FR-US-pregovori-Diplomacija-Organizacije/savezi-Terorizam-Vlada francuska-liberation od 9.9.02. europa kao protuteža sad-u FRANCUSKALIBERATION9.IX.2002.Europa, nužna protuteža"Europska unija ide ususret proširenju na zemlje srednje i
istočne Europe i ususret donošenju Ustava. Ako se rokovi budu poštovali, što nije nemoguće, ove bi se dvije zadaće trebale ispuniti do 2004. Ipak, jesu li atentati od 11.IX. i njihov utjecaj na sigurnost u svijetu omogućili Uniji da poboljša operativnost svoje vanjske i sigurnosne politike (PESC) koja je donekle uvijek bila siromašna rođaka europske integracije?Treba ponajprije istaknuti da je terorizam, koliko god bio nepodnošljiv i neprihvatljiv za veliku većinu Europljana, stvarnost na koju ih je povijest naučila više nego Amerikance. Mnogi su Europljani u stanovitom času bili prisiljeni da žive s terorizmom. Taj je terorizam svakako više bio posljedica unutarnjih nacionalističkih zahtjeva, kao što je danas u Španjolskoj s baskijskim problemom, nego napadaja izvana, kao što je bilo u SAD-u 11.IX. Uz to, podjela kontinenta nakon rata naučila je Europljane da četrdeset godina budu vrlo blizu neprijatelju, bili oni s ove ili one strane Željeznog zastora. Kao što je nedavno
FRANCUSKA
LIBERATION
9.IX.2002.
Europa, nužna protuteža
"Europska unija ide ususret proširenju na zemlje srednje i istočne
Europe i ususret donošenju Ustava. Ako se rokovi budu poštovali,
što nije nemoguće, ove bi se dvije zadaće trebale ispuniti do 2004.
Ipak, jesu li atentati od 11.IX. i njihov utjecaj na sigurnost u
svijetu omogućili Uniji da poboljša operativnost svoje vanjske i
sigurnosne politike (PESC) koja je donekle uvijek bila siromašna
rođaka europske integracije?
Treba ponajprije istaknuti da je terorizam, koliko god bio
nepodnošljiv i neprihvatljiv za veliku većinu Europljana,
stvarnost na koju ih je povijest naučila više nego Amerikance.
Mnogi su Europljani u stanovitom času bili prisiljeni da žive s
terorizmom. Taj je terorizam svakako više bio posljedica
unutarnjih nacionalističkih zahtjeva, kao što je danas u
Španjolskoj s baskijskim problemom, nego napadaja izvana, kao što
je bilo u SAD-u 11.IX. Uz to, podjela kontinenta nakon rata naučila
je Europljane da četrdeset godina budu vrlo blizu neprijatelju,
bili oni s ove ili one strane Željeznog zastora. Kao što je nedavno
istaknuo britanski komentator John Lloyd, Europljani su zbog
Hladnog rata smatrali sigurnost relativnim pojmom. Naprotiv, za
Amerikance je svaka vanjska prijetnja unutarnjoj sigurnosti bila
nedopustiva i čini se da su Europljani više skloni razlikovati
nedopustive i dopustive prijetnje.
Zato po europskom shvaćanju današnji neprijatelj ne mora nužno biti
neprijatelj kojeg treba uništiti po svaku cijenu. To može biti i
neprijatelj s kojim će se pregovarati. Te su pojedinosti bitne da
shvatimo stajalište Europske unije nakon 11.IX. One također
omogućuju da se procijeni kulturni jaz na području sigurnosti
između dviju obala Atlantika.
Kao što je Robert Kagan, bivši visoki dužnosnik State Departmenta,
nedavno primijetio u časopisu 'Policy Review', 'Ne trebamo se više
ponašati kao da Amerikanci i Europljani imaju jednaku predodžbu o
svijetu'. Za Bushovu upravu koju podupire glavnina američke
javnosti, sigurnost planeta i dalje isključivo ovisi o vojnoj
spremnosti SAD-a da se snagom oružja obračuna s neprijateljima
demokracije. U ime takvog shvaćanja koje teorija međunarodnih
odnosa drži 'realnim', Bushova uprava želi bombardirati Irak i
ukloniti Sadama Huseina. Naprotiv, čini se da su Europljani u
rješavanju opće sigurnosti više skloni uvjeravanju negoli
prisili.
Robert Kagan s pravom ističe da se europsko stajalište temelji na
činjenici da ona danas ima slabije oružje. Dok su europske velesile
u XIX. stoljeću bile vojno nadmoćnije, rado su posezale za kultom
snage, dok je govor američkih čelnika bio vrlo sličan govoru
Europljana danas. No europsko je gledište svakako i rezultat
vlastitog iskustva u izgradnji Europe. Naviknuti u zadnjih pedeset
godina da svakodnevno međusobno pregovaraju o uređenju regionalnog
prostora, uvjerili su se u snagu dijaloga i međunarodnih ustanova.
(...)
U Europi nije vrijeme za povećanje vojnog proračuna koji je manji od
2 posto BDP-a. Europske se javnosti više brinu za buduće
financiranje zdravstva i mirovina, nego vojske. Ta privrženost
europskih društava spašavanju države blagostanja potiče kadšto
američke analitičare da Europljane drže za malograđane koje više
zabrinjava vlastita udobnost nego uspješna borba protiv 'lupeških
država' koje prijete dobrobiti svijeta. (...)
NATO bi trebao biti mjesto povezivanja dvaju nerazdvojnih
čimbenika sigurnosti, operacija velikih razmjera i mirovnih
operacija. Problem je međutim što Bushova uprava, u času kada se
susret na vrhu u Pragu priprema da potvrdi novo proširenje na neke
zemlje srednje i istočne Europe, sve više promatra NATO kao
političku organizaciju koja treba prvoditi operacije 'a la carte',
prema potrebama Washingtona, bez dogovaranja s Europljanima.
U tom smislu, za Europsku uniju nema drugog rješenja doli da u svoj
dnevni red uvrsti jačanje politike sigurnosti i obrane, kako bi
sama mogla ispuniti sve zadaće opće sigurnosti. Zemlje kandidati za
EU, među kojima su neke (Mađarska, Republika Češka i Poljska) već
članice NATO-a, koje su potonjeg dugo smatrale jedinim uspješnim
jamcem svoje sigurnosti, počinju se brinuti zbog američkog
shvaćanja prekoatlantske organizacije. Nove bi ih prilike trebale
potaknuti da veću pozornost posvete razvoju europske obrambene
politike i da budu zauzetiji u podupiranju njezinih napora kada
2004. postanu članovi Unije", piše Christian Lequesne, zamjenik
direktora Ceri-ja (Središte za međunarodne studije i
istraživanja).