima se
počelo prije petnaest godina. Prema istraživanju Latinobarometra
spočetka godine, u sedamnaest zemalja regije, dvije trećine
ispitanika su s pesimizmom razmišljale o budućnosti, a 63 posto ih
je reklo da privatizacija nije donijela koristi zemlji.
Novost je da nezadovoljni nisu samo najsiromašniji slojevi, već i
srednja klasa koju su jako pogodile promjene rasta. Prvakinja
promjena, Latinska Amerika obranila je naslov i nakon tih nemirnih
godina.
Premda se Meksiko pridružio 'prvom svijetu' postavši 1994. član
OECD-a, kluba razvijenih zemalja, i on je promaknut u laboratorij
Svjetske banke radi provjere njezine politike borbe sa
siromaštvom.
Kakve pouke možemo izvući iz ovih rezultata? Ići dalje, kažu
liberalni gospodarstvenici koji neuspjeh svog obrasca obrazlažu
nepotpunom provedbom reforma. Treba načiniti stanku, traže drugi
koji su doista zabrinuti zbog obrata koji je doživjela pustolovina.
Raspra je otvorena i 'Chicago boysi' - južnoamerički
gospodarstvenici koji su studirali na čikaškom sveučilištu - danas
više nisu suvereni vladari. Ideologija 'manje države', a 'više
tržišta' zadobila je u krizama nekoliko kvrga. Čak i međunarodne
financijske ustanove (MMF, Svjetska banka) priznaju da su otišle
predaleko", piše Laurence Caramel.
AGENCE FRANCE PRESSE - AFP *
15.X.2002.
Zapad bi mogao utjecati na uzroke terorizma, misli Mahathir
"Dok čelnici bogatih zemalja osuđuju atentat na Baliju, malezijski
premijer Mahathir Mohamad misli da Zapad ima mogućnost da djeluje
na uklanjanje uzroka terorizma.
Najstariji azijski čelnik opetuje tu izjavu nakon atentata od
11.IX.2001. u Sjedinjenim Državama, u kojima Washington isprva
nije htio vidjeti ništa drugo do luđački samoubilački čin.
Australski premijer John Howard, čija je zemlja platila najveći
danak u atentatu na Baliju, u kojemu je smrtno stradalo gotovo
dvjesta ljudi, danas slično razmišlja, zbog čega zaslužuje istu
kritiku.
'Teroristi su na Baliju ubili Australce, nikoga drugog. Nemaju
prava, opravdanja ni moralne pobude za ono što su učinili', rekao je
g. Howard odgovarajući onima koji ističu da je Australija na meti
zbog potpore Canberre SAD-u u možebitnom napadaju na Irak.
Ipak, čini se da je g. Bush, godinu dana nakon napadaja na New York i
na Washington, priznao da postoji 'uzrok' terorizma.
'Zajednički se moramo sučeliti i pobijediti zamisao da bezrazložno
ubojstvo nedužnih ljudi može zagovarati bilo koju stvar i braniti
bilo koju težnju', izjavio je u nedjelju.
'Taj gnjusni čin moramo nazvati pravim imenom: ubojstvo', a ubojice
treba 'izvesti pred lice pravde', dodao je.
Tu je izjavu g. Bush stalno opetovao, a g. Mahathir misli da
američki predsjednik ide krivim putem.
Mahathir Mohamad, star 76 godina, već 21 godinu predvodi Maleziju,
viševjersku zemlju s malom muslimanskom manjinom. Premda je poznat
kao nemilosrdan kritičar zapadnih ciljeva, ponajprije
globalizacije, nitko ne dvoji da se žestoko protivi terorizmu.
Prošle je godine bez suđenja zatvorio 63 islamistička borca iz
ekstremističke skupine Jamaah Islamiyah, iste one koja je
osumnjičena za atentat na Baliju, a vjerojatno je povezana s mrežom
Osame bin Ladena Al Qaidom.
Prošlog je tjedna Malezija SAD-u izručila američkog muslimanskog
studenta koji je osumnjičen za terorističku djelatnost.
Nakon 11.IX. g. Mahathir je postao svojevrsni službeni predstavnik
umjerenog islama koji brani vjeru boreći se protiv eksremista koji
primjenjuju nasilje.
Komentirajući atentat na Baliju, šef malezijske vlade izjavio je da
nije iznenađen, jer je 'razina mržnje, gorčine i razočaranja'
naspram Zapada 'veća (danas) nego neposredno nakon 11.IX.'
'To je posljedica nedostatka inicijative u utvrđivanju uzroka tog
očaja koji navodi ljude da se raznesu kako bi počinili atentat',
dodao je.
G. Mahathir misli da su sudbina namijenjena Palestincima i potpora
Zapada Izraelu glavni uzrok terorizmu.
Nesposobnost Zapada da povede rat protiv terorizma i američki plan
napadaja na Irak samo pogoršavaju stvar, misli premijer koji je
kritizirao i muslimane. Oni su, po njegovu mišljenju, odgovorni za
mnoge svoje probleme, jer su se usredotočili samo na upoznavanje
vjere, žrtvujući razvoj vlastite zemlje.
Rješenje terorizma uvelike ovisi o pravosuđu, koje mora 'priznati
svoje pogrješke i ne dopustiti da jedna rasa ima monopol nad pravim
vrijednostima, sustavima i rješenjima koji vrijede za sve',
zaključio je", piše Lawrence Bartlett.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
16. X. 2002.
'Ne' širenju bilo bi korisno za EU
"Kada Irska 19. listopada bude glasovala na svom drugom referendumu
o budućem obliku Europe, postoji 50 posto šanse da će osujetiti
ambiciozni plan Europske Unije o primanju 10 novih država do 2004.
godine. Ako se to dogodi, mnogi vodeći diplomati i eurokrati u
Bruxellesu će odahnuti. Odlaganje širenja na nekoliko godina možda
je upravo ono što Europi i treba ako se ne želi spotaknuti o svoj
najveći projekt do sada.
