SABOR: O PRORAČUNU, REVIZIJI, MENAĐERSKIM KREDITIMA... SABOR: O PRORAČUNU, REVIZIJI, MENAĐERSKIM KREDITIMA... Hrvatski Sabor danas je prihvatio Izvješće o izvršenju državnog proračuna za prvih šest mjeseci ove godine, te više drugih
akata raspravljenih proteklih dana. Po Izvješću, u prvoj polovici godine državna je blagajna uprihodovala 32,8 milijardi kuna, ili 46,9 posto od planiranih 70 milijardi kuna u cijeloj godini. Rashodi su u šest mjeseci ostvareni u iznosu 34,1 milijarda kuna, što je 48 posto od 71,1 milijardu koliko je plan za ovu godinu. Na prihodnoj strani podbacili su prihodi od trošarina na alkohol i duhanske prerađevine, a na rashodovnoj strani 'proboji' su zabilježeni na plaćama u vojsci, policiji, prosvjeti (ukupno oko 380 milijuna kuna). Sabor je prihvatio strategiju makroekonomskog razvitka Hrvatske, sastavnicu opće strategije "Hrvatska u 21. stoljeću". Glavnim ciljevima u tom dokumentu označeni su povećanje BDP-a, smanjenje nezaposlenosti, poticanje izvoza, smanjenje vanjskog duga, pravna sigurnost. Prihvaćeno je Godišnje izvješće o provedbi programa državne izmjere i katastra nekretnina za prošlu godinu. Nastavljajući 25. sjednicu, Sabor je prihvatio Nacionalnu
SABOR: O PRORAČUNU, REVIZIJI, MENAĐERSKIM KREDITIMA...
Hrvatski Sabor danas je prihvatio Izvješće o izvršenju državnog
proračuna za prvih šest mjeseci ove godine, te više drugih akata
raspravljenih proteklih dana.
Po Izvješću, u prvoj polovici godine državna je blagajna
uprihodovala 32,8 milijardi kuna, ili 46,9 posto od planiranih 70
milijardi kuna u cijeloj godini.
Rashodi su u šest mjeseci ostvareni u iznosu 34,1 milijarda kuna,
što je 48 posto od 71,1 milijardu koliko je plan za ovu godinu.
Na prihodnoj strani podbacili su prihodi od trošarina na alkohol i
duhanske prerađevine, a na rashodovnoj strani 'proboji' su
zabilježeni na plaćama u vojsci, policiji, prosvjeti (ukupno oko
380 milijuna kuna).
Sabor je prihvatio strategiju makroekonomskog razvitka Hrvatske,
sastavnicu opće strategije "Hrvatska u 21. stoljeću".
Glavnim ciljevima u tom dokumentu označeni su povećanje BDP-a,
smanjenje nezaposlenosti, poticanje izvoza, smanjenje vanjskog
duga, pravna sigurnost.
Prihvaćeno je Godišnje izvješće o provedbi programa državne
izmjere i katastra nekretnina za prošlu godinu.
Nastavljajući 25. sjednicu, Sabor je prihvatio Nacionalnu
strategiju jedinstvene politike za osobe s invaliditetom do 2006.
Taj dokument sadrži 60-ak mjera za poboljšanje života invalidnih
osoba, obvezuje tijela državne i lokalne uprave da koordiniraju
svoje aktivnosti u provođenju politike prema invalidnim osobama
kako bi se izbjegla neujednačenost u pravima i nedovoljna
informiranost o ostvarivanju tih prava.
U prvom su čitanju podržani prijedlozi zakona o pravobranitelju za
djecu, o Zavodu za školstvo, o zaštiti osoba i imovine.
Dovoljno zastupničkih glasova nisu dobili prijedlozi Jadranke
Kosor (HDZ) da se izmjeni Zakon o posredovanju pri zapošljavanju,
te Zlatka Canjuje (NZ) da se dopuni Zakon o PDV-u.
Odbijen je i prijedlog da Sabor osnuje istražno povjerenstvo koje
bi ispitalo odgovornost Ministarstva branitelja za objavu u
medijima popisa ratnih invalida i njihovog postotka invalidnosti s
područja Zadarske i Osječko-baranjske županije.
Saborski zastupnici pohvalili su danas dodatno izvješće Državnog
ureda za reviziju o obavljenim revizijama pretvorbe i
privatizacije, ali i opetovali da se moraju sankcionirati
nezakonitosti utvrđene u privatiziranim trgovačkim društvima.
Dodatno Izvješće Ured je sačinio na zahtjev Sabora koji je ljetos,
nakon rasprave o polugodišnjem izvješću DUR-a zatražio i izvješća o
odgovornim osobama u trgovačkim društvima u kojima su utvrđene
nepravilnosti, podatke o podnesenim kaznenim prijavama.
Izvješće donosi imena osoba odgovornih u provođenju pretvorbe,
imena pravnih ili fizičkih osoba koje su radile na procjeni
poduzeća, podatke o vlasničkoj strukturi i vremenu pretvorbe.
Od 100 revidiranih tvrtki u njih 73 utvrđene su ukupno 232
nepravilnosti koje nisu sankcionirane, izvijestila je glavna
državna revizorica Šima Krasić, upozorivši da za najveći broj
nepravilnosti sankcije nisu propisane.
Zbog počinjenih nezakonitosti nadležnom je državnom odvjetništvu
podnesena 31 kazena prijava protiv 38 osoba.
