US-DE-RU-YU-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije dnevni pregled br.184 26. rujna 2002. BRITANSKI RADIO - BBC25. IX. 2002.Hrvatska Vlada nastavlja konzultacije o slučaju Bobetko. Prilog
Maroje Mihovilovića iz Zagreba.Zasjedanje hrvatskog Sabora odgođeno je za petak, dogovoreno je na razgovoru predsjedništva Sabora i stranaka s premijerom Račanom i potpredsjednikom vlade Granićem.Odluku o odgodi Vlada je zatražila kako bi nastavila s razgovorima s ustavnim i pravnim stručnjacima, te diplomatskim predstavnicima o slučaju Bobetko. Istodobno, hrvatski predsjednik Stipe Mesić drži se posljednjih dana vrlo rezervirano kada je riječ o slučaju Bobetko, ali se ipak našao na udaru nekih hrvatskih političkih krugova koji ga od ranije napadaju zbog njegove suradnje s Međunarodnim kaznenim sudom u Haagu.Neposredno nakon što je objavljeno da je stigla ta optužnica, Mesić je dao jednu načelnu izjavu o hrvatskoj obavezi na suradnju s Međunarodnim sudom, a kasnije je vidljivo izbjegavao komentirati taj slučaj čak i na izravne upite novinara. On je, čak štoviše, demantirao neke novinske tvrdnje kako je počeo primati prosvjede inozemnih diplomata zbog najave vlade da neće
BRITANSKI RADIO - BBC
25. IX. 2002.
Hrvatska Vlada nastavlja konzultacije o slučaju Bobetko. Prilog
Maroje Mihovilovića iz Zagreba.
Zasjedanje hrvatskog Sabora odgođeno je za petak, dogovoreno je na
razgovoru predsjedništva Sabora i stranaka s premijerom Račanom i
potpredsjednikom vlade Granićem.
Odluku o odgodi Vlada je zatražila kako bi nastavila s razgovorima s
ustavnim i pravnim stručnjacima, te diplomatskim predstavnicima o
slučaju Bobetko.
Istodobno, hrvatski predsjednik Stipe Mesić drži se posljednjih
dana vrlo rezervirano kada je riječ o slučaju Bobetko, ali se ipak
našao na udaru nekih hrvatskih političkih krugova koji ga od ranije
napadaju zbog njegove suradnje s Međunarodnim kaznenim sudom u
Haagu.
Neposredno nakon što je objavljeno da je stigla ta optužnica, Mesić
je dao jednu načelnu izjavu o hrvatskoj obavezi na suradnju s
Međunarodnim sudom, a kasnije je vidljivo izbjegavao komentirati
taj slučaj čak i na izravne upite novinara.
On je, čak štoviše, demantirao neke novinske tvrdnje kako je počeo
primati prosvjede inozemnih diplomata zbog najave vlade da neće
Bobetka izručiti haaškom sudu, a odbio je i otkriti sadržaj pisma
koje mu je Bobetko napisao.
Pojavili su se novinski komentari u kojima se od Mesića ? zbog
novonastale situacije ? traži da odustane od najavljenog
svjedočenja u Haagu na suđenju protiv bivšeg jugoslavenskog
predsjednika Slobodana Miloševića, gdje bi se trebao pojaviti kao
prvi svjedok u drugoj etapi suđenja Miloševiću zbog agresije na
Hrvatsku, no on je te zahtjeve dobio.
Mesić doduše tvrdi da je u tijeku sa svim onim što Vlada poduzima,
jer ga iz Vlade o tome redovito obavještavaju. No vidljivo je da
Mesić izbjegava komentirati vladine poteze, te im još nigdje nije
dao niti potporu, ali nije ih niti kritizirao.
On je demantirao neke političke spekulacije da bi se mogao obratiti
Hrvatskom saboru kada on započne raspravu o Bobetku vjerojatno
krajem ovog tjedna. No iz njegovog kruga ne odbacuju mogućnost da se
Mesić obrati javnosti kada ocjeni da je to nužno.
Mesić očito nastoji u ovoj situaciji zadržati nezavisnu poziciju,
te širi politički manevarski prostor za neku buduću situaciju kada
će sadašnja nacionalna euforija možda ipak splasnuti ako se
hrvatska javnost jače suoči s opasnošću međunarodnih sankcija i
svih njihovih konzekvenci, o kojima su hrvatski mediji sada ipak
počeli nešto ozbiljnije izvještavati.
Iako se Mesić uvijek dosljedno zalaže za punu suradnju Hrvatske s
Međunarodnim kaznenim sudom u Haagu i posljednja ispitivanja
javnog mišljenja napravljena nakon izbijanja slučaja Bobetko
pokazuju da je on i dalje najpopularniji hrvatski političar.
Tisak
Britanskim tiskom prevladavaju napisi o iračkoj krizi odnosno
jučer objavljeni dossier britanske vlade s navodnim dokazima da
Irak posjeduje oružje za masovno uništavanje i da ga pokušava
usavršiti, kao i nastup premijera Blaira na posebno sazvanoj
sjednici parlamenta o istom pitanju - nekoliko listova čak
objavljuje kompletan tekst dossiera i Blairovog govora u
Westminsteru. Gotovo svi listovi ocjenjuju da je Tony Blair jučer
uspio, barem za sada, održati domaći konsenzus u pogledu iračke
krize.
The Independent, kao i drugi dnevnici, ocjenjuje da je to Blairu
uspjelo jer je naglasak stavio na potrebu da se kriza riješi preko
Ujedinjenih naroda i jer se distancirao od američke želje za
smjenom Sadama Huseina.
The Daily Telegraph piše da je britanski premijer na najtežoj
sjednici parlamenta od kada je došao na vlast naglasio da je cilj
njegove vlade razoružanje Iraka, a ne smjena vlasti u Bagdadu na
čemu insistira Washington. Ovaj list još ocjenjuje da je rasprava u
Westminsteru pokazala da među zastupicima postoji duboka
zabrinutost o mogućem preventivnom napadu na Irak bez odobrenja
Ujedinjenih naroda. Ne sumnjajući da je Sadam Husein 'loš i
opasan', i da Irak posjeduje oružje za masovno uništavanje, listovi
redom ocjenjuju da se u jučerašnjem vladinom dossieru, iako vrlo
uvjerljivo, ponavljaju manje-više poznati podaci u pokušaju da se
odgovori na 'ključna pitanja zašto baš Irak i zašto baš sada'? Tako
ovaj konzervativan list u uvodniku optužuje Tonyja Blaira za
nedosljednost. Blair je jučer stavio naglasak na razoružavanje
umjesto na borbu protiv terorizma. Time je otvorio za njega
neugodno pitanje zašto izabrati Irak a ne, na primjer, mnogo
opasniju situaciju između Indije i Pakistana, zaključuje list.
The Independent i The Guardian iračku krizu povezuju s onom na
Bliskom istoku. Blair jučer nije dovoljno uvjerljivo argumentirao
potrebu za ratom protiv Iraka, piše list i premijeru preporučuje da
se usredotoči na postizanje trajnog mirovnog sporazuma na Bliskom
istoku ako želi svijet učiniti sigurnijim.
The Guardian u jednom od dva uvodnika o Iraku piše da se iračka i
bliskoistočna kriza 'međusobno pothranjuju' i da je rješenje jedne
gotovo nemoguće bez rješenja druge. Zato aktualna politika
američke administracije zamrzavanja bliskoistočnog mirovnog
procesa dok se ne obračuna sa Sadamom Huseinom vodi u katastrofu na
obje fronte.
The Guardian u drugom uvodniku primjećuje da je britanski premijer
u posljednjih mjesec dana ublažio retoriku protiv Iraka jer je
shvatio da zbog lojalnosti zatrašujuće nejasnoj američkoj politici
gubi potporu na domaćem planu. Pozdravljajući, kako piše,
pažljiviji i internacionalniji pristup britanskog premijera, list
drži da je problem u tome što to stajalište nema i američka
adminstracija koja je, čini se, odlučna da se vojno obračuna s
Irakom. Zato će se vjerojatno uskoro britanski premijer morati
odlučiti između Amerike i Ujedinjenih naroda.
The Times tvrdi da britansko-američka suradnja nikada nije bila
važnija nego sada. Najimpresivniji dio jučerašnjeg izlaganja
britanskog premijera u parlamentu bio je strastven način na koji je
objasnio svoju tijesnu suradnju s američkim predsjednikom. S
obzirom na loše stanje američko-njemačkih odnosa, Blair ima veliku
odgovornost da uvjeri ne samo američku političku elitu, već i
čitavu naciju da Europa nije neprijateljski raspoložena prema
njima. Jučer je u tome bio vješt, ali će na tome morati još mnogo
raditi.
(BBC)
DEUTSCHE WELLE - DW
25. IX. 2002.
Tisak
Više listova u Njemačkoj danas je objavilo kraću vijest o odbijanju
Hrvatske da izruči umirovljenog generala Janka Bobetka.
Volksblatt je austrijski list koji je stavio najoštriji naslov o
toj informaciji: Hrvatska štiti generala koji je proveo masakr.
Kleine Zeitung, također austrijski dnevnik, pozornost privlači
naslovom Svađa oko starog generala.
Nekoliko listova u Njemačkoj ipak prenosi i nešto duži tekst.
Nuernberger Zeitung naslovljava svoj tekst Oštra promjena smjera u
Zagrebu. Po prvi puta od kako su snage socijaldemokrata Ivice
Račana smijenile nacionaliste s vlasti, vlada je spremna zaštititi
jednog generala koji je optužen za ubojstvo srpskih civila. Zagreb
je spreman upustiti se u sukob i, prema ispitivanjima javnosti,
velika većina stanovništva podržava odluku vlade. (...) Iako Račan
do sada nije prisilno izručio ni jednog otpuženika, prošle su
godine bili prosvjedi desetaka tisuća veterana i nacionalista.
(...) Hrvatska je jedina zemlja na Balkanu koja je mogla visoke
časnike za koje se zanima i Haag, procesuirati pred vlastitim
sudovima. No teški propusti u više postupaka protiv ratnih zločina
u Hrvatskoj bacaju tamnu sjenu na tu praksu.
