HR-KID-izbori-nacionalne manjine -Mjesna samouprava lokalni dopunski izbori za manjine kasne zbog zakonske praznine piše: Gordana GrbićZAGREB, 15. listopada (Hina) - Ministarstvo pravosuđa uputilo je danas Vladi izmjene zakona kojim
se uređuju izbori za lokalnu samoupravu, koje bi trebale stvoriti pretpostavke za dopunske izbore za predstavnike nacionalnih manjina, doznaje se u Ministarstvu.
piše: Gordana Grbić
ZAGREB, 15. listopada (Hina) - Ministarstvo pravosuđa uputilo je
danas Vladi izmjene zakona kojim se uređuju izbori za lokalnu
samoupravu, koje bi trebale stvoriti pretpostavke za dopunske
izbore za predstavnike nacionalnih manjina, doznaje se u
Ministarstvu.#L#
Izbori nisu raspisani do sredine rujna, devedeset dana od objave
rezultata prošlogodišnjeg popisa stanovništva, jer nije donesen
novi Ustavni zakon o nacionalnim manjinama niti je izmijenjen Zakon
o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne
samouprave, rekao je pomoćnik ministrice pravosuđa Teodor Antić.
Ustavni zakon o nacionalnim manjina prošao je prvo saborsko čitanje
u srpnju ove godine.
"Vladi se prepušta odluka hoće li se dopunski izbori održati po
izmijenjenom izbornom zakonu ili će se čekati na donošenje Ustavnog
zakona o manjinama", rekao je Antić Hini.
Dopunski izbori trebali bi se održati u 74 jedinice lokalne i devet
jedinica područne samouprave, od 121 lokalne i 13 područnih u
kojima manjine imaju pravo na svoje predstavnike.
U 47 jedinica lokalne i četiri jedinice regionalne samouprave
pojedine nacionalne manjine već su ostvarile to pravo na redovnim
lokalnim izborima održanim prošle godine.
Prema predloženim izmjenama Zakona, izabranim predstavnicima
manjina smatrali bi se oni koji su bili kandidirani na stranačkim i
nezavisnim listama na prošlogodišnjim izborima, a nisu izabrani,
po redu prema razmjernom uspjehu svake liste na izborima,
objašnjava Antić.
Ne postigne li se na taj način razmjerna zastupljenost predstavnika
nacionalnih manjina u predstavničkom tijelu pojedine županije,
grada ili općine, dopunski izbori proveli bi se u roku od 90 dana od
stupanja na snagu statuta jedinica lokalne i regionalne
samouprave, kojima bi se utvrdio broj predstavnika nacionalnih
manjina. Kandidate bi se moglo predlagati putem stranačkih ili
nezavisnih lista, a birali bi ih oni pripadnici manjina, koji su na
parlamentarnim izborima u siječnju 2000. glasovali u posebnim
izbornim jedinicama za predstavnike manjina.
Antić, međutim, upozorava da bi nakon donošenja izmjena izbornog
zakona i novog Ustavnog zakona ta dva zakona "mogla biti u
nesuglasju". To bi, po njemu, moglo dovesti do još jedne izmjene
izbornog zakona i prije nego budu održani dopunski lokalni izbori.
Dopunski izbori za predstavnike nacionalnih manjina u županijskim
skupštinama te gradskim i općinskim vijećima trebali su se, naime,
raspisati u roku od 90 dana od objave rezultata popisa
stanovništva. Rezultati popisa poznati su od sredine lipnja, pa su
dopunski lokalni izbori trebali biti već održani.
Antić objašnjava da taj rok nije poštivan jer je, u očekivanju novog
Ustavnog zakona o manjinama, Ministarstvo u lipnju zastalo s
pripremom dopunskih izbora. S obzirom da se donošenje Ustavnog
zakona odužilo, Ministarstvo je Vladi ipak poslalo prijedlog
izmjena zakona o izboru članova predstavničkih tijela, kojima bi se
stvorio zakonski okvir za njihovo održavanje.
Ustavnim je zakonom, naime, trebalo utvrditi osnovna prava
nacionalnih manjina, čime bi se ostvarile i pretpostavke za
uređenje njihove zastupljenosti u lokalnim predstavničkim
tijelima, zaključio je Antić.
Namjera Vlade da se u srpnju po hitnom postupku donese Ustavni zakon
o pravima manjina propala je zbog neslaganja s načinom izbora
predstavnika manjina u Sabor. Predstavnici nacionalnih manjina
ustrajali su na ozakonjenju prava da u izborima imaju pravo na dva
glasa. Budući da se tome protivila oporba nije bilo moguće postići
konsenzus oko tog rješenja, pa niti 101 glas potreban za donošenje
Ustavnog zakona o manjinama.
(Hina) ggrb vl