US-IQ-ORGANIZACIJE-Vlada-Politika VOA 17. IX. 'BEZUVJETNOST' IRAČKOG PRISTANKA NA INSPEKCIJE GLAS AMERIKE - VOA17. IX. 2002.Je li irački pristanak na inspekcije zaista 'bezuvjetan'? Razgovarao Philip Alexiou.O odluci Iraka da pristane
na bezuvjetan povratak inspektora Ujedinjenih naroda za naoružanje razgovarali smo s Davidom Kayeom koji je 1991. bio šef ekipe inspektora.Gospodin Kay objašnjava da inspektorske ekipe obično broje najmanje deset članova, te da na terenu treba istodobno biti prisutno barem šest do sedam ekipa kako bi njihov rad doista bio učinkovit. Međutim Irak se prostire na oko 435 tisuća kvadratnih kilometara i ima 23 milijuna stanovnika što je, kako kaže, već od početka predstavljalo teškoće. = Provođenju inspekcija nikada nisu bili posvećeni adekvatni resursi. Kada govorim o pet do sedam ekipa, zapravo govorim o onom što su Ujedinjeni narodi imali na raspolaganju. No kada bismo doista željeli temeljito provjeriti pridržava li se Irak preuzetih obveza, trebali bismo u toj zemlji imati istodobno najmanje tisuću inspektora. Međutim Ujedinjeni narodi nemaju za to dovoljno sredstava.= Dakle, čak i kada bi se inspektori vratili u Irak ? kaže gospodin
GLAS AMERIKE - VOA
17. IX. 2002.
Je li irački pristanak na inspekcije zaista 'bezuvjetan'?
Razgovarao Philip Alexiou.
O odluci Iraka da pristane na bezuvjetan povratak inspektora
Ujedinjenih naroda za naoružanje razgovarali smo s Davidom Kayeom
koji je 1991. bio šef ekipe inspektora.
Gospodin Kay objašnjava da inspektorske ekipe obično broje
najmanje deset članova, te da na terenu treba istodobno biti
prisutno barem šest do sedam ekipa kako bi njihov rad doista bio
učinkovit. Međutim Irak se prostire na oko 435 tisuća kvadratnih
kilometara i ima 23 milijuna stanovnika što je, kako kaže, već od
početka predstavljalo teškoće.
= Provođenju inspekcija nikada nisu bili posvećeni adekvatni
resursi. Kada govorim o pet do sedam ekipa, zapravo govorim o onom
što su Ujedinjeni narodi imali na raspolaganju. No kada bismo
doista željeli temeljito provjeriti pridržava li se Irak preuzetih
obveza, trebali bismo u toj zemlji imati istodobno najmanje tisuću
inspektora. Međutim Ujedinjeni narodi nemaju za to dovoljno
sredstava.
= Dakle, čak i kada bi se inspektori vratili u Irak ? kaže gospodin
Kay ? mogli bi provjeriti samo dio lokacija i ne bi mogli sa
sigurnošću reći da je Bagdad potpuno uništio određeno oružje. S
druge strane, Iračani bi ipak mogli odgovoriti na pitanja o svojem
programu naoružanja na koja su odbili odgovoriti 1998. godine što
bi ubrzalo i olakšalo rad inspektora.
Kako kaže gospodin Kay, Iračani neće sami istupiti s podacima, sve
dok inspektori nešto ne pronađu, a tek će tada priznati da raspolažu
određenim oružjem.
- Kako bi dakle trebale postupati nove inspektorske ekipe ukoliko
odu u Irak?
= To je teško pitanje. Sustav inspekcija stvoren nakon 1998. godine
kada je prijašnji inspekcijski režim izbačen iz zemlje kreiran je s
obećanjem da će se više poštivati irački diplomatski suverenitet,
teritorijalni integritet i kulturni identitet. Vrlo je teško
provoditi inspekcije i voditi računa o suverenitetu i integritetu,
jer treba pretražiti i mjesta kao što su predsjedničke palače.
- Kako bi Irak mogao kontrolirati ili ometati rad novih
inspektora?
= Oni primjerice mogu inspektorima uskratiti pristup određenim
objektima uz objašnjenje da je to mjesto od nacionalne važnosti,
ili da se radi o predsjedničkoj palači, ili pak mogu smanjiti
inspektorsku ekipu na tri člana. Naravno da tri inspektora ne mogu
pretražiti mjesto veličine osrednjeg grada. Nadalje, Iračani su
znali insistirati da inspektorsku ekipu prate neutralni
predstavnici iz trećih zemalja, dakle uspostavili su cijeli niz
tehnika za ometanje inspekcija.
Hoće li Irak doista dozvoliti bezuvjetan povratak inspektora?
Gospodin McKay ukazuje da Iračane ne treba shvatiti doslovno. Kako
kaže, u pismu o bezuvjetnom povratku nalaze se i dvije rečenice u
kojima se govori da će povratak ovisiti o 'pregovorima ili
praktičnim aranžmanima', te da će inspektori 'u potpunosti
poštivati nacionalni suverenitet i diplomatski integritet Iraka'.
Sada će biti na Vijeću sigurnosti da točno definira što 'bezuvjetan
povratak inspektora zapravo znači' ? zaključuje David Kay, bivši
inspektor Ujedinjenih naroda za naoružanje.
(VOA)