Od međunarodnih tema za njemački tisak najzanimljiviji je Irak.
Mannheimer Morgen piše o saznanjima koje je iznio britanski
premijer Blair. Blairova suglasnost s Washingtonom bila je vrlo
sporna. Čak i u vlastitim redovima imao je ozbiljnih protivnika.
Izvanredna sjednica Donjeg doma trebala se pretvoriti u sudnicu
protiv predsjednika vlade. No pobune nije bilo. Dossier nije
promašio svoju učinkovitost. Već i ranije jedva da su postojale
iluzije o iračkom diktatoru. Aktualni popis njegovih opasnih
arsenala samo je još pooštrilo situaciju. Blair je više nego ikada
uvjeren da je izravno ugrožen svjetski mir. A ovaj dokument je dao i
težinu njegovom pozivu za odlučnim postupkom. Sukob oko Iraka od
jučer je ušao u novo razdoblje. Rješenje se više ne može dugo
čekati. Bit će zanimljivo vidjeti kako će na to reagirati njemačka
vlada.
A na to, barem donekle, nije trebalo dugo čekati. Već su se sinoć
susreli britanski premijer i njemački kancelar - iako je u središtu
razgovora bilo popravljanje njemačko-američkih odnosa.
Suedkurier bilježi da se kancelar mora pobrinuti za popravljanje
atmosfere. Njegov put prema Washingtonu silom prilika ide preko
Londona. Iz dobrog razloga: socijaldemokrat Schroeder dobro se
razumije s Tony Blairom iako on, kada je riječ o Iraku, jasno stoji
na strani američkog predsjednika. A u tom pitanju Blair je ostao
ustrajan. Sada je i gostu iz Berlina pod nos gurnuo dossiere o
Sadamu Huseinu - koji iako zapravo ne govori ništa novo, ali ukazuje
na potrebu hitnog djelovanja. Sada se osvećuje što je Schroeder u
predizbornoj bitci zalupio vratima čak i Ujedinjenim narodima. A to
čini upravo nemogućim da se dođe do neke zajedničke, europske
pozicije. Schroeder je ostao u kaši iz koje ga ne može izvući ni
njegov prijatelj Tony.
To se osjetilo i u Varšavi na susretu NATO saveza. Američki ministar
odbio se sresti sa svojim njemačkim kolegom.
Nordwest-Zeitung bilježi da je u Varšavi je njemački ministar
obrane Struck ponudio čak i njemačko vodstvo međunarodnim
jedinicama u Afganistanu da bi na neki način popravio odnose. Hoće
li to, povezano s diplomatskim umijećem ministra vanjskih poslova
Fischera, biti dovoljno za zatopljavanje odnosa, vidjet ćemo.
Također će se tek vidjeti hoće li dobri odnosi opet zasjati u starom
sjaju.
(DW)
GLAS AMERIKE - VOA
25. IX. 2002.
Irak dosta slabiji nego u doba Zaljevskog rata. Prilog Toma
Crosbya.
Ukoliko doista dođe do rata protiv Iraka kako će taj rat izgledati?
Hoće li ga voditi konvencionalne ili posebne snage? U samim vojnim
krugovima mišljenja o tome su različita.
General Bernard Trainor umirovljeni je general marinaca koji danas
radi za privatno Vijeće za međunarodne odnose. Prije više od deset
godina zapovijedao je snagama tijekom rata u Perzijskom zaljevu.
Tada je ? kaže general Trainor ? korištenje velikog broja
savezničkih snaga protiv Sadamovih vojnika bilo učinkovito, a tako
bi bilo i danas.
= Ukoliko vide gomilanje američkih zračnih, pomorskih i kopnenih
snaga i zaključe da su bespomoćni, bit će spremni na kapitulaciju.
Gomilanje naših snaga u tom području tako može pomoći u što bržem
okončanju rata. Zato mislim da trebamo nagomilati naše snage u tom
području. Također odbacujem ideju o jeftinom ratu, ratu koji bi
vodili pokreti otpora ili ratu po afganistanskom modelu gdje smo
koristili specijalce i lokalne paravojne postrojbe. Ukoliko želite
posao obaviti brzo, morate imati dovoljno postrojbi na zemlji i u
zraku da bi neprijatelj bio uvjeren da je stanje bezizlazno.
General Trainor također ističe da iračka vojska više nije tako
snažna kao što je to bila u doba rata u Perzijskom zaljevu. Tada su ?
kaže on ? iračke postrojbe bile nagomilane na jednoj fronti, uz
saudijsko-iračku granicu i u Kuvajtu. Danas su pak rasprostanjene
po periferiji ? na sjeveru su sučeljene s Kurdima, na jugu sa
Šiitima, a na istoku ? s Iranom. Štoviše ? dodaje general Trainor ?
iračke su snage ne samo raštrkane, već i upola slabije nego što su
bile u operaciji Pustinjska oluja, dijelom i zbog gospodarskih
sankcija. Prema njegovim riječima, iako još ima postrojbi koje su
spremne za bitku, one će vjerojatno brzo popustiti pred preciznim
zračnim udarima...
Vojni analitičar za televizijsku mrežu Fox i umirovljeni general
Thomas McInerney također vjeruje da se snage Sadama Huseina mogu
lako poraziti. Međutim za razliku od generala Trainora general
McInerney drži da bi u akciji protiv Iraka američki specijalci
trebali imati istaknutu ulogu.
= Mislim da posao možemo obaviti za manje od mjesec dana ukoliko
krenemo s preciznom zračnom kampanjom velikih razmjera. Pokrete
kopnenih snaga trebalo bi dnevno popratiti s oko 500 do 1000 letova
borbenih zrakoplova naoružanih preciznim oružjem. Želimo
osloboditi Irak, dakle iračke oporbene snage će biti uz nas. Irački
narod mora znati da ne idemo u rat protiv njega, nego protiv režima i
njegovog oružja za masovno uništavanje.
General McInerney drži da u Irak ne treba upućivati vrlo jake snage.
Kako kaže, od rata u Perzijskom zaljevu iračka vojska je oslabila
barem za trećinu, a američka ojačala deset puta. Zatim, korištenje
velikog broja vojnika podrazumijevalo bi gubitak elementa
iznenađenja. Stoga bi ? prema njegovom mišljenju ? bilo bolje
osloniti se na manje, mobilnije postrojbe kao što su specijalci.
Podjednako je važno ? zaključuje general McInerney ? Iračanima
uputiti jasnu poruku da Amerikanci dolaze iračkom narodu pomoći da
oslobodi svoju zemlju.
(VOA)
RADIO GLAS RUSIJE - RGR
25. IX. 2002.
U četvrtak će se u haaškom sudu obnoviti suđenje bivšem
predsjedniku Jugoslavije Slobodanu Miloševiću. Prije nekoliko
dana glavna tužiteljica suda Carla del Ponte iznijela je svoju
sliku stanja. Prilog Petra Iskenderova.
Govorljiva gospođa Del Ponte izabrala je za svoja nova izvansudska
otkrića katedru sveučilišta u belgijskom gradu Liegeu. Povod je
bila svečanost - dodjela doktorata glavnoj tužiteljici haaškog
suda.
Naravno da bi bilo vrlo neskromno sumnjati u razloge odluke visokog
vijeća sveučilišta iz Liegea. Carla del Ponte očigledno ima
odgovarajuću teoretsku izobrazbu nužnu za ovaj znanstveni stupanj.
Rukovodeće dužnosti na sudovima UN-a za bivšu Jugoslaviju i Ruandu,
prije toga bila je glavna tužiteljica Švicarske - imala je i ima
mogućnosti za usavršavanje ne samo u pravu, već i u znanju
zemljopisa. I marljiva je, nema što. Dovoljno je da se upozna s
dossierima haaškog suda od više svezaka koje su ona i kolege iz
ekipe tužiteljstva pripremile.
Ali do sada još nije pobijena tvrdnja da je praksa kriterij istine.
A u praksi aktivna, čak bi se reklo, grozničava djelatnost Carle del
Ponte sve više podsjeća na bučnu mašinu koja je u praznom hodu.
Rasprava o kosovskom dossieru Slobodana Miloševića završena
početkom rujna ostavila je na promatrače dvojak utisak. Nije
pomoglo ni hitno angažiranje još jedne svjedokinje, poznate
novinarke radio korporacije BBC-a Jackie Rowland. Po njenom
mišljenju, za ključne točke optužnice vezane uz navodno masovno
strijeljanje kosovskih Albanaca, posebice u zatvoru Dubrava, nužna
su dodatna objašnjenja. Ona je istodobno potvrdila da za vrijeme
izvjestiteljskog rada u Beogradu nju jugoslavenske vlasti nisu
ograničavale u prikupljanju potrebnih informacija, već su joj, na-
protiv, na sve moguće načine pomagale u tome.
Čime može rezultirati rasprava o bosanskom i hrvatskom dossieru
Slobodana Miloševića? I uz izlaganja Carle del Ponte u Liegeu
slijedi da su događaji u BiH-a između 1992. i 1995. godine glavni
kamen spoticanja za haaški sud. Pod velikom pitanjem je, na
primjer, rasprava o slučajima vezanim uz dva ključna aktera. Prema
priopćenju agencije Reuters, bivša predsjednica Republike Srpske
Biljana Plavšić i bivši rukovodilac republičke skupštine Momčilo
Krajišnik trebali su izaći pred haaški sud u studenom. Tužiteljska
strana planirala je njihove iskaze iskoristiti protiv Slobodana
Miloševića.
Međutim sada gospođa Del Ponte tvrdi da će ovaj proces vjerojatno
započeti u siječnju. Kada je riječ o spomenutom međunarodnom
kaznenom sudu za Ruandu, situacija u njemu još je žalosnija za
glavnu tužiteljicu. Nedavno je vlada ove zemlje objavila u Vijeću
sigurnosti UN-a pismo na 11 stranica koje potpisao njen ambasador u
ovoj organizaciji Anastase Gasana. U poslanici su navedene brojne
činjenice nestručnosti i političke angažiranosti Carle del Ponte i
njene ekipe. Recimo da je od 1995. godine od kada je sud osnovan za
njegov rad potrošeno je preko 8 stotina milijuna dolara. U
međuvremenu je održano samo pet procesa protiv devet optuženika.
