US-E-CN-JP-savezi-Obrana-Diplomacija-Terorizam-Ratovi IHT 11. IX. saveznici SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE11. IX. 2002.Drugi naraštaj sustava saveza"Za vrijeme hladnog rata i deset godina nakon njegovog kraja, SAD
je svoju globalnu strategiju zasnovao na sustavu saveza čiji su osnovni elementi bili NATO i Japan. Taj sustav sada sve brže propada, djelomice iz razloga koji nemaju puno veze sa Sjedinjenim Državama, ali sve više i iz razloga koji su izravno povezani s politikom i stajalištima Bushove vlade. Ovaj trend će nas, ako se zanemari, dovesti u stanje u kojoj bi SAD mogao u na kraju ostati sam u neprijateljskom svijetu. Moramo razviti drugu generaciju sustava saveza koja će služiti dugoročnim sigurnosnim potrebama njenih članova. Uz izuzetak Amerike, vlade NATO-a smanjile su ulaganja u vojsku od kolapsa Sovjetskog Saveza i Varšavskog pakta. Sada postoji veliki jaz, koji se sve brže širi, između vojne spremnosti Sjedinjenih Država i one njenih europskih partnera. Istodobno, Europa ustraje na stvaranju oružanih snaga koje bi brojale 60.000 ljudi (barem na papiru), koje bi mogle biti izdvojene iz NATO-a i koje bi Europska Unija mogla rasporediti u misije za koje SAD odluči da u njima neće sudjelovati. Čini se kako
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
11. IX. 2002.
Drugi naraštaj sustava saveza
"Za vrijeme hladnog rata i deset godina nakon njegovog kraja, SAD je
svoju globalnu strategiju zasnovao na sustavu saveza čiji su
osnovni elementi bili NATO i Japan. Taj sustav sada sve brže
propada, djelomice iz razloga koji nemaju puno veze sa Sjedinjenim
Državama, ali sve više i iz razloga koji su izravno povezani s
politikom i stajalištima Bushove vlade.
Ovaj trend će nas, ako se zanemari, dovesti u stanje u kojoj bi SAD
mogao u na kraju ostati sam u neprijateljskom svijetu. Moramo
razviti drugu generaciju sustava saveza koja će služiti dugoročnim
sigurnosnim potrebama njenih članova. Uz izuzetak Amerike, vlade
NATO-a smanjile su ulaganja u vojsku od kolapsa Sovjetskog Saveza i
Varšavskog pakta. Sada postoji veliki jaz, koji se sve brže širi,
između vojne spremnosti Sjedinjenih Država i one njenih europskih
partnera. Istodobno, Europa ustraje na stvaranju oružanih snaga
koje bi brojale 60.000 ljudi (barem na papiru), koje bi mogle biti
izdvojene iz NATO-a i koje bi Europska Unija mogla rasporediti u
misije za koje SAD odluči da u njima neće sudjelovati. Čini se kako
nije potpuno jasno kakvu bi vojnu spremnost ovakva vojska trebala.
To je formula za slabljenje sigurnosnog odnosa u NATO-u.
Za razliku od europskih saveznika Amerike, Japan ima vojsku koja se
pažljivo razvija u impresivnu regionalnu silu. Unatoč tome, sve je
raširenije stajalište kako se Japan suočava sa sve većim izazovima
sigurnosti svom teritoriju, uglavnom iz Kine. Japanski stručnjaci
smatraju kako će se moć SAD-a da održava regionalnu stabilnost
vremenom smanjiti i boje se da bi u konačnici moglo doći do kinesko-
američkog rata, kojeg bi mogao potaknuti sukob zbog Tajvana.
Japanski stručnjaci duboko su zabrinuti kako će odlučnost
Sjedinjenih Država da izgradi raketni obrambeni sustav potaknuti
Kineze da nadmaše očekivanja Amerikanaca povećavajući opseg svojih
nuklearnih snaga, umjesto da samo koriste sve modernije sustave.
Brinu da bi to, pak, potaklo Indiju da poveća broj svojih vojnika
kako bi nadmašila Kinu, time dodatno stimulirajući nuklearni
zatvoreni krug. Imaju dobre razloge za brigu zbog nuklearnih i
raketnih programa Sjeverne Koreje.
Uz mogućnosti kao što su ove, ne iznenađuje da viši japanski
dužnosnici povremeno puštaju pokusne balone o nuklearnoj opciji.
Politika i stajališta Sjedinjenih Država pod Bushovom vladom imaju
tendenciju da bitno pogoršaju oba saveza. SAD je u procesu
raspuštanja svojih saveza. Unilateralizam, osjećaj vlastite
nadmoći i posebnosti i često obična arogancija sada su odlike
washingtonske politike.
