US-E-IL-poredak-Glasila/mediji-Obrana-Diplomacija-Ratovi IHT 12. X. Bliski Istok nije Europa SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE12. X. 2002.Bliski Istok nije Europa"U časopisu Instituta Hoover, 'Policy Review', Robert
Kagan ponudio je ne toliko nesuosjećajan koliko patronizirajući opis suvremenih Zapadnih Europljana kao pretjerano civiliziranih praktikanata međunarodnog legalizma, kompromisa i, kada je to potrebno, popuštanja tiranima - ostavljajući Americi odgovornost, čak i dužnost, da održava red u svijetu sama. U najnovijem izdanju istog časopisa, dva bivša dužnosnika Clintonove vlade, Ronald Asmus i Kenneth Pollack, ne slažu se s ovim stajalištem ustrajući kako je nastavak suradnje Europe i Amerike od ključne važnosti ako se želi riješiti problem 'novih pošasti'- terorizma, oružja masovnog uništenja i razbojničkih i neuspjelih država. Američki književni kritičari jednom su istaknuli razliku između Bljedolikih pisaca (Emerson, Hawthorne, Thoreau i drugi iz Nove Engleske) i Crvenokožaca, sljedbenika Marka Twaina. Ista bi se podjela mogla odnositi i na vanjskopolitičku raspravu. Politički Bljedoliki traže alternative ratu na Bliskom Istoku. (Na
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
12. X. 2002.
Bliski Istok nije Europa
"U časopisu Instituta Hoover, 'Policy Review', Robert Kagan
ponudio je ne toliko nesuosjećajan koliko patronizirajući opis
suvremenih Zapadnih Europljana kao pretjerano civiliziranih
praktikanata međunarodnog legalizma, kompromisa i, kada je to
potrebno, popuštanja tiranima - ostavljajući Americi odgovornost,
čak i dužnost, da održava red u svijetu sama.
U najnovijem izdanju istog časopisa, dva bivša dužnosnika
Clintonove vlade, Ronald Asmus i Kenneth Pollack, ne slažu se s ovim
stajalištem ustrajući kako je nastavak suradnje Europe i Amerike od
ključne važnosti ako se želi riješiti problem 'novih pošasti'-
terorizma, oružja masovnog uništenja i razbojničkih i neuspjelih
država.
Američki književni kritičari jednom su istaknuli razliku između
Bljedolikih pisaca (Emerson, Hawthorne, Thoreau i drugi iz Nove
Engleske) i Crvenokožaca, sljedbenika Marka Twaina.
Ista bi se podjela mogla odnositi i na vanjskopolitičku raspravu.
Politički Bljedoliki traže alternative ratu na Bliskom Istoku. (Na
svojoj bi strani vjerojatno imali i Marka Twaina, jer je bio veliki
protivnik bilo čega što se smatralo uvriježenim mišljenjem). Ipak,
na vlasti su Crvenokošci, i planiraju ponovno ustoličiti i
proširiti isti onaj Novi svjetski poredak koji je prvi predsjednik
George Bush bio proglasio a zatim 'ponovno pospremio u ladicu',
kako su kazali njegovi pomoćnici, jer je presložen i preopasan.
Ipak, njegov sin ponovno je iskopao ratnu sjekiru, pod utjecajem
političkih teoretičara - neokonzervativaca. (Za njih bi se, pak,
moglo kazati kako tek žele biti Crvenokošci jer njihovo
oduševljenje ratom postoji tek od Vijetnamskog rata, kojeg su svi
oni uspješno izbjegli).
Međutim, među onima koji podržavaju 'novi' svjetski poredak jesu i
liberali i Clintonovi pristaše, jer se ova politika svodi na
naoružanu verziju Wilsonijanskih ideala kojima je SAD pokušao, i
katastrofalno propao, uspostaviti novi poredak u međunarodnom
društvu 1919.
Kritičari vanjske politike skloni su politiku Bushove vlade
smatrati imperijalističkom. U Zapadnoj Europi mnogi (a u arapskom
dijelu svijeta svi) smatraju kako George W. Bush želi napasti Irak
kako bi uspostavio kontrolu nad iračkom visoko kvalitetnom naftom.
Ovo bi okončalo dominaciju Saudijske Arabije na međunarodnom
tržištu nafte.
Za ovu vladu, kontrola nad iračkom naftom bila bi tek nusproizvod
mnogo šire regionalne transformacije, smatraju Asmus i Pollack.
Tvrde da 'širi Bliski Istok', koji se po njima proteže od Sjeverne
Afrike do Afganistana i Pakistana, treba spasiti od prirođene im
krize u razvoju i ekstremizma. Amerika i Europa, zajedničkim
snagama, to mogu ostvariti.
Ovo zapravo nije vojni problem, iako je sigurnost Izraela glavni
cilj Bushove vlade. 'Moramo promijeniti dinamiku' koja je
odgovorna za probleme nastale u regiji, tvrde, tako da im se osigura
'novi oblik demokracije... novi gospodarski sustav... koji bi
pomogao bliskoistočnim društvima da uhvate korak s modernim
svijetom i stvore nova civilna društva koja će im omogućiti da se
natječu sa i integriraju u moderni svijet a da ne izgube svoju
jedinstvenu kulturu.'
Skromno dodaju kako je ovo 'teško ostvariv cilj', ali izražavaju
sigurnost u to kako se on ipak može ostvariti, počevši od
Afganistana.
Zatim treba uslijediti arapsko - izraelska solucija, za koju nemaju
dodati ništa novo osim prijedloga da Europljani i Amerikanci zauzmu
'zajedničko stajalište' - što bi u Izraelu zapravo bilo veoma
nepoželjno.
Nakon toga je nužna suradnja NATO-a kako bi se uklonio Sadam Husein.
(uključenje NATO-a u Washingtonu smatraju nepoželjnim, jer postoji
već dovoljno problema u nastojanjima da se dobije potpora američke
javnosti). Zatim bi uslijedila 'pomoć' Europe i Amerike za 'proces
promjene režima' i drugdje u regiji.
Kritičarima koji tvrde da je takav program preinake islamskog
Bliskog Istoka i srednjoazijskih društava zapravo utopija, autori
odgovaraju kako ništa manje nije bilo utopijski ni tvrditi, 1949.
godine, kako se čitavu Europu može rekonstruirati i osloboditi od
komunističke kontrole.
U krivu su i trebali bi proučiti članak Georgea Kennana koji je
objavljen u travnju 1951. u časopisu Foreign Affairs, pod naslovom
'Amerika i ruska budućnost'. Članak je napisan četiri godine nakon
što je Kennan objavio tekst u kojem iznosi politiku sprečavanja
širenja utjecaja neprijateljskih država. Kennan je 1951. mirno i
samouvjereno iznio precizan način na koji se može ostvariti
oslobođenje Europe i Rusije, kao što i jest. U planiranju
gospodarske rekonstrukcije Europe nije bilo ničeg utopijskog.
1940., Europa je bila gospodarski i tehnološki naprednije društvo
od onog Sjedinjenih Država. Sve ključne tehničke inovacije iz
Drugog svjetskog rata, uključujući radar, rakete, zrakoplove na
mlazni pogon i atomsku bombu, osmislili su Europljani. 1949.,
Europa je trebala samo novac. Amerika ga je imala na pretek.
Neodgovorno je uvoditi analogiju između europske rekonstrukcije i
kulturološke i vjerske krize koja danas zahvaća regiju od
Afganistana do Alžira. Kulturološke i vjerske krize rješavaju
ljudi koji su njima zahvaćeni - ako se uopće riješe", piše William
Pfaff.