Za privredni prijestup podnesene su prijave protiv pet pravnih i 13
fizičkih osoba, a kod 24 društva utvrđene su prekršajne radnje i
podneseno je 25 prekršajnih prijava, kazala je Krasić.
Kao i kod ljetošnje saborske rasprave o reviziji pretvorbe i
privatizacije, klubovi, posebice oporbeni, ocijenili su da se u
reviziju ušlo prekasno, da proces nije transparentan, da javnost i
dalje sa sumnjom gleda na taj posao, da dopunjeno izvješće ne
odgovara na pitanje tko je sudjelovao u nezakonitim poslovima.
Klubovi su se suglasili da Državni ured za reviziju dobro radi svoj
posao i da se na njegovu adresu ne mogu upućivati kritike zbog
sporosti u reviziji pretvorbe i privatizacije, te da treba ispuniti
zahtjeve Ureda za dodatnim stručnim popunjavanjem.
Od '92. do '94. godine, 22 banke, tada najvećim dijelom u državnom
vlasništvu, odobrile su oko 27 tisuća menadžerskih kredita u
ukupnom iznosu od 423 milijuna njemačkih maraka, izvjestio je danas
guverner Hrvatske narodne banke Željko Rohatinski zastupnike
Hrvatskog sabora.
Od 423 milijuna maraka kredita, koncem lipnja 2002. neotplaćeno je
ostalo 57 milijuna DEM-a, pa uzmu li se u obzir rokovi dospjeća
kredita, stupanj naplativosti je oko 90 posto, rekao je guverner.
Krediti su, izvjestio je, u prosjeku, odobravani na rok od četiri do
12 godina, s odgodom otplate između 12 i 24 mjeseca.
Kamatne su se stope kretale između pet i 12 posto, što je bilo vrlo
atraktivno uzme li se u obzir činjenica da su kamatne stope na
kunske kredite u 1992. iznosile 21 posto, a u 1993. čak 26 posto.
Namjenski krediti za kupnju dionica, popularno zvani menadžerski
krediti nisu devijantna pojava, nego su sastavni dio modela
pretvorbe i privatizacije koji je imao svoj zakonski okvir,
naglasio je Rohatinski.
Guverner Središnje banke ističe da su najveći dio tih kredita
odobrile banke u državom vlasništvu, pa je država imala ili je mogla
imati potpuni nadzor nad tim procesom.
Rohatinski napominje da izvješće HNB-a ne sadrži popis korisnika
menadžerskih kredita i to samo stoga što bi njegovo davanje na uvid
bilo u suprotnosti s odredbama zakona o bankama i HNB-u.
HNB je te popise dobila, a da bi bili dostupni javnosti potrebna je
prethodna suglasnost banaka, odnosno korisnika, a toga nema.
Dužnost je HNB-a, napominje guverner, da takve podatke isključivo
stavi na raspolaganje nadležnim organima u procesu službene
istrage. Ona se (istraga) po našim saznanjima ne vodi, niti je Banka
ikada dobila bilo kakav zahtjev u tom smislu, rekao je.
Rohatinski je zastupnike uputio da sve podatke o tome ima HFP.
Izostanak popisa korisnika menadžerskih kredita, glavna je
zamjerka koju su saborski zastupnici iznijeli u raspravi o HNB-ovu
izvješću o tim kreditima, kojih je od '92. do '94. odobreno oko 27
tisuća u ukupnoj vrijednosti od 423 milijuna njemačkih maraka.
Većinu zastupnika nije zadovoljilo tumačenje guvernera Željka
Rohatinskog da HNB ima te popise, ali da ih ne može dati zbog
'bankarske tajne', pa ih je uputio da sve podatke o tim kreditima
zatraže od Hrvatskog fonda za privatizaciju.
Nakon iznijetih prigovora, guverner Rohatinski opetovao je razloge
zbog kojih se ne mogu objaviti podaci o korisnicima kredita.
Zar želite da iznesem podatke za koje me svaki komitent i svaka
banka mogu tužiti s jasnih ishodom te tužbe, upitao je zastupnike.
Završavajući ovotjedni rad, Sabor je raspravio i HNB-ovo izvješće o
razvoju i radu funkcije nadzora banaka u posljednjem desetljeću.
Izradu izvješća potaknuo je slučaj Riječke banke, no sve detalje te
krize HNB će, najavljeno je, predstaviti javnosti do kraja godine.
Izvješću je zamjereno da se bavi manje bitnim stvarima, a da ništa
ne govori o nedostacima kvalitetnog nadzora HNB-a u proteklih deset
godina kada su propale 33 banke i štedionice.
Jadranko Mijalić pritom tvrdi da građani još nisu zaboravili da je
za sanaciju bankarskih kriza potrošeno 6,5 milijardi dolara.
Klub HSS-a ističe da se kontrola banaka provodi povremeno, umjesto
učestalo, pa je tako i kod Riječke banke izostala kontrola na 'prvi
mig". Niti jedna kriza do sada nije na vrijeme uočena, primjetio je
Luka Rojić, očekujući bolju ulogu HNB-ova nadzora nego do sada.
Guverner Rohatinski odgovara da je HNB-ova funkcija nadzora i
kontrole banaka bila određena općim pravim uvjetima.
Sve do 1997. nadzor se svodio na kontrolu formalnog pridržavanja
mjera iz monetarne i devizne politike, a tek od tada sustav se
razvija u smjeru bonitetnog pristupa ocjeni poslovanja banaka,
rekao je guverener HNB-a.