DE-SA-TERORIZAM-Religija/vjerovanje-Terorizam nj 26.IX.-die zeit-islam u saudijskoj arabiji NJEMAČKA DIE ZEITbr. 40Zemlja čiste pouke"(...)Vjerski učitelj iz saudijskog glavnog grada Rijada ima dugu crnu kosu, bradu pušta kakvu mu je
priroda podarila a kroz debele naočale smiješe se ljubezne smeđe oči. Svoje tijelo Abu Hamsa omata u dugačku bijelu košulju a na nogama su mu sandale... Samoga sebe naziva 'vahabitom prve dobrote', dakle muslimanom koji pripada strogom obliku islama i brižno slijedi njegove odredbe. Drži ispravnim da se u Saudijskoj Arabiji ne smiju prakticirati druge religije. I drži lošom zamisli da žene uče voziti auto. Pokretna neovisnost samo bi ih navela na glupe misli.U vjerskim pitanjima Abu Hamsa ne dopušta da mu se išta kaže. Njegova slika svijeta je nepokolebljiva, protuargumente pobija svetim tekstovima. U redu je da muslimani po Europi smiju graditi džamije, ali kršćanin mora računati s grubim kaznama ako u Saudijskoj Arabiji svoju vjeru otvoreno prakticira? Abu Hamsa odgovara haditom, prorokovom izrekom. Ona kaže da na Saudijskom poluotoku nema mjesta drugim vjerama.'Čak i kad bih to želio promijeniti', kaže Abu Hamsa, 'nemam na to
NJEMAČKA
DIE ZEIT
br. 40
Zemlja čiste pouke
"(...)Vjerski učitelj iz saudijskog glavnog grada Rijada ima dugu
crnu kosu, bradu pušta kakvu mu je priroda podarila a kroz debele
naočale smiješe se ljubezne smeđe oči. Svoje tijelo Abu Hamsa omata
u dugačku bijelu košulju a na nogama su mu sandale...
Samoga sebe naziva 'vahabitom prve dobrote', dakle muslimanom koji
pripada strogom obliku islama i brižno slijedi njegove odredbe.
Drži ispravnim da se u Saudijskoj Arabiji ne smiju prakticirati
druge religije. I drži lošom zamisli da žene uče voziti auto.
Pokretna neovisnost samo bi ih navela na glupe misli.
U vjerskim pitanjima Abu Hamsa ne dopušta da mu se išta kaže.
Njegova slika svijeta je nepokolebljiva, protuargumente pobija
svetim tekstovima. U redu je da muslimani po Europi smiju graditi
džamije, ali kršćanin mora računati s grubim kaznama ako u
Saudijskoj Arabiji svoju vjeru otvoreno prakticira? Abu Hamsa
odgovara haditom, prorokovom izrekom. Ona kaže da na Saudijskom
poluotoku nema mjesta drugim vjerama.
'Čak i kad bih to želio promijeniti', kaže Abu Hamsa, 'nemam na to
pravo. To je sveti tekst u koji se ne smije dirati'.
Dobrodošli u Saudijsku Arabiju, zemlju čiste vjere - i zemlju
terorizma? Najuži saveznik SAD-a na Bliskom istoku od 11. rujna pod
teškim je pritiskom. Amerikanci optužuju saudijski režim da širi
islam koji ljude potiče na mržnju prema Zapadu. Atentatori iz New
Yorka i Washingtona na posljetku su postupali u duhu vahabizma,
govore američki mediji. Na posljetku 15 od njih potječe iz
Saudijske Arabije a i Osama bin Laden je dijete stroge kraljevine.
No povijest vahabizma jače je obilježena nasiljem nego što Saudijac
želi priznati.
(...)
Još nešto povezuje inače tako različite partnere: Amerikanci kao i
Saudijci rastu u uvjerenju da žive u najboljem od svih sustava. I
obje zemlje pokazuju misionarsku gorljivost da ostatak svijeta
uvjere u svoj način života. Dok Amerikanci kapitalizam
anglosaksonskih obilježja donose u svaki kutak zemaljske kugle,
Saudijci ulažu milijunske iznose da bi druge muslimane
prosvijetlili 'pravim islamom'. Preko organizacija poput Islamske
svjetske lige, saudijska vlada širom svijeta financira škole i
džamije u kojima se poučava vahabitksi islam. Osim toga podupire
brojne državne kao i privatne dobrotvorne zaklade za potrebite
muslimane. 'Naš je cilj pomagati muslimanima posvuda', kaže
zamjenik ministra za vjeru Taufiq al-Sudeiri. 'Bez obzira slažu li
se s našim mišljenjem ili ne.'
No upravo su dobrotvorne zaklade došle na nišan poslije 11. rujna.
Neke su navodno podupirale Osamu bin Ladena. No ne zna se je li za to
znala saudijska vladarska kuća ili nije.
Postoji li uopće povezanost terorizma i vjerskog puritanizma?
'Vahabizam je sam po sebi miroljubiv', kaže politolog Awwadh al-
Badhi koji samoga sebe naziva sekulariziranim. 'Problem je bio
džihad u Afganistanu. Mudžahedini su dobili igralište i razvili su
vlastitu, radikalnu inačicu islama.'
Ta radikalna inačica se probila i u Saudijskoj Arabiji uživa
simpatije. Pored nje je tradicionalan, pragmatičan vahabizam
kraljevske kuće. Tipičan predstavnik tog strujanja je Abu Hamsa,
vjeroučitelj iz Rijada. Kaže da bi se priključio džihadu u
Palestini - kad bi to od njega tražili. Inače je odan državi i
slijedi politiku režima. Čak i razmještanje američkih postrojba na
saudijskom tlu tijekom Zaljevskoga rata opravdava kao nužnu mjeru
zbog zaštite od neprijatelja.
Međutim, ipak mrzi Amerikance, ponajprije zbog njihove potpore
Izraelu. 'Kao musliman bliži sam kršćanima i Židovima nego drugim
vjerama', kaže Abu Hamsa. 'Kad bi mi budist ponudio meso, morao bih
ga odbiti. No smijem jesti meso koje su pripremili kršćani i Židovi.
Unatoč tomu mrzim SAD a ne Kinu. Napokon, postoje politički
razlozi.'(...)