Službeno stajalište jest to da je proces širenja Europske Unije sa
15 na 25 zemalja članica ostvariv cilj, a Europsko povjerenstvo
upravo je objavilo potanko izvješće o spremnosti 13 bivših
komunističkih i mediteranskih zemalja koje su kandidati za
članstvo u EU-u. Politička je realnost nešto drugačija.
Hrabra zamisao o široj i sigurnijoj Europi, koja je osmišljena
nakon što je pao Berlinski zid, čini se sve problematičnijom. Još
uvijek ima mnogo smisla, no rastezanje oskudnih resursa EU-a i
njenih klimavih institucija kako bi se prilagodilo
novopridošlicama ne čini se dobrom idejom.
Najteže odluke odgođene su na par mjeseci. Mrtva točka postoji u tri
posebno problematična pitanja - subvencioniranje poljodjelstva,
dostupnost fondova EU-a i utjecaj glasa manjih država u godinama
koje su pred nama.
Ponuda o subvenciji poljodjelstva - četvrtina onoga koja što se
isplaćuje poljodjelcima sadašnjih zemalja članica EU-a -
razbjesnila je zemlje aplikantice, a najviše 6 milijuna malih
poljodjelaca ruralne Poljske. Financijska pomoć siromašnijim
regijama zemljama kandidatima iznosi polovicu onoga što se
isplaćuje manje razvijenih dijelovima sadašnjih zemalja članica
EU-a. Da stvar bude gora, nove zemlje članice možda će morati
plaćati Europskom povjerenstvu više nego što će primati.
Ta dva problema trebala bi biti razriješena do prosinca. Moguće je
da zemlje kandidatkinje nemaju izbora nego pristati na ponudu
EU-a. Treći je problem još složeniji jer uključuje postojeće zemlje
kandidatkinje. Dvije trećine sadašnjih zemalja EU-a su manje
zemlje, a manje su i sve zemlje kandidatkinje osim Poljske.
Revizija moći i utjecaja glasova pojedinih zemalja u Vijeću
ministara podijelila je mnoge; veće zemlje sebe vide kao političke
pokretače EU-a, dok se one manje boje da će ih veće ignorirati. U
Nizozemskoj i Belgiji mogli su se čuti pozivi na odlaganje širenja
dok ovo pitanje ne razriješi Konvent o budućnosti Europe, kada
predloži shemu ustava sredinom slijedeće godine.
Manje zemlje nisu jedine u kojima se mogu čuti sumnje. U Francuskoj,
Italiji i Španjolskoj, lokalni političari protive se širenju jer ne
žele da se fondovi EU-a dijele s novopridošlim zemljama. U
Njemačkoj i Austriji, vlade su se morale boriti s javnim mnijenjem
koje se protivi širenju zbog straha od nezaposlenosti. Nacionalni
vođe čvrsti su u svojim stajalištima u pogledu strategije uvođenja
bivših sovjetskih satelita u EU, ali često su plaćali veliku cijenu
za to u političkoj prijestolnici.
Stajališta u Bruxellesu već su dugo veoma raznolika. Za optimiste,
nagrada je Europa koja bi bila toliko velika da bi njena globalna
uloga bila zajamčena zbog njenog sve dinamičnijeg gospodarstva.
Realisti upozoravaju da su loše strane širenja gospodarske i
političke napetosti koje bi mogle ugroziti nastavak integracije
EU-a. Pesimisti tvrde kako bi ova avantura mogla ugroziti budućnost
Unije.
Već neko vrijeme, Europski političari raspravljaju o tome
riskirati ili ne vjerodostojnost širenja, odnosno odložiti ga sve
dok se ne uklone ove prepreke, ili riskirati nestabilnost i nemire u
Središnjoj Europi smanjujući broj zemalja koje će biti primljene u
prvom krugu širenja.
Odlučeno je da se ne napravi ni jedno niti drugo, pod pretpostavkom
da će širenje 'velikog praska' biti najmanje štetno.
EU je potvrdio kako je godina koja je određena za širenje 2004. To
će, tvrde, omogućiti novopridošlicama da sudjeluju u europskim
parlamentarnim izborima koji će tada biti održani a omogućit će im i
pridruživanje Europskom povjerenstvu koje svoj petogodišnji
mandat počinje 2005. godine.
Europski vođe trebali bi se sastati u Bruxellesu 25. listopada kako
bi se usuglasili oko financijskih pojedinosti. Očekuje se da će
sporazum u pogledu širenja EU-a biti ostvaren na summitu u
Kopenhagenu, u prosincu, a da će se sporazum o njihovom
pridruživanju potpisivati u Ateni, slijedećeg travnja.
Ozračje je pozitivno, ali nije jamačno da će takvim i ostati.
Političke nesigurnosti koje svoje korijene imaju u širenju EU-a već
se daju naslutiti među irskim biračima.
Postoji velika mogućnost da će Irci ponoviti svoje odbijanje
Sporazuma iz Nice, kao što su to učinili sredinom 2001, i tako
onemogućiti mjere za širenje Unije. Ako se to dogodi (...) Europa bi
dobila na vremenu, pa bi mogla riješiti problem budućnosti svojih
institucija i preispitati svoje osjećaje velikodušnosti prema
novopridošlicama prije nego se vrate za pregovarački stol", piše
Giles Merritt, direktor Foruma Europa.