Ali sama Del Ponte - piše u poslanici - prebacuje svu krivnju na
vladu Ruande koja navodno ne želi surađivati s haaškim sudom.
Istodobno glavna tužiteljica daje lažne, nepravedne i u
međunarodnoj praksi nemoguće izjave.
U ovim uvjetima jasno je da proces protiv Slobodana Miloševića može
biti posljednji adut gospođe Del Ponte. U slučaju neuspjeha sasvim
je moguće da će morati tražiti novi posao. Onda njen doktorat neće
biti suvišan...
(RGR)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
25. IX. 2002.
'Napad je najbolja obrana': strategija
"Bushova vlada najavila je revolucionarnu promjenu u vojnoj
strategiji SAD-a: s desetljećima stare američke politike
zastrašivanja prijeći će na scenarij prevencijskih napada koji za
cilj ima neutralizirati neprijateljske države i terorističke
skupine.
Hladnoratovski obrambeni mentalitet republikanskih i
demokratskih predsjednika sažet je u dvije upečatljive fraze iz
prošlog stoljeća. Jedna je 'fleksibilna reakcija'. Prema ovoj
strategiji, u Europi je bio stacioniran veći broj konvencionalnih
snaga, koje su imale ulogu zastrašivanja i koje su po potrebi
trebale voditi manje ratove. Eisenhowerova vlada je smatrala da je
to realna alternativa nuklearnom oružju za koje nitko nije vjerovao
da bi moglo biti korišteno. Tu je strategiju modificirao
predsjednik Kennedy, u nadi da će odvratiti sve ratove protiv
SAD-a.
Kada je Sovjetski Savez ostvario nuklearnu jednakost sa
Sjedinjenim Državama, fleksibilnu reakciju zamijenilo je ono što
su neki smatrali krajnjim sredstvom zastrašivanja (...), MAD
(obostrano zajamčeno uništenje). MAD je trebao spriječiti
supersile da međusobno ratuju jer simultano uništenje ne bi
rezultiralo ničijom pobjedom. Unatoč tome što neki mislili o
moralnosti MAD-a, on je bio djelotvoran.
Predsjednik Bush je kazao kako je potrebna nova strategija za
suočavanje s novom prijetnjom. Bush vjeruje kako je ona na neki
način opasnija za SAD od prijetnji koje su postojale tijekom
Hladnog rata. Nitko nije poginuo zbog utrke nuklearnim
naoružanjem, ali je poginulo više od 3000 Amerikanaca od kada je
počeo teroristički rat protiv Amerike, početkom 1980-tih, a koji je
kulminirao napadima počinjenima 11. rujna prošle godine.
Srž načela Bushove vlade za prevencijske mjere jest to da u ratu
protiv terorizma stari modeli izgradnje koalicija, savjetovanja sa
saveznicima i UN-ovih rezolucija više nisu održivi niti
učinkoviti. U dokumentu od 31 stranice, koji je objavljen 20.
rujna, vlada iznosi: 'Iako će Sjedinjene Države uvijek nastojati
dobiti podršku međunarodne zajednice, nećemo oklijevati da
djelujemo samostalno, ako to bude nužno, i tako iskoristiti svoje
pravo na samoobranu, djelujući prevencijski protiv takvih
terorista.' Ovom novom politikom teroristima će se nastojati
uskratiti utočište i potpora 'uvjeravajući ili prisiljavajući
države da prihvate svoje odgovornosti.'
Dokument objavljuje očito: napori sprječavanja proliferacije nisu
uspjeli i države kao što su Irak, Sjeverna Koreja i Iran uspjele su
se domoći oružja masovnog uništenja. Vlada sada želi prijeći sa
strategije reakcija na napade na 'protuproliferaciju', tvrdeći:
'Moramo odvratiti i obraniti se od prijetnje prije no što se ona
realizira'.
U kombinaciji s još jačom obranom koja za cilj ima spriječiti
američke neprijatelje da čak i pomišljaju na napad (no koja
ignorira činjenicu da bi vjerski fanatizam koji stoji iza velikog
dijela tih prijetnji mogao biti imun na bilo kakvo zastrašivanje
osim 'prevencijskog ubojstva'), vlada obećava da će početi
nastojanja koja bi za cilj imala uvesti potpuno novu eru
gospodarskog rasta. On bi bio ostvaren putem slobodnih tržišta i
slobodne trgovine. Ideja koja stoji iza ovog jest da, ako će
američki neprijatelji imati više hrane na stolu, manje je
vjerojatno da će nas napasti.
Nova strategija zasniva se na moralnoj premisi: Amerika je dobra
nacija za koju se može očekivati da će djelovati s časnim motivima i
u interesu ne samo vlastitog naroda nego i u interesu slobodnih
ljudi - i onih koji 'žude za slobodom'- u čitavom svijetu. Ovo će
nekima djelovati arogantno ali radi se o jedinoj strategiji koja bi
mogla Ameriku staviti na prvo mjesto, što je primarna odgovornost
bilo kojeg predsjednika.
Niti jedna nacija, a sigurno ne Ujedinjeni narodi, neće više
brinuti o Americi ili američkim interesima od same Amerike.
Slobodne i sigurne Sjedinjene Države u boljem su položaju voditi
svijet svojim vrijednostima i vrlinama nego Amerika koja je u
gospodarskoj krizi i nesigurna.
Niti jedna američka vlada nije ponudila razumnu obrambenu politiku
još od pada Sovjetskog Saveza prije više od deset godina. Bushova
vlada je to uspjela. Sada nam ostaje problematični dio - kako ju
provesti", piše Cal Thomas.
THE WASHINGTON POST *
25. IX. 2002.
Popraviti odnose s Njemačkom
"Pri kraju hladnog rata, predsjednik George H.W. Bush predložio je
Njemačkoj partnerski odnos u ulozi čelnika svijeta. Dvanaest
godina kasnije, drugi predsjednik Bush odbio je čestitati
njemačkom čelniku na njegovoj izbornoj pobjedi, a njegova
savjetnica za nacionalnu sigurnost i ministar obrane javno su se
potužili na 'zatrovane' odnose između SAD-a i Njemačke.
Kako se situacija mogla toliko pogoršati, tako brzo? I što se može
učiniti da bi se popravila?
Američki dužnosnici smatraju kako je krivica isključivo na
njemačkom kancelaru, Gerhardtu Schroederu, koji je posljednjih
tjedana kampanje naglašavao izrazito protivljenje njegove vlade
ratu s Irakom. Zadnjih dana kampanje, stvari su se dodatno
pogoršale kada je ministrica pravosuđa u Schroederovom kabinetu
usporedila Bushovo ponašanje s Hitlerovim.
Riječi izrečene tijekom kampanje - i nediplomatske reakcije
veleposlanika SAD-a u Berlinu - privremeno će ljutiti čelnike, ali
ne bi trebali bitno narušiti odnos koji i dalje predstavlja jedan od
najvažnijih bilateralnih odnosa u svijetu.
Važno je istaknuti i ono što se nije dogodilo tijekom ovih izbora.
Za razliku od mnogih drugih dijelova Europe, ekstremizam je izgubio
na njemačkim biralištima. Veliki pobjednici ovih izbora bili su
Zeleni, iako je njihov uspjeh najvećim dijelom zasluga činjenice da
za svog čelnika imaju najpopularnijeg političara. Najveći
gubitnici bile su stranke i političari zatrovani ekstremizmom.
Slobodni demokrati su prošli loše, dijelom i zbog toga što je
zamjenik njihovog čelnika koristio antisemitizam u sklopu svoje
kampanje. Stranke ekstremne ljevice i desnice dobile su manje od 5
posto ukupnih glasova. A Schroederovi Socijalni demokrati možda su
izgubili nešto glasova zbog izjava ministrice pravosuđa.
Istovremeno, neslaganje između Schroedera i Busha uzrok nema samo u
pukoj iritaciji izbornom retorikom. Razlike u pogledu Iraka su
stvarne. Možemo prezirati retoriku koja je povremeno bila zaista
pretjerana (npr. kada je Schroeder Bushovu politiku prema Iraku
nazvao 'avanturom'). Možemo se pridružiti drugima u Europi u
njihovom razočaranju zbog toga što je njemačka vlada oblikovala
svoje službeno stajalište bez ikakvih konzultacija. I možemo
brinuti zbog naglaska koji je postavljen na 'njemački način'. Ipak,
njemačko stajalište ne možemo tek tako odbaciti kao politički
motivirano.
Koliko god ovo bilo krivo, Schroederov stav u pogledu Iraka dijele
mnogi u Europi. Protivi se unilateralnoj vojnoj akciji i vjeruje
kako bi naglasak trebao biti na inspekcijama oružja, a ne na
promjeni režima. Osim toga, brine zbog onoga što će se dogoditi u
Iraku i široj regiji ako Sadam Husein bude svrgnut.
Schroeder je svoje stajalište iznio upravo na onakav izravni i
principijelni način koji Bushova vlada toliko cijeni- barem kada
ona sama iznosi svoja stajališta. Kako je državni tajnik Colin
Powell objasnio modus operandi vanjske politike ove vlade, Bush 'se
uvijek pobrine za to da ljudi znaju u što vjeruje. Zatim druge
pokuša uvjeriti u to da se radi o ispravnom stajalištu. Ako to ne
uspije, zauzimamo stajalište za koje vjerujemo da je ispravno, a ja
se nadam da će Europljani onda bolje shvatiti način na koji mi
djelujemo.' U slučaju Iraka, Schroeder Bushovoj vladi uzvraća
istom mjerom.
Naravno, Schroederovo stajalište o Iraku istovremeno je bilo i
politički mudro. Samo šest tjedana prije izbora, ankete su
pokazivale kako ga podržava deset posto manje birača, a njegovo
energično protivljenje politici SAD-a pomoglo mu je da ponovno
privuče birače.
