FR-US-kriza-Diplomacija-Vlada-Terorizam-Obrana fra-le monde 10.9.02. eu protiv američke politike FRANCUSKALE MONDE10.IX.2002.Amerika u slijepoj ulici"Godinu dana nakon 11.IX. Amerika se priprema za rat. K tome je u slijepoj ulici koja
za nas može biti pogubna. Nakon pada Berlinskog zida 1989. koji je označio početak raspada - bez rata - sovjetskog carstva, položaj Sjedinjenih Država nikada nije bio gori. Refleks solidarnosti otprije godinu dana pretvorio se u val zbog kojeg smo gotovo povjerovali da smo diljem svijeta svi postali antiamerikanci.Napadajima terorista Al Kaide pridružile su se posljedice sumnjivog stečaja Enrona koje se očituju u neobičnom uništavanju bogatstava, a napose u nepovjerenju u samo kapitalističko gospodarstvo.Zanemarujući na neki način posljedice 11.IX., George Bush je odlučio da nimalo neće mijenjati svoju viziju međunarodne pozornice i da će Irak biti njegov glavni cilj, stvarajući tako uvjete za drugu slijepu ulicu koja bi mogla biti povijesna. Sve se događa kao da američka vlada, nakon vojne operacije u Afganistanu, nastavlja raditi po agendi iz razdoblja prije 11.IX., koja je opet
FRANCUSKA
LE MONDE
10.IX.2002.
Amerika u slijepoj ulici
"Godinu dana nakon 11.IX. Amerika se priprema za rat. K tome je u
slijepoj ulici koja za nas može biti pogubna. Nakon pada Berlinskog
zida 1989. koji je označio početak raspada - bez rata - sovjetskog
carstva, položaj Sjedinjenih Država nikada nije bio gori. Refleks
solidarnosti otprije godinu dana pretvorio se u val zbog kojeg smo
gotovo povjerovali da smo diljem svijeta svi postali
antiamerikanci.
Napadajima terorista Al Kaide pridružile su se posljedice
sumnjivog stečaja Enrona koje se očituju u neobičnom uništavanju
bogatstava, a napose u nepovjerenju u samo kapitalističko
gospodarstvo.
Zanemarujući na neki način posljedice 11.IX., George Bush je
odlučio da nimalo neće mijenjati svoju viziju međunarodne
pozornice i da će Irak biti njegov glavni cilj, stvarajući tako
uvjete za drugu slijepu ulicu koja bi mogla biti povijesna. Sve se
događa kao da američka vlada, nakon vojne operacije u Afganistanu,
nastavlja raditi po agendi iz razdoblja prije 11.IX., koja je opet
dovodi u Bagdad.
Irak, dakle. Američki je predsjednik najskloniji pretpostavci o
brzoj vojnoj pobjedi. No političke posljedice mogle bi se oteti
nadzoru zbog neslaganja s Europom i zemljama arapsko-muslimanskog
svijeta koje se protive ili su više nego suzdržane. To može dovesti
do stanja koje se dade usporediti s pobjedom britanskih i
francuskih postrojba 1956. u ekspediciji protiv nacionalizacije
Sueskog kanala. Ni Velika Britanija ni Francuska nisu bile kadre da
ostatku svijeta nametnu svoju viziju.
U najgorem slučaju, SAD će na tom području ostati bez ikakve potpore
i morat će se zadovoljiti bombardiranjem ili operacijom s jednim
saveznikom, Arielom Sharonom. Bio bi to zakon najvećeg mogućeg
nereda.
Jer, zbog napetosti koje su u arapskom svijetu izazvale posljedice
11.IX., približavamo se kritičnoj točki: pokretači reforme i
napretka - ukratko, umjerene snage - ugrožene su svuda gdje su do
11.IX. pokušavale steći ugled. Američki napadaj na Irak mogao bi ih
još više oslabiti. No ne smijemo zaboraviti činjenicu da su
demokratske snage i težnje, kao i slobode, glavna meta političkog
plana terorista iz Al Kaide i onih koji im pomažu, naoružavaju ih i
financiraju: želi se stvoriti crta loma kako bi se umjerene i
napredne snage uklonile iz arapskog svijeta.