THE NEW YORK TIMES
15. X. 2002.
Produbljuje se jaz između SAD i Francuske
Slijepa ulica u kojoj su se našli odnosi SAD i Francuske zbog vojne
akcije u Iraku produbila se posljednjih dana nakon što su napori za
postizanje kompromisa promašili svoj cilj, jer Francuzi
insistiraju da se SAD moraju vratiti u UN-ovo Vijeće sigurnosti
prije uporabe sile, mišljenje je diplomata.
I dok se SAD i Francuska bore svaka za svoje mišljenje, diplomati
drugih zamalja-članica Vijeća sigurnosti izjavili su kako se
nadaju da se jaz između SAD-a i Francuske u pitanju Iraka neće
produbljivati, dok je i sam predsjednik Bush govorio u nešto
pomirljivijim tonovima naglašavajući kako se i dalje pregovara.
(...) Nu, Bush je naglasio: "uporaba vojne sile je moj posljednji
izbor, posljednja od mojih želja."
Prema izjavama dužnosnika u Kongresu, CIA je već započela s tajnim
pothvatima u kurdskim područjima sjevernog Iraka, dok vojni
dužnosnici govore da je Pentagon planirao započeti kampanju
psiholoških pothvata koje bi vjerojatno uključivale radio-emisije
i širenje letaka koji pozivaju iračke vojne vođe na odlazak ili
pobunu protiv Saddama Husseina.
Ti su koraci poduzeti nakon što su diplomati pri UN-u izvijestili
kako nakon više od mjesec dana diplomatske aktivnosti na najvišoj
razini nije dovelo glavne snage u Vijeće sigurnosti bliže izricanju
strože rezolucije, kakvu su priželjkivale SAD i Velika Britanija.
SAD i Velika Britanija žele jednu rezoluciju koja ujedinjuje nove,
strože uvjete za inspekcije oružja u Iraku te odobrenje za uporabu
sile ako se Irak odbije razoružati. Francuska dotle želi odobrenje
za uporabu sile u drugoj rezoluciji. Rusija i Kina priklonile su se
francuskom mišljenju.
Kao članice s pravom veta u Vijeću sigurnosti, tih pet država ima
presudnu ulogu pri donošenju međunarodno prihvaćene politike prema
Iraku. Nekoliko zemalja-članica Vijeća žele glasovanje o
rezoluciji prije kraja sljedećeg tjedna.
Nu, Francuska je priredila i alternativu američkom prijedlogu, no
koristi ga uglavnom samo da bi pridobila Washington bliže svome
stajalištu. Obje strane vjeruju kako mogu prikupiti većinu od
petnaest glasova Vijeća.
Ni više Bushovih telefonskih poziva predsjednicima zemalja s
pravom veta, uključujući tu i Chiraca i Putina te gotovo
svakodnevni razgovori njihovih visokih dužnosnika nisu doveli do
važnijih pomaka, mišljenje je diplomata.
U prošlotjednim razgovorima, francuski i američki diplomati
pokušali su doći do kompromisa, raspravljajući o promjenama u
nacrtu američke rezolucije koja bi tako ublažila prijetnju silom i
upozoravala na "ozbiljne posljedice".
No, nisu se uspjeli složiti, jer Francuska nije bila uvjerena kako
novi termini znače i američku spremnost na povratak u Vijeće
sigurnosti na novo glasovanje, prije negoli započne s vojnim
napadom, drže diplomati.
Nekoliko stalnih članica Vijeća ne slažu se s Bushovih prijedlozima
o snagama sigurnosti iz njihovih zemalja koje bi pratile inspektore
te s mogućnošću da velike sile iz Vijeća pridruže svoje stručnjake
UN-ovim timovima.
Pojačava se pritisak na SAD da službeno istupi s nacrtom rezolucije
koju su izradili uz britansku pomoć, pišu Julia Preston i Eric
Schmitt.
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
16. X. 2002.
Neuspjeh američkoga vodstva
"Biti supersila nije nimalo zabavno, čak ni u mirnim razdobljima.
Razdoblje u kojem se sada nalazimo nije takvo. SAD mora trpjeti ne
samo glavobolje koje su sastavni dio statusa supersile nego i niz
problema koje stvara današnji svijet. Osim toga, Amerika sama sebi
otežava posao.
Neki od problema nemaju nikakve veze s terorizmom i etničkim
mržnjama koji obilježavaju današnjicu. Antiamerikanizam u Južnoj
Americi seže daleko u prošlost. Dijelom je uzrokovan običnom
zavišću ali i mnogočim drugim. Ujak Sam, za kojeg su ljudi smatrali
kako im bez problema može omogućiti bolji život, činio se
nezainteresiran za to i okrenuo se generalima i slatkorječivim
političarima koji su imali moć i kontrolirali mase. Partnerstvo se,
činilo se, isplatilo obim stranama.
Ova predodžba o iskvarenom partnerstvu na štetu naroda proširila se
i drugdje, a posebice u arapskom svijetu. Bijeda koja je
rasprostranjena u tim zemljama još je gorča kada se usporedi sa
arapskom moći i ostvarenjima iz proteklih stoljeća. Oni su ostali
gdje su i bili a zapadni je svijet punom snagom krenuo naprijed.