Ipak, ovo potiče važno pitanje: zbog čega Schroeder vjeruje kako će
mu protivljenje Bushu u pogledu Iraka politički pomoći? Jedan od
razloga je sigurno taj da je pacifizam duboko ukorijenjen u
Njemačkoj. Ipak, jedan od razloga je sigurno i taj da je američka
politika u proteklih 18 mjeseci pomogla stvoriti ozračje u kojem
političari vjeruju kako im se isplati proturječiti Americi.
Od globalnog zatopljenja do Bliskog Istoka, od biološkog oružja do
Međunarodnog kaznenog suda, Bushova vlada je stvarala politiku
koja je zanemarivala njemačke (i europske) interese. Osim toga, to
je često činila bez ikakvog savjetovanja. Takav je unilateralizam
sada uvjerio mnoge da su, u pogledu Iraka, Sjedinjene Države više
zainteresirane otarasiti se Huseina nego natjerati Irak na to da se
pridržava UN-ovih rezolucija- što je politika koja u Europi nema
veliku podršku. Cijena Bushovog unilateralizma je, barem u
Njemačkoj, očita.
Sada, nakon što su izbori gotovi, treba poraditi na mnogo toga.
Schroeder treba naglasiti kako se njegovo neslaganje odnosi na
politiku o Iraku, ne na Ameriku ili njenog predsjednika. Bush treba
shvatiti kako, da bi dobio podršku za svoju politiku, treba učiniti
i neke ustupke u pogledu tog pitanja. Obraćanje Ujedinjenim
Narodima u pogledu Iraka bio je tek početak. Bush sada može krenuti
korak dalje, nazivajući Schroedera da mu čestita, da mu kaže kako
razumije zabrinutost Njemačke i da potom od njega zatraži da podrži
novu UN-ovu rezoluciju koja bi zahtijevala da Bagdad konačno
pristane na svoje obveze razoružanja ili se, u protivnom, suoči sa
gnijevom međunarodne zajednice. Takvu velikodušnost Schroeder bi
teško mogao ignorirati", piše Ivo H. Daalder, član "Brookings
Institution"-a.
SRBIJA
VEČERNJE NOVOSTI
22. IX. 2002.
Steven Meir: Možda promjene granica
Steven Meir, profesor Odjela za političke znanosti na Sveučilištu
za nacionalnu obranu u Washingtonu iznosi svoje viđenje trenutnog
stanja na Balkanu. On između ostalog zastupa mišljenje da će se
granice mijenjati te da ne vidi razloga zašto RS ne bi bila dio
Srbije, a Herceg Bosna dio Hrvatske...
(...) = Često se čuje da je ono što se događa na Balkanu od vitalnog
interesa za SAD. Problem je što je vrlo rijetko to bilo
potkrijepljeno objašnjenjima. Prema mom mišljenju, primarni
interes SAD nije bio Balkan sam po sebi, već dvije stvari -
kredibilitet NATO-a i kredibilitet SAD-a kao vođe. Ukoliko se
sjetite 1992.-93, kada je pao Berlinski zid i komunizam, pojavilo
se pitanje - zašto je NATO vitalan za nas? SAD su morale pronaći
razlog za NATO. Razlog je bio Balkan. Nama je ovdje objašnjeno da je
NATO išao spasiti Balkan. Bilo je upravo suprotno, Balkan je spasio
NATO. (...)
Drugo, da SAD nisu to spriječile, izgubile bi kredibilitet. Mi smo
od toga napravili važno pitanje. Humanitarna pitanja su bila na
dnevnom redu, ali to se za administraciju, zapravo, nalazilo niže
na listi. Bila je to borba da SAD nađu mjesto u posthladnoratovskom
svijetu, i novu ulogu za stare institucije. (...)
Balkan je bio izazov za NATO. Upotrijebili smo dva instrumenta -
jedan je bio Balkan, drugi širenje NATO koje je još u tijeku. Sada se
administracija okreće drugim pitanjima, i Balkan je mnogo, mnogo
manje važan. Sada je to inercija. Problem je što postoje još ljudi
na Balkanu koji misle da je to primarni interes SAD-a. (...)
Ja sam uvjeren da granice na Balkanu kakve su sada nisu prave, već da
će se neizbježno morati mijenjati.
- Na osnovu čega to zaključujete? (...)
= Mislim da ovakve granice nisu održive. S tim ćemo se morati
suočiti. Činila mi se zanimljivom ideja lorda Owena o konferenciji.
(...) Konferencija o kojoj ja govorim bi uključila velike sile, ali
i ljude Balkana, i ispitala gdje žele živjeti, gdje žele granice. Ne
vidim razlog da Republika Srpska ne bude dio Srbije ako to želi,
posebno istočni dio. Nema razloga zašto Herceg Bosna ne bi bila dio
Hrvatske, ako narod to želi. Ali, to je veliko zabranjeno pitanje.
Bosna mora postojati. Koji je razlog? Tek tada se možemo pozabaviti
ekonomijom. Tek kada su granice uspostavljene na etnički
racionalan način, onda mogu postati manje važne i tek tada možete
početi izgrađivati ekonomske odnose. Dok ljudi brinu o granicama i
bore se oko njih, ne mogu izgrađivati ekonomiju. (...)
- Mislite da će Balkan ponovno biti prepušten sebi?
= Mislim da mi kao Zapad, SAD i Europa, nemamo pravo jednostavno
otići. Pomogli smo u kreiranju mnogih tamošnjih problema i mislim
da imamo odgovornost pogledati i priznati da tamo štošta ne
funkcionira. Mislim da trebamo racionalizirati granice kako oni
tamo žele, a ne kako mi hoćemo, i pomoći uspostaviti stabilne
ekonomske odnose. (...)
RUSIJA
IZVESTIJA
24.IX.2002.
Kod Peterburga pronađene tisuće žrtava NKVD-a
"Kod Peterburga je otkrivena dosad nepoznata zajednička grobnica u
kojoj su, vjeruje se, zakopani Lenjingrađani ubijeni koncem 30-ih.
Procjenjuje se da bi u njoj moglo biti tridesetak tisuća ljudi. 'To
je jedinstveno otkriće!', rekao je u ponedjeljak za 'Izvestija'
Eduard Šnitke, predsjednik društva 'Memorijal', čija je
istražiteljska skupina pronašla grobnicu.
Po Šnitkeovim riječima (...), na zatiljku lubanja vidljive su rupe
od metaka. Promjer tih otvora upućuje da se pucalo iz oružja kalibra
45 kojim je 30-ih raspolagao NKVD.
'Memorijal' se već dugo bavi poviješću političkih represija i bori
se za utvrđivanje povijesne istine. Prema podatcima branitelja
ljudskih prava, u doba staljinskih represija u Lenjingradu je
ubijeno oko 40 tisuća ljudi. Do sada nije poznato gdje su
sahranjeni. Na sve molbe 'Memorijala', FSB (Savezna služba
sigurnosti) tvrdi da nikakav arhiv nije sačuvan. Prije desetak
godina istražitelji 'Memorijala' otkrili su zajedničku grobnicu u
selu Levašovo nedaleko od Peterburga. Branitelji ljudskih prava
uspjeli su postići da njihovo otkriće dobije službeni status: tu je
osnovano državno spomen-groblje. (...)
Na mjesto nesretnog pronalaska izašli su predstavnici državnog
tužiteljstva. Sami su posmrtni ostatci predani na vještačenje.
Rezultati će biti gotovi za nekoliko dana. (...) Uskoro će početi
temeljitija istraga mjesta. U istraživačku skupinu već su se
uključili patolozi, geografi, balističari i pedolozi. (...)",
izvješćuje Elena Rotkevič.
VEDOMOSTI
24.IX.2002.
Protiv raširenog mišljenja: islam kao stvaralačka snaga
"Što se događa u muslimanskom svijetu? Zašto on rađa teroriste-
samoubojice, zašto danas u njemu prevladavaju konzervativna,
rascjepkana kapitalistička društva koja nisu sposobna ni za
gospodarski razvitak ni za uspostavu demokracije? Djelomice se
odgovor na to pitanje (odgovor će ograničiti arapski dio
muslimanskog svijeta) može pronaći u srpanjskom izvješću
Ujedinjenih naroda. Iz njega proizlazi da je razina razvitka
čitavog arapskog sektora s golemim zalihama nafte daleko ispod
razine njegova bogatstva. Gospodarstva na tom području stagniraju,
u većini zemalja jako je raširena nepismenost, ne poštuju se
političke slobode, a puk, napose žene, nemaju pristupa temeljnim
dostignućima i mogućnostima suvremenog svijeta.
Izvješće koje je sastavila skupina arapskih intelektualaca predan
je UN-u još prije prošlogodišnjih terorističkih napadaja na SAD.
Ipak, jasno je da navedene činjenice mogu rasvijetliti uzroke tih
terorističkih čina: islamizam Osame bin Ladena i njegovih pristaša
tijesno je povezan s usporenim razvitkom arapskih zemalja. Ujedno
bi bilo pogrješno misliti da je niska razina razvitka na tom
području jedini razlog nastanka islamističkog pokreta. Radikalni
je islamizam puno zamršeniji fenomen.
(...) Odakle takav fanatizam koji je stran temperamentu
predstavnika suvremenih demokratskih društava?
Prva je pomisao da taj fanatizam valja pripisati utjecaju temeljnih
kulturnih čimbenika, osobito islamskog fundamentalizma. Dakako,
takvo stajalište zaslužuje pozornost. Činjenica da su muslimanski
i zapadni svijet oprečno ocijenili događaje od 11.IX., potvrđuje
valjanost paradigme koju je prije nekoliko godina ponudio
harvardski politolog Samuel Huntington: svršetak 'Hladnoga rata'
označit će početak razdoblja 'sukoba između civilizacija'.
Međutim, koliko je god glupo umanjivati ulogu kulturnih i
civilizacijskih čimbenika, Bin Ladena se ne može smatrati samo
islamskim fundamentalistom. Jer cilj islamizma, kojega je on
simbol i tumač, zapravo nije obnova nekih zastarjelih, iskonskih
oblika islama. To nije tradicionalan, već je u potpunosti suvremen
pokret. (...)