Nedavni atentati u Afganistanu i u Pakistanu podsjećaju nas također
da su te dvije zemlje još uvijek glavno poprište rata koji je
islamistički terorizam pokrenuo 11.IX. U Afganistanu, građanski
rat još uvijek tinja. U Pakistanu, sadašnja je vlast slaba utvrda:
što će se dogoditi ako Islamabad i njegov nuklearni arsenal prijeđu
u drugi tabor? Bill Clinton je s pravom podsjetio svog nasljednika
na temeljnu istinu: tu je glavna bojišnica u borbi protiv terorizma
Al Kaide.
Zbog svih tih razloga, kada je riječ o Iraku, možemo reći da je
najpametnije pričekati. I prepustiti se zamršenim međunarodnim
procedurama koje su, u ovom slučaju, kada Europa, Kina i Rusija
imaju što reći, potrebnije no ikad. Ipak, Sadam Husein će svako
odustajanje Washingtona od ratnih izjava smatrati pobjedom; u
Iraku i izvan njega to može značiti slavodobitnu pobjedu
antiamerikanizma. Kao što kažu u Las Vegasu, George Bush se odlučio
za 'no win game'.
Što je još gore, taj 'preventivni' rat protiv Iraka kojega je cilj,
službeno, rušenje postojeće vlasti u Bagdadu, znači dovesti u
pitanje sve što se na polju međunarodnog prava postiglo nakon
1945., a još više u prošlom desetljeću, nakon svršetka hladnog
rata. To pravo ne može biti promjenljiva veličina. Trebamo se
odlučiti: ili je Irak agresor ili je prijetnja. U prvom slučaju -
bilo je to 1990.-1991. - međunarodna zajednica je s pravom
reagirala. U drugom, mora ga zaustaviti, ali ne i vojno djelovati
kako bi srušila režim koji se ne sviđa jednom njezinom članu. (...)
Američko društvo i država na koje su atentati od 11.IX. ostavili
dubok trag, još nisu shvatili važnost događaja. Bush mlađi je
svojom ideologijom i opsjednutošću unutarnjom politikom upozorio
na dvostruku slabost: nedostatak solidarnosti i društvenog
jedinstva u zemlji; nedostatak solidarnosti i dogovaranja s
ostatkom svijeta izvan zemlje.
No može li se Amerika promijeniti? Mnogi Amerikanci teže ka boljem
sustavu čije je nedostatke još više naglasilo 'preobilje tržišta',
kako kaže Alan Greenspan; mnogi su među njima pravi liberali, tj.
građani koji vjeruju u vrijednost sloboda i u doba krize, a osobito
u doba krize, kada se sva tijela izvršne vlasti natječu tko će biti
spretniji u njihovu ograničavanju; kao što mnogi Amerikanci 1920-
ih nisu težili tupom konzervatizmu i nevještoj gospodarskoj
politici Bushova prethodnika u Republikanskoj stranci,
predsjednika Hoovera. Nakon njega su došli Roosevelt i New Deal.
Nedvojbeno je da Amerika mora ostati među nacijama koje predvode
demokratsku koaliciju. Uz uvjet da prihvati postojanje koalicije.
S partnerima, a ne satelitima, kako je dobro rekao Joschka Fischer.
Ta koalicija nije moguća bez reformirane Amerike, ali ni bez
afirmirane Europe, sa snažnim i prepoznatljivim identitetom.
Tada ćemo se moći spomenuti što je između Europe i Amerike bio
slavodobitni konsenzus. Može se sažeti u dvama vlastitim imenima:
Keynes i Kenan. Keynes, čovjek koji je nadahnuo politike razvoja,
daleko od 'svemoći novca' između dvaju ratova, s obje strane
Atlantika. Kenan, pobočnik generala Marshalla, a onda državni
tajnik koji je izmislio pojam 'containmenta' u svezi s SSSR-om.
Razvoj i containment bili su dva stupa atlantske koalicije. Dakle,
moramo preraditi politike razvoja i utvrditi politiku koja će
zaustaviti, a onda i svladati terorizam.
Bush umjesto toga nudi dvije strašne stvari: protekcionizam i
preventivno djelovanje. Tako daje argumente onima koji ga,
izvlačeći korist iz borbe demokracija, optužuju da brani
kratkoročne interese sile, ne samo SAD-a, već onog njegova dijela
koji je trenutno na vlasti. A nama još uvijek treba bolja i snažna
Amerika koja će nas poštedjeti od poraza u borbi s terorizmom", piše
J-M.C.