DE-E-US-IL-EU-Organizacije/savezi-Diplomacija nj 14. X. WELT solana: europa postaje supersila NJEMAČKADIE WELT14. X. 2002.Solana: "Europa postaje super-sila""Javier Solana putuje među diplomatskim svjetovima. Pokušava kreirati jasniji
politički profil Europske unije na Bliskom Istoku, na Balkanu i u odnosu prema Sjedinjenim Državama. Dietrich Alexander, Nikolaus Blome, Stefanie Bolzen i Jakob Menge razgovarali su s njim o međunarodnopolitičkoj ulozi EU, o njezinim internim problemima i o zastoju u bliskoistočnom mirovnom procesu.- EU se često suočava s prigovorom da je izgubila kontakt s građanima. Može li zamisao o uspostavi institucije predsjednika EU, koju propagiraju Pariz, London, Madrid i Berlin, ukloniti taj nedostatak?= Sumnjam da umjetno stvorena funkcija - čiji obrisi još nisu ni jasno skicirani - može pridonijeti bilo kakvom rješenju. Posebno ako se prisjetimo da se rasprava o toj temi nalazi u 'embrionalnoj' fazi. Doduše, ne vjerujem ni da predsjedateljstvo EU, koje se mijenja svakih šest mjeseci, predstavlja djelotvoran način vodstva čitavog spektra aktivnosti EU - to ponajprije vrijedi za vanjsku
NJEMAČKA
DIE WELT
14. X. 2002.
Solana: "Europa postaje super-sila"
"Javier Solana putuje među diplomatskim svjetovima. Pokušava
kreirati jasniji politički profil Europske unije na Bliskom
Istoku, na Balkanu i u odnosu prema Sjedinjenim Državama. Dietrich
Alexander, Nikolaus Blome, Stefanie Bolzen i Jakob Menge
razgovarali su s njim o međunarodnopolitičkoj ulozi EU, o njezinim
internim problemima i o zastoju u bliskoistočnom mirovnom
procesu.
- EU se često suočava s prigovorom da je izgubila kontakt s
građanima. Može li zamisao o uspostavi institucije predsjednika
EU, koju propagiraju Pariz, London, Madrid i Berlin, ukloniti taj
nedostatak?
= Sumnjam da umjetno stvorena funkcija - čiji obrisi još nisu ni
jasno skicirani - može pridonijeti bilo kakvom rješenju. Posebno
ako se prisjetimo da se rasprava o toj temi nalazi u 'embrionalnoj'
fazi. Doduše, ne vjerujem ni da predsjedateljstvo EU, koje se
mijenja svakih šest mjeseci, predstavlja djelotvoran način vodstva
čitavog spektra aktivnosti EU - to ponajprije vrijedi za vanjsku
politiku. Još nisam sam sa sobom raščistio koje je rješenje
najbolje. No, ovo koje je trenutno u upotrebi zacijelo to nije.
- Proces proširenja EU na istok napreduje. Može li Europa
napravljena od 25 članica uopće funkcionirati?
= Najvažnije je da se Europa ponovno ujedinjuje nakon više stoljeća
ratova i razdvajanja. Zato i ne volim pojam 'proširenje' -
preferiram 'ponovno ujedinjenje'. Htjeli to ili ne, Europljani će
morati igrati važnu ulogu u svijetu. Imamo dvostruko više
stanovnika od Sjedinjenih Država, četverostruko više od Japana.
Nemamo izbora - moramo igrati važnu ulogu!
- Neće li proširenje na 25 članica dodatno otežati usvajanje
jedinstvenog stava?
= To je pitanje volje i nacionalnih interesa. Nijedna država - pa ni
ona najveća u Europi - ne može se izolirati u pitanjima
gospodarstva, politike, diplomacije. Siguran sam da svaka država
uočava da će za nju biti korisno u okviru kolektiva podupirati tu
operaciju koju nazivamo Europskom unijom.
- Čini se da će Turska i dalje ostati isključena iz tog procesa
ponovnog ujedinjenja. Može li Turska ikada postati članicom EU?
= Turskoj će u Helsinkiju biti priznat status kandidata. Zadaća je
Ankare da ispuni kriterije iz Kopenhagena.
- Je li Turska na pravom putu?
= Povjerenstvo EU kaže da jest. Turci su postigli napredak u
posljednje vrijeme ali to još nije dovoljno.
- Osvrnimo se na vanjskopolitičke ovlasti unutar EU. U tom je
kontekstu angažiran povjerenik EU za vanjske poslove Chris Patten,
povjerenik za vanjsku trgovinu Pascal Lamy i Vi. Ne bi li bilo
logično ujediniti te tri dužnosti kako bi Europa napokon imala
'jedan telefonski broj', kao što je svojedobno zatražio Henry
Kissinger?
= Svaka država ima najmanje tri čovjeka koji se brinu za vanjsku
politiku.