Ta se eksplozivna ideološka smjesa koja je prvobitno nastala u
sunitskoj sredini, sada proširila i među šiitima - uvelike
zahvaljujući utjecaju iranskog ajatolaha Homeinija. Iranska
revolucija iz 1979. dala je islamizmu vjerski ugled koji ta struja
prije nije imala. Sama činjenica da je islamizam lako mogao
ujediniti dosad nepomirljive šiite i sunite, govori o priličnoj
odijeljenosti te ideologije od islamske povijesti i tradicije.
Ključni atributi islama - estetizacija smrti, veličanje vojne
sile, prihvaćanje mučeništva i poziv na pothvate - nisu jako bitni
za tradicionalni islam. Zato su sastavni dio suvremenih
totalitarnih ideologija. Za prividnim dogmatizmom binladenovske
teologije zapravo se skrivaju vjerovanja koja su heretička sa
stajališta tradicionalnog islama.(...)
Hoće li islamizam, kao nekad fašizam i komunizam, biti prisiljen da
postane snaga koja će osuvremeniti društvo i tako muslimanske
zemlje potaknuti na stvaralačko, a ne na rušilačko suparništvo sa
Zapadom? To pitanje nije tako besmisleno kao što se može činiti.
Premda je teško izvoditi bilo kakve usporedbe, moramo se podsjetiti
da su boljševici uspjeli industrijalizirati i urbanizirati Rusiju,
a Hitler se uspio spasiti od veleposjednika i spriječiti klasno
raslojavanje prijeratne Njemačke. Po cijeni golemih žrtava, oba su
'izma' uspjela ukloniti zapreke koje su stajale na putu k
suvremenoj liberalnoj demokraciji. Ako islamizam proturječi
tradicionalnom islamu isto toliko koliko i Zapadu, onda će i ta
ideologija možda imati ulogu pozitivne rušilačke sile? (...)
Nemojmo se zavaravati: 'modernizacija' islama neće se tako skoro
dogoditi, a na njenom putu treba svladati još puno zapreka. Samo je
poraz u borbi s drugim državama nagnao Japan i Kinu da počnu
ozbiljno 'raditi na pogrješkama'. Budući da nisu bile kadre
pobijediti Zapad, te su mu se zemlje radije pridružile, prihvatile
zapadne institucije, sačuvavši istodobno srce svoje nacionalne
kulture. (...)
Možda će upravo Iran koji zadnjih dvadeset godina živi pod vlašću
islamista, pomoći islamskom svijetu da pronađe izlaz iz slijepe
ulice. U prilog budućoj liberalizaciji Irana govori važna
demografska činjenica: danas je 70 posto puka mlađe od trideset
godina i, po svim pokazateljima, ti mladi ljudi osjećaju odbojnost
prema islamskoj teokraciji. Ako Iran - prva islamistička država u
svijetu - samostalno stane na put liberalizacije, bit će to
uvjerljiv primjer za ostale zemlje Bliskog (i ne samo Bliskog)
istoka. (...)", pišu Francis Fukyama, profesor međunarodne
političke ekonomije na Visokoj školi za međunarodne veze na
sveučilištu Johna Hopkinsa i Nadav Samin, apsolvent škole.
NEZAVISIMAJA GAZETA
25.IX.2002.
Ukrajinu će baciti na koljena
"Jučer su Sjedinjene Države objavile da uvode sankcije protiv
Ukrajine zbog navodne prodaje Iraku RLS-a 'Koljčuga'. U spoju s
ponovnim prosvjedima u Kijevu to se čini kao doping za uspavanu
oporbu koja se iznutra bori s Kučminim režimom. I premda mnogi misle
da oporba nema dovoljno snage za borbu s ukrajinskim državnim
strojem, ne treba zaboraviti da je borba s Kučmom nešto više od
osobne političke djelatnosti Timošenkove, Juščenka ili nekog
trećeg.
Međunarodna izolacija Ukrajine se pojačava. O tomu govore
činjenice. Prvo je bila afera s kasetom u kojoj su Leonida Kučmu
sumnjičili čas za organiziranje ubojstva Gongadze, čas za
nedopuštenu trgovinu oružjem. Jučer je objavljeno da se uvode
gospodarske sankcije protiv Ukrajine zbog navodnih doprema RLS-a
'Koljčuga' Iraku. I sve to u prilikama otvorene gospodarske i
političke potpore Zapada ukrajinskoj oporbi.
Ako je suditi po izjavama State Departmenta SAD-a i po tonu u
inozemnom tisku, taj će se pravac nastaviti. Najvjerojatnije je da
će iz trojke Rusija-Bjelorusija-Ukrajina, potonja biti izabrana
kao slabi kolut u globalnoj ofenzivi čiji je cilj uspostava
marionetskih režima. U postojećim okolnostima, prosvjedni skupovi
oporbe tek su epizoda u toj velikoj igri. Bez obzira na njihov
uspjeh, oni iznutra destabiliziraju stanje, i dalje potkopavajući
ugled središnje vlasti. Zanimljivo je pritom promatrati skokovite
promjene stajališta jednog od glavnih likova ukrajinske politike -
Viktora Juščenka koji se čas pridružuje oporbi, a čas pokazuje
suzdržanost. Njegova je nestalnost barometar odnošaja Zapada prema
Ukrajini.
Povijest se opetuje. Jednom kao tragedija, drugi put kao lakrdija.
Sve što se u ovom času može vidjeti u Ukrajini tek je izokrenuta
slika onoga što se 1993. događalo u Rusiji. Tada su također
zauzimali televizijski studio, samo su pritom ginuli ljudi. U
Ukrajini je televizijski studio osvojen običnim pokazivanjem
zastupničke iskaznice. E, da se u Ostankino moglo ući na taj način!
Za dvije bi minute mahali iskaznicom u policijskoj postaji. To što
ukrajinska policija odveć blago postupa s predstavnicima oporbe
svjedoči da čuvari reda sumnjaju u stabilnost vlasti koju štite.
Policija je i na prosvjedima bila iznimno oprezna - da ne kažemo
pristojna - s oporbom. To je tipično za čuvare reda u kritičnim
trenucima, koji nisu sigurni da sutra neće doći na vlast oni koje
danas zatvaraju iza rešetaka.
Uostalom, iznutra sve izgleda drukčije. Tako je dopisnik 'NG'-a iz
Kijeva izvijestio da su, po općoj procjeni, oporbeni prosvjedi
doživjeli neuspjeh. Nakon uspješnog početka 16.IX., kada su diljem
zemlje izveli na ulice desetke tisuća ljudi, 'Ustani Ukrajino!'
iznenada je uzeo time out na čitav tjedan. Oporbeni vođe nisu
uspjeli otvoriti 'parlamentarnu' bojišnicu u Vrhovnoj radi, budući
da su ionako u bezizlaznom položaju - čak i ako ujedine glasove bit
će u manjini. Broj ljudi koji su spremni sudjelovati u prosvjedima
svakim je danom sve manji.
Predsjednik ukrajinskog parlamenta Vladimir Litvin koji je jučer
žurno otišao iz Moskve i vratio se u Kijev, prije odlaska se susreo s
dopisnikom 'NG'-a. On misli da oporba treba dati sebi oduška. Po
njegovu mišljenju, političko stanje u Ukrajini daleko je od ruskog
i ne teče po ruskom scenariju. A u svezi s gospodarskim sankcijama
SAD-a rekao je da 'Washington vjerojatno nije imao 55 milijuna
dolara koliko izdvaja za Ukrajinu'", piše Tatjana Rubljova.
FRANCUSKA
AGENCE FRANCE PRESSE - AFP *
24.IX.2002.
Treći Reich, vrlo česta poredba u njemačkom političkom životu
"Ostavka njemačke ministrice nakon prijeporne poredbe između
Adolfa Hitlera i američkog predsjednka Georgea Busha pokazuje da
je, više od pola stoljeća nakon njegova pada, Treći Reich još uvijek
osjetljiva tema koja ima velik utjecaj na politički život u
Njemačkoj.
Herta Daeubler-Gmelin je bila sigurna da će nakon nedjeljnih izbora
sačuvati mjesto u ministarstvu pravde, ako pobijedi
socijaldemokratska stranka ... sve dok mjesne novine prošlog
tjedna nisu objavile njezin komentar o američkom stajalištu prema
Iraku: 'Bush želi skrenuti pozornost s unutrašnjopolitičkih
problema. To je dobra metoda. I Hitler ju je rabio'.
Uporno pobijanje nije pomoglo: ministrica nije samo dramatično
ubrzala pogoršanje odnošaja s Washingtonom, već je u Njemačkoj
izazvala raspru koja je SPD stajala nekoliko presudnih glasova na
izborima. U ponedjeljak je napokon odustala.
Tek što se afera stišala, predsjednik berlinskog ogranka
Kršćansko-demokratske unije (CDU) izazvao je val kritika jer se
uspon nacista 1931.-32. odvažio usporediti s izbornom pobjedom SPD
i zelenih. Christoph Stoelzl se ispričao, ali nije htio dati
ostavku.
Ti verbalni izgredi i škandali koji nipošto nisu pojedinačne
pojave, već su sve učestaliji, samo proširuju ionako dugu listu u
njemačkom političkom životu nakon rata.
'Nacionalsocijalisti su ponajprije bili socijalisti', izjavio je
1979. stanoviti... Edmund Stoiber, konzervativni kandidat koji je
izgubio utrku s Gerhardom Schroederom za dužnost kancelara.
G. 1986. konzervativni kancelar Helmut Kohl usporedio je
nadarenost sovjetskog čelnika Mihaila Gorbačova za odnošaje s
javnošću s nadarenošću ministra Reicha za promidžbu Josepha
Goebbelsa.
I, najnovija stvar, bivši je kancelar izazvao nove izljeve gnušanja
kada je Wolfganga Thiersea (SPD) nazvao 'najgorim predsjednikom
Zastupničkog doma nakon Hermanna Goeringa (nacistički čelnik)'.