Ona riječju i djelom iskazuje da saveznici i savezi nisu dovoljno
važni da bi se takva politika obuzdala. Svaki puta kada to čini,
korak je naprijed kulminaciji proročanstva: Amerika će u svijetu
ostati sama.
Bushova vlada za cilj ima iz temelja izmijeniti vanjsku politiku.
Namjerava napustiti cilj koji predstavlja svijet što funkcionira
na temeljima multilateralnih institucija, osiguran sigurnosnim
savezima s temeljem u Sjedinjenim Državama. Umjesto toga, cilj je
postao svjetski poredak koji služi interesima Sjedinjenih Država,
zasnovan na američkoj vojnoj i gospodarskoj premoći koji, međutim,
u najvećoj mogućoj mjeri izbjegava američko uključivanje u
dugoročne misije.
Sadašnjim tempom napretka vlade SAD-a, povratak na status quo koji
je postojao prije više nije opcija. Pitanje o kojem treba
razmišljati nije to kako se vratiti nego kako krenuti naprijed.
Treba nam druga generacija sustava saveza.
Europa i Sjedinjene Države mogu poduzeti korake kojima bi osigurali
to da Snage za brzo djelovanje budu upravo onaj dio NATO-a koji je
opremljen i uvježban da se ravnopravno bori sa Sjedinjenim
Državama, u misijama u udaljenim dijelovima svijeta.
Europljani bi se trebali usredotočiti na to da razumiju
revolucionarne trendove u vojnoj spremnosti i doktrinama SAD-a, i
planirati razvoj Snaga za brzo djelovanje tako da dostigne tu
spremnost. To je mnogo manje zahtjevno, i tehnološki i financijski,
nego da se pokušava osuvremeniti savez u cjelini. Japan mora
pronaći način na koji će presjeći, ili olabaviti svoj ustavni
Gordijski čvor. Trebalo bi identificirati ključne oblike buduće
suradnje s Amerikom kao i načine na koje bi se ti oblici suradnje ili
oblikovali tako da budu kompatibilni s japanskim ustavom ili tako
da se redefinira ustav kako bi se Japanu i Sjedinjenim Državama
omogućilo da poboljšaju svoj sigurnosni odnos.
To se pitanje najviše zaoštrava kada je posrijedi balistička
raketna obrana. Japanci trenutno pretpostavljaju kako im njihov
ustav brani bilo kakvu integriranu obranu SAD-a i Japana protiv
balističkih raketa. To je katastrofalna posljedica jer blokira
učinkovitu suradnju protiv najdinamičnijeg aspekta sigurnosne
prijetnje s kojom je Japan suočen. Moguće je da postoje načini da se
ova prepreka zaobiđe; Sjedinjene Države i Japan trebali bi
pronalaženje prečice smatrati svojim prioritetom. Sjedinjene
Države bi trebale ponuditi općenitu ideju o tome kako da Azija
prebrodi razdoblje u kojem će se ravnoteža moći mijenjati i
odražavati sve veću važnost Kine. Washington bi za cilj trebao
imati to da ovo učini, barem isprva, sredstvima koja ne uključuju
vojnu silu.
Ostvarenje konstruktivne promjene u Kini i benignog regionalnog
prilagođavanja sve većoj kineskoj moći trebalo bi biti izvedivo, no
trebali bismo se osigurati tako da u regiji organiziramo i
koordiniranu obranu od agresije. Cilj ne bi trebao biti formalni
savez nego interes za kolektivnu sigurnost u čitavoj regiji, kojim
bi se mogle stvarati koalicije za posebne svrhe.(...)
I u Europi i u Aziji, vlade koje su prijateljski raspoložene prema
Americi duboko vjeruju kako je svrha saveza sada proširiti potrebu
za kolektivnom i izravnom akcijom protiv pandemijskih bolesti,
zagađenja okoliša i siromaštva. Činjenica da saveznici SAD-a
zanemaruju održavanje vojne spremnosti za temeljnu kolektivnu
vojnu obranu upućuje na to da zaboravljaju ili ignoriraju povijesne
lekcije. No činjenica da SAD pokušava umanjiti svoje sudjelovanje u
svim misijama osim onih koje uključuju fizičku sigurnost znači da
Amerika ne ispunjava osnovnu obvezu čelnika: odrediti budućnost
koja bi bila vrijedna truda svih članica.
Najveći ciljevi druge generacije sustava saveza nisu više strogo
regionalni, nego globalni. Više nisu isključivo vojni nego
društveni. U te svrhe, Sjedinjene Države još uvijek su nezamjenjiva
nacija, ne zbog običaja ili Bogom danog prava nego zbog jasne
vizije ", piše Leon Fuerth, bivši savjetnik za nacionalnu sigurnost
potpredsjednika Ala Gorea u vrijeme Clintonove vlade.