Demokracija je isprazna riječ na arapskom poluotoku i u Sjevernoj
Africi. Stanovništvo i njihovi egzistencijalni problemi šire se
nezaustavljivom brzinom. Tko pomaže neprikladnim, represivnim
režimima da generacijama ostaju na vlasti? (Dinastija se
ustoličava čak i u Egiptu u kojem predsjednik Hosni Mubarak
priprema svog sina Gamala da ga naslijedi.) Većina ljudi smatra
kako Sjedinjene Države podupiru njihove vladare. Ovo je svakako
pridoneslo terorizmu Al Qaide i napadu počinjenom 11. rujna u kojem
su najistaknutiji sudionici bili Saudijci i Egipćani.
Postoji još jedan element, 'prijatelj mog neprijatelja je moj
neprijatelj.' SAD, sa globalnim interesima i utjecajem, ima
središnju ulogu na Bliskom Istoku uključujući i onu, koja je
trenutno i najproblematičnija, izraelskog prijatelja. U razdoblju
mira, ovo ne bi poticalo nikakve kontroverze, ali skoro
neobjektivna potpora koju je Washington dao ekstremizmu premijera
Ariela Sharona potaknula je kontroverzu.
Sharon, čini se, vjeruje kako utvrđivanje židovskih naselja na
okupiranom teritoriju, onemogućavanje normalnog života za
Palestince, uništavanje njihovog gospodarstva, blokiranje
demokratskih institucija u nastajanju, istrebljivanje
Palestinaca, i , konačno, njihovo 'prebacivanje' u Jordan promiče
sigurnost Izraela.
U Vijeću sigurnosti UN-a, najnovija je rasprava o Bliskom Istoku
kritizirana zbog, između ostalog, dvostrukih mjerila - zaštitu
Izraela uz istodobnu osudu Iraka. Ništa nije moglo biti
učinkovitije za stabiliziranje Bliskog Istoka i promicanje
demokracije od izgradnje mira između Izraela i održive palestinske
države.
Marljivi Palestinci, koje zovu i Židovima arapskog svijeta,
odbacit će svoje pljesnive vođe i neutralizirati teroristički
element koji se sada hrani sukobom. Jednako kao što i će se i
Izraelski narod obračunati sa svojim fanaticima.
U manje od 100 godina, SAD se uzdigao kao najveća gospodarska i
vojna sila, sa do sada neviđenim političkim autoritetom i životnim
stilom koji diskretno utječe na čitavi svijet. SAD-u je nametnuta
uloga vođe, a drugi poštuju njegove motive i prosude i pridružuju mu
se kao što su to činili u Drugom svjetskom ratu, u poslijeratnoj
rekonstrukciji i u Hladnom ratu. No u proteklih 10 godina, lokalni
sukobi i svadljivi saveznici prekinuli su taj uspon.
Odlučna reakcija Bushove vlade na 11. rujan dobila je simpatije i
potporu svih, no općenito govoreći, Amerika nema bezrezervnu
potporu.
Tržišne sile, u koje se u Washingtonu uzdaju, djeluju kao društveni
darvinizam u svjetlu događaja iz 1990-tih: korupcije u
korporacijama, direktora koji su potkradali svoje tvrtke i desetak
drugih skandala. Moćni Wall Street je u krizi. Prijezira vrijedan
prijezir Bushove vlade prema misijama izgradnje nacija spotaknuo
se o realnost u Afganistanu, a isto bi se moglo dogoditi i u Iraku.
Prašina koja se dignula u pogledu Iraka podijelila je i NATO i
američku javnost.
Razoružavanje čudovišta i prijetnje kao što je Sadam Husein
prihvaćaju mnogi. Ipak, vlada nije bila u stanju kazati što točno
želi i kako to planira ostvariti. Izjave članova vlade bile su
previše međusobno proturječne, a neke od njih i arogantne. Bushova
doktrina prevencijskih napada i promjene režima upućuje na to da bi
sila mogla zamijeniti diplomaciju, a da je povlačenje crte između
onih koji su 's nama' i onih koji su 'protiv nas' bolje od
prijateljstva.
Agresivno vodstvo Sjedinjenih Država izgubilo je previše
vjerodostojnosti i poštovanja. Kao što je to Shakespeare bio kazao:
'Problem, dragi Brute, nije u zvijezdama nego u nama...'", piše
Richard C. Hottelet
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
15. 10. 2002.
NATO, EU i Rusija - u 17 teza
Zastupnik Državne Dume i direktor Instituta za probleme
međunarodne sigurnosti Andrej Kokošin razrađuje suradnju NATO-a,
Europske Unije i Rusije u kontekstu dugoročnih tendencija razvoja
sustava međunarodnih odnosa.
1. Danas se javno razmatraju tendencije razvoja ustava
međunarodnih odnosa koje dopuštaju govoriti o vrlo radikalnim
promjenama u svjetskoj politici za bliski period, a još više u
dugoročnoj i srednjoročnoj perspektivi - do kraja tekućeg
desetljeća i nešto kasnije.
To se odnosi praktički na sva glavna 'središta sile', saveze i
koalicije, međunarodne odnose, pa i na NATO i Europsku Uniju, koji
se oboje nalaze u sve izraženijoj preobrazbi.
2. Odnos Rusije i NATO-a s EU-om određuje se ne samo neposredno
značajem njezine suradnje s tim dvama krupnim savezima
(uključujući i američku 'supersilu' te zapadnoeuropske velike
države), nego i s tako utjecajnim državama poput Kine i Indije te
niza drugih država, s kojima Rusija gradi važne odnose iz aspekta
svojih nacionalnih interesa.