'Čitava njemačka politička kultura počiva na distanciranju od
Trećeg Reicha', ističe Etienne Francois, profesor povijesti na
Tehničkom sveučilištu (TU) u Berlinu. Zato se 'takve usporedbe
smatraju velikom uvredom'.
Zato se i primjedbe koje bi u drugim zemljama u najgorem slučaju
ocijenili nezgodnim, u Njemačkoj tako uporno ističu: 'Postoji vrlo
velik konsenzus u neprihvaćanju banalizacije nacističke
prošlosti', dodaje.
Sjena nacizma snažno utječe na privrženost parlamentarnoj
demokraciji ili, u vanjskoj politici, na integraciju u sustave
saveza, kao što je Europska unija, Sjevernoatlantski savez i
Ujedinjeni narodi.
Više od pola stoljeća kasnije, odbacivanjem ratobornosti Trećeg
Reicha još uvijek se tumači 'osjetljivost Nijemaca za vojno
upletanje', ističe berlinski politolog Sabine von Oppeln. Kancelar
Gerhard Schroeder znao je iz toga izvući korist u predizbornoj
utrci, špekulirajući s njihovim strahom zbog američkih planova s
Irakom.
Međutim, za njegova prvog mandata Njemačka je prvi put sudjelovala
u vojnim operacijama na Balkanu i u Afganistanu.
No, podsjeća Etienne Francois, vlada se tada pozvala na
'međunarodnu odgovornost Njemačke', a u svezi s Kosovom je
upozorila na prijetnju opetovanja fenomena koji su dobro znani
njemačkoj povijesti poput 'etničkog čišćenja'", piše Yann
Olivier.
AUSTRIJA
APA *
25. IX. 2002.
"Solanija" - bizarna tvorevina ili država koja ima budućnost?
"Nova država nije još ni rođena a već je dobila nadimak - planiranu
konfederaciju 'Srbiju i Crnu Goru' nazivaju 'Solanijom' i u
Beogradu i u Podgorici. Nema sumnje da je povjerenik za zajedničku
vanjsku politiku Javier Solana nametnuo volju Europske unije. Za
srpskog premijera Zorana Đinđića planirana konfederacija u prvom
redu ne bi smjela biti 'mrtvorođenče poput svih dosadašnjih
pokušaja formiranja federativnih država'. No, prvi problemi javili
su se već prilikom izrade nacrta ustava koji odgađa i de facto
dogovoren pristup te države Vijeću Europe. Hoće li nova zajednička
država u tim uvjetima opstati dulje od trenutnog trogodišnjeg
roka?
To vjerojatno ne planira čak ni Europska unija, pretpostavlja
politologinja Henriette Riegler, stručnjakinja za jugoistočnu
Europu pri Austrijskom institutu za međunarodnu politiku (OIIP).
Jedini je cilj vjerojatno samo kupovina vremena dok se i u Srbiji ne
jave 'glasovi razuma' koji će konstatirati da nezavisna Crna Gora
'i nije tako veliko zlo', tumači gospođa Riegler. Tek će se tada u
proces uključiti i međunaodna zajednica i ponovno pokrenuti
politiku koju je zastupala i u vrijeme Milloševićeva režima,
igrajući na kartu crnogorskog predsjednika Mile Đukanovića, smatra
ona.
U to je vrijeme Crna Gora kormilarila u smjeru nezavisnosti.
Đukanović je od sredine 90-ih igrao na kartu otpora tadašnjem
jugoslavenskom predsjedniku Miloševiću. Europa je aplaudirala,
hvalila lukavog demokrata i zataškavala pokoju nesmotrenost. U tu
kategoriju spada, primjerice, činjenica da je Đukanović u ratu
protiv Hrvatske još zastupao velikosrpske ideje i da je kao
Miloševićev poslušnik izdao zapovijed o razaranju dubrovačke stare
gradske jezgre, kao i neobične strukture na koje se oslanja mini-
država s točno 620 tisuća stanovnika. Budući da je zemljopisnim
položajem okrenuta Jadranu, Crna Gora još uvijek ima status
slobodne luke za krijumčare, trgovce oružjem, krijumčare ljudi i
mafijaše.
Padom Miloševića strategija pokreta za nezavisnost Crne Gore sve je
više gubila svoj temelj. Proces odvajanja privremeno je
zaustavljen 14. ožujka 2002. kada su Beograd i Podgorica sklopili
sporazum o formiranju nove konfederativne države 'Srbije i Crne
Gore', koja je trebala zamijeniti faktički raspadnutu Saveznu
Republiku Jugoslaviju. Za tri godine moći će biti donesena odluka o
produljenju zajedničkog projekta - a bit će, u svakom slučaju,
donesena na temelju referenduma.
No, 'Srbija i Crna Gora' ostavlja poprilično bizaran dojam već
prije svog nastanka. Naime, dvije države imat će samo zajednički
vanjskopolitički, obrambeni i resor vezan za proces približavanja
EU. Nejasna ostaje raspodjela ovlasti u gospodarskim pitanjima.
Navedeno je samo da je cilj usklađivanje gospodarskog sustava sa
standardima EU-a i prevladavanje postojećih razlika. No, trenutno
mnogo toga ostaje u statusu quo: u Srbiji se plaća dinarom, u Crnoj
Gori eurom. Poduzeća iz drugog dijela zemlje nemaju status
'domaćih' tvrtki. Pogranične kontrole nisu zajedničke a odredbe o
vizama za strance i dalje se međusobno razlikuju.
Jedna se pak stvar čini pouzdano utvrđenom: nakon formiranja
'Srbije i Crne Gore' jugoistočna Europa postala je - nakon Bosne i
Hercegovine i Kosova pod upravom UN - bogatija za još jednu krhku
tvorevinu. No, srpski premijer Zoran Đinđić smatra da kompromis
ipak pridonosi stabilnosti regije: 'Tako je to na Balkanu: rastave
li se susjedi, uskoro će se razdvojiti cijelo selo'. Usprkos tome,
mnoge izjave više odišu konkurencijom nego partnerskim osjećajima.
Primjerice, srpski ministar za međunarodne gospodarske odnose
Goran Pitić smatra da dogledan raspad 'Solanije' službeno nije
poželjan ali ni isključen: 'Stvari ne smiju otići tako daleko da
jedni drugima budemo na teret'", prenosi Edgar Schuetz na kraju
analize.
DER STANDARD
25. IX. 2002.
Američka doktrina za prijatelje
"Kandidat CDU/CSU za kancelarsku dužnost Edmund Stoiber predbacio
je Gerhardu Schroederu 'visoku dozu arogancije' zbog kritike na
račun američke politike prema Iraku, No, kancelarovu neospornu
aroganciju sada zasjenjuje američka reakcija na njegovu izbornu
pobjedu. Činjenica da George W. Bush nije čestitao pobjedniku
njemačkih izbora te da ne odgovara na njegove telefonske pozive kao
i da američki ministar obrane Donald Rumsfeld na jednom sastanku
upadljivo izbjegava svog njemačkog kolegu Petera Strucka uvelike
nadilazi uobičajene metode signaliziranja poremećenih odnosa među
saveznicima.
Što je Schroeder zapravo učinio da je na svoja leđa navukao toliki
bijes Amerikanaca? Isključivao je - valja priznati: prečesto i
preglasno - mogućnost njemačkog sudjelovanja u vojnoj operaciji,
što ionako nitko nije tražio; kritizirao je ratne planove koji su
sporni i u samim Sjedinjenim Državama. Budući da i sami usmjeravaju
svoju politiku prema Kubi isključivo prema vlastitoj predizbornoj
taktici, američki republikanci teško mu mogu predbacivati što je
time izborio pobjedu na izborima. Schroeder pritom nikada nije
prekoračio granicu koja ga dijeli od otvorenog antiamerikanizma.
Kada je to učinila njegova ministrica pravosuđa, otpustio ju je bez
oklijevanja.
Reakcija SAD pokazuje da nova američka doktrina agresivnog
unilateralizma podjednako vrijedi za neprijatelje i za prijatelje.
U slučaju Njemačke, Amerikanci discipliniraju buntovnog saveznika
javnim poniženjem, postavljajući ga kao primjer ostalim europskim
državama da Ameriku nije dopušteno kritizirati.
No, ta taktika neće uroditi plodom. Uz iznimku Britanaca Berlin je
drugim partnerima u EU bliži od Washingtona. Ignorirajući
Schroederove mirovne ponude, Amerikanci slabe savez i rade na
formiranju antiameričke fronte čije nastajanje zapravo žele
spriječiti", upozorava na kraju komentara Eric Frey.
NJEMAČKA
DPA *
25. IX. 2002.
Berlin namjerava zakrpati odnos sa Sjedinjenim Državama na više
mjesta istodobno
"Rukovanju i tapšanju po ramenima nikad kraja. Kada je njemački
kancelar Gerhard Schroeder u utorak navečer stigao u Downing Street
u posjet britanskom premijeru Tonyju Blairu - bio je to njegov prvi
posjet inozemstvu nakon netom održanih izbora u Njemačkoj - njihov
je pozdrav nalikovao pravoj demonstraciji. Istog dana kada je
ministar obrane Peter Struck u Varšavi samo iz daljine uspostavio
kontakt očima sa svojim američkim kolegom Donaldom Rumsfeldom,
poruka iz Londona glasila je: ljubav nije usahnula.
Radovi na popravljanju teško pomućenih njemačko-američkih odnosa
počinju nakon izborne pobjede crveno-zelene vlade na više mjesta
istodobno. Sastanak njemačkog kancelara i njegova stranačkog
kolege Blaira zakazan je na 'Schroederovu želju', priopćili su u
Downing Streetu.
Pritom valja napomenuti da je termin bio krajnje nepovoljan za
Blaira: iste je večeri Donji dom britanskog parlamenta još uvijek
raspravljao o njegovu dosseiru dokaza o iračkom oružju za masovno
uništenje. Blair se morao prijevremeno povući iz Westminsterske
palače kako bi na kućnom broju 10 pričekao posjetitelja iz
Njemačke.
Sve je to 'krajnje neobično', konstatirao je u srijedu Guardian.