- Ali ima samo jednu vladu.
= Da, to je točno, ali imaju li Sjedinjene Države samo jedan
telefonski broj? Ja razgovaram s ministrom vanjskih poslova
Colinom Powellom a Pascal Lamy s nekim drugim. To je sasvim
normalno. Protekle tri godine konstatirali smo da EU predstavlja
političku komponentu. Tu činjenicu nastojimo iskoristiti na
Bliskom istoku i na Balkanu - primjerice, u Makedoniji i
Srbiji/Crnoj Gori. Više nismo samo financijaši već težimo
političkom utjecaju. I pripremamo se za prvi vojne korake - 1.
siječnja 2003. g. preuzet ćemo odgovornost za redarstvene zadaće u
Bosni. Postrojba EU za brze intervencije obuhvatiti će 60 tisuća
vojnika i bit će spremna za djelovanje sljedeće godine. Ne smijemo
biti nestrpljivi - sve su to u neku ruku 'bebe'.
- Dakle, Europa je na putu da postane supersila?
= Britanski premijer Tony Blair izrekao je jednu jako točnu
konstataciju: 'Nećemo biti superdržava već supersila'.
- A kada će postrojba za brze intervencije položiti svoj prvi ispit
i preuzeti misiju u Makedoniji, koju je dosada vodio NATO?
= To je pitanje tjedana. Treba još samo razjasniti nekoliko
pojedinačnih pitanja. Mi smo spremni.
- Prijeđimo na drugu temu. Stanje na Bliskom istoku sve je drugo
samo ne ohrabrujuće. Upravo ste se vratili iz te regije. Slušaju li
tamo što Europa govori?
= U to nema nikakve sumnje. Odlučili smo surađivati sa Sjedinjenim
Državama, Rusima i UN u okviru strukture koja nosi naziv 'kvartet'.
Na našem posljednjem sastanku, održanom 17. rujna u New Yorku,
iznijeli smo nacrt dnevnog reda slijedom kojeg do kraja 2005. g.
želimo postići dovršetak mirovnog procesa na Bliskom istoku. Kako
ćemo to ostvariti? Naš plan utemeljen je na tri faze. U prvoj fazi
moramo početkom sljedeće godine pripremiti izbore na palestinskim
područjima, založiti se za veću sigurnost i poboljšat humanitarno
stanje na autonomnim područjima. Naša zadaća mora biti
pospješivanje krajnje teškog procesa reformi na palestinskim
područjima.
Istodobno očekujemo od Izraela da taj proces poprati mjerama
uspostave povjerenja. Druga faza počinje nakon izbora i
implementacije ustava. Na tom temelju Palestinci će moći
proglasiti državu čije će granice u početku biti provizorne. No,
palestinska će država postojati u javnoj percepciji! To će nam
omogućiti da stupimo u treću fazu pregovora čija će tema biti
utvrđivanje konačnih granica, pravo palestinskih izbjeglica na
povratak i pitanje Jeruzalema. Još od Camp Davida znamo da će taj
dio procesa biti težak. No, naša je prednost što su na pregovorima u
Camp Davidu zapravo utvrđeni parametri sporazuma. Najteže će biti
pokrenuti vlak sa kolodvora, kako ja to zovem. Imamo tračnice,
znamo završnu točku puta ali još nismo uspjeli pokrenuti vlak.
- No, unutar kvarteta nesumnjivo se javljaju razlike u mišljenjima
- primjerice, Amerikanci više ne prihvaćaju Arafata u ulozi
sugovornika dok Europljani ustraju na njegovu uključivanju u
proces.
= U tome ne vidim nikakav problem. Prošlog sam tjedna vrlo jasno dao
do znanja Arafatu da njegov narod od njega očekuje brze odluke. Mora
predstaviti novu vladu koja će biti bliža istinskoj vladi nego što
je dosada bio slučaj. Arafat je izložen pritisku pripreme za ulogu
šefa države. Za tako su nešto njegovi sadašnji politički
instrumenti potpuno neprimjereni. Trebaju mu djelotvorne stranke,
parlament i ministarstva.
- Ima li Arafat još uvijek moć da sve to provede u djelo?
= O da, kada je riječ o Palestincima - ima. U palestinskom bloku vodi
se živa rasprava koja reflektira zbivanja iz protekle dvije godine
i dolazi do zaključka da nasilje nije primjereno sredstvo vođenja
politike.
- Što će se dogoditi s tim procesom koji ste upravo skicirali ako
Irak bude napadnut?
= Naravno, naš plan nije uzeo u obzir dramatičnu eskalaciju
napetosti na Bliskom istoku. Nova, zaoštrena rezolucija UN jasno bi
predočila Iraku potrebu sveobuhvatnog razoružanja. Činjenica pak
da je Ujedinjenim narodima u tom pitanju pripala središnja uloga
predstavlja konsenzus - i među Amerikancima.