3. Rusija je u etnokulturnom i civilizacijskom smislu neosporno
ponajprije dio europske civilizacije (za što je više puta platila
veliku cijenu, unoseći znatan ' udio' u spašavanju i razvoju
europske civilizacije).
4. Odnos Rusije i Zapadne Europe (tj. euroatlantske civilizacije u
cjelini) igra važnu ulogu zbog toga da se u našoj zemlji stabilno,
bez krivina i zastoja stvori suvremeni sustav političke
demokracije i tržišnog gospodarstva, uz odricanja našega naroda
tijekom dugoga povijesnog razdoblja.
5. Stvaranje sustava djelatne političke demokracije i učinkovita
tržišnoga gospodarstva ne mora biti ideološko 'vjersko pitanje'.
Ruska 'politička klasa', njezin poslovni dio, mora shvatiti da
demokracija, unatoč svim svojim nedostatcima i slabim mjestima, -
jest najučinkovitiji do danas ustav upravljanja (i
samoupravljanja) državom i društvom s raznovrsnim uzajamnim
vezama, koje u pravilu dopuštaju nužne popravne akcije.
'Upravljačka učinkovitost' demokracije pokazala se u pobjedi
Zapada nad Sovjetskim Savezom u Hladnom ratu, koja je pobjeda
postignuta uz mnoga dostignuća sovjetskog naroda u znanosti,
tehnici, socijalnoj sferi te izobrazbi i sl. Ista 'upravljačka
učinkovitost' demokracije pokazala se i u vojnoj sferi, gdje je
Zapad u cjelini racionalnije određivao okvire dodijeljenih pričuva
za vojne ciljeve, prioritete raspoređivanja te metoda i načne
primjene vojne snage u interesu državne politike.
6. Prateći tečaj razvoja političke demokracije i tržišnoga
gospodarstva, 'povratka u Europu', naša zemlja se ne mora nužno
'rastvoriti u euroatlantskoj civilizaciji, poistovjećujući
domaću gospodarsku, vanjsku i obrambenu politiku s politikom naših
bogatih susjeda na Zapadu (razumije se da ubrajamo i našega
istočnog susjeda, preko Tihog oceana, SAD, s nešto udaljenijim
susjedima kao što su Kina, Japan, obje Koreje i Mongolija). Bilo bi
to krivo čak i pri hipotetičkom odsuću posebnih interesa Rusije na
Dalekom istoku, Srednjoj Aziji i nekih drugim regijama svijeta.
Posebne interese Rusija ima prema Kini, a oni se sastoje od
osiguranja mira i sigurnosti u regiji, uključujući srednjoazijske
države - bivše republike SSSR-a. Kina u svojem dinamičnom razvoju
postaje sve važniji trgovačko-gospodarski partner Ruske
Federacije.
7. Najvažnije je to da je Kina usporedo s drugim azijskim gigantom
Indijom najkrupniji partner Rusije u vojno-tehničkoj suradnji. Taj
aspekt naše suradnje s tim dvjema državama ima značenje koje
prelazi okvire obrambeno-industrijske i vojno-političke sfere. Od
te suradnje na kineskom i indijskom tržištu u doglednoj perspektivi
ovisi obrambeno-industrijski kompleks, ali i opstanak ruske
znanstveno-primijenjene industrije u cjelini.
8. Ni NATO, ni EU nisu za Rusiju alternative tim tržištima kako za
građansko-znanstvenu proizvodnju, tako i za vojnu proizvodnju. One
imaju vlastite svemirsko-zrakoplovne kompanije i druge vojno-
industrijske tvrtke koje vode žestoku borbu na tržištima
'euroatlantske zajednice', uz primjenu najmoćnijih sredstava
državne potpore.
9. Ne treba isključivati ni to da nova razina odnosa Rusije prema
Europskoj Uniji, postignuta ove godine, dopušta da se opet vratimo
krupnim projektima, za koje bi bili potrebni iznimni napori s obje
strane.
10. Dosad se takvi krupniji projekti odnose prije svega na
energetsku sferu. Ti projekti mogu biti unosni za ukupno rusko
gospodarstvo, ako uspiju u uvjetima povoljne konjunkture na
svjetskom energetskom tržištu. Ali ako se samo na njih usmjerimo,
još ćemo više učvrstiti jednoobraznost strukture ruske industrije,
njezinu orijentaciju na sirovine, što proturječi temeljnim
nacionalnim interesima naše zemlje, te mogućnostima osvajanja,
kako kaže ruski predsjednik V. V. Putin, našega 'mjesta pod
suncem'.
11. Ustanovljavajući osnove odnosa NATO-Rusija za sljedećih 10-15
godina, ruska 'politička klasa' mora jasno predstavljati mjesto te
organizacije u svijesti dominantnoga dijela američke političke
elite, a li i u svijesti političkih snaga vodećih zapadnoeuropskih
država. U Washingtonu se gleda na odluku NATO-a da se poslije 11.
rujna posve stavi 'na raspolaganje' SAD-u kao na oštri devalvaciju
te organizacije u novim vojno-političkim uvjetima. Zato se u
Washingtonovu govori da je 'NATO mrtav', ali u tome jest i važna
mjera pretjerivanja.
12. NATO u mnogo čemu mora prestati s time da bude 'operativni
institut' američke vojne politike izvan granica Europe, ali treba
ostati važno sredstvo 'političke stabilnosti' i u odnosima svojih
saveznika u toj organizaciji, kao i u odnosima Rusije i drugih
zemalja postsovjetskog prostora. Nato mora pomoći u tome da se
Europska Unija ne pretvori u samostalno 'središte sile' u
vojnopoltičkim odnosima.
13. Rusija se neće odricati uzajamno korisne i ravnopravne suradnje
s NATO-om, prije svega u akciji sprečavanja oružja za masovno
uništavanje i u borbi s terorizmom. Ali klima za rješavanje tako
važnih zadaća neće biti pogodna dok se NATO bude i dalje širio.
14. Pri općoj devalvaciji uloge NATO-a u očima SAD-a (prije svega
konzervativnih republikanaca) Washington neće nastojati da se
povuče iz Europe, a ni da proizvede nekakvu 'demontažu NATO-a', čak
ni radi premještanja težišta svojih vojno-političkih napora na
Azijsko-Tihooceansku regiju. Ta se linija jasno otkriva u
rujanskoj Bushovoj 'Strategiji nacionalne sigurnosti SAD-a'
(koja, za razliku od ranijih sličnih dokumenata, izgleda puno
operativnijim, zapovjednijim, ako ne i deklarativnim
dokumentom).
15. U okvirima takve linije SAD-a 'drugi val' širenja NATO-a na
istok zahvaća ovaj put teritorije Ruskoga imperija i Sovjetskog
Saveza, a sad suverene države Litvu, Letoniju i Estoniju.
Nama to širenje izgleda posve negativnim i neopravdanim u uvjetima
tih preobrazba, koje se u posljednjih 125 godina događaju u našoj
zemlji. Također i u kontekstu razine političkih odnosa koji su
poslije 11. rujna postignuti između Rusije i NATO-a, Rusije i SAD-a
i poslije stvaranja sustava 'dvadesetorke' na Rimskom summitu
Rusija-NATO.
16. Širenje NATO-a na Istok može se negativno odraziti i na
gospodarsku suradnju Rusije s novim članicama NATO-a (poput
baltičkih država), koje posebno ovise o transportu robe iz Rusije
(i kroz Rusiju) u zemlje Zapadne Europe.
17. Rusija će, sa svoje strane, i nadalje poduzimati u perspektivi
korake u skladu s okolnostima i sve neophodne mjere za osiguranje
svojih interesa, u prvom redu na polju nacionalne sigurnosti.
Također, i u aspektu koji je trenutačno aktualan i na Zapadu, kao
što je situacija s međunarodnim terorizmom ili primanjem novih
lanova u NATO.
Bez obzira na sve probleme, sve se jasnije oslikava proces
stvaranja obrambenog sustava EU-a. (U posljednje dvije godine
stvoren je niz važnih elemenata buduće infrastrukture obrambenog
sustava EU, uz negativan odnos Washingtona prema tim procesima).
Taj proces nije jednoznačan za ruske interese. Ali on može privesti
kraju bitnu promjenu središnje strukture, bar u tom području
svijeta, i u cjelini je potrebno uvažavati interese Rusije.
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
16. X. 2002.
Mali izbori, veliki rizik
"Stanovništvo Irske (tri i pol milijuna stanovnika) odgovara, više
ili manje, onome nekog velikog europskog grada. No glasovanje
njenih građana na referendumu 19. studenog moglo bi izbrisati
kalendar kojega je Bruxelles utvrdio za ulazak u Europsku uniju
desetero kandidata koji su čekaonici od početka devedesetih.(...)
Najnovija ispitivanja javnog mišljenja pokazuju povećanje onih
koji će glasovati za i pokazuju da je dublinska vlada uspjela
uvjeriti dobar dio glasača koji su se protivili ili su bili
neodlučni. Mala zemlja, koja je u malo godina izvukla izvanredne
koristi od svog priključenja procesu europske integracije postala
je nepovjerljivija, u mnogim vidovima, od ostalih nacija,
tradicionalno euroskeptičnih poput Velike Britanije, Švedske i
Danske. Kada bi problem bio isključivo irski mogli bi slegnuti
ramenima i odnositi se prema njemu kao prema otočkoj bizarnosti,
kao što je u prvi trenutak nastojala činiti bruxelleska Komisija.
No vrhovi Unije, mada to radije ne priznaju, znaju da reakcije te
male zemlje odražavaju raspoloženja velikog dijela kontinenta.
Postoji jedno europsko neraspoloženje kojega je Irska ovih mjeseci
postala istaknuta točka. Kakvi god bili rezultati referenduma
potrebno ih je uzeti u obzir i djelovati u odnosu na njih.
Neraspoloženje je usko vezano uz uvođenje eura i perspektivu
širenja. Oni koji vjeruju u Europu s pravom su uvjereni da će
jedinstvena valuta dati snagu za borbu na svjetskim tržištima
protiv američkog kolosa i azijskih divova. No u očima jednog dijela
naših javnih mišljenja euro je postao simbol žrtvovanja,
inflacije, birokratske tiranije Bruxellesa i Frankfurta, gubitka
nacionalnog suvereniteta. Širenje stvara uvjete za izvanredno
kontinentalno tržište u kojemu će novopridošli postati (poput
Španjolske, Portugala i Irske u posljednjih dvadeset godina)
snažan množitelj općeg prosperiteta. No u očima jednog dijela
javnog mišljenja to predstavlja rizik. Hoće li to onemogućiti
upravljanje Europom? Hoće li izmijeniti ravnoteže zajedničarske
poljoprivredne politike? Hoće li našim regijama uzeti fondove za
infrastrukturu kojima su se do sada koristile? Hoće li nas
primorati na prihvaćanje radne snage novih partnera? Uzdrmani
terorističkim napadima i perspektivom iračkog rata, Europljani
izgleda kao da žive u noćnoj mori dvostruke invazije: muslimana s
juga i Slavena s istoka.