Sama činjenica da je njemački kancelar kratko nakon izbora
doputovao u London a ne - u skladu s tradicijom - u Pariz izazvala je
opće čuđenje. Naime, ni njemačko-francuski odnosi nisu trenutno
baš ružičasti zbog spora oko poljoprivrede u EU i njemačke pozicije
u krizi oko Iraka.
Nada da će odani američki saveznik Blair pokušati izgraditi most
između stranačkog kolege Schroedera i krajnje ljutitog američkog
predsjednika Georgea W. Busha možda nije neutemeljena: 'Ako
postoji nešto što mi možemo učiniti, naravno da ćemo rado
pokušati', objavljeno je iz Downing Streeta.
Dok kancelar djeluje preko londonske poluge, u njemačkom
ministarstvu vanjskih poslova marljivo rade na projektu posjeta
zelenog ministra vanjskih poslova Joschke Fischera Sjedinjenim
Državama. Fischer je u predizbornoj borbi bio umjereniji od
Schroedera a njegov je odnos s Powellom i dalje dobar. Primjerice,
američki ministasr nazvao je Fischera dan nakon izbora za Bundestag
dok je Schroeder uzalud očekivao Bushov telefonski poziv.
U interviewu New York Timesa Fischer je nastojao dodatno ograničiti
prouzročenu štetu, obećavši da će 'jako naporno raditi na
poboljšanju odnosa'. Njemačka se vlada, doduše, i dalje protivi
ratu protiv Iraka ali ne bezuvjetno i angažmanu u okviru mogućih
misija UN, koje bi mogle uslijediti nakon rata, nagovijestio je
Fischer.
Kao dodatna gesta, upućena na adresu Sjedinjenih Država, shvaćena
je i ponuda ministra obrane Strucka u krugu kolega u NATO-u da
Njemačka i Nizozemska od 2003. g. preuzmu vodstvo zaštitne
postrojbe za Afganistan (ISAF) u Kabulu pod mandatom Ujedinjenih
naroda. Doduše, ta je Struckova ponuda izazvala nezadovoljstvo u
Den Haagu koji je po vlastitim navodima tek ispituje.
Čini se da jednu stvar ponovno izabrana crveno-zelena vlada želi
izbjeći po svaku cijenu: naime, riječ je o dojmu da je Washington
njemačka Canossa. Valja također primijetiti da Bushova uvrijeđena
šutnja u međuvremenu nailazi na kritiku i u medijima izvan
Njemačke. (...)", napominju na kraju priloga Christoph Driessen i
Dorothea Hulsmeier.
DPA *
25. IX. 2002.
Američka je vlada bezubi tigar u borbi za sigurnost Interneta
"Nakon 11. rujna američka je vlada dočarala mračnu predodžbu o
mogućnosti terorističkih napada putem Interneta: teroristi mogu
prodrijeti u računala vodoprivrednih poduzeća i otvoriti zaporke
brada ili čak preuzeti upravljanje atomskim elektranama i time
izazvati katastrofu, tvrdio je Washington. Vlada, industrija i
građani moraju udružiti snage u borbi protiv te opasnosti,
zahtijevala je Bijela Kuća.
Godinu dana kasnije podastrt nacrt plana za poboljšanje sigurnosti
Interneta a kritičari smatraju da 'bezubi' prijedlozi ne nude
gotovo nikakvu zaštitu od eventualnog napada. Osim toga, u nacrtu o
kojem bi se trebalo raspravljati 60 dana, vlada svaljuje teret
odgovornosti u prvom redu na pleća privatnih korisnika.
Još donedavno stvari su izgledale sasvim drugačije. Primjerice,
'car Interneta' u Bijeloj Kući Richard Clarke, ljutio se u jednom
interviewu što gotovo nitko ne štiti privatne koristnike od
hackerskih napada. 'Kao korisnik bio bih jako ljut kada bi me moj
trgovac PC-ima, moj dobavljač Internet-usluga i proizvođači mog
operativnog sustava i mog softwarea ostavili tako ranjivog...',
grdio je Clarke.
No, u nacrtu plana za poboljšanu zaštitu Interneta od hackera i
terorista Clarke je odriješio odgovornosti PC-industriju i velike
dobavljače Internet-usluga poput AOL-a, procjenjuju stručnjaci.
Dok su prvotni nacrti obvezivali dobavljače Internet-usluga da
svojim mušterijama instaliraju takozvani firewall-software radi
zaštite njihovih računala, u aktualnom nacrtu istaknuto je još samo
da navedeni software mora biti ponuđen mušterijama. 'To je kao da
svakog putnika u zrakoplovu zamolite da ponese vlastiti padobran',
izjavio je Alan Paller iz instituta za sigurnost Interneta SANS.
Općenito gledano, industrija je u Clarkovu planu tek s nekoliko
ljubaznih riječi potaknuta da se više angažira oko sigurnosti.
Industriji naklonjena Bijela Kuća izbjegavat će nove zakone ili
propise kako ne bi ionako uzdrmanim Internet-tvrtkama natovarila
nove troškove. Stoga će se plan koji ionako nudi tek malobrojne
konkretne prijedloge teško nametnuti u svakodnevnom životu. 'Nema
zube', ocjenjuje stručnjak za sigurnost iz Californije Steven
Kirschbaum. Bez novih zakona ili prijetnje kaznom nacrt
predstavlja tek 'pristojno priopćenje za javnost'.
Valja također napomenuti da je bit većine Clarkeovih prijedloga
poboljšanje komunikacije između industrije i vlade kako bi u
slučaju napada sve strane mogle biti odmah o tome obaviještene. No,
stručnjaci tvrde da mnoge tvrtke blokiraju već i takva nastojanja.
Oklijevaju s prijavljivanjem hackerskog napada vlastima,
strahujući od mogućih tužbi mušterija ili dioničara. Jedan od
malobrojnih konkretih prijedloga odnosi se na formiranje centra za
napade putem Interneta, koji bi trebao prikpljati sve informacije.
No, i u navedenom je prijedlogu puno toga ostalo otvoreno - između
ostalog i pitanje hoće li taj centar biti stvaran ili virtualan.
Plan je umirio u prvom redu one koji se bave zaštitom podataka.
Budući da ne sadrži gotovo nikakve konkretne prijedloge, oni gotovo
i ne moraju strahovati. Plan ne predstavlja frontalni napad na
građanska prava, ocjenjuje Chris Hoofnagle iz Electronic Privacy
Information Center-a.
Aktivisti za građanska prava bili su dosada među onima koji su
izražavali najveće ograde u vezi sa spomenutim planom. Strahovali
su da bi on mogao omogućiti lakše prosljeđivanje osobnih podataka.
No, i oni su se usprotivili potezu vlade i lokalnih vlasti ili,
primjerice, nekih vodoprivrednih poduzeća, koji su nakon 11. rujna
prošle godine iz svojih Web-stranica isključili čitave odlomke i
naznake o drugim Web-adresama kako bi mogućim teroristima otežali
istraživanje. Aktivisti a građanska prava smatraju da je tim
potezom ugroženo pravo građana da budu informirani", prenosi na
kraju priloga Thomas Muller.
DPA *
25. IX. 2002.
Njemačka je uspjela vratiti povjerenje u Vijeću sigurnosti UN-a
"U petak će na svjetskoj političkoj pozornici u New Yorku biti
održano 'natjecanje na miss'. Tako, naime, diplomati pri
Ujedinjenim narodima nazivaju izbore čiji je ishod unaprijed
poznat. U skupinu pobjednika spada - uz Španjolsku, Pakistan, Čile
i Angolu - spada i Njemačka. Sukladno prethodno utanačenim
sporazumima Glavna skupština UN-a izabrati će navedenih pet
zemalja u Vijeće sigurnosti UN-a uz mandat od dvije godine.
Time će na crveno-zelenu vladu, koja je u predizbornoj kampanji
ubilježila bodove glasnim 'ne' ratu protiv Iraka, biti prenesena
veća međunarodna odgovornost upravo u vrijeme kada se u najvažnijem
tijelu UN za donošenje odluka vodi bitka za jedinstven stav prema
Bagdadu. Osim toga, još nisu zamrli odjeci nesuglasica u njemačko-
američkim odnosima. Žestokim početnim odbijanjem čak i onih akcija
protiv Huseinova režima koje bi eventualno zagovarali Ujedinjeni
narodi Berlin je razljutio i partnere u EU.
'Jako nas zanima kako će naši njemački prijatelji nositi s tom
hipotekom', izjavljuje jedan visoko rangirani diplomat pri UN-u.
Doduše, njemačko članstvo počinje tek 1. siječnja 2003. ali u
Ujedinjenim narodima često se čuje da se do tog datuma sukob oko
Iraka vjerojatno neće smiriti već vjerojatno dodatno zaoštriti.
Još nije jasno hoće li se Washington i kada odlučiti za izdvojenu
vojnu akciju, kojom je predsjednik George W. Bush zaprijetio u
slučaju da se Vijeće sigurnosti ispostavi kao obična
'parlaonica'.
Već u veljači sljedeće godine Njemačka će po načelu turnusne smjene
preuzeti na četiri tjedna dužnost predsjedatelja tog tijela. Novi
šef njemačke misije pri UN-u, kojeg Berlin mora tek imenovati,
određivat će termine konzultacija, rasprava pa i glasanja o
rezolucijama. Ta procedura tradicionalno se odvija u bliskom
dogovoru sa Sjedinjenim Državama i ostalim stalnim članicama toga
tijela - Velikom Britanijom, Francuskom, Rusijom i Kinom.
Kao i u NATO-vim tijelima, i u Vijeću sigurnosti UN-a pokazat će se
'da se njemačka politika nije u biti promijenila i da ćemo nakon
određenog vremena vratiti povjerenje', citirao je New York Times
riječi ravnatelja Njemačkog instituta za međunarodnu politiku i
sigurnost Christopha Bertrama. Za ostvarivanje tog cilja otvara se
još nekoliko prilika. Već prije prijema Nijemcima je neslužbeno
ponuđena dužnost predsjedatelja odbora Vijeća Sigurnosti UN za
sankcije.
