BL-US-teroristi-Terorizam-Diplomacija-Vlada belgija-le soir 15.10.02. roy: islamizam kao ljevičarski produžetak? BELGIJALE SOIR15.X.2002.'Al Qaida, metamorfoza terorizma krajnje ljevice...'Denis Ghesquiere razgovarao je s Olivierom
Royem, istraživačem u CNRS-u (Državno središte za znanstveno istraživanje) i autorom knjige 'Globalizirani islam': " - Na kakva vas razmišljanja prvo potiče atentat na Baliju?= To se u priličnoj mjeri moglo predvidjeti. Indonezija je zemlja u kojoj se već dvije godine bilježi porast islamističkog radikalizma, s ljudima koji su jako povezani s Al Qaidom. Ima puno Indonežana, Malajaca, Filipinaca koji su bili uz talibane, a iz Afganistana su otišli tek nakon američkog napadaja.- Kakve veze ljudi iz Al Qaide održavaju s pukom iz muslimanskih zemalja?= To ovisi o zemlji. U arapskom svijetu i na Zapadu imamo posla s marginalcima. Mladi pozapadnjačeni muslimani koji su se priključili Al Qaidi radikalizirali su se kasno, u europskim džamijama, a ne na Bliskom istoku. Vrbuje se one koji su izgubili kulturne korijene. Al Qaida je fenomen koji pripisujem pozapadnjačenju islama, njegovoj globalizaciji. Ona nije izraz
BELGIJA
LE SOIR
15.X.2002.
'Al Qaida, metamorfoza terorizma krajnje ljevice...'
Denis Ghesquiere razgovarao je s Olivierom Royem, istraživačem u
CNRS-u (Državno središte za znanstveno istraživanje) i autorom
knjige 'Globalizirani islam': " - Na kakva vas razmišljanja prvo
potiče atentat na Baliju?
= To se u priličnoj mjeri moglo predvidjeti. Indonezija je zemlja u
kojoj se već dvije godine bilježi porast islamističkog
radikalizma, s ljudima koji su jako povezani s Al Qaidom. Ima puno
Indonežana, Malajaca, Filipinaca koji su bili uz talibane, a iz
Afganistana su otišli tek nakon američkog napadaja.
- Kakve veze ljudi iz Al Qaide održavaju s pukom iz muslimanskih
zemalja?
= To ovisi o zemlji. U arapskom svijetu i na Zapadu imamo posla s
marginalcima. Mladi pozapadnjačeni muslimani koji su se
priključili Al Qaidi radikalizirali su se kasno, u europskim
džamijama, a ne na Bliskom istoku. Vrbuje se one koji su izgubili
kulturne korijene. Al Qaida je fenomen koji pripisujem
pozapadnjačenju islama, njegovoj globalizaciji. Ona nije izraz
tradicionalnih muslimanskih društava, već dekulturacije. Druga se
skupina može naći u Pakistanu, Saudijskoj Arabiji, Indoneziji i
Jemenu. Ti radikali nisu marginalni, već su povezani s tamošnjim
vjerskim mrežama koje se radikaliziraju.
- Koji je cilj tog terorizma?
= Ako ubiju dvjesto australskih turista, to ne prijeti australskoj
vladi. 11.IX. nije doveo do uspostave islamističke vlade u
Washingtonu! Njihova je strategija nestvarna, poigrava se
politikom najgoreg i plovi na valovima protuamerikanizma. Al Qaidu
je nemoguće shvatiti ako se želi utvrditi njezino strogo islamsko
podrijetlo. Trebamo je promatrati kao zadnje utjelovljenje
radikalnog antiimperijalizma koji je prije dvadeset godina bio
krajnje lijevi, a danas se islamizirao.
- Islamofobija bi se zacijelo mogla proširiti...
= Zlo je učinjeno 11.IX.2001. No sada se muslimani - umjereni,
liberali, ali i konzervativci i integristi koji nisu nužno
radikalni - moraju jasno opredijeliti. Imami u džamijama na Zapadu
ne mogu se više zadovoljiti time da ne propovijedaju nasilje;
moraju propovijedati mir. Moraju se uhvatiti ukoštac s problemom
suvremenog islama koji nije srednjovjekovni fanatizam. Pitanje je:
'Što danas poduzimaju muslimanski vjernici koji su u manjini, u
pozapadnjačenom okružju?'
- Ne iznenađuje li službena šutnja muslimanskih vlasti?
= Islam nema papu. A velike ustanove poput sveučilišta Al Hazar u
Kairu prilično su izgubile vjerodostojnost. No ima ljudi koji su
progovorili. Primjerice, šeik Jusef Qaradhawi, ugledni autor
bestselera 'Dopušteno i nedopušteno', odlučno je osudio atentat od
11.IX.
- Može li se ta vjera prilagoditi suvremenom dobu?
= Njoj svakako nedostaju bogoslovi, ali stvar nije u tome. Mladi
koji se ponovno islamiziraju ne zanimaju se za teologiju. Islam se
pozapadnjačuje prema istim oblicima pobožnosti kakve pronalazimo u
protestantizmu i u katoličanstvu, a protivni su razumu. Krizu
islama ne treba uspoređivati s Lutherovom protestantskom reformom,
već s američkim karizmatskim pokretima. Islamski
neofundamentalizam proizlazi iz pozapadnjačenja islama i nije
izraz tradicionalnog islama s Bliskog istoka.
Mladi o kojima govorimo, na svoj način nastavljaju
antiimperijalistički govor krajnje ljevice na Zapadu. Muslimanski
radikalizam ne možemo razumjeti ako ga ne shvatimo kao nastavak
skupine Baader i Izravne akcije...
- Zbog čega mijenjaju mišljenje u zapadnom društvu. Zbog novca?
Nepostojanja zabrana? Jednakosti između spolova?
= Vraćate se nekadašnjem antikapitalističkom razmišljanju. Imate i
zamršeno širenje kulture prostora socijalne isključivosti,
predgrađa i problematičnih četvrti. Kako u tim četvrtima obično
žive muslimani, dolazi do poistovjećivanja i kaže se da je to
muslimanska kultura. No te prostore u SAD-u zauzimaju crnci koji
nisu muslimani. Opet se susrećemo s istom kontrakulturom
opčinjenosti i odbojnosti prema potrošnji, s grabežljivom i
izrazito falokratskom kontrakulturom. Skupine mladih američkih
crnaca nisu za jednakost spolova, kao ni naša djeca useljenika iz
Maghreba iz problematičnih četvrti. Očita je uloga vjere, napose
Baptističke i Metodističke crkve u američkim problematičnim
četvrtima.
- Zašto naše doba ide na ruku oživljavanju integrizma?
= Slom sovjetskog carstva, nestanak lijeve i krajnje lijeve
alternative, svakako su potaknuli povratak vjeri u svim oblicima.
Milenarizam koji je gdjekad nasilan, nije muslimanska značajka."