Ti su strahovi dobrim dijelom iracionalni i za koju godinu će nam
vjerojatno, poglavito ako će nam Konvencija u međuvremenu dati
dobru ustavnu povelju, izgledati samo 'dječjom bolešću rasta'. No
nije teško zamisliti kakve bi bile posljedice još jednog dublinskog
odbijanja sporazuma iz Nice. Vjerojatno ćemo naći neko rješenje i
uspjet ćemo zaobići prepreku nekom pravnom smicalicom. No irsko
odbijanje osnažilo bi stranku europskeptika, dalo bi poticaja
njezinim čelnicima i mnogim bi vladama dalo alibi za još otvorenije
prkošenje pravilima sporazuma o financijskoj stabilnosti. Nadam se
da Irci to uviđaju. U subotu neće glasovati samo za sebe i budućnost
otoka. Od njihovog glasovanja ovisi i budućnost Europe.", piše
Sergio Romano.
PANORAMA
14. X. 2002.
Rat i dvije Europe
Iračko pitanje proizvelo je mnoge nesporazume, osobite oštre
polemike otvorene su tijekom i nakon njemačkih izbora, između SAD-a
i EU-a. S obzirom na brzinu kojom se stvari odvijaju potrebno je
pomno razmotriti ključne točke neslaganja, piše talijanski
kolumnist. Neke EU-države agresiju na Irak vide kao mahnitu
avanturu, dok druge prihvaćaju američko motrište: Bagdad je
obvezatna etapa sukoba koji je već započeo.
U prvom redu nije riječ o glavnom sukobu SAD-a i EU-a. Činjenica da
je jedna europska članica, primjerice Velika Britanija, jasno
stala uz bok Americi dovoljna je indikacija kako ne postoje
suprostavljeni kontinentalni blokovi. Već postoje dvije Europe, s
dvije oprečne crte. Europa Tonya Blaira i Silvia Berlusconija
prihvaća američko viđenje stvari i prihvaća rizik oružanog sukoba.
Druga Europa, neutralna onu koju zagovara Gerhard Schr?der,
nacionalistička Jacquesa Chiraca i talijanski pacifistički lijevi
centar odlučno odbija uporabu oružja. Novost je da ova podjela nije
ideološke prirode: talijanski desni centar složan je s britanskim
socijalistima, dok je njemačka socijalna demokracija saveznik
francuskih konzervativnih snaga.
Druga važna točka koja stvara divergenciju na dvije strane
Atlantika jest sam koncept i odnos prema ratu. Amerika nakon 11.
rujna poduzima korake i razmišlja kao velesila koja je napadnuta
(izuzevši samo irelevantne frakcije radikalnih intelektualaca
koje se protive Bushovoj administraciji). Dok se naprotiv većina
Europljana doista ne osjeća spremnom za rat: oni su kampanju na
Kosovu, Afganistanu doživjeli kao epizodne i ograničene akcije
međunarodne policije. Amerikanci se pak osjećaju uključenima u
novu formu rata protiv transnacionalnog terorizma: Al Qaeda,
Afganistan, Irak za njih je jedinstveni oružani paket i kao takav
potrebno ga je i dalje voditi i boriti se protiv njega.
Sama doktrina "preventivnog napada" čini se više kao teoretski
sofizam i opravdanje. U biti, Amerikanci ne doživljavaju napad na
irački režim kao početak preventivnog rata, već jednostavno kao
nastavak već započetog protiv Al Qaede i Talibana u Kabulu. Dakle,
postupili su i dalje postupaju kao imperijalna nacija u sukobu s
jedinstvenim neprijateljem. Za njih je to logična i nezaobilazna
posljedica velikog rata u kojem je Irak samo obvezatna etapa: jedna
od mnogih fronti na kojima će se morati založiti.
A sada spomenimo i UN. Uporno pozivanje pacifista i vlada strogo
vezanima za autoritet UN-a zvuči kao etički mit, jurisdikcijski
tabu, izlika da se zaobiđu svjetski sukobi. Američko nepovjerenje
spram organizacije UN-a ima i svoje razloge. Plave kacige svakako
nisu osvijetlile obraz na Balkanu gdje su ostavile dojam
potpomaganja pokolja u Srebrenici. Rat u Bosni i na Kosovu završen
je tek nakon što je NATO, predvođen Amerikancima, zamijenio UN. A u
odnosu na Irak, UN-u nije pošlo za rukom prisiliti Irak na
poštivanje embarga kao niti privesti kraju rad inspekcijskog tima
stručnjaka. Ono što Ameriku posebno zanima parcijalna je
neutralnost Vijeća sigurnosti, no ako neutralnost i izostane
Amerika će ići sama naprijed.
Stanje je takvo. Dakle, dvije Europe, kako bi izbjegle možebitnu
štetu takozvanog američkog "unilateralizma" morale bi se najprije
međusobno dogovoriti, a zatim se obratiti Americi realnim
terminima i uz malo prodika. Inače može doći do dvostrukog
rascijepa: jedan bi bio između Europe i njezinog povijesnog
saveznika a drugi unutar same Europe.
LA REPUBBLICA
16. X. 2002.
Berlusconi moskovski prijatelj i pravi saveznici Kremlja
"Nema nikakvih dvojbi, današnji moskovski susret između Silvija
Berlusconija i Vladimira Putina bit će vrlo srdačan. U Europi i
izvan nje, čelnici vlada već su navikli susretati se s uvijek
nasmiješenim Berlusconijem, fleksibilnim, dodvornim, koji
nemajući pravi pravac, točno određen nacrt vanjske politike (niti
ih je naslijedio od vlada lijevog centra ili diplomacije prve
republike) ide poglavito za uspostavljanjem srdačnih osobnih
odnosa sa svakim od njih. S ruskim predsjednikom posebice, te se
neće ni na ovom kratkom susretu (pola dana; razgovori, doručak i
odmah povratak u Rim) štedjeti na zagrljajima i tapšanjima po
ramenima.
Ipak nije Berlusconi, koji se ipak hvali kako je Rusiji otvorio
vrata NATO-a, europski čelnik na kojega Kremlja danas gleda s
najviše zahvalnosti. Jacques Chirac je bio taj koji je Putinu vadio
kestenje iz vatre u prilično složenom trenutku, odnosno onaj tko mu
je omogućio da se izvuče iz škripca u koji su američki ratni planovi
doveli stare i nove saveznike. Prije dva tjedna ruski se
predsjednik nalazio zapravo u krajnje neugodnom položaju. S jedne
strane nije imao nikakve namjere pokvariti nove odnose sa
Sjedinjenim Državama otvoreno se stavljajući na stranu protivnika
rata protiv Iraka. S druge, iako je od Amerikanaca primio široka i
vjerodostojna jamstva za očuvanje ruskih interesa u Iraku poslije
Saddama, nije se mogao staviti u ulogu pouzdanog saveznika poput
Blaira, a ni u ulogu, recimo tako, spremnih saveznika poput
Berlusconija i Aznara.
To je stoga što u Moskvi više nema diktature. A tko je u Kremlju već
mora uzimati u obzir mišljenja, interese, raspoloženja određenog
broja središta moći, pa čak i prve naznake javnog mišljenja.(...)
Sve u svemu stanje je izgledalo bezizlazno, i tada je Chirac
napravio čudo. Usprotivivši se američkom zahtjevu za rezolucijom
UN-a toliko ultimativnog obilježja da je bila gotovo najava rata
Saddamu Husseinu, francuski je predsjednik Putina sačuvao od
riskantnih izbora pred koje ga je stavila washingtonska
silovitost. Ako je Francuska, stara saveznica Sjedinjenih Država,
jedna od vodećih zemalja zapadnog bloka, mogla izbjeći zahtjeve
Georgea W. Busha, zašto to ne bi mogla učiniti Rusija koja službeno
nije ni saveznica?(...)
Za njega je to, sve su svemu, bila sreća, a za Chiraca mogućnost za
ponovnu uspostavu posebnog odnosa između Pariza i Moskve koji je
već dugo vrijeme slabio.
U takvoj pozadini važnost Berlusconijeva posjeta ne izgleda
dovoljno jasna. S Tonyijem Blairom, koji je isto bio Moskvi prošlog
weekenda, Putin se bavio najvrućom materijom ovoga trenutka, rat da
ili ne. Jer je Velika Britanija u Vijeću sigurnosti, jer samo Blair
zna nešto više od ostalih o američkim namjerama, i zato što je
razgovor s Blairom pomalo kao razgovor s Bushom. No uloga i težina
Italije su različiti.
Naravno, naš će predsjednik vlade ponoviti svoje ponude pomoći
približavanju između Rusije i Europske Unije. Obećat će potporu u
pitanju Kalinjingrada, i veća ulaganja talijanskog poduzetništva u
Rusiji. Bit će to ugodni razgovori, praćeni, sigurno je, brojnim
tapšanjima po ramenima. No ona neće biti dovoljna da smire Putinovu
nestrpljivost radi štedljivosti kojom su Amerika i njene saveznice
odgovorile na njegov izbor strane prije godinu dana, kada se
nekoliko sati od pada Twin Towersa svrstao uz zapad.
Malo se toga dogodilo od tada što bi nagradilo taj izbor. Četvrt
stoljeća star zakon Jackson-Vanik koji određuje krute trgovinske
restrikcije između Sjedinjenih Država i Rusije još je na snazi,
iako je Bush obećao njegovo ukidanje. Od zajmova koje su Rusi
očekivali od američke vlade došao je prije nekoliko tjedana samo
onaj Export-Import banke od 300 milijuna dolara. Dok privatna
industrija ostaje prekomjerno oprezna. Nakon otvaranja Fordova
pogona u Petrogradu, i General Motors je potpisao jedan joint-
venture s ruskim Avtovazom, a BP se sprema ostvariti veliko
ulaganje u sibirsku naftu. Sveukupno, dosta manje od onoga čemu su
se Rusi nadali kako bi ponovno na noge postavili svoje
gospodarstvo.
No svođenje u odgovarajuće mjere Berlusconijevog posjeta Moskvi
ne znači nijekanje bilo kakvog značaja diplomatskom aktivizmu
premijera-ministra vanjskih poslova. U nedostatku drugog, i dobri
osobni odnosi imaju zapravo svoju funkciju. Prošlih su ih godina i
drugi čelnici talijanske vlade pokušali imati s Gorbačovom i
Jeljcinom, no ishod je bio skroman. Jednom je Giulio Andreotti
pokušao uvjeriti Gorbačova da Rim može utjecati na politiku
Washingtona preko mnogih italo-amerikanaca izabranih u Kongres.
Naveo je njihov točan broj, poneko ime.
I kada je prevoditelj preveo Gorbačov je, dijelom zabavljen,
dijelom zamoren, kazao: 'Naravno, razumije se...Cosa Nostra...'."
piše Sandro Viola.
?Napomena o copyrightu: Tekstovi označeni zvjezdicom (*) mogu se,
uz suglasnost Hine, integralno prenositi.
(Hina) mk