Taj je odbor nadležan za provedbu prisilnih gospodarskih mjera
protiv Iraka u okviru programa 'Nafta za namirnice' i time nadzire
vanjsku trgovinu Bagdada. Sama zadaća obuhvaća puno birokratskog
rada ali je njezina priroda istodobno vrlo osjetljiva. Primjerice,
u utorak je britanski premijer optužio Irak da naoružanje financira
ilegalnim prihodima koji se mjere milijardama dolara a zaobilaze
odbor VS UN za sankcije.
Kako bi se mogao nositi s povećanom odgovornošću, Berlin pojačava
svoju misiju pri UN u New Yoprku, ionako najveću među svih 190
članica međunarodne organizacije. Samo u političkom odjelu bit će
do kraja ove godine angažirano 15 diplomata i dva visoka časnika
Bundeswehra. Sukob oko Iraka neće biti jedina tema kojom će se
morati baviti sljedeće dvije godine.
Njemačka je već odavno u skupini zemalja koje šalju najviše vojnika
u mirovne operacije UN-a, čije financiranje guta sve veće svote iz
poreznih prihoda. Kao zemlja čiji je neto-doprinos treći po visini
među članicama UN-a (2001. g. Berlin je izdvojio gotov 650 milijuna
eura za redovite zadaće UN-a i za operacije plavih kaciga),
Njemačka je snažno zainteresirana za prevladavanje brojnih sukoba
na potezu od Balkana preko Bliskog Istoka do Afganistana i Sierra
Leonea. Najbolje rješenje tog problema jest formiranje
djelotvornog međunarodnog sigurnosnog sustava, izjavio je nedavno
pred Glavnom skupštinom UN-a njemački ministar vanjskih poslova
Joschka Fischer. Njemačka želi aktivno sudjelovati u tom procesu,
dometnuo je Fischer" na kraju priloga Thomasa Burmeistera.
DIE TAGESZEITUNG
25. IX. 2002.
1 : 1 između Schroedera i Busha
"Američka se vlada duri. Kao veliko dijete kojem je mali brat pred
majčinim očima uzeo lopaticu, gospoda i gospođe oko Georgea W.
Busha, Donald Rumsfeld, Ari Fleischer i Condoleezza Rice
izbjegavaju čak i najjednostavnije uljudne floskule ponovno
izabranoj njemačkoj vladi na dobivenim izborima. To ne svjedoči o
vanjskopolitičkoj suverenosti svjetske sile, a još je važnije:
svojim ponašanjem Bushova vlada i prejasno pokazuje da nije kadra
za partnerstvo koje ne počiva na sljedbeništvu i poslušnosti.
Dakako je usporedba Hitler - Bush koju je uporabila ministrica
pravosuđa u ostavci bila promašaj. Jedna ministrica čak ni u
najužem krugu ne bi smjela govoriti takve besmislice. Bushu je to
ipak jako dobro došlo: više se nije morao opradavati zbog svojih
ratnih planova nego je povratnom poštom mogao vratiti pritisak.
Ali: o čemu mi zapravo govorimo? Ipak odnos nije potresen tek od
prošloga petka nego najkasnije otkako se savezna vlada očitovala
protiv iračkoga rata.
Oni koji poput ove američke vlade svoje partnere godinu i pol varaju
u gotovo svim važnim političkim pitanjima, nemaju nikakvoga prava
glumiti uvrijeđenu veličinu kad im vlastita arogancija padne na
nogu u obliku njemačke savezne izborne borbe. Činjenica da se
američka vlada očito ni jednog jedinog trenutka nije pitala zašto
su u jednoj važnoj partnerskoj zemlji kritikom njezina ponašanja
mogu dobiti izbori, otkriva uske poglede koje je američka vlada
prihvatila, posve svjesna svoje vojne snage.
Već odavno bi primjerice hajka scientološke sekte zbog 'vjerskog
potiskivanja' i nespremnosti američke vlade da razjasni takvu
glupost, mogla biti dovoljan povod za njemačku vladu da se
uvrijedi. Ipak Njemačka nema razloga ponizno se klanjati. Treba
naravno ponovno uspostaviti stanje u kojem će obje strane moći
razgovarati jedna s drugom. I ako bi za to bilo potrebno izgraditi
most američkom predsjedniku da bi ga se oslobodilo njegove
glumljene povrijeđenosti zbog usporedbe s Hitlerom, tada to treba i
učiniti. No ono što njemački konzervativci sada naokolo kriješte,
vlada bi morala pustiti da prestane samo od sebe. U tonu ophođenja
između Busha i Schroedera stanje je 1 : 1 i američka bi vlada morala
pokazati da je kadra za pravu suradnju.
Ipak je problematično što su se unatoč velikom suglasju mnogih
europskih zemalja do sada samo Nijemci usudili to u stanvitoj mjeri
jasno izreći. SAD će pokušati drugim državama EU-a pokazati kako
prolaze oni koji izlaze iz igre. Tu ministar vanjskih poslova
Fischer uistinu mora žurno odraditi svoje - težak ispit",
zaključuje Bernd Pickert.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
25. IX. 2002.
Pokušaj spašavanja
"Stabilizacijski je pakt mrtav. Ta provokativna dijagnoza jednog
njemačkog ekonomista bila je pomalo preuranjena. Europsko
Povjerenstvo u svakom slučaju računa da će održati na životu taj
pravilnik. Iznenadan pokušaj spašavanja pokazuje u kako se
kritičnom stanju nalazi pacijent. Ponajprije boluje od svojih
vlastitih nedostatnosti. Cilj pakta bio je prisiliti zemlje
članice euro zone na štedljivo vođenje proračuna. Ta sama po sebi
uzvišena želja ipak postaje nastranom ako, kao sada, ministri
financija i u gospodarski teškim vremenima moraju ograničavati
izdatke ili povećavati prihode. Jer to dodatno koči konjunkturu, s
posljedicom da se državni deficiti povećavaju a odredbe postaju
promašaji.
Budući da ove godine četirima državama, među njima vjerojatno i
Saveznoj republici prijeti kršenje pravila, Povjerenstvo je bilo
pred izborom hoće li ustrajati na pridržavanju odredaba ili će
zažmiriti na jedno oko. Sada se odlučilo na dvostruku strategiju. S
jedne strane dijeli mrkve time što ponešto labavi kriterije a
istodobno maše batinom i euro državama nalaže da u godinama većeg
gospodarskog rasta više štede.
Čini se da taj recept ublažava barem najakutnije bolove. No hoće li
pacijent uskoro napustiti odjel intenzivne skrbi, još se ne zna.
Samo ako konjunktura opet krene brzo i očito, stabilizacijski pakt
imat će izgleda za opstanak", drži Mario Mueller.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
25. IX. 2002.
Korist od NATO-a
"Savezi dolaze i prolaze. Na NATO-ovu susretu u Varšavi toga su
možda neki ministri obrana postali malo svjesniji nego inače -
konferencija ipak zasjeda u predsjedničkoj palači, dakle baš u onim
zidinama gdje je 1955. potpisan Varšavski pakt. Anti-NATO pakt je
povijest, pred palačom u varšavskom središtu više od tri godine
vijori se plava zastava zapadnoga saveza.
Mjesto događaja ipak ne bi smjelo ministre dovesti do uspavanog
osjećaja trijumfa. Godinu dana poslije terorističkog napada na
Ameriku i dva mjeseca prije velikog NATO-ovog susreta na vrhu u
Pragu, savez mora naći odgovore na svoja dva sudbinska pitanja: ono
o čemu i ono o komu. Što je nova zadaća NATO-a u doba
protuterorističke borbe? I tko još treba - uz novake Poljsku, Češku
i Mađarsku pripasti savezu? Na oba pitanja treba odgovoriti
istodobno, ali ne smije ih se pomiješati. Inače će biti prevelika
opasnost da se NATO-ovi kandidati učine žrtvenim jarcima za
sadržajnu krizu. U Bruxellesu kao i u Berlinu, raširena je
pogrješna sumnja da će prijam zemalja od Baltika do Balkana
oslabiti NATO. No NATO ne gubi na značenju ako postaje veći, nego
stoga što je konsenzus među starim NATO-ovim partnerima sve manji.
Odbijanje Amerikanca Donalda Rumsfelda da u Varšavi razgovara s
Nijemcem Peterom Struckom, jedan je od primjera za to.
Još prije izborne borbe Gerharda Schroedera protiv Georgea Busha,
sukob oko možebitnog iračkoga rata otvorio je pogled na
transatlantski jaz. U Europi raste zabrinutost zbog američkog
samostalnog pohoda, u Americi nepovjerenje prema nesigurnim
kantonistima. Bush koji je poslije 11. rujna zahvalno odbio NATO-
ovu pomoć, postavio je jasne uvjete za moguću daljnju primjenu
saveza.
U svojoj nacionalnoj sigurnosnoj strategiji Bush obećava da bi NATO
mogao za sigurnost svojih članica postati tako važan kao tijekom
hladnoga rata - pod pretpostavkom da se promijeni. NATO treba
postati suvremeniji i okretniji, treba se umiješati posvuda gdje su
'ugroženi njegovi interesi'. Novo područje primjene bio bi dakle
svijet. Osim toga Bush zahtijeva preventivne udare, opasnosti
treba 'uništiti prije nego što dostignu naše granice'. Za NATO bi to
bila posve nova doktrina: napad kao najbolja obrana.
Da bi se NATO održao, Europljani ne mogu pristati na sve američke
planove. Da bi se NATO održao, Europljani se moraju prihvatiti
planova za NATO koji koristi ne samo vlastitoj nego i američkoj
sigurnosti. Rumsfeld je u Varšavi predlagao NATO-ovu brzu
napadačku postrojbu kao doprinos saveza protuterorističkom ratu.
Prijedlog je pozitivno prihvaćen. To budi nadu: čini se da još nije
došlo vrijeme za odlazak NATO-a", zaključuje Daniel Broessler.
?Napomena o copyrightu: Tekstovi označeni zvjezdicom (*) mogu se,
uz suglasnost Hine, integralno prenositi.
(Hina) mk