US-E-IQ-KRIZA-Obrana-Diplomacija-Izbori-Ratovi IHT 9. IX. Europa će vjerojatno podleći? SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE9. IX. 2002.Nevoljki sljedbenici u vjerojatnom ratu"SAD sam je sebe nagovorio na rat s Irakom.
Izuzevši malo vjerojatno odbijanje Kongresa, ili jednako iznenađujuću preventivnu predaju Iraka, pitanje više nije da li nego kada, a odgovor na pitanje kada je 'mnogo prije Božića'. Europski saveznici koji bi, sasvim je jasno, radije izbjegli takav rat, sad će morati utvrditi svoju politiku u pogledu nekoliko pitanja. Hoće li podržavati SAD na diplomatskoj sceni, posebice u Ujedinjenim narodima? Hoće li sudjelovati vojno, ili tako da ponude pridružiti se koaliciji nalik onoj iz vremena Zaljevskog rata(...)? Hoće li pripremiti poslijeratnu politiku sa SAD-om? Za razliku od predizbornog Schroederovog odbijanja 'avanture' predvođene SAD-om, odgovor na sva ta pitanja vjerojatno će biti 'da', pod uvjetom da Sjedinjene Države Vijeću sigurnosti UN-a predoče obvezujuću rezoluciju. U Europi postoji jasan konsenzus u pogledu poželjnosti specifičnog mandata Vijeća sigurnosti. Prema nedavnim anketama javnog mnijenja, ova želja podjednako jer raširena i među stanovništvom
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
9. IX. 2002.
Nevoljki sljedbenici u vjerojatnom ratu
"SAD sam je sebe nagovorio na rat s Irakom. Izuzevši malo vjerojatno
odbijanje Kongresa, ili jednako iznenađujuću preventivnu predaju
Iraka, pitanje više nije da li nego kada, a odgovor na pitanje kada
je 'mnogo prije Božića'.
Europski saveznici koji bi, sasvim je jasno, radije izbjegli takav
rat, sad će morati utvrditi svoju politiku u pogledu nekoliko
pitanja. Hoće li podržavati SAD na diplomatskoj sceni, posebice u
Ujedinjenim narodima? Hoće li sudjelovati vojno, ili tako da ponude
pridružiti se koaliciji nalik onoj iz vremena Zaljevskog
rata(...)? Hoće li pripremiti poslijeratnu politiku sa SAD-om?
Za razliku od predizbornog Schroederovog odbijanja 'avanture'
predvođene SAD-om, odgovor na sva ta pitanja vjerojatno će biti
'da', pod uvjetom da Sjedinjene Države Vijeću sigurnosti UN-a
predoče obvezujuću rezoluciju.
U Europi postoji jasan konsenzus u pogledu poželjnosti specifičnog
mandata Vijeća sigurnosti. Prema nedavnim anketama javnog
mnijenja, ova želja podjednako jer raširena i među stanovništvom
SAD-a. Ako SAD predloži rezoluciju koja bi Irak zapravo učinila
štićenikom Vijeća sigurnosti, vjerojatno je da bi to Rusiju i Kinu
potaklo da ne koriste svoje pravo na veto. SAD i Velika Britanija
mogli bi biti u položaju da okupe potrebnu većinu od devet glasova
'za', od 15 članica Vijeća Sigurnosti. One trenutno uključuju
Bugarsku, Kamerun, Kolumbiju, Gvineju, Mauricius, Meksiko,
Norvešku i Singapur, koje nisu posebno neprijateljski raspoložene
prema Sjedinjenim Državama. Međunarodno nestrpljenje zbog 11
godina kršenja iračkih obveza u pogledu uklanjanja oružja masovnog
uništenja SAD-u osigurava veliku moć, pod uvjetom da je u pitanju
iračko oružje, ne promjena režima.
Kako je SAD u položaju da dobije većinu u Vijeću sigurnosti, bilo bi
iznenađujuće da se Francuska ne pridruži većini, i uzdrži se od
glasovanja, zajedno s Kinom i Sirijom.
Razina vojne podrške bez sumnje će uvelike varirati među različitim
članicama NATO-a. London je već povukao većinu svojih vojnih snaga
s Balkana pripremajući se za irački rat. Ako se to od njih zatraži,
druge savezničke zemlje će manje ili više dobrovoljno osigurati
pomoć, čak i u slučaju da ne vjeruju u to koliko je invazija pametna
ideja, upravo zbog toga što su saveznici. Njihova voljnost da
sudjeluju bit će približno proporcionalna razini legitimnosti koju
će invaziji osigurati Vijeće sigurnosti. Obzirom na važnost koju
Europljani pridaju načelu vladavine zakona, smatralo bi se kako
mandat Vijeća sigurnosti stvara obvezu, ne tek opciju, da se vojno
sudjeluje. U slučaju da Irak ne popusti, brojne zemlje tada bi se
pridružile operaciji, slično kao što su to učinile u Zaljevskom
ratu.
Europljani će obvezatno sudjelovati u rješavanju situacije nakon
rata. Postotomanski poredak na Bliskom istoku bit će vjerojatno
potresen do temelja. Niti jedna europska vlada ne može se
distancirati od posljedica političkog, gospodarskog i društvenog
preokreta koji bi uslijedili.
Europljani nemaju mnogo vjere u to da će se Amerikanci dulje
zadržati u Iraku. Izraz 'dan poslije', koji trenutno prevladava u
intelektualnim raspravama u SAD-u u pogledu poslijeratnog Iraka,
jača ovu skepsu. Ponovna izgradnja Bliskog istoka prema
demokratskom i humanitarnom modelu u skladu sa standardima
utvrđenima UN-ovom Općom izjavom o ljudskim pravima trajat će bitno
dulje nego je generalu Douglasu MacArthuru i 50.000 američkih
vojnika trebalo da od Japana učine prvoklasnu demokraciju.
Europljane brine deset godina nakon rata.
Općenito, Washington ima mnogo veće prilike izgraditi međunarodnu
koaliciju nego se to pretpostavlja, ako predsjednik George W. Bush
bude nastojao ostvariti realan cilj- rezoluciju Vijeća sigurnosti.
No europska solidarnost ne znači da je invazija na Irak pravodobna i
nužna. Mnogi Europljani, uključujući i mene, tvrde kako drugim
opcijama treba dati prednost u rješavanju problema realne, ali
rješive prijetnje koju predstavlja Sadam Husein.
Čemu god davali prednost, Europljani će se morati odlučiti. Rat je
posljednje rješenje koje pojednostavljuje dvojbe. Zbog svog
zemljopisnog položaja i činjenice da su u savezu s SAD-om
Europljani ne mogu izbjeći ovaj nemilosrdan proces
pojednostavljivanja.
Tek treba vidjeti koja će biti dugoročna cijena. U Europi će biti
zamjerki zbog toga što im je ovakvo stanje nametnuto. Možemo se samo
nadati da ovo Europljane neće navesti da krenu drugim strateškim
putem i odvoje se od SAD-a koji je već protratio veliki dio
naklonosti koju je dobio nakon 11. rujna zbog svog nesmotrenog
unilateralizma", piše Francois Heisbourg, direktor 'Fondation
pour la Recherche Strategique' u Parizu.