US-E-KRIZA-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 17. IX. U pitanju je budućnost NATO-a SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE17. IX. 2002.U pitanju je budućnost NATO-a"Prijetnja predsjednika Georgea W. Busha UN-u-
djelujte u pogledu Iraka ili ćete postati irelevantni - uskoro će početi progoniti još jednu organizaciju koja je stvorena nakon Drugog svjetskog rata i koja se bori naći mjesto za sebe u svijetu nakon 11. rujna: NATO. Prvi pravi NATO-ov sastanak na vrhu u tri godine trebao bi biti održan u Pragu za devet tjedana. Njegova glavna tema trebalo bi biti širenje - očekuje se da će u NATO biti pozvano sedam zemalja Istočne Europe- i 'transformiranje', iako nitko nije siguran što to znači. Nije ni važno - sada je gotovo sigurno to da će praški summit za glavnu temu imati Irak, i na kojem bi se moglo odlučiti hoće li se Sjedinjene Države nastaviti vezivati za poznate multilateralne institucije iz razdoblja Hladnog rata. Ova mogućnost dovoljna je da obrambeni establishment na obje strane Atlantika dobije vrtoglavicu. Pentagon Donalda Rumsfelda bezobzirno je isključio snage NATO-a iz rata u Afganistanu i bio je duboko skeptičan u pogledu mogućnosti da savez ima bilo kakvu vrijednost osim političkog simbolizma i mirotvorstva na Balkanu.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
17. IX. 2002.
U pitanju je budućnost NATO-a
"Prijetnja predsjednika Georgea W. Busha UN-u- djelujte u pogledu
Iraka ili ćete postati irelevantni - uskoro će početi progoniti još
jednu organizaciju koja je stvorena nakon Drugog svjetskog rata i
koja se bori naći mjesto za sebe u svijetu nakon 11. rujna: NATO.
Prvi pravi NATO-ov sastanak na vrhu u tri godine trebao bi biti
održan u Pragu za devet tjedana. Njegova glavna tema trebalo bi biti
širenje - očekuje se da će u NATO biti pozvano sedam zemalja Istočne
Europe- i 'transformiranje', iako nitko nije siguran što to znači.
Nije ni važno - sada je gotovo sigurno to da će praški summit za
glavnu temu imati Irak, i na kojem bi se moglo odlučiti hoće li se
Sjedinjene Države nastaviti vezivati za poznate multilateralne
institucije iz razdoblja Hladnog rata.
Ova mogućnost dovoljna je da obrambeni establishment na obje strane
Atlantika dobije vrtoglavicu. Pentagon Donalda Rumsfelda
bezobzirno je isključio snage NATO-a iz rata u Afganistanu i bio je
duboko skeptičan u pogledu mogućnosti da savez ima bilo kakvu
vrijednost osim političkog simbolizma i mirotvorstva na Balkanu.
Mnoge članice NATO-a, pak, ne žele rat s Irakom i istinski ga ne žele
poduprijeti, čak ni retorički, a još manje bojnom polju.
Ipak, dužnosnici na obje strane prošlog su tjedna počeli prihvaćati
da to pitanje neće moći izbjeći - jedina stvar koja bi bila gora od
summita NATO-a s temom američkog napada na Irak bio bi summit NATO-a
na kojem se ne bi raspravilo o pripremama SAD-a za rat koji
prikazuje kao ključan za očuvanje sigurnosti Zapada.
Osim toga, multilateralisti Bushove vlade počinju nazirati
priliku: sada kada je predsjednik odlučio tražiti saveznike za
svoju iračku misiju, Prag bi mogao biti prilika da se NATO odlučno
preusmjeri sa puta prema irelevantnosti i da mu se da važno mjesto u
sukobu s teroristima i nezakonitim režimima, koji bi mogao trajati
desetljećima.
Nitko ne pretpostavlja da bi rat protiv Iraka mogao prerasti u pravu
operaciju NATO-a, kao što je bila kampanja na Kosovu, 1999. godine.
Ipak, optimistični scenarij, barem u Washingtonu, predviđa
slijedeće: mogućnost druge američke vojne kampanje na Bliskom
Istoku nakon 11. rujna mogla bi potaknuti NATO da prihvati
inicijativu Bushove vlade u nastajanju - da se stvore stalne
'reakcijske snage', koje bi činili europski vojnici i koje bi se
mogle pridružiti SAD-u u vojnim misijama izvan granica Europe.
Vladini dužnosnici počeli su izviješćivati vlade NATO-a o toj
zamisli tek posljednjih par tjedana, ali nadaju se da će odobrenje
te ideje biti glavna tema u Pragu.
Ovo bi riješilo najveći praktični problem NATO-a- nesposobnost
većine zemalja članica da rasporede snage sposobne za učinkovitu
borbu na bojna polja izvan Europe, a uklonilo bi i problem koji
predstavlja očita nevoljkost europskih vlada da ulažu novac kako bi
ostvarile taj cilj.
Nove reakcijske snage zapravo bi angažirale umjeren dio postojećih
europskih vojska koje bi bile modernizirane, bile bi kombinirane
pod novim zapovjedništvom i bile bi pripremljene za to da se budu
spremne pridružiti SAD-u u misijama nalik na onu u Afganistanu u
kratkom roku. Tako bi se ostvario cilj oživljavanja NATO-a kao
aktivnog vojnog saveza a da se ne traži povećanje europskih
proračuna za obranu.
Unutar Bushove vlade, međutim, raste konsenzus u pogledu toga da
Sjedinjene Države trebaju pomoć NATO-a u Iraku i da je bilo pogrešno
odbiti saveznike u Afganistanu. Ne samo da bi vladi SAD-a dobro
došlo političko pokriće koje bi osiguralo sudjelovanje saveznika,
njeni početni planovi za poslijeratni Irak uključuju i bitnu ulogu
Europe u mirotvornim snagama i projektu izgradnje nacije, što su
doprinosi koje će biti lakše organizirati ako su snage NATO-a
uključene od početka.
Uključivanje NATO-a bit će barem jednako složeno kao i ostvarenje
potpore Vijeća sigurnosti. Ipak, kako je na kocki budućnost saveza,
energični i osobni poziv predsjednika Busha u Pragu ima dobre šanse
da bude učinkovit. Ako ga prihvate, europske vlade bile bi sposobne
oživjeti partnerstvo koje predstavlja njihovu najbolju priliku da
zadobiju utjecaj nad razvojem situacije u dugotrajnom ratu; a
Sjedinjene Države imale bi mnogo bolje šanse da dobiju taj rat, i u
Iraku i izvan njegovih granica", piše Jackson Diehl za "The
Washington Post" a prenosi list.