NEW YORK, 23. rujna (Hina/Reuters) - O tome kako roditelji rješavaju konfliktne situacije s dvogodišnjacima, ovisit će djetetova sposobnost za rješavanje konfliktnih situacija kasnije u životu, kao i na njegov emocionalni i moralni
razvoj, pokazuje studija.
NEW YORK, 23. rujna (Hina/Reuters) - O tome kako roditelji
rješavaju konfliktne situacije s dvogodišnjacima, ovisit će
djetetova sposobnost za rješavanje konfliktnih situacija kasnije u
životu, kao i na njegov emocionalni i moralni razvoj, pokazuje
studija. #L#
"Ti su sukobi bitan dio svakodnevice, a djeca iz njih uče", kaže
autorica studije, dr. Deborah J. Laible, asistentica na katedri
psihologije, na sveučilištu Southern Methodist u Dallasu, Texas.
Dr. Laible i njezin suradnik dr. Ross A. Thompson sa sveučilišta
Lincoln u Nebrasci, 6 mjeseci su promatrali 63 majke i njihovu djecu
u dobi od 30 mjeseci. Promatranja su obavljena u laboratoriju i u
obitelji.
Prosječno, sukob majke i djeteta javlja se 19 puta u jednom satu
tijekom različitih aktivnosti, kao što su obroci, igra ili
održavanje higijene, kažu autori studije koja je objavljena u
časopisu "Child Development".
Majka koja u konfliktnoj situaciji djetetu jasno i iscrpno objasni,
primjerice, zašto se ne može igrati s nekom igračkom, potaknut će u
njemu osjećaj da i samo rješava konflikte razgovorom i
objašnjenjima, za razliku od majke koja prijeti ili od djeteta
zahtijeva nešto bez objašnjenja.
"Jednostavno ustrajanje bez objašnjenja, npr.: 'Tako ja kažem i
gotovo' nije korisno za dijete", kaže dr. Laible.
Jasna i detaljna objašnjenja koja dijete dobije u dobi od 30
mjeseci, pretpostavka su za višu razinu emocionalnog i moralnog
shvaćanja kad dijete navrši 3 godine, primjećuju autori. Djeca
kojoj se objašnjavalo bila su sposobnija prepoznati emocije i
odoljeti iskušenju da se igraju zabranjenim igračkama.
"Roditelji doista moraju biti spremni na komunikaciju i moraju
djeci dati argumente", kaže dr. Laible i dodaje da će tada djeca
usvojiti isti način rješavanja konflikta: argumentima. To će
ponekad navesti roditelje da popuste djeci, odnosno djeca će se
naučiti "izboriti" za nešto.
"Rezultati studije pokazuju da učestalost i narav sukoba roditelja
i njihovih dvogodišnjaka ovise o individualnim socioemocionalnim i
sociomoralnim karakteristikama", zaključuju autori.
(Hina